Deep Purple Live in Concert – kulisy nagłośnienia koncertu w Krakowie

Trzeciego grudnia w hali TAURON Arena Kraków, ku uciesze polskich fanów, po raz kolejny wystąpiła legendarna grupa Deep Purple. Chociaż w ubiegłym roku minęło pięćdziesiąt lat od założenia formacji, to Panowie są wciąż w kapitalnej formie i nie zamierzają jeszcze schodzić ze sceny!

Podobnie jak w przypadku poprzednich koncertów w Polsce, których zapleczu technicznemu przyglądaliśmy się bacznie m.in. w numerze 09/2017, system na europejską część trasy dostarczyła niemiecka firma TDA Rental GmbH. Znów był to system marki d&b audiotechnik, ale inny niż zwykle. Wcześniej z Purplami pracowała seria J, która teraz została zamieniona na najnowsze rozwiązanie GSL.

System na europejską część trasy dostarczyła niemiecka firma TD A Rental GmbH. Znów był to system marki d&b audiotechnik, ale inny niż zwykle. Wcześniej z Purplami pracowała seria J, która teraz została zami eniona na najnowsze rozwiązanie GSL.

Przygotowany dla potrzeb Tauron Areny system składał się z szesnastu modułów GSL na stronę (ze względu na rozmiary hali dołożono po cztery moduły), sześciu subwooferów V-SUB zawieszonych za gronami głównymi i zestawu szesnastu subwooferów B22 ustawionych przed sceną w konfiguracji osiem słupków po dwa. Basy znajdujące się przed sceną zostały elektronicznie wygięte, tak żeby lepiej pokryć nagłaśnianą przestrzeń, natomiast zadaniem podwieszonych subwooferów V-SUB była dystrybucja niskich częstotliwości do położonych najdalej rzędów publiczności i wygenerowanie odpowiedniego punchu.

Zestaw szesnastu subwooferów B22 ustawionych przed sceną w konfiguracji osiem słupków po dwa.

Jako outfille zastosowano dwa grona po 12 modułów serii V. Dodatkowo obszar pod gronami obsługiwały ustawione na statywach kolumny Y10P, które zastosowano również w roli frontfilli ustawionych na brzegu sceny. Cały system w Array Processingu zasilał oczywiście potężny zestaw wzmacniaczy D80, pracujących pod kontrolą oprogramowania R1.

Realizatorem FOH grupy Deep Purple jest Tobi Hoff, który – podobnie jak w trakcie poprzednich koncertów – pracow ał na konsolecie Midas Pro2.

Wielkie ukłony należą się inżynierowi systemu Svenowi Wiese, który kapitalnie przygotował wszystkie elementy wchodzące w skład systemu. Jak przyznał w rozmowie: – Jestem zadowolony z systemu GSL. Oferuje on olbrzymi headroom i przede wszystkim w sekcji MF i HF sprawuje się doskonale. Informacje przekazywane w tym paśmie są niesamowicie czytelne, czasami nawet zbyt czytelne! Ale doskonale sprawdza się to w przypadku transmisji gitar czy klawiszy, które są bardzo bliskie. Wiele zalet przynosi również ArrayProcessing, który nie tylko pozwala na lepsze pokrycie nagłaśnianej przestrzeni, ale także sprawia, że publiczność ma dźwięk przed samym nosem. Świetnie sprawdziły się również podwieszone subwoofery, które wygenerowały znacznie więcej punchu i niskich częstotliwości odczuwalnych na klatce piersiowej niż myślałem, że będzie to możliwe! – dodaje.

Inżynier systemu – Sven Wiese oraz Tobi Hoff

Realizatorem FOH grupy Deep Purple jest oczywiście Tobi Hoff, który – podobnie jak w trakcie poprzednich koncertów – pracował na konsolecie Midas Pro2, natomiast monitory miksował Rob Hodgkinson, pracujący z formacją od prawie 25 lat! Rob w trakcie tej części trasy ma do dyspozycji konsoletę Vi7000.

Konsoleta monitorowa Soundcraft Vi7000

System odsłuchowy na scenie bazuje na dwóch sidefillach składających się z czterech modułów L-Acoustics KARA i dwóch subwooferów V-SUB na stronę oraz drumfilla Iana Paice’a, który od zawsze jest skonfigurowany w oparciu o dwie kolumny HK Audio CT112 i dwa subwoofery CT118. Dodatkowo Rob Hodgkinson korzysta z monitora d&b audiotechnik M4.

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia

Polecamy

Najchętniej czytane artykuły

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie ominie Cię żadna ważna informacja.

Close Menu
Zamknij