W niniejszym artykule opiszemy test mikrofonowego systemu bezprzewodowego DMS Tetrad Vocal Set, którego główne zastosowanie znajdziemy na scenie oraz podczas konferencji. W skład zestawu, który otrzymaliśmy, wchodzi czterokanałowy odbiornik DSR Tetrad z oprzyrządowaniem oraz mikrofon DHT Tetrad P5.
Kilka lat temu AKG (Akustische und Kino-Geräte Ges. m.b.H.) obchodziło swoje sześćdziesiąte urodziny. Austriacka firma założona przez Rudolfa Goerike oraz Ernesa Plessa zaczynała swoją działalność od dostarczania nagłośnienia do teatrów w powojennym Wiedniu. Aktualnie AKG – bardzo popularna na naszym rynku marka – zajmuje się produkcją przewodowych i bezprzewodowych systemów elektroakustycznych. Oferta firmy skierowana jest przede wszystkim na rynek koncertowy, studyjny, konferencyjny oraz instalacyjny. W niniejszym artykule opiszemy test mikrofonowego systemu bezprzewodowego DMS Tetrad Vocal Set, którego główne zastosowanie znajdziemy na scenie oraz podczas konferencji. DSR TetradW skład zestawu, który otrzymaliśmy, wchodzi czterokanałowy odbiornik DSR Tetrad z oprzyrządowaniem oraz mikrofon DHT Tetrad P5. Odbiornik jest solidnie wykonany, ma wytrzymałą metalową obudowę, a dzięki dołączonym do zestawu uchwytom można go zamontować w racku. Uchwyty wyposażono dodatkowo w mocowania do wypuszczenia anten na zewnątrz obudowy, co ułatwia pracę i poprawia zasięg urządzenia. Na przednim panelu znajdują się włącznik zasilania, potencjometry i przyciski służące do obsługi każdego z czterech kanałów. Kanały są czytelnie oznaczone i mają osobne regulatory głośności oraz trzy diody ułatwiające pracę ze sprzętem. Pierwsza dioda, opisana jako BAT (z lewej), zapalając się, sygnalizuje niski poziom baterii w mikrofonie; kolejna wskazuje na stan połączenia z nadajnikiem, a ostatnia uruchamia się przy przesterowaniu sygnału, sygnalizując to czerwonym kolorem. Tylną część odbiornika wyposażono w szereg niezbędnych gniazd połączeniowych oraz dwie anteny zewnętrzne. Odbiornik ma cztery wyjścia symetryczne XLR oraz jedno wyjście XLR dające możliwość zgrywania zmiksowanej sumy wszystkich kanałów. DSR Tetrad ma również przełącznik pozwalający na podbicie poziomu wyjściowego o 20 dB. Dalej znajduje się suwak interference protection odpowiedzialny za ustawienia zabezpieczeń przed zakłóceniami. W przypadku występowania dość licznych urządzeń typu Wi-Fi czy telefony komórkowe ustawiamy suwak w pozycji high; przy braku zakłóceń zaleca się pozycję mid. Bardzo przydatne jest zabezpieczenie przed wyrwaniem kabla zasilającego, które znajduje się tuż obok gniazda zasilania. Całość prezentuje się estetycznie i solidnie, czym wzbudza zaufanie użytkownika. DHT Tetrad P5Jak zaznaczyliśmy na początku, w skład testowanego zestawu wchodzi mikrofon dynamiczny DHT Tetrad P5. Ten nadajnik ręczny wykonany jest z tworzywa sztucznego o dobrej jakości, trzeba jednak przyznać, że mógłby pewniej leżeć w ręce. Na obudowie tuż pod czaszą mikrofonu znajduje się dioda LED, która informuje nas (świecąc na zielono) o połączeniu z odbiornikiem. Zmiana koloru na czerwony świadczyć może o utracie sygnału lub o niskim poziomie baterii. Włącznik mikrofonu ulokowany został w spodniej części obudowy. Pod pokrywą chroniącą baterie znajdują się przycisk służący do połączenia się z odbiornikiem oraz suwak dostosowania poziomu wejściowego (gain). Mikrofon jest zasilany dwoma paluszkami AA, a funkcja wyłączająca samoczynnie mikrofon po braku sygnału z urządzenia odbiorczego przez okres dłuższy niż dwie minuty wydłuża pracę nadajnika. W dolnej części obudowy zamontowana jest cyfrowa antena zbiorcza. SpecyfikacjaMikrofonowy system bezprzewodowy DMS Tetrad Vocal Set może być wykorzystywany zarówno w klubach, jak i podczas konferencji. Zestaw pracuje w paśmie 2,4 GHz. Kodowanie dwudziestoczterobitowego sygnału przy próbkowaniu 48 kHz pozwala osiągnąć jakość zbliżoną do studyjnej. Standard szyfrowania AES 128 bit uniemożliwia podsłuchiwanie sygnału audio, co pozwala na prowadzenie konferencji o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa. TestPrzed użyciem zestawu w praktyce należy go skonfigurować, co nie zawsze jest łatwym zadaniem. W przypadku testowanego zestawu mieliśmy problemy z synchronizacją, wymagana była bowiem bardzo bliska odległość między odbiornikiem i nadajnikiem w chwili łączenia się (2 cm). To dość niewygodne, tym bardziej że inne zestawy dostępne na rynku są w stanie zestroić się z większej odległości. Bardzo przydatne okazują się mocowania dołączone do zestawu, dzięki którym nasz sprzęt może być zamontowany w każdej obudowie rack. Firma AKG postarała się o to, aby całość była wykonana solidnie. Metalowa obudowa zapewnia bezpieczeństwo podczas użytkowania, jak i transportu. Po podłączeniu całości przeszliśmy do testu zasięgu. Zestaw testowaliśmy w studiu gdańskiej szkoły Nu- Wave. Mimo wygłuszenia studia, jak i ścian znajdujących się wokoło, zasięg był dość duży, a jakość dźwięku nie zmieniła się i nie wpływała na odbiór słuchacza. Następnie przeszliśmy do testów wokalnych, w tym celu porównaliśmy mikrofon DHT Tetrad P5 z jednym ze scenicznych standardów mikrofonowych. Nagrane ślady zostały porównane na profesjonalnych monitorach studyjnych. Pierwszą rzeczą, na jaką zwróciliśmy uwagę, był duży poziom szumów własnych, co ujemnie wpływa na czystość dźwięku. Po podbiciu gainu o 20 dB (przesuwając suwak na mikrofonie) poziom szumów oczywiście proporcjonalnie wzrósł. Jak już pisaliśmy, producent nie podał specyfikacji sprzętu, możemy się więc jedynie domyślać, że poprzez rozszerzoną kardioidę mikrofon zbiera dość dużo dźwięków z otoczenia, co często nie odpowiada użytkownikowi. Mikrofon P5 jest dość jasny i ostry w swojej barwie. Góra jest wyraźnie podbita, co powoduje wyeksponowanie detali. W instrukcji instalacji dołączonej do zestawu możemy znaleźć kilka porad i tricków, które mogą ułatwić użytkowanie. Jedną z nich jest zalecane utrzymywanie optymalnej odległości 5 cm od kapsuły mikrofonu względem źródła dźwięku. W trakcie przeprowadzania testu suwak interference protection znajdował się w pozycji high, dzięki czemu nie zanotowaliśmy żadnych zakłóceń podczas całego testu. PodsumowanieDMS Tetrad Vocal Set jest zestawem łatwym w obsłudze, choć sama synchronizacja odbiorników nie należała do prostych. Całość nadaje świetnie się zarówno na eventy, konferencje, jak i do instalacji stałych typu kluby i bary. Zabezpieczenie interference protection zapewnia komfort i bezpieczeństwo pracy, a mix output poszerza możliwości wykorzystania tego zestawu. Przy nagraniach studyjnych system DMS Tetrad Vocal Set nie każdemu może przypaść do gustu, choć w tym środowisku zestawy bezprzewodowe są dość rzadko wykorzystywane. Nadajnik DHT Tetrad P5 wraz ze swoją specyfikacją nadaje się do nagrywania wokali, z naciskiem na wokal prowadzący. Cena jest wprost proporcjonalna do jakości wykonania, jak i wygody pracy. Rynek mikrofonowych systemów bezprzewodowych ciągle się rozwija, a konkurencja depcze po piętach w wyścigu technologicznych zbrojeń. Na szczęście firma AKG utrzymuje równe tempo i prężnie walczy o rynek i nowych zadowolonych klientów. tekstMichał FalińskiMarcin Kalinowskiwww.nuwave.pl