W dniu 20.09 w warszawskim studiu filmowym JJW odbyła się specjalna prezentacja organizowana przez firmę Konsbud Audio. Jej wyjątkowość polegała na zaproszeniu znanego realizatora, współpracującego z Tomem Pettym, ale mającym na swoim koncie również liczne realizacje z gwiazdami takimi jak Alice Cooper, Def Leppard, a nawet Prince.

  AVID Superstars Relacja ze spotkania z Robertem Scovillem W dniu 20.09 w warszawskim studiu filmowym JJW odbyła się specjalna prezentacja organizowana przez firmę Konsbud Audio. Jej wyjątkowość polegała na zaproszeniu znanego realizatora, współpracującego z Tomem Pettym, ale mającym na swoim koncie również liczne realizacje z gwiazdami takimi jak Alice Cooper, Def Leppard, a nawet Prince. Sala jednego z pomieszczeń wypełniła się po godzinie 10:00 do ostatniego miejsca – na widowni zasiedli realizatorzy i właściciele firm nagłośnieniowych, którzy przez parę kolejnych godzin wsłuchiwali się w słowa płynące z ust Roberta Scovilla. A było czego słuchać, bo trzeba przyznać, że w przeciwieństwie do podobnych, organizowanych wcześniej przez różnych dystrybutorów wydarzeń tego typu, monolog prowadzącego nie sprowadzał się jedynie do suchego przedstawiania jednego z flagowych sprzętów dystrybutora i tłumaczenia, co to jest korektor, a co kompresor. Zebrani w sali zostali potraktowani solidną dawką praktycznej wiedzy wywodzącej się z podstaw fizyki i przetwarzania dźwięku, aby w przyszłości móc tę wiedzę wykorzystać kreatywnie w swoim artystycznym przecież zawodzie. Cały wykład zaczął się od przedstawienia widzom konsolet AVID, ale nie w kontekście martwych liczb, lecz w oparciu o praktyczne podejście producenta do kwestii sensu inwestycyjnego oraz ułatwień w pracy realizatorów, którzy zapewnieni byli o kompatybilności ich plików sesji w całej rodzinie konsolet tego producenta. Lokowanie  produktu nie było jednak inwazyjne, a uzasadnieniem pewnych odniesień niech będzie fakt, że cały wykład był absolutnie darmowy, a od samego początku niósł kilogramy praktycznej wiedzy.  Gdy część prezentacyjna konsolet dobiegła końca, Robert Scovill zagłębił się w tajniki odczytu mierników, które wbrew pozorom mogą przy braku czujności i wiedzy wprowadzić w błąd realizatorów, a tym samym powodować problemy podczas nagłośnienia koncertów. Kolejnym punktem programu była struktura wzmocnienia w ramach całego toru audio. Wykład miał za zadanie wskazanie różnic między subgrupami a grupami VCA (czy w obecnych czasach raczej DCA) i przekazanie praktycznych uwag dotyczących metodologii miksowania koncertów za ich pomocą. Uczestnicy po krótkiej przerwie mieli okazję wysłuchać jeszcze wykładów dotyczących kompensacji latencji i radzenia sobie z nią w kontekście cyfrowego toru audio, wzbogaconego o processing zewnętrznych efektów programowych. Ostatnim zagadnieniem była kwestia wirtualnych prób w dzisiejszych czasach i ich zastosowanie przy realizacjach koncertów.  Na wielki plus zasługuje podejście do kwestii wykładów uwzględniające wreszcie fakt, że przybywają na nie zaawansowani już realizatorzy z całej Polski. Nawet jeśli ktoś znał każdy poruszony temat w stopniu zaawansowanym, mógł uporządkować swoją wiedzę, wysłuchać innego punktu widzenia, zmierzyć się z ciekawostkami i praktycznymi przykładami, jakie prowadzący podsuwał. Gratulacje dla firmy AVID za poważne traktowanie klientów, gdzie nie ma miejsca na marketingowe bicie piany, a zalety dystrybuowanego przez nich produktu w sposób subtelny wyciągane były na wierzch w kontekście zastosowania praktycznego. Na przykładzie konsolety S6L, która stanowiła serce prezentacji i jej punkt wyjściowy, Robert Scovill przedstawił racjonalne podejście do kwestii inwestycji w produkt, który poprzez „modularny” układ panelu frontowego pozwala na proste naprawy różnych modeli stołów rodziny AVID. Podparł swoją metodologię miksu ułatwieniami zawartymi w niniejszym stole m.in. przy zastosowaniu prostego dostępu do kanałów w ramach grup, dzięki czemu odnalezienie właściwego kanału sprowadza się do dwukrotnego kliknięcia w przycisk koło grupy. Właściwie każdy punkt wykładu podpierany był praktycznym przykładem rozwiązania dostępnym w wystawionym na ekspozycję realizacyjnych oczu S6L, który w przerwach wzbudzał duże zainteresowanie zebranych. Oby coraz więcej takich spotkań organizowanych było w naszych lokalnym nagłośnieniowym ogrodzie, bo była to nie tylko okazja do zebrania praktycznych wskazówek do dalszej pracy, ale czysto ludzka przyjemność spotkania się i porozmawiania ze znajomymi, mającymi do dyspozycji więcej czasu niż parę minut między festiwalowymi próbami.  Tekst i zdjęciaAndrzej SkowrońskiMuzyka i Technologia

Tagi:

avid