Firma Harman jest jednym z tych producentów, dla których bardzo ważna jest sprzedaż produktów z wartością dodaną. Dzięki zbudowanej na przestrzeni lat renomie, wynikom sprzedaży, a przede wszystkim bardzo szerokiej ofercie, producent może pozwolić sobie nie tylko na aktywności związane z promocją i sprzedażą urządzeń, ale również na działalność edukacyjną, szkoleniową i budowanie wokół siebie społeczności realizatorów. I właśnie tego rodzaju wydarzeniem były warsztaty zorganizowane piętnastego października w londyńskim klubie Troxy.
Wyjątkowe warsztaty w legendarnym londyńskim klubie Troxy Młodzi adepci sztuki realizacji dźwięku mają dzisiaj znacznie ułatwiony dostęp do sprzętu i wiedzy niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. W Internecie roi się od publikacji, szkoleń online i artykułów znacznie ułatwiających przejście przez cały proces edukacji przyszłego inżyniera dźwięku. Jednak żadna inna metoda nie jest tak dobrą formą zdobycia wiedzy jak rozmowa ze starszymi kolegami z branży, posiadającymi gruntowną wiedzę, a przede wszystkim wieloletnią praktykę. Zazwyczaj jednak są to ludzie, którzy ciągle przebywają w trasie koncertowej, a możliwość spotkania z nimi graniczy praktycznie z cudem. Dlatego tak wielkim zainteresowaniem cieszą się spotkania, w trakcie których w formie warsztatowej można popracować pod okiem specjalistów, a w bezpośredniej rozmowie o wszystko ich zapytać. Jednym z najnowszych takich projektów jest Harman Mixing Masterclass – warsztaty, których pierwsza edycja odbyła się 15 października w londyńskim klubie Troxy. Firma Harman jest jednym z tych producentów, dla których bardzo ważna jest sprzedaż produktów z wartością dodaną. Dzięki zbudowanej na przestrzeni lat renomie, wynikom sprzedaży, a przede wszystkim bardzo szerokiej ofercie, producent może pozwolić sobie nie tylko na aktywności związane z promocją i sprzedażą urządzeń, ale również na działalność edukacyjną, szkoleniową i budowanie wokół siebie społeczności realizatorów. I właśnie tego rodzaju wydarzeniem były warsztaty zorganizowane piętnastego października w londyńskim klubie Troxy. Wyjątkowe warsztaty w legendarnym londyńskim klubie Troxy. Miejsce to nie zostało wybrane w sposób przypadkowy i wpływ na decyzję, że impreza odbędzie się właśnie tutaj, miało wiele różnych czynników. Jednym z głównych powodów jest fakt, że został tutaj niedawno zainstalowany system nagłośnieniowy VTX A12 marki JBL. Dzięki temu klub może obecnie gościć artystów z nawet najbardziej wymagającymi riderami technicznymi. Same warsztaty stały się bardzo dobrą formą promocji nowego zakupu oraz okazją, by zapytać pracującą tutaj na co dzień ekipę o praktyczne aspekty systemu VTX A12. Słuszność wyboru potwierdzają możliwości miejsca i jego przebogata historia. Roly Oliver, dyrektor sprzedaży rozwiązań z sektora live w firmie Harman Professional. Legenda otwartego osiemdziesiąt lat temu klubu Troxy przywiodła do tego miejsca również firmę Harman, która postanowiła zorganizować właśnie w tej przestrzeni, nazywanej przez wielu „najstarszym, najlepszym i najbardziej ikonicznym miejscem”, wyjątkowe warsztaty Harman Mixing Masterclass. Piętnastego października, kilka minut po godzinie dwunastej rozpoczął je Roly Oliver, dyrektor sprzedaży rozwiązań z sektora live w firmie Harman Professional. Roly jest związany z branżą od ponad dwudziestu pięciu lat i chociaż dzisiaj zajmuje się głównie dostarczaniem urządzeń nagłośnieniowych dla odbiorców z sektora rozrywkowego, w przeszłości sam pracował jako realizator takich artystów jak Daft Punk, Snow Patrol, Pet Shop Boys czy Red Hot Chili Peppers. Przez kilka lat był on także dyrektorem sprzedaży w jednej z największych firm rentalowych na świecie – Britannia Row Productions, z którą współtworzył ogólnoświatowe trasy koncertowe takich artystów jak Robbie Williams czy Red Hot Chili Peppers, a później, już w barwach firmy Eight Day Sound, odpowiadał za największe produkcje koncertowe i festiwale. Szkolenie poprowadził John Delf realizator takich artystów jak Lily Allen, The Script czy Jamesa Arthura. Po przywitaniu wszystkich gości warsztatów, Roly podzielił się kilkoma własnymi spostrzeżeniami na temat realizacji dźwięku, zbudowanymi na bazie prawie trzydziestoletniej działalności zawodowej. Jak przyznał, jedną z najważniejszych zasad jest to, aby miksować w sposób prosty, bez zbyt dużego processingu, nie przesadzając z efektami czy dodatkowymi udziwnieniami. „Nie ma nic złego w używaniu narzędzi, które mamy do dyspozycji, jednak czasami powrót do podstaw i prosta realizacja mogą przynieść lepszy rezultat niż skomplikowany i rozbudowany system” – stwierdził Roly. W klubie Troxy, mogącym pomieścić ponad trzy tysiące widzów, został niedawno zainstalowany system JBL VTX w konfiguracji tutaj dwanaście elementów JBl VTX A12 na stronę i dwanaście subwooferów G28, które dają p raktycznie nieskończoną ilość możliwości konfiguracyjnych. Dodatkowo zastosowano tutaj frontfille bazujące na konstrukcji VTX A8, natomiast na scenie pracują monitory M22 i monitory VTX F. Roly Oliver zachęcił słuchaczy warsztatów do tego, żeby eksperymentować i nawet tylko w formie treningu „grzebać w konsolecie”, poszukując nowych rozwiązań. „Ja wiele lat temu znalazłem w gitarze basowej magiczną częstotliwość 1 kHz, właśnie eksperymentując i kręcąc korektorem w zakresie +20 dB/–20 dB. Nie można bać się błędów, ja sam w przeszłości robiłem mnóstwo, ale tylko tak można się czegoś nauczyć. Niestety, dzisiaj realizatorzy żyją pod bardzo dużą presją wielkich pieniędzy i poważnego przemysłu rozrywkowego. Grają bardzo wiele koncertów, żyją w stresie i z managerem stojącym za ich plecami nie mają czasu na próby i błędy, a warto czasami po prostu zatrzymać się i poświęcić nieco czasu na eksperymenty” – przyznał. Najnowszy, a zarazem najmniejszy model z rodziny konsolet Vi – Vi1000. Tekst i zdjęciaŁukasz KornafelMuzyka i Technologia