Bielski Dom Kultury to niezwykle ważna nie tylko dla Bielska Podlaskiego, ale dla całego regionu, instytucja prowadząca wielokierunkową działalność kulturalną. O dużym znaczeniu tego miejsca może świadczyć fakt, że BDK rocznie organizuje lub współorganizuje około 200 imprez, w tym festiwali, przeglądów, koncertów, wystaw, spotkań, konkursów, seansów filmowych, pokazów teatralnych i warsztatów. Obecny rok jest niezwykle ważny dla bielskiej instytucji, ponieważ po gruntownej przebudowie siedziba domu kultury zyskała zupełnie nowe oblicze. W nowym budynku BDK znalazły się między innymi nowocześnie wyposażona sala widowiskowo-kinowa, sala konferencyjna, sala teatralna, a także pomieszczenia do zajęć artystycznych.

Nowa siedziba powstała na miejscu starego budynku BDK i przynależnego mu Kina Znicz, notabene od dawna niedziałającego. Historia tego miejsca sięga 1957 roku, natomiast pomieszczenia kinowe i świetlicowo-rozrywkowe zostały zbudowane jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej w 1939 r. Władze Bielska Podlaskiego przez wiele lat zabiegały o finansowanie przebudowy i w końcu wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja doczekała się realizacji. Przebudowa polegała na zburzeniu części istniejącego budynku oraz wybudowaniu praktycznie od nowa sali widowiskowo-kinowej z nowoczesnym wyposażeniem oraz infrastrukturą dostosowaną do standardów XXI wieku.

Za kompleksowe wykonanie technologii scenicznych – nie tylko w nowej sali widowiskowo-kinowej, lecz także w sali teatralnej oraz sali konferencyjnej, odpowiadała spółka Audio Plus. W ramach tego zadania wykonano systemy nagłośnieniowe, oświetlenia scenicznego, łączności inspicjenta, projekcji kinowej oraz zawansowany system mechaniki sceny wraz z okotarowaniem. Całość sprzętu oświetleniowego na zlecenie Audio Plus dostarczyła firma Prolight, która także wykonała rozdzielnię, instalację i dodatkowy system sterowania.

– Bielski Dom Kultury był zawsze niezwykle aktywną instytucją w regionie – mówi Elżbieta Fionik, dyrektor BDK. – W projekcie przebudowy zapisaliśmy rozszerzenie funkcji domu kultury. Publiczność najbardziej czeka na kino, ale nowa siedziba ma o wiele więcej zadań. W nowej sali kinowej, której widownia mieści 375 osób, będą występować zespoły, teatry, muzycy, tancerze. Co roku bierzemy udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”, który już dawno rozrósł się poza samą Hajnówkę – w ramach imprez mu towarzyszących Bielski Dom Kultury gości najlepsze chóry cerkiewne z całego świata – opowiada Fionik. – W Bielsku mieszka wielu twórców filmu dokumentalnego, dlatego planujemy przegląd filmów z tego gatunku. Jesteśmy centrum teatralnym regionu, mamy zaplanowane spektakle i przeglądy, które będą się odbywać w sali kinowej oraz w sali teatralnej. Znajduje się w niej kameralna scena, na której planujemy spektakle, stand-upy, konkursy recytatorskie, spotkania autorskie i małe koncerty. Jest tu ładna akustyka! – wyjaśnia dyrektor BDK.

Nagłośnienie widowiskowo-koncertowe stanowi system liniowy Electro-Voice XLVC złożony z 16 (8 na stronę) dwudrożnych modułów szerokopasmowych XLE191. W zakresie najniższych częstotliwości są one wspierane przez dwa subwoofery XSUB.

Generalnym wykonawcą inwestycji była firma RS Budownictwo, natomiast za kompleksowe wykonanie technologii scenicznych – nie tylko w nowej sali widowiskowo-kinowej, lecz także w sali teatralnej oraz sali konferencyjnej, odpowiadała spółka Audio Plus z Łomianek.
W ramach tego zadania wykonano systemy nagłośnieniowe, oświetlenia scenicznego, łączności inspicjenta, projekcji kinowej oraz zaawansowany system mechaniki sceny wraz z okotarowaniem. Całość sprzętu oświetleniowego na zlecenie Audio Plus dostarczyła firma Prolight, która także wykonała rozdzielnię, instalację i dodatkowy system sterowania.

Elżbieta Fionik, dyrektor BDK: „Współpracujemy z organizacjami pozarządowymi, w tym związkami osób niepełnosprawnych i było dla nas bardzo ważne, by przystosować budynek do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Działający w Bielsku związek osób niewidomych współpracował z nami przy projekcie, dostosowując go odpowiednio. W sali kinowej jest kilka miejsc przygotowanych specjalnie pod wózki. Jednak najważniejsze było to, by sala miała doskonałą akustykę, system nagłośnieniowy i oświetlenie. Czy udało się to zrealizować, okaże się po kilku dużych imprezach z kompletem publiczności, ale jak na fazę rozruchu, jesteśmy zachwyceni.”

