W dzisiejszych czasach coraz trudniej o ciekawe i przemyślane rozwiązania oświetleniowe, za którymi podąża idea i niezmiennie najwyższa dbałość o szczegóły. Na rynku wciąż jednak są gracze, którzy bazując na wieloletnim doświadczeniu, dbają o innowacyjność i potrzeby realizatorów oświetlania. Takim przykładem zdecydowanie jest firma ETC i to właśnie o jej pomysłach na teraźniejszość oraz najbliższą przyszłość warto poświęcić odrobinę swojej uwagi.
Od lat rozwijająca się współpraca ETC z firmą High Ends Systems zapoczątkowywana fuzją zaowocowała licznymi propozycjami nowych produktów oświetleniowych, które są odpowiedzią na potrzeby nieustanie rozwijającego rynku oświetlenia dla różnego rodzaju wielkości obiektów. Pokazem możliwości inżynieryjnych oraz prezentacją kunsztu wynikającego z wieloletniego doświadczenia jest seria urządzeń Halcyon. Tworzą ją trzy praktycznie w 100% komplementarne, wyjątkowo ciche oprawy profilowe oparte o technologię LED w trzech wariantach rozmiaru: Halcyon Gold – najmniejszy o mocy źródła 430W i jasności 31 tys. lumenów; pośredni o nazwie Halcyon Titanium dysponujący mocą 600W oraz jasnością 40 tys. lumenów oraz największy noszący nazwę Halcyon Platinium wyposażony w źródło o mocy 1200 W oraz 54 tys. lumenów. Ten ostatni posiada również funkcję boost, dzięki czemu w przypadku większego zapotrzebowania na oferowaną jasność może wygenerować aż 70 tys. lumenów i to przy zachowaniu stabilnej pracy ciągłej.
Cechą charakterystyczną dla rodziny Halcyon jest bezkompromisowość w kwestii oferowanych narzędzi optycznych, a co za tym idzie praktycznie nieograniczonych możliwości kreacji iluminacji. Na pokładzie znajdziemy takie funkcje jak system mieszania barw CMY z liniowym CTO, system normy kadrujący z całkowitym pokryciem wiązki, dwie rotacyjne tarcze gobosów, dwa pryzmaty, liniowo kontrolowaną oraz dwukierunkowa tarczę animacji z regulowanym kątem, a to wszystko wyświetlane przez trzynastosoczewkowy układ optyczny z szerokim zoomem. Trudno też nie wspomnieć o zaimplementowanym systemie Trifusion, który daje użytkownikowi liniową kontrolę nad potrójnym systemem dyfuzji (lekką, średnią i mocną), sprawiając że głowica świetnie się sprawdzi zarówno w roli klasycznego urządzenia profil/spot, jak i lampy typu wash.
High Ends Systems w swoim planowaniu nie zapomniał także o rozwiązaniach dla mniejszych przestrzeni prezentując urządzenia HES Lonestar oraz Hyperstar. Te dwie wyjątkowo kompaktowe oprawy dzielące ze sobą tą samą obudowę są przedstawicielami urządzeń typu profil oraz spot. HES Lonestar został wyposażony w system noży kadrujących kosztem bardziej rozbudowanej tarczy kolorów oraz dodatkowej tarczy gobosów na rzecz HES Hyperstar. Natomiast w obu przypadkach znajdziemy ten sam bardzo wydajny biały silnik LED o mocy 290W generujący 15400 lumenów, system mieszania CMY z liniowym CTO, podwójną dyfuzję oraz tarczę animacji i szeroki zoom o zakresie 3,8°-55°.
Innowacyjność nie opuściła również serii konsolet skierowanych do teatrów z rodziny Eos. W kwestii dostępnego hardware nie doświadczyliśmy nowych premier w ostatnim czasie i niezmiennie od roku mamy do dyspozycji dwie linie produktów. Serię pełnoprawnych konsolet Eos, która kierowana do większych przestrzeni i oparta jest o najnowszy możliwy osprzęt dając dostęp do aż 24 576 parametrów DMX oraz przenosząc ergonomię pracy na zupełnie inny poziom. Więcej na temat tych konsolet możecie poczytać w artykule „Nowa seria konsolet ETC Eos Apex”, który znajdziecie na naszym portalu. Dla mniejszych obiektów ETC przygotowało propozycję w postaci serii konsolet typu wing Ion Xe, które podobnie jak seria Apex bazują na pełnej funkcjonalności środowiska Eos przy bardziej kompaktowym osprzęcie i obsłudze do 12288 parametrów DMX. Seria ta świetnie również zdaje egzamin w roli sterownika wyjazdowego dzięki swojej niewielkiej masie nie przekraczającej 10 kg. Gdyby oferowana ilość parametrów wyjściowych konsolet okazała się niewystarczająca to warto mieć na uwadze, że kolejna aktualizacja oprogramowania Eos v3.3 przyniesie dużą rewolucję i pozwoli przekształcić dotychczasowe jednostki backupujące w procesor sieciowy, który zwielokrotni ilość obsługiwanych parametrów. Będzie to spora rewolucja odpowiadająca na dzisiejsze wyzwania stawiane przez coraz bardziej bogate w programowalne LED-y produkcje.
Przechodząc stricte do oprogramowania Eos, to inżynierowie z firmy ETC nieustanie rozwijają środowisko o nowe i przydatne w teatralnym świecie funkcje. Jedną z wielu, wartą szczególnej uwagi jest rozbudowanie silnika zarządzania barwą skrytego pod nazwą „Selektor kolorów”, w którym użytkownicy dostali możliwość samodzielnej kalibracji barwnej każdej oprawy opartej o silnik LED. Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie sprawić, że niezależnie od tego czy urządzenie bazuje na silniku opartym o diody RGBW, RGBAL czy RGBAMC, każde z nich zaświeci praktycznie tą samą barwą po wskazaniu jej w przestrzeni barw w zakładce „Selektor kolorów”. Sprawia to, że korzystanie z zapisanej w oprogramowaniu bazy filtrów oświetleniowych otrzymało realnie praktyczny wydźwięk. Inną nowością rozszerzającą tym razem działanie wyjątkowo potężnego i wbudowanego w środowisko Eos wizualizatora „Augment3d” jest nowa aplikacja A3d Scanner, która przy użyciu dowolnego urządzenia mobilnego opartego o system Android jak i iOS, pozwalań na szybkie stworzenie modelu 3D dowolnej przestrzeni czy też elementu scenograficznego. To bardzo ciekawa koncepcja, która daje możliwość stworzenia trójwymiarowej przestrzeni na potrzeby naszej pracy wszędzie tam, gdzie nie ma czasu na żmudne i długie projektowanie 3D.
Więcej informacji na temat produktów firmy ETC oraz High End Systems znajdziecie na stronie oficjalnego dystrybutora.
Tekst: Mikołaj Wolniewski