Marka HK Audio od lat z powodzeniem powiększa grono swoich entuzjastów, produkując systemy nagłośnieniowe na bardzo wysokim poziomie. Urządzenia tej firmy znaleźć można w rentalu, instalacjach stałych, czy prywatnym użytkowaniu i wszędzie cieszą się równie dobrą opinią. Idąc za światowymi trendami, marka wyprodukowała kolejny model kolumnowego systemu nagłośnieniowego, któremu postanowiłem się bliżej przyjrzeć.

Chociaż grono zadowolonych użytkowników sprzętu HK Audio stale się powiększa, wciąż wiele osób nie miało przyjemności z niego korzystać. Poza oczywistym współczuciem z tego względu, należy tym osobom przedstawić trzy flagowe cechy, które znajdziemy w produktach tego niemieckiego producenta: jakość, trwałość i prostota obsługi. Nie inaczej jest w przypadku „większego brata” modelu Polar 10, opisywanego już na łamach naszego magazynu, czyli modelu Polar 12, który z dumą został niedawno zaprezentowany przez nowego dystrybutora systemów HK Audio w Polsce – firmę Lauda Audio.

Na pokładzie znajdziemy między innymi 4-kanałowy mikser oraz procesor DSP.

Ogólne spojrzenie i budowa
HK Audio Polar 12 jest kolumnowym systemem nagłośnieniowym, który łączy w sobie wszystkie znane cechy dotychczasowych produktów HK Audio i doskonale zestawia je z nowoczesnymi trendami i technologiami. Aby nie poprzestać na gołosłownym idealizowaniu sprzętu, przyjrzę się jego budowie i rozwiązaniom, które mają wpływ na tak pozytywną ocenę. Przede wszystkim, znana każdemu, kto chociażby „dotykał” sprzętu HK Audio, wysoka wytrzymałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Nowy system połączeń E.A.S. sprawia, że kable są zbędne, co gwarantuje łatwą konfigurację.

Niemieccy projektanci, próbując zerwać ze stereotypem sprzętu produkowanego na krótki okres, zadali sobie trud ciągłego podnoszenia swoich standardów w kwestii wykonania i wzmacniania obudowy. Widać to również w serii Polar, która mimo modułowej i kolumnowej budowy, nadal pozostaje dość „pancerną”. Oczywiście przekłada się to bezpośrednio na czas użytkowania i na czas, po którym system (odpowiednio użytkowany) wciąż będzie wyglądał jak nowy i sprawdzi się doskonale nawet na wymagających eventach. Zestaw składa się z trzech części – modułu niskotonowego, modułu szerokopasmowego oraz sztycy. Pierwszy z wymienionych pełni również rolę podstawy pod całość, a także zawiera w sobie wzmacniacz i mikser audio wraz z niezbędnymi przyłączami.

Cały moduł szerokopasmowy waży jedynie 3,9 kg.

Wewnątrz subwoofera znajduje się przetwornik o średnicy 12” z cewką 2,5”. Szczytowa część zestawu, odpowiedzialna za szerokie pasmo przenoszenia, wyposażona została w sześć neodymowych przetworników o średnicy 3”, z cewką 3/4”. Zostały one tak ulokowane wewnątrz obudowy, by dyspersja pozioma wynosiła aż 120 stopni, co w połączeniu z możliwością podwyższenia zestawu o wspomnianą już sztycę, daje spore możliwości, jeśli chodzi o pokrycie dźwiękiem. Na koniec warto oczywiście wspomnieć o systemie bezkablowego połączenia elementów Polar 12, czyli systemie E.A.S. Dzięki niemu użytkownik może scalić ze sobą poszczególne elementy nie tylko szybko, ale też bezpiecznie i niezawodnie. A skoro miałem opisać ogólne spojrzenie, to szkoda byłoby nie wspomnieć, że producent dołącza do zestawu specjalny pokrowiec na subwoofer oraz torbę na sztycę i satelitę, dzięki czemu nie trzeba się martwić o ich bezpieczny transport.

Wbudowany wzmacniacz o mocy 2000 W klasy D zapewnia odpowiednią dynamikę.

Możliwości
Jeżeli mam omówić możliwości systemu, do którego najlepiej pasuje określenie „all-in-one”, powinienem zacząć od możliwości połączeniowych. Zatem wbudowany, pokładowy mikser audio oferuje użytkownikom dwa kanały mikrofonowo-liniowe na złączu combo, dedykowany kanał instrumentalny oraz kanał Aux dla odtwarzaczy. Dodatkowo, użytkownicy mogą skorzystać z opcji bezprzewodowego przesyłania audio przez Bluetooth 5.0. Co najważniejsze, całość została okraszona porządnym pokładowym DSP, którego personalizowane ustawienia można zapisać w pięciu indywidualnych presetach użytkownika. Wewnątrz obudowy części niskotonowej znajduje się wzmacniacz klasy D o mocy 2000 W napędzający cały system, co daje spory zapas mocy. Dzięki specyficznej budowie, która może być z powodzeniem wkomponowana w wymagające wnętrza, Polar 12 doskonale poradzi sobie podczas różnych realizacji.

Zaimplementowana technologia Bluetooth 5.0 pozwala na bezprzewodowe przesyłanie dźwięku.

Nie tylko można użyć go podczas eleganckich konferencji, wydarzeń biznesowych, czy w obiektach sakralnych. Dzięki przetwornikowi niskich częstotliwości o średnicy 12’ oraz odpowiedniemu zapasowi mocy, opisywany system poradzi sobie jako mobilne nagłośnienie DJ-ów, mniejszych składów czy samodzielnych muzyków. Zastosowanie technologii minimalizowania efektów sprzężeń sprawia, że system może być z powodzeniem ulokowany z tyłu muzyka lub wokalisty, dzięki czemu może on występować bez dodatkowego odsłuchu. Zainstalowany moduł Bluetooth dodatkowo rozszerza zakres sposobów użycia zestawu, dając użytkownikom kolejny wachlarz możliwości, zarówno w rozwiązaniach profesjonalnych, jak i domowych.

Dyspersja pozioma wynosząca 120° oraz odporność na sprzężenia akustyczne ułatwią optymalne ustawienie zestawu.

Podsumowanie
Chociaż rynek modułowych systemów nagłośnieniowych ma już sporo pozycji, niektórym firmom udaje się wyróżnić na tle konkurencji. Mają na to wpływ wieloletnie doświadczenie i połączenie sprawdzonych rozwiązań z nowoczesnymi technologiami – tak jak w przypadku HK Audio. Przy produkcji nowego systemu Polar 12 niemiecki producent przyłożył sporo uwagi do wzmocnionej konstrukcji, ergonomicznego i eleganckiego wykonania oraz wysokiej jakości przetwarzania dźwięku, co zaowocowało systemem, który sprawdzi się jako idealne narzędzie pracy muzyków, DJ-ów, realizatorów na każdego rodzaju evencie. W mojej opinii jest to sprzęt warty uwagi, a po więcej szczegółowych informacji, konkretną ofertę czy możliwość testów warto skontaktować się z nowym dystrybutorem marki HK Audio w Polsce – firmą Lauda Audio.

Tekst: Jarosław Bociański Muzyka i Technologia