Prace konstrukcyjne trwały przez cały 2019 rok i dopiero pod koniec ubiegłego roku zespół Audio Plus rozpoczął instalację technologii scenicznych. Sala kinowa (tradycyjna nazwa pozostała, choć jej funkcje zostały mocno rozszerzone) do końca lipca 2020 roku została wyposażona w system elektroakustyczny oparty w głównej mierze o rozwiązania marki Electro-Voice i Dynacord. Nagłośnienie widowiskowo-koncertowe stanowi system liniowy Electro-Voice XLVC złożony z 16 (8 na stronę) dwudrożnych modułów szerokopasmowych XLE191. W zakresie najniższych częstotliwości są one wspierane przez dwa subwoofery XSUB. Jako front fill zastosowano trzy zestawy EVU-1062/95, a za dogłośnienie pod balkonem odpowiadają trzy sztuki modelu EVU1062/95. Odsłuch na scenie zapewnia osiem kompaktowych monitorów Electro-Voice TX1122FM. Całość zasilana jest najnowszymi wzmacniaczami mocy Dynacord serii IPX. W roli nagłośnienia kinowego pracują zestawy Electro-Voice serii Zx oraz Tx. System inspicjenta oparto z kolei na rozwiązaniach interkomowych firmy RTS (matryca cyfrowa, pulpity, beltpacki i zestawy słuchawkowe) natomiast system rozgłoszeniowy składa się z urządzeń Electro-Voice (wzmacniacze i mikrofony) oraz Dynacord (zestawy głośnikowe). Bielski Dom Kultury dysponuje ponadto konsoletą cyfrową MIDAS M32R ze stageboksem DL16 oraz bezprzewodowymi systemami mikrofonowymi Electro-Voice.

Za sterowania oświetleniem odpowiada konsoleta oświetleniowa marki Avolites Quartz, rozszerzona o dodatkowy Wing – Titan Mobile (niewidoczny na zdjęciu).

Wyposażenie sali kinowej uzupełnia system projekcji, system mechaniki i okotarowania sceny oraz oświetlenie sceniczne wraz ze stanowiskiem sterowania. W przypadku oświetlenia projekt zakładał dostarczenie urządzeń ruchomych typu Spot, wyposażonych w źródło światła oparte na białej diodzie LED oraz dysponujące systemem mieszania kolorów CMY. Kryteria te spełniały głowice Robe lighting VIVA, które cechują się dużą wydajnością i szeroką paletą efektów. Dodatkowo model ten jest lekki i kompaktowy, dzięki czemu idealnie sprawdza się w miejscach takich jak domy kultury i mniejsze teatry. Ponadto wyposażenie stanowią głowice Robe LedWash 600X, reflektory oświetleniowe typu PC i Profile – ETC SourceFour S4 Zoom 15-30 i SourceFour Junior Zoom 25-50 oraz reflektor prowadzący Robert Juliat Topaz. Za sterowania oświetleniem odpowiada konsoleta oświetleniowa marki Avolites Quartz, rozszerzona o dodatkowy Wing – Titan Mobile. Wspomniany nieco wcześniej system sterowania odpowiada za kontrolę dimerów i pozwala na sterowanie oświetleniem widowni i oświetleniem roboczym sceny. System składa się z czterech paneli dotykowych oraz dwóch iPadów. Główną jednostka wykonawczą, na której opiera się cały system, jest Visual Productions IoCore. Blokuje on panele dotykowe podczas pracy konsoli oraz światła na stropie technicznym. Dzięki temu urządzeniu możliwe było zintegrowanie systemu oświetlenia z system kinotechniki, co z kolei pozwala na automatyczne sterowanie oświetleniem widowni i blokowaniem paneli dotykowych podczas seansu kinowego.

Sala teatralna została wyposażona w mobilny system nagłośnieniowy marki Electro-Voice oraz system mechaniki i okotarowania sceny.

Pozostałe pomieszczenia wyposażone przez Audio Plus to sala konferencyjna oraz sala teatralna. W sali konferencyjnej zainstalowano kompletny system audiowizualny, a specjaliści z Audio Plus odpowiadali za pełną integrację systemu AV składającego się między innymi z cyfrowej matrycy Electro-Voice N8000, 16 głośników sufitowych EVID C4.2D i czterokanałowego wzmacniacza CPS4.5.

Sala teatralna została wyposażona w mobilny system nagłośnieniowy składający się z kompaktowych kolumn Electro-Voice Tx1122 (dwie sztuki), TX1181 (dwie sztuki), dwóch monitorów podłogowych TX1122FM i dedykowanych wzmacniaczy L1800FD oraz L1300FD. Całość wyposażenia uzupełnia system mechaniki i okotarowania sceny. – Wspomniana sala teatralna wyposażona jest w mobilny system nagłośnieniowy, który planujemy wykorzystywać także plenerowo, w przylegającym do domu kultury Parku im. Izabeli Branickiej – mówi Elżbieta Fionik. – Zagospodarowanie części parku było również wpisane w nasz projekt rozbudowy i cieszę się, że zaopiekujemy się tym terenem. Część funkcji BDK będziemy realizować w ramach działalności komercyjnej, w tym kino, bar i galerię – dodaje dyrektor BDK.

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Krzysztof Skłodowski

 

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl