dBTechnologies Demo Day

Sprostać wymaganiom współczesnego rynku nie jest łatwo. Mają na to wpływ dwa aspekty, które niby nie mają ze sobą nic wspólnego, ale patrząc pod odpowiednim kątem, da się pewne relacje między nimi zauważyć. Pierwszy z nich jest oczywisty – jakość. Użytkownicy podczas obcowania z produktem są w stanie stwierdzić, czy jest on dobry, czy spełnia ich wymagania, czy pomaga w przekraczaniu kolejnych granic jakości, czy jednak raczej przeszkadza. Drugim aspektem jest potrzeba określenia konkretnego klienta docelowego, z konkretnym portfelem, więc liczącym się z kompromisami. Z jednej strony technologia, a z drugiej działania marketingowe. dBTechnologies, pomimo obecności na rynku od roku 1990, zdawał się nie walczyć o pozycję lidera wśród riderów technicznych. Ta włoska firma kojarzyła się z produktami wysokiej jakości, ale skrojonymi na miarę mniejszego kalibru inwestorów, których przecież nie brakuje. W roku 2017 fabrykę opuścił jednak produkt o nazwie ViO 210, będący udaną konstrukcją, a przy tym oferowaną w rozsądnej cenie, w związku z czym drzwi marketingowe firmy zaczęły uchylać się, rzucając nieśmiało „riderowe” światło na produkty tego producenta.

Prezentacja, która odbyła się 8 maja 2019 roku przy ulicy Kineskopowej w  showroomie polskiego dystrybutora dBTechnologies, firmy SoundTrade oraz na pobliskim stadionie, może być traktowana jako próba nowego otwarcia, wycelowanego w najbardziej wymagających klientów branży nagłośnieniowej. Zaprezentowano na niej szereg rozwiązań oraz doprecyzowano kierunek, w którym zwracać się będzie włoski producent w najbliższym czasie.

Część teoretyczna prezentacji odbyła się w nowym showroomie firmy SoundTrade.Część teoretyczna prezentacji odbyła się w nowym showroomie firmy SoundTrade. (fot. M. Stępiński)

Spotkanie w  licznym gronie uznanych postaci z  branży prowadził z  ramienia dBTechnologies Andrea Brasolin wraz z  Maciejem Szewczykiem, reprezentującym polskiego dystrybutora. Andrea w  pierwszej części wydarzenia skupił się na nowych produktach wchodzących w skład serii ViO, szczegółowo opisując zastosowanie i użyte w nich zabiegi technologiczne. Zgromadzeni mogli poznać produkty takie jak: aktywne ViO X205-60 oraz X205-100, zbudowane w  oparciu o  dwa pięciocalowe głośniki odpowiedzialne ze przenoszenie niższych tonów oraz jednocalowy driver odpowiedzialny za wyższe pasmo.

Przedstawiciel dBTechnologies – Andrea Brasolin. (fot. M. Stępiński)

W samej nazwie produktów zawarta jest ważna informacja o  dyspersji pełnopasmowego dźwięku. Wersja 60 zapewnia tyleż właśnie stopni pokrycia zarówno w  poziomie, jak i w pionie, natomiast odpowiedniczka 100 rozszerza efektywne pole działania o kolejne 40 stopni w obu płaszczyznach. W praktyce oczywiście nie ma rozwiązań uniwersalnych, więc obie konstrukcje znajdą zastosowanie w  różnych aplikacjach.

W pierwszej części spotkania Andrea skupił się na nowych produktach wchodzących w skład serii ViO, szczegółowo opisując zastosowanie i użyte w nich rozwiązania technologiczne.W pierwszej części spotkania Andrea skupił się na nowych produktach wchodzących w skład serii ViO, szczegółowo opisując zastosowanie i użyte w nich rozwiązania technologiczne. (fot. M. Stępiński)

Przykładem może być np. dogłośnienie balkonów lub zakamarków sal, gdzie „węższa” wersja X205-60 okazać się może bardziej praktyczna, nie ogrywając ścian i  sufitów, a  precyzyjnie trafiając wprost do uszu zainteresowanych. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, głośniki te posiadają szereg udogodnień. W DSP zastosowano filtry FIR, które nie powodują problemów fazowych w przypadku użycia pokładowej korekcji. Zapewniono również gniazdo RDNet służące do komunikacji konstrukcji z zewnętrznym sterownikiem w postaci laptopa wyposażonego w oprogramowanie Aurora.

W nowych wnętrzach systemy prezentowały się doskonale. (fot. M. Stępiński)

Kolejnym prezentowanym przez Andrea produktem, który odkrył nowe technologiczne karty, był niskoprofilowy monitor podłogowy ViO W10. Poza bardzo estetycznym wyglądem, na który wpływ ma m.in. zastosowanie grilla również na tylnej ściance odsłuchu oraz wysokość wynosząca jedynie 165 mm, oferuje on szereg funkcji wspomagających użytkowanie. Wspomniana wcześniej możliwość podłączenia sterowania przez RDNet, bogaty panel przyłączeniowy z boku konstrukcji oraz najistotniejsze rozwiązanie polegające na zaimplementowaniu różnych trybów pracy. Ponieważ W10 wyposażony jest w jeden głośnik dziesięciocalowy, ale aż cztery głośniki czterocalowe, odpowiedzialne za przenoszenie tonów wysokich, producent zdecydował się umożliwić wybór aż czterech trybów. Począwszy od klasycznego, jest możliwość za pomocą jednego tylko przełącznika zmiany trybu na: bliski, ale grający bardzo wąsko, bliski, ale o szerokiej dyspersji oraz daleki, służący przykładowo do „ogrania” odsłuchowego konferencji lub muzyki dla wykonawców znajdujących się w  pewnej odległości od źródła dźwięku.

Praktyczna część wydarzenia przeniosła uczestników na teren pobliskiego stadionu, gdzie w pełnej krasie można było posłuchać jak brzmią zawieszone systemy ViO 208 oraz ViO 212 wraz z baterią dedykowanych subwooferów włoskiego producenta.Praktyczna część wydarzenia przeniosła uczestników na teren pobliskiego stadionu, gdzie w pełnej krasie można było posłuchać jak brzmią zawieszone systemy ViO 208 oraz ViO 212 wraz z baterią dedykowanych subwooferów włoskiego producenta. (fot. A. Skowroński)

Uczestnicy zgromadzeni na spotkaniu najbardziej zapewne oczekiwali na prezentację związaną z systemami wyrównanymi liniowo z serii ViO 208 oraz ViO 212, które w dalszej części były przedstawione w pełnej krasie w warunkach plenerowych. Głośniki serii 208 zawierają w  swojej obudowie dwa przetworniki 8 cali oraz jedną sztukę 1,4 cala. Zapewniają pokrycie horyzontalne na poziomie 100 stopni, pozwalając na uzyskanie bardzo dobrej bazy stereo nawet w  bliskim polu. Oczywiście jest to konstrukcja aktywa, podobnie jak 99% produktów firmy dBTechnologies, i  tak samo jak wcześniej omawiane produkty, pozwala na zdalne sterowanie przy użyciu złącza RDNet. Eliminuje to problem wcześniejszej konfiguracji głośników, a jednocześnie otwiera ogromne możliwości w zakresie kontroli, strojenia oraz przede wszystkim monitorowania pracy produktu podczas koncertu. Pasmo przenoszenia zawiera się w przedziale 75 Hz – 20 KHz przy tolerancji 6 dB, oraz 85 Hz – 18 KHz przy bardziej restrykcyjnych widełkach 3 dB. Wbudowany wzmacniacz oferuje moc RMS na poziomie 900 W, natomiast maksymalny SPL zestawu to 133,5 dB. Na pokładzie DPS dostępne są filtry FIR, odpowiedzialnie nie tylko za punkty crossovera, dzięki czemu przetworniki grają spójnie, ale też zapewniając podbicie wysokich częstotliwości w głośnikach grających w dalsze pole.

Od lewej: Maciej Szewczyk i Andrea BrasolinOd lewej: Maciej Szewczyk i Andrea Brasolin. (fot. A. Skowroński)

ViO 212 to flagowa konstrukcja dBTechnologies, na którą składają się dwa woofery 12 cali, odpowiedzialne za przenoszenie najniższego pasma, aż cztery sztuki 6,5-calowych głośników neodymowych, zapewniających dostarczenie pasma środkowego, oraz dwa drivery 1,4 cala odpowiedzialne za tony najwyższe. Mimo, że było wiele ważnych powodów, aby zorganizować spotkanie o  nazwie „Demo Day”, to właśnie najważniejszym z nich jest ViO 212. Ma on na celu sprostać wymaganiom średnich i dużych koncertów, zapewniając wysoką jakość dźwięku, w połączeniu z pomagającą osiągnąć ten cel technologią. Tym samym staje się on pretendentem do obecności w  zacnym gronie modeli wymienianych w  riderach technicznych jako akceptowane. Podobnie jak cała seria, tak i ten model wyposażony jest w gniazdo RDNet, które według zapewnień prowadzącego w  przyszłości powinniśmy dać się zmienić na gniazda obsługujące protokół Dante. Jednak również w obecnej formie – przy zastosowaniu oprogramowania Aurora, dostępnego na stronie producenta – system oparty o produkty dBTechnologies, łącznie z najwyższym modelem „liniówki”, może być monitorowany, zarządzany i dostrajany za pomocą narzędzi dostępnych z poziomu naszego laptopa.


(fot. M. Stępiński)

Druga część wydarzenia przyniosła uczestnikom porcję informacji na temat obsługi oprogramowania Aurora, wraz ze szczegółowym opisem jego funkcji i narzędzi przyspieszających i ułatwiających pracę. Przykładem niech będzie kalibrator położenia głośnika względem podłoża, który bardzo przyspiesza pracę podczas wieszania grona (za pomocą trzypunktowego systemu między głośnikami) lub przycisk „cardio”, dzięki któremu w szybki sposób można blok subwooferów przekształcić zdalnie w tego typu setup poprzez jednokrotne naciśnięcie. Interface programu jest bardzo intuicyjny, ponieważ przedstawia wszystkie połączone do systemu elementy jako oddzielne bloki, do których mamy dostęp poprzez podwójne kliknięcie i przełączanie między zakładkami. Również zoomowanie widoku zmienia wygląd elementów, ponieważ im bliżej jesteśmy poszczególnych elementów, tym więcej danych możemy wyświetlać. Przy mniejszych systemach mamy zatem pełną paletę informacji o każdym elemencie naszej nagłośnieniowej układanki, a przy większych możemy na jednym ekranie ustalić jakie informacje najbardziej nas interesują i również zmieścić wszystkie „klocki” na jednej, widocznej w  całości warstwie. Maciej Szewczyk przedstawił w  tej części najważniejsze funkcje programu Ease Focus III, który jest oprogramowaniem darmowym, bogatym w  biblioteki producentów różnej maści, pozwalającym na symulację pokrycia terenu przy uwzględnieniu konkretnego setupu sprzętowego w określonym terenie.

(fot. A. Skowroński)

Ostatnia, praktyczna część wydarzenia przeniosła uczestników na teren pobliskiego stadionu, gdzie w  pełnej krasie można było posłuchać jak brzmią zawieszone systemy ViO 208 oraz ViO 212 wraz z baterią dedykowanych subwooferów włoskiego producenta. Prezentacja przygotowana była bardzo profesjonalnie, ponieważ systemy zawieszone były w  liczbie zapewniającej pokrycie terenu do 75 metrów. Nie było mowy o  tym, że tak naprawdę słyszymy tylko część możliwości, a reszty należy się domyślać lub uwierzyć na słowo. Systemy ukazały swoje najważniejsze cechy w paru wariantach np. bez użycia systemu subbasów itd. Ani Andrea jako przedstawiciel producenta, ani firma SoundTrade nie obawiali się bezpośredniego porównania systemów. Istotną kwestią był fakt, że poza muzyką odtwarzaną, uczestnicy mogli przekonać się jak brzmią systemy na „żywym organizmie: dzięki zaproszeniu zespołu coverowego Drugi Tydzień. Zespół doskonale spełnił swoją rolę, odgrywając po dwa razy te same piosenki, najpierw na „mniejszym: systemie, a później na większym ViO 212. Nic tak nie pozwala wysnuć wniosków, jak bezpośrednie porównania, za co firmie SoundTrade należą się podziękowania.
Każdy potencjalnie zainteresowany zakupem i użytkowaniem produktów dBTechnologies uczestnik po zakończeniu całości wydarzenia mógł czuć się obdarowany kompletem informacji zarówno teoretycznych, jak i  praktycznych. Żadna część nie była przesadnie długa, a jednocześnie wyczerpywała tematykę. Oczywiście był czas na rozmowy, pytania, wymianę spostrzeżeń i  doświadczeń. Była także chwila na ciekawe spotkania i na porcję wiedzy kolegów i  koleżanek obecnych na wydarzeniu. dBTechnologies nie boi się przedstawiać swoich produktów w praktyce. Nie ogranicza się tylko do tabelek i suchych liczb, które w dzisiejszych czasach potrafią wiele powiedzieć, ale też wiele ukryć. Gdy producent nie obawia się pokazać swojego produktu w boju, możemy być pewni, że włożył maksymalną ilość energii i serca w produkcję oraz że nie obawia się efektu końcowego.

Tekst: Andrzej Skowroński

Polecamy

Najchętniej czytane artykuły

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie ominie Cię żadna ważna informacja.

Close Menu
Zamknij