Władze uczelni UMCS przypominają o tym, że kultura studencka w Polsce nie umarła i zachęcając studentów do aktywnego uczestnictwa w jej współtworzeniu, wspierają współczesne kierunki jej rozwoju. Trwająca ponad 60 lat tradycja Chatki Żaka, która na fali odwilży w latach 60. i 70. stała się ważnym ośrodkiem kształtowania wrażliwości literackiej, teatralnej i kabaretowej, dzisiaj, dzięki przyjętemu przez władze uczelni UMCS planowi rozwoju, na nowo definiuje twórczość młodych mieszkańców Lublina. Za program artystyczny odpowiedzialni są dynamiczni i doświadczeni teatrolodzy oraz animatorzy kultury. Ich działania na poziomie rozbudowy i modernizacji infrastruktury technicznej wsparło natomiast ostatnio Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Teatr.

Inwestycja w Akademickim Centrum Kultury Chatka Żaka UMCS obejmowała stworzenie profesjonalnego systemu multimedialnego oraz modernizację oświetlenia sceny i widowni. Za część instalacyjną odpowiedzialna była firma SLX, a za projekt, nadzór i uruchomienie – PS Teatr. System multimedialny zaprojektowano w oparciu o projektor marki EIKI EK-820U o mocy równej 10k lumenów. Wybór EIKI to przede wszystkim zasługa jego cichej pracy, która w trybie Eco oscyluje wokół 32 dB i 35 dB – w trybie pracy normalnej. Do tego zainstalowano mobilny ekran firmy AV Stumpfl BXV-AC752/R10 oraz serwer multimedialny wraz z mediakonwerterami, obsługujący protokoły DMX z funkcją Auto Patch, MIDI, ArtNet, OSC, CITP, Ma-Net 2.9, Timeline.

Inwestycja obejmowała stworzenie profesjonalnego systemu multimedialnego oraz modernizację oświetlenia sceny i widowni.

System matrycowania sygnałami wideo bazuje na modułowej matrycy firmy RGBlink, w której każde wyjście lub wejście może być dowolnie dobierane i mieszane pomiędzy sygnałami DVI/HDMI/SDI/HDBaseT lub optycznym. Matryca ta pozwala na skalowanie oraz konwertowanie sygnałów pomiędzy wymienionymi standardami połączeń oraz pracę dla jednocześnie przesyłanych sygnałów do 33 megapikseli. Co ciekawsze, matryca pozwala na utrzymanie ciągłego sygnału toru wideo przez wbudowany system EDID. Całość sterowania jest przeniesiona na kontroler zbiorczy, kontrolujący urządzenie przez protokół IP. – Ważnym aspektem projektu było zintegrowanie systemu multimedialnego z systemem sterowania HDL, w tym zdefiniowanie i przypisanie procedury włączenia projektora kinowego tak, aby sterował on funkcjami oświetlenia widowni – wspomina Robert Gogolewski, kierownik działu AV w PS Teatr.

System multimedialny zaprojektowano w oparciu o projektor marki EIKI EK-820U.

Oświetlenie Chatki Żaka to, oprócz reflektorów ETC S4, zamontowanych na przesuwnych wieżach oświetleniowych na scenie, rozbudowany system sterowania oświetleniem HDL, odpowiedzialny za sterowanie oświetleniem roboczym sceny, czyli oprawami Eurolite LED IP FL 50 o mocy 50W, temperaturze barwowej 6400K i kącie świecenia 120°; oświetleniem widowni oraz oświetleniem efektowym ścian widowni. Do oświetlenia widowni wykorzystano serię opraw ArcSystem Pro, marki ETC. Każda z wykorzystanych opraw ma wysoki współczynnik CRI – powyżej 90 i jest wyposażona w funkcję red shift, pozwalającą na znamienne dla żarowych źródeł światła stopniowe dimmerowanie, zwłaszcza w niskim zakresie jasności od 0 do 10%. Instalacja oświetlenia ogólnego widowni składa się z 44 opraw sufitowych o temperaturze barwowej 3000K, kącie świecenia 24° oraz 16 opraw o kącie świecenia 60°, i zapewnia natężenie światła na poziomie podłogi 200-230lx. – Ze względu na kinkiety RGB, które kształtują „klimat” widowni, i złożoność dobranych do ich obsługi kontrolerów, integracja systemu sterowania instalacji oświetlenia widowni i sceny wymagała dużo pracy – mówi Tomasz Zaborowski, dyrektor techniczny PS Teatr.

Klimat na widowni można kształtować między innymi przy pomocy kinkietów RGB.

Oparty na rozwiązaniach producenta, specjalizującego się w produkcji urządzeń przeznaczonych dla inteligentnych domów, powierzchni komercyjnych i budynków użyteczności publicznej, system sterowania oświetleniem widowni HDL BUS-Pro jest modułowy, co pozwala dopasować jego funkcjonalność do potrzeb zamawiającego. – System można podzielić na dwie podstawowe części: interfejs użytkownika i elementy wykonawcze. Użytkownik przede wszystkim zna system od strony interfejsu, paneli sterowniczych z przyciskami oraz wszelkiego rodzaju ekranów dotykowych, np. 10-calowych, przy małych realizacjach, i 24-calowych, przy większych. Z drugiej strony są elementy wykonawcze, na które składają się moduły stycznikowe, DMX, DALI i wiele innych w zależności od potrzeb konkretnej inwestycji – mówi Maciej Walentowski. Możliwy jest także podgląd na głównym ekranie stanu obwodów przełączanych między regulowanymi a nieregulowanymi. System ma odpowiednie styczniki zabudowane w szafie, za pośrednictwem których możliwe jest załączanie i rozłączanie obwodów nieregulowanych oświetlenia scenicznego.

Zainstalowany w Chatce Żaka system został wyposażony w trzy dotykowe panele ścienne LCD.

Zainstalowany w Chatce Żaka system został wyposażony w trzy dotykowe panele ścienne LCD, umożliwiające wprowadzenie uprzednio zaprogramowanych scen oświetleniowych, dopasowanych do wydarzenia i trybu pracy w instytucji, np. przed i po spektaklu, do oświetlenia wyznaczonych obszarów w budynku z okazji uroczystości lub np. w celu umożliwienia pracy serwisowi sprzątającemu, kiedy pozostała część obiektu jest już nieczynna dla gości. Panele sterownicze zostały zamontowane przy wyjściach z sali oraz przy stanowisku operatora oświetlenia scenicznego, gdzie został zainstalowany 19’ panel dotykowy z możliwością przejmowania priorytetu nad pozostałymi punktami dostępowymi.

Zmodernizowana sala widowiskowa posłuży do organizacji studenckich festiwali, filmowych projekcji, przedstawień teatralnych i koncertów.

System sterowania oświetleniem widowni HDL BUS-Pro dla studentów i władz uczelni UMCS to nie tylko kolejny krok na drodze do przygotowania obiektu do przyjęcia gości przyszłorocznych Ogólnopolskiego Kongresu Kultury Studenckiej i Ogólnopolskiego Forum Kultury Studenckiej, lecz także dowód na coraz większe zainteresowanie, jakim cieszy się automatyka w budynkach użyteczności publicznej w Polsce. Wcześniej PS Teatr, korzystając z rozwiązań producenta HDL, wykorzystało systemy automatycznego sterowania w Operze Świętokrzyskiej w Kielcach, Teatrze Powszechnym w Łodzi i w Centrum Nauki i Kultury w Przemyślu.

Jednak, jak podkreśla Maciej Walentowski z PS Teatr, nie ma dwóch takich samych teatrów czy domów kultury. – Wykonane przez nas projekty były poprzedzone rozmowami, które miały na celu określenie specyfiki pracy rzeczonych obiektów. Tak też było tym razem, ze względu na charakterystykę działalności Chatki Żaka obejmującą organizowanie studenckich festiwali, filmowych projekcji, przedstawień teatralnych i koncertów.

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl