27 sierpnia, wielkim finałem w Żywcu, zakończyła się tegoroczna odsłona trasy koncertowej Męskie Granie. Jest to wydarzenie, które co roku zaskakuje nie tylko zaproszonymi artystami, prezentowanymi stylistykami muzycznymi czy wyjątkowymi eksperymentami łączącymi międzypokoleniowe gatunki, ale także środkami technicznymi, a przede wszystkim oprawą wizualną towarzyszącą wszystkim koncertom trasy. 

27 sierpnia, wielkim finałem w Żywcu, zakończyła się tegoroczna odsłona trasy koncertowej Męskie Granie. Jest to wydarzenie, które co roku zaskakuje nie tylko zaproszonymi artystami, prezentowanymi stylistykami muzycznymi czy wyjątkowymi eksperymentami łączącymi międzypokoleniowe gatunki, ale także środkami technicznymi, a przede wszystkim oprawą wizualną towarzyszącą wszystkim koncertom trasy.     Męskie Granie od pierwszej swojej odsłony w 2010 roku jest wydarzeniem cieszącym się coraz to większą popularnością i sympatią publiczności. Świadczyć może o tym fakt, że wszystkie koncerty tegorocznej odsłony wydarzenia były wyprzedane już na długo przed ich datami, a w przypadku koncertu finałowego w Żywcu, do ostatnich minut przed rozpoczęciem trwała walka o bilety. W tym roku, w trakcie sześciu koncertów zorganizowanych w Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Warszawie i Żywcu, publiczność miała okazję spotkania z takimi artystami jak: Acid Drinkers, Brodka, Dawid Podsiadło, Domowe Melodie, Hey, Łąki Łan, Natalia Nykiel, Leszek Możdżer, Tomasz Organek czy O.S.T.R. Jak co roku nie zabrakło także wyjątkowych mikstur muzycznych, do udziału w których zapraszani są młodzi wykonawcy, najbardziej rozchwytywani artyści goszczący na scenie dzisiaj oraz gwiazdy sprzed lat. Wśród tegorocznych przykładów można wskazać chociażby koncert legendarnej śląskiej formacji SBB z młodymi twórcami elektroniki i hip hopu takimi jak Włodi, DJ KRIME czy Dj Eprom, projekt „Albo Inaczej” w ramach którego polskie legendy jazzu i muzyki rozrywkowej takie jak: Krystyna Prońko, Andrzej Dąbrowski czy Felicjan Andrzejczak, mierzą się z polskimi kompozycjami hip-hopowymi, a także Alibabki i Reggae i Gościa oraz Wojtek Mazolewski Quintet feat. Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”. Wydarzeniem, które budzi każdego roku najwięcej emocji są koncerty formacji „Męskie Granie Orkiestra” wieńczące poszczególne koncerty trasy. W ich trakcie wykonywany jest również hymn każdej odsłony projektu. W tym roku była to kompozycja „Wataha” nagrana i wykonywana przez Dawida Podsiadło, Organka, O.S.T.R. i zaproszonych gości – wyśmienitych instrumentalistów tworzących band akompaniujący wokalistom. Kolejny rok z rzędu nagłośnienie na potrzeby trasy zostało dostarczone przez firmę GMB Pro Sound. System główny w każdym z miast składał się z dwunastu elementów JBL VT4889 na stronę. Takie same głośniki pracowały także w sekcji frontfill składającej się z dwóch punktów. Najniższe częstotliwości zostały powierzone zestawowi trzydziestu subwooferów GMB 1000 zainstalowanych w dwóch sekcjach po 15 sztuk przed sceną.System frontowy był zasilany z pomocą wzmacniaczy Crown I-Tech 4x3500HD. Główną konsoletą frontową, pracującą w trakcie koncertów była Yamaha CL5. Tradycyjnie własna konsoleta przyjechała z ekipą Dawida Podsiadło i była to podróżujący na wszystkie koncerty artysty Midas Pro2.  Interesujących rozwiązań nie zabrakło także na scenie. Na podłodze sceny pracował zestaw aktywnych monitorów Meyer Sound MJF-212, przy riserach perkusistów zainstalowano potężne drumfille w skład których wchodziły szerokopasmowe zestawy d&b audiotechnik Q1 i subwoofery Q-SUB. Po bokach okna scenicznego zainstalowano rozbudowane sidefille w których pracowały stare sprawdzone kolumny tubowe JBL wraz z subwooferami tego samego producenta. Realizatorzy monitorów pracowali również na konsolecie Yamaha CL5.  Cały ten zestaw sprawił, że w kilku momentach  trasy na scenie było naprawdę głośno. W szczególności jeżeli chodzi na przykład o koncert formacji Acid Drinkers, ale to nie powinno nikogo dziwić, prawdziwy rock nie bierze jeńców! Tegoroczna edycja trasy to jednak nie tylko scena główna, ale także mała scena na której odbywały się koncerty w trakcie przepinek na dużej scenie. W trakcie pierwszych pięciu koncertów system główny składał się z sześciu elementów Meyer Sound MICA na stronę wspartych zestawem sześciu subwooferów Meyer Sound 700-HP wraz z monitorami aktywnymi MJF-212 pracującymi na scenie. Dostarczeniem tego zestawu zajęła się firma Audio System. Wyjątkiem był koncert finałowy w Żywcu, gdzie na małej scenie został zainstalowany system JBL VTX V20 i osiem subwooferów VTX G28 ustawionych centralnie w formie monobloku. Miks frontu odbywal się w tym przypadku na konsolecie Soundcraft Vi3000. Na scenie zainstalowano zaś zestaw monitorów VTX M22.  Każdego roku Męskie Granie gwarantuje nie tylko świetne doznania muzyczne, ale także wyjątkową oprawę wizualną o której mówi się zwykle jeszcze przez wiele miesięcy po ostatnim koncercie.W trakcie tegorocznej edycji projektu, agencja LIVE już po rozpoczęciu trasy, poprosiła firmę Fish Eye o stworzenie oprawy wizualnej na cztery ostatnie koncerty Męskiego Grania.Funkcję Creative Visual Directora koncertów sprawował Paweł „Spider” Pająk, natomiast wraz z nim nad oprawą wizualną wydarzenia pracowali Tomasz Szwelicki (operator konsolety i programista), Marcin Szczakiel (operator konsolety i programista) oraz Hubert Kaszycki (odpowiedzialny za edycję i kooperację przy przygotowaniu contentu video).  W zaproponowanej przez firmę Fish Eye koncepcji oświetleniowej, wykorzystano m.in. oprawy: Robe Pointe, Martin MAC Quantum Wash, Vari-Lite VL 1000AS, SGM X-5 czy Sunstripy Showtec dostarczone przez firmę VES. Dodatkowo polski dystrybutor produktów Robe zapewnił także urządzenia BMFL Wash Beam i BMFL Spot. Jako kontra świecona z podłogi sceny został wykorzystany także premierowo zestaw skanerów ClayPaky Spheriscan dostarczonych na potrzeby imprezy przez producenta.Zarówno w horyzoncie sceny jak i po bokach okna scenicznego zainstalowane zostały ekrany diodowe MorisLED P7 HD również dostarczonego przez firmę VES.Realizacją wizji oraz zapewnieniem i obsługą kamer zajęły się połączone siły firm Wizja i Fish Eye.  Całym tym bardzo złożonym systemem zarządzały trzy konsolety grandMA 2 (dwa modele fullsize i model light). Cały system grandMA2 zarządzał nie tylko oświetleniem, ale także media serwerem d3 4x2pro do którego wchodziły sygnały z kamer zainstalowanych na scenie i który podawał sygnał video do wszystkich rozwiązań video LED. Dla potrzeb realizacji materiału video między poszczególnymi koncertami, a więc spotów reklamowych, plansz sponsorskich czy informacji organizacyjnych wykorzystany został także mikser Christie Vista Spyder X20-1680. Już w krótce na łamach Muzyki i Technologii rozmowa z Pawłem “Spiderem” Pająkiem na temat produkcji kreatywnej tegorocznej odsłony trasy. 

Tagi:

jbl