Jacob Collier to 20-letni brytyjski muzyk i protegowany Quincy Jones o niewątpliwym talencie jako muzyk i piosenkarz, który już został okrzyknięty „nowym cudem jazzu”.

Jacob Collier to 20-letni brytyjski muzyk i protegowany Quincy Jones o niewątpliwym talencie jako muzyk i piosenkarz, który już został okrzyknięty „nowym cudem jazzu”.  Collier studiuje obecnie na Royal Academy of Music. Ostatnio rozpoczął pracę nad projektem z Benem Bloombergiem, który ukończył MIT Media Lab z tytułem doktora, aby znaleźć nowe sposoby na wielośladową rejestrację muzyki granej na żywo. Jako fan marki DPA, Bloomberg wybrał mikrofony właśnie tej firmy, a dokładniej wszechstronny d:vote™ 4099 Instrument Microphone, który został wykorzystany do rejestracji bębnów, perkusji, harmonijki, a także pianina; d:dicate™ 4011 Cardioid Microphone do overheadów oraz d:fine™ 4088 Headset Microphone do wokalu Colliera. Współpraca Bloomberga i Colliera rozpoczęła się na początku 2015 roku, kiedy to Bloomberg zobaczył w sieci jeden z filmików artysty, a następnie wysłał mu wiadomość na Facebooku. „Kilka tygodni później ludzie od Quincy Jones skontaktowali się ze mną, mówiąc, że Jacob pracuje nad występem i pytał, czy byłbym zainteresowany pomocą. Spotkaliśmy się z Jacobem na weekend w Bostonie i stworzyłem dla niego pierwszy ogólny zarys przedsięwzięcia. Było jasne, że coś jest na rzeczy, dlatego też Jacob wrócił do Bostonu na tydzień i zaczęliśmy formalnie pracować nad przebiegiem jego widowiska. Następnie spędziliśmy razem tydzień w Londynie na próbach pod koniec czerwca, by wkrótce wystąpić dwa razy na festiwalach Ronniego Scotta oraz Montreux Jazz Festival ” – wyjaśnia Bloomberg. Na MIT Bloomberg pracuje nad technologią muzyczną – zautomatyzowaną operą, 150-kanałową instalacją w technologii surround, symfonią realizowaną na stadionie z publicznością mieszczącą się na trybunach jak i realistycznych odczuciach podczas słuchania muzyki – jednakże jego specjalnością są technologie audio i widowiska odbywające się na żywo. „Używam mikrofony DPA od pewnego czasu, ale mikrofony instrumentalne z serii d:vote™ 4099 są stosunkowo nowe dla mnie. Natknąłem się na nie w marcu, kiedy pracowałem nad projektem dla Lucerne Festival i od razu się od nich uzależniłem. Wąska charakterystyka kierunkowości sprawia, że mikrofon ten jest idealny do nagłaśniania instrumentów typu shaker oraz wzmacniaczy gitarowych, a brzmienie pomieszczenia jest o wiele mniej odczuwalne niż w przypadku podobnych mikrofonów, dzięki odpowiedniemu tłumieniu. Jednakże d:vote™ 4099 radzi sobie z utrzymaniem naturalnej i zbalansowanej odpowiedzi pomieszczenia, bardzo muzycznej, z idealnym odzwierciedleniem przestrzeni na scenie. Nie potrzeba wiele pracy, aby osiągnąć zamierzony efekt, po prostu podłączasz mikrofon i podkręcasz regulator” – opowiada Bloomberg. „W przeciwieństwie do 4099, mikrofony z serii d:dicate™ 4011 od dawna należą do moich ulubionych. Są one niesamowicie przejrzyste i są siłą napędową każdego przedsięwzięcia z moim udziałem. Od oryginalnego B&K po obecny model, odzwierciedliłem wszystkie możliwe barwy nagłaśnianych instrumentów; praktycznie w każdej sytuacji. W trakcie mikrofonowania poszczególnych elementów zestawu perkusyjnego, nie mogliśmy dokonać lepszego wyboru dla nagłośnienia overheadów. Niskoprofilowy uchwyt montażowy był naprawdę pomocny, zwłaszcza, że kamery na scenie są codziennością. Możliwość odzwierciedlenia charakteru instrumentu, dzięki tak małym i praktycznie niewidocznym mikrofonom jest fantastyczne” – kontynuuje. Widowiska Jacoba Colliera zawierają również sporą dawkę ruchów. Skacze on wokół sceny od instrumentu do instrumentu i potrzebuje mieć obie ręce wolne, aby grać. Oczywistym rozwiązaniem dla niego był więc d:fine™ 4088 Headset Microphone, by nie ograniczał on jego występu. „Pierwotnie zakochaliśmy się w mikrofonie d:facto™ Vocal Microphone, ponieważ posiadał on wszelkie detale, które chcesz, żeby mikrofon o superkardioidalnej charakterystyce kierunkowości przekazał, ale nie oferował nam on niczego więcej niż inne najwyższej jakości mikrofony ręczne” – wyjaśnia Bloomberg. „Początkowo zamierzaliśmy umieścić pięć z nich wokół jego instrumentów, ponieważ nie chcieliśmy używać słuchawek nagłownych w zestawie z mikrofonem. Obawialiśmy się o niepożądane sprzężenia zwrotne i o to, że mikrofon nagłowny nie będzie brzmiał tak dobrze jak mikrofon ręczny” – kontynuuje Bloomberg. „W każdym razie wszystko się zmieniło, kiedy Collier wypróbował mikrofon d:fine™ 4088. Od razu stało się jasne, że to nie tylko cudownie brzmiący mikrofon, ale że elastyczność, którą zapewnia ten produkt pozwoliłaby Jacobowi poczuć się naturalnie i być wolnym podczas poruszania się na scenie” – mówi Bloomberg. „Poza tym, chłopaki od wideo kochają jego wygląd! Nie idę na żaden kompromis, jeśli chodzi o wokale dla Jacoba, które są najważniejszym wkładem w spektakl. Z d:fine™ 4088 otrzymujemy lepszą jakość dźwięku oraz możliwość większego wzmocnienia sygnału zanim pojawi się sprzężenie zwrotne niż w podobnych zestawach. Biorąc pod uwagę, że Jacob jest w ciągłym ruchu, to wybór był oczywisty” – dodaje. Collier i Bloomberg planują więcej projektów scenicznych, które zostaną zarejestrowane, chociaż szczegóły ich dotyczące nie zostały jeszcze ogłoszone, lecz mikrofony DPA będą z pewnością częścią tej współpracy. „Nie sądzę, żebyśmy robili jakikolwiek koncert bez nich” – komentuje Bloomberg.  Dystrybutor DPA w Wielkiej Brytanii, Sound Network, doradzał Bloombergowi przez cały projekt. Dodaje on, że praca z DPA i Sound Network była prawdziwą przyjemnością – obie firmy są ewidentnymi pasjonatami audio. „Ich naprawdę obchodzą muzycy i projekty, nad którymi pracują. Oczywistym jest, że DPA jest zaangażowane w to, aby sprawiać, by cudowne zdarzenia muzyczne były możliwe do zrealizowania oraz że Ci wszyscy ludzie są tak niesamowicie pomocni” – dodaje na zakończenie Bloomberg.

Tagi:

dpa