Tascam to firma oferująca szerokie spektrum produktów audio. Biorąc pod uwagę dane historyczne, ciężko stwierdzić, która gałąź produkcji tej amerykańskiej firmy jest wiodąca lub stanowi fundament. Nie ulega wątpliwości, że oferowane przez nią produkty były i są brane pod uwagę podczas dokonywania wyborów przez osoby inwestujące w sprzęt. Konkurencja na każdym dźwiękowym polu jest bardzo duża, a co za tym idzie, wymuszane są dynamiczne zmiany nie tylko designu, ale i funkcjonalności produktów. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się rynek niewielkich studiów projektowych, usług streamingowych i wszelkiego rodzaju działalność minimalizująca koszty i ilość sprzętu, przy zachowaniu możliwie najwyższej jakości. Seria interfejsów US-HR ma za zadanie zagospodarować właśnie te pola rynku.

Model US 2×2-HR jest jednym z  reprezentantów nowej serii, która w  zależności od potrzeb zainteresowanego oferuje również bardziej rozbudowane produkty w zakresie wejść i wyjść fizycznych. Jednak to właśnie małe formaty zaskarbiły sobie miejsce w  sercach domowych studiów nagraniowo-streamingowych. Seria stanowi rozwinięcie modeli US, które w swoim czasie zdobyły uznanie na rynku. Tascam zdecydował się rozwinąć i zmodernizować swoje produkty, aby spełniały wymagania 2021 roku, począwszy od zaimplementowania USB C, poprzez zastosowanie szeregu funkcjonalności szytych na miarę obecnych czasów.

Na przednim panelu znajdują się dwa bloki wejściowe wyposażone w gniazda combo XLR/TRS. Jeden z nich posiada przełącznik odpowiadający za aktywację zasilania phantom 48V obu kanałów. Oba bloki mają możliwość ustawienia pracy wysokoimpedancyjnej, dzięki czemu do wybranego gniazda można podłączyć bezpośrednio np. gitarę.

Budowa i wykonanie
Nowe produkty Tascam wyróżniają się ciekawym wyglądem. Najbardziej charakterystycznym punktem są boki stylizowane na organiczne kształty, o przyciągającej wzrok kolorystyce. Całość tej bocznej konstrukcji tworzy rodzaj podstawki, unoszącej przód interfejsu delikatnie ku górze, pozwalając na łatwiejszą manipulację regulatorami. Jeśli jednak takie rozwiązanie nie interesuje użytkownika, można bez problemu boki odkręcić i zamontować urządzenie w dowolnej przestrzeni lub swobodnie położyć na biurku. Cała obudowa wytworzona jest z  metalu, co istotnie wpłynie na żywotność produktu i długość pracy w trudniejszych warunkach, jeśli służyć on będzie w warunkach touringowych. Jednocześnie komplet regulacji i złącz niczym nie zaskakuje, co nie stanowi wady, bo producent jasno określa, czym jest omawiane urządzenie i jakie role ma spełniać. Na przedniej części znajdują się dwa bloki wejściowe wyposażone w gniazda combo XLR/TRS. Jeden z nich posiada przełącznik odpowiadający za aktywację zasilania phantom 48V na oba kanały, w  celu zasilenia mikrofonów pojemnościowych lub aktywnego diboksa. Oba bloki mają możliwość ustawienia pracy wysoko-impedancyjnej, dzięki czemu można podłączyć bezpośrednio do gniazda np. gitarę. Poziom wysterowania gain regulowany jest przez potencjometry obu bloków.

Ponad potencjometrami znajdują się dwie kontrolki LED, z  których pierwsza sygnalizuje obecność sygnału, natomiast druga maksymalne jego wysterowanie tuż przed pojawieniem się przesterowania. Kierując wzrok na prawo, użytkownik zobaczy ostatni, wyjściowy blok. W nim, poza potencjometrami głośności wyjściowej gniazd monitorowych znajdujących się z tyłu oraz głośności wyjścia słuchawkowego zlokalizowanego na froncie, napotkamy również nietypowy potencjometr regulujący proporcję między sygnałami wejściowymi a głośnością dźwięku komputerowego. Dzięki temu rozwiązaniu można podczas nagrań w łatwy sposób ustawić proporcję między wykonaniem na żywo a głośnością playbacku. Niewątpliwie routing tego typu odsłuchu potrafi nieraz nastręczyć problemów lub bywa czasochłonny. Rozwiązanie Tascama przekłada się więc na szybkość, co ma duże znaczenie w codziennej pracy.

Na tylnym panelu również nie napotka się nietypowych, ani rewolucyjnych rozwiązań. Znajduje się tu złącze zasilacza, do wykorzystania w tandemie z iPadem (należy wówczas ten zasilacz 5V dokupić). Jednak interfejs może pracować, wykorzystując zasilanie dostarczane poprzez port USB typu C, z pomocą którego również odbywa się komunikacja z komputerem. Jest to rodzaj okna na współczesny świat, ponieważ jest to względnie nowy format. Ciekawostką może być umieszczenie gniazd MIDI, ale osoby związane z produkcją muzyki nadal chętnie korzystają np. z klawiatury lub różnego rodzaju sterowników, wykorzystujących ten znany już od lat format. Jest to ukłon w ich stronę. Mamy zatem możliwość przyjmować i oddawać sygnał MIDI. Gniazda wyjściowe zrealizowane są na złączach symetrycznych TRS 1/4, więc przed zakupem warto zaopatrzyć się w przejściówki na XLR, jeśli monitory, którymi dysponuje kupujący, mają np. tylko tego typu gniazda. Miejsca w obudowie nie brakowało, więc zastanawia fakt, czemu zrezygnowano z rozszerzenia możliwości połączenia wyjść również w formacie XLR.

Praca i walory brzmieniowe
Instalacja interfejsu odbywa się w sposób płynny i bezproblemowy. Użytkownicy Windowsa muszą zainstalować sterowniki, aby rozpocząć pracę. Posiadacze Mac’ów mogą przystąpić do pracy z marszu, ponieważ nie muszą martwić się nawet o tę prostą procedurę. Po paru chwilach karta jest gotowa do pracy, a sama jej obsługa jest prosta i intuicyjna. Oprogramowanie konfigurujące pozwala na ustawienie m.in. częstotliwości próbkowania, czy wielkości bufora. Warto tu wspomnieć o tym, że sterowniki pozwalają na całkiem przyjemną pracę przy wartości 256 sampli, która zapewnia akceptowalną latencję, przy jednoczesnej możliwości obciążania komputera m.in. wtyczkami VST. Oczywiście, jeśli projekt, nad którym przyjdzie użytkownikowi pracować, wymagać będzie większych „sił” przetwarzania, należy zwiększyć bufor, zwiększając jednocześnie sumaryczną latencję. Patrząc w drugą stronę, urządzenie pozwala na ustawienie minimalnego rozmiaru bufora na poziomie 4 próbek, dzięki czemu (oczywiście pod warunkiem mało obciążonej sesji), można pracować z praktycznie pomijalnym wpływem latencji. Tascam oferuje bardzo dobre parametry w  zakresie przetwarzania audio.

Nie bez znaczenia dla rozpoczęcia lub rozwinięcia środowiska pracy, może okazać się również pakiet dołączonego oprogramowania – Cubase LE, Cubasis LE3, sampler IK Multimedia SampleTank 4SE oraz wersja Unlimited programu AutoTune, z darmową, 3-miesięczną subskrypcją.

Sygnał wejściowy ma praktycznie liniowy przebieg, od częstotliwości 10 Hz, aż ponad zakres ludzkiej słyszalności. Również zakres dynamiki powinien zadowolić potencjalnych użytkowników. Ponad 110 dB to wynik klasyfikujący urządzenie z tej półki cenowej w górnych rejonach wśród konkurencji. Większość prac związanych z użytkowaniem tego typu kompaktowych urządzeń nie wymaga parametrów bardziej precyzyjnych, niż te oferowane przez Tascama serii US-HR. Sygnały gitarowe i mikrofonowe nagrane za pomocą niniejszego urządzenia stanowić będą solidną bazę do dalszych prac nad projektami i zadaniami. Użytkownicy związani z rynkiem podcastów i streamingu, docenią dodatkowe funkcje, którymi są m.in. integracja z popularnym, darmowym oprogramowaniem OBS, oraz funkcja pętli zwrotnej, która usprawnia stworzenie małego studia, z opcją wdzwaniania się m.in. przez Skype’a. Nie bez znaczenia dla rozpoczęcia lub rozwinięcia środowiska pracy, może okazać się również pakiet dołączonego oprogramowania – Cubase LE, Cubasis LE3, sampler IK Multimedia SampleTank 4SE oraz wersja Unlimited programu AutoTune, z darmową, 3-miesięczną subskrypcją.

Cała rodzina interfejsów serii US-HR w komplecie.

Podsumowanie
Mnogość wyboru to jest właśnie znak czasów, również tych najbardziej aktualnych, które nie należą do najlżejszych. Wiele urządzeń jest do siebie podobnych i należy dogłębnie przeczytać instrukcję i materiały dostępne w  Internecie, aby dotrzeć do „pięciu szczegółów”, którymi różnią się poszczególne obrazki. Tym niemniej te różnice istnieją, a każdy producent stawia na nieco inne rozwiązania. W przypadku Tascama i jego serii US-HR jest to prostota i szybkość obsługi. Podkreśla to przede wszystkim transparentny wygląd, proste oprogramowanie konfiguracyjne, czy wspomniany wcześniej potencjometr miksujący sygnał wejściowy z playbackiem. Użytkownik produktu tego typu nie musi być informatykiem i potrzebuje prostych rozwiązań. Takim właśnie jest model US 2×2-HR.

Tekst: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia