W maju firma Prolight – polski dystrybutor brytyjskich produktów – stworzyła kolejną szansę, by poznać zarówno najnowsze modele marki Avolites, jak i ostatnią wersję oprogramowania Titan w dziesiątej już odsłonie.

W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych praktycznie żadna produkcja nie mogła odbyć się bez udziału konsolet oświetleniowych marki Avolites. Dzisiaj brytyjska firma ma wielu konkurentów, a jednak wciąż wielu realizatorów realizujących największe światowe produkcje sięga właśnie po rozwiązania Avolites. Zgodnie ze starym porzekadłem najlepsza jest ta konsoleta, którą umiemy obsługiwać. W maju firma Prolight – polski dystrybutor brytyjskich produktów – stworzyła kolejną szansę, by poznać zarówno najnowsze modele marki Avolites, jak i ostatnią wersję oprogramowania Titan w dziesiątej już odsłonie.  Marka Avolites jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów konsolet na świecie. Przez lata takie modele jak Pearl, Diamond czy Sapphire 2000 były rozwiązaniami pracującymi przy większości produkcji koncertowych, telewizyjnych i teatralnych na świecie. Początki firmy związane były jednak nie z produkcją sterowników, lecz regulatorów. Wciąż takie modele jak Art 4000 Dimmer Rack czy Art 2000 Dimmer Rack są jednymi z najbardziej popularnych rozwiązań wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność pracy z oprawami sterowanymi napięciowo. Co ciekawe, nawet jeżeli główną konsoletą zarządzającą całym show jest rozwiązanie innego producenta, często w rackach z dimmerami czy w tyrystorowni pracują właśnie rozwiązania Avolites.W 2009 roku brytyjski producent zainicjował nowy rozdział swojej historii, wprowadzając na rynek linię produktów Titan. W niedługim czasie w ofercie firmy pojawiły się zróżnicowane pod kątem wielkości i możliwości konsolety przeznaczone do różnorodnych zastosowań. Kilka lat później w ofercie pojawiła się rodzina media serwerów, sterowników i oprogramowania przeznaczona do pracy z multimediami. Za sukcesem wszystkich modeli zaprezentowanych w okresie kilku ostatnich lat stoi oprogramowanie Titan. W związku z niedawną prezentacją jego dziesiątej już wersji, polski dystrybutor produktów Avolites, firma Prolight, zaprosił na cykl szkoleń i warsztatów dających możliwość zapoznania się nie tylko z oprogramowaniem, ale i z samymi konsoletami brytyjskiego producenta.W pierwszej części każdego ze spotkań handlowiec z firmy Prolight – Michał Kaczmarek, zaprezentował skrótową historię firmy Avolites oraz realizacje, w ramach których pracowały produkty z czerwonym logo. Wśród nich można wskazać trasę koncertową nietuzinkowego duetu wiolonczelowego 2Cellos, koncerty Erica Prydza, Hoziera czy takie festiwale jak Bloodstock Festival, Edinburgh Festival z legendarnym Glastonbury na czele. Drugą część prezentacji poprowadziła Alicja Reszpondek, która omówiła rodzinę konsolet Avolites oraz udogodnienia znajdujące się w najnowszej wersji oprogramowania. Najmniejszym urządzeniem umożliwiającym pracę z systemem Titan jest Titan One. To klucz USB z jednym fizycznym wyjściem DMX do obsługi standardowej liczby pięciuset dwunastu kanałów, a do jego użycia jest wymagany komputer z zainstalowanym systemem Windows. Takie niedrogie rozwiązanie pozwala nie tylko zapoznać się z funkcjonalnością oprogramowania czy umożliwia jego naukę, ale także pozwala sterować niewielkim zestawem oświetlenia klubowego czy architektonicznego, złożonego z opraw LED i lamp konwencjonalnych sterowanych protokołem DMX.  Najmniejszym sterownikiem rodziny Titan, wyposażonym w fizyczne manipulatory w postaci dziesięciu faderów i dwudziestu programowalnych przycisków jest model Titan Mobile. Jest to niewielkie urządzenie, ważące niespełna 5 kg. Chociaż wciąż do pracy wymaga komputera z oprogramowaniem Windows, to jednak jego możliwości zapewniają obsługę już do ośmiuset stu dziewięćdziesięciu dwóch kanałów, a to dzięki wbudowanym czterem fizycznym liniom DMX XLR.5 oraz współpracy z protokołami Artnet oraz sACN. Sterownik ma również pole robocze Titan Mobile Wing dające użytkownikowi kolejny zestaw przycisków i suwaków.Najmniejszą w rodzinie produktów pełni funkcjonalną konsoletą, nie wymagającą użycia komputera, jest model Titan Quartz. Jest on wyposażony w dziesięć faderów, dwadzieścia programowalnych przycisków oraz trzy niezależne enkodery. Dostęp do poszczególnych ustawień oraz łatwość pracy gwarantuje ekran dotykowy o przekątnej 12,1''. Co ważne, cała konsoleta ważny zaledwie 8 kg i ma kompaktowe wymiary, co może być istotnym parametrem podczas instalowania w klubie o ograniczonej przestrzeni czy w przypadku transportu urządzenia. Nieco większą konsoletą jest model Tiger Touch II. Jest on wyposażony już nie w dziesięć, lecz dwadzieścia faderów, a dodatkowo w master fader z przyciskiem blackout, dziesięć programowalnych przycisków oraz trzy niezależne enkodery. W razie potrzeby fizyczne manipulatory mogą być rozszerzone o zestaw trzydziestu dodatkowych faderów i sześćdziesięciu przycisków za sprawą pola ręcznego Tiger Touch Fader Wing. Kontrolę parametrów ułatwia duży dotykowy ekran o przekątnej 15.6''.Paletę konsolet Titan zamykają dwa największe modele, przeznaczone do najbardziej rozbudowanych realizacji. Pierwszym z nich jest urządzenie o nazwie Arena. Swoim wyglądem przypomina nieco model Tiger Touch II rozszerzony o Tiger Touch Fader Wing. Oprócz czterdziestu faderów, dwudziestu programowalnych przycisków i dotykowego ekranu o przekątnej 15,6'', konsoleta ma również dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 7'' i zestaw czterech znajdujących się przy nim programowalnych enkoderów optycznych. Dzięki wbudowanym ośmiu złączom DMX oraz czterem wyjściom Ethercon Gigabit współpracującym z Titan Net, ArtNet oraz sACN konsoleta może pracować z maksymalnie sześćdziesięcioma czterema liniami DMX. Największą zarówno pod względem rozmiarów, wagi, jak i możliwości jest model Sapphire Touch. Chociaż w swojej nazwie wyraźnie odwołuje się do jednego z najpopularniejszych modeli marki, Sapphire 2000 to – poza symbolem i nieco podobnym kształtem z odchyloną górną częścią panelu – zupełnie nowy produkt z najnowszymi technologiami. Konsoleta jest wyposażona w czterdzieści pięć zmotoryzowanych faderów, dwadzieścia programowalnych przycisków makr, trzy niezależne enkodery, już nie jeden, a dwa ekrany 15,6'', podświetlany trackball z obręczą pozwalającą zmieniać parametry osi Z i osiem fizycznych wyjść DMX. Jeśli w trakcie realizacji brakowałoby fizycznych manipulatorów, ich liczbę można powiększyć dzięki Sapphire Touch Wing wyposażonemu w trzydzieści dodatkowych, czułych na dotyk, zmotoryzowanych suwaków, sześćdziesiąt programowalnych przycisków i kolejny – identyczny jak ten ze znajdującego się na pokładzie Sapphire Touch – ekran 15,6''.Oczywiście kluczowym elementem wszystkich tych konsolet jest pracujące w nich oprogramowanie Titan, obecnie już w dziesiątej odsłonie. I to właśnie omówieniu najważniejszych zmian i nowości, które znalazły się w najnowszej wersji, została poświęcona kolejna część prezentacji AVOLive! Przedstawiona niedawno dziesiąta wersja oprogramowania Titan przyniosła szereg nowości i udogodnień powstałych za sprawą pytań użytkowników konsolet Avolites. Pierwszą z nich jest generator efektów Key Frame Shapes. Teraz użytkownik ma do dyspozycji: stary generator – pozwalający stworzyć podstawowe efekty możliwie jak najszybciej, pixel mapper oraz nowy generator. Za pomocą najnowszego rozwiązania użytkownik może tworzyć najbardziej rozbudowane efekty od postaw, korzystając przy tym z palety lub programera z zastosowaniem zaawansowanych krzywych przejść, kierunków, fazy itp. Co ważne, zarówno do tworzenia efektów z generatora, jak i z pixel mappera wykorzystywany jest teraz jeden prosty interfejs, co ułatwia poruszanie się po oprogramowaniu. Za pomocą oprogramowania Titan v10 użytkownik ma możliwość połączenia wielu konsolet w jeden spójny system i tym samym wspólnej lub niezależnej pracy na tym samym show. Ponadto, pracując w sieci, można wykorzystać procesor Titan Network Processor do pracy z maksymalnie sześćdziesięcioma czterema liniami DMX, wymaganymi w trakcie najbardziej rozbudowanych produkcji.Kolejną nowością wersji dziesiątej jest wbudowany wizualizer 3D oparty na silniku programu Capture. Ułatwia on dokonanie poprawek, przygotowanie show czy orientację w całym zestawie oświetlenia, nawet bez zainstalowanych urządzeń oświetleniowych. Najnowsza wersja oprogramowania to także możliwość dowolnego ustawienia konfiguracji okien poszczególnych elementów programera na ekranie, opcje cofnij, align, zaawansowany pixel mapper, pełna integracja plików wideo oraz ich podgląd dzięki współpracy z CITP, możliwość szybkiego podglądu listy pamięci poprzez kliknięcie w dany playback, okno set list ułatwiające gromadzenie takich informacji jak kolejność piosenek, zmian ustawienia na scenie czy zastosowania followspotów, kontrola noży profilowych za pomocą specjalnego okna i ekranu dotykowego, globalne palety, zaawansowane możliwości podmieniania urządzeń czy zaawansowane opcje teatralne w tym move in dark oraz tracking.Ostatnim elementem każdego ze spotkań była część warsztatowa. W trakcie jej trwania początkujący użytkownicy mogli uczestniczyć w sesji Live Programming, prezentującej prosty sposób przygotowania konsolety do realizacji z ręki w niespełna czterdzieści minut. Zaawansowani operatorzy, pracujący już wcześniej z konsoletami Avolites, mieli szansę osobiście zapoznać się ze wszystkimi wspomnianymi nowinkami oprogramowania Titan v10, a także skonfrontować doświadczenia wyniesione z własnych realizacji ze specjalistami firmy Prolight. Sesję programowania na żywo poprowadziła Alicja Reszpondek, natomiast na pytania dotyczące nowinek technologicznych w konsoletach Avolites przy modelu Arena odpowiadał dzielnie Jarek Pacewicz.W trakcie prezentacji konsolet była także szansa ujrzenia w akcji urządzeń oświetleniowych z oferty firmy Prolight, w tym m.in. Robe Pointe mini oraz Clay Paky A.leda B-Eye K5, a także maszyn do dymu Look Unique 2.1.Na każdym ze spotkań odbywających się w ramach trasy AVOLive! gościli realizatorzy związani z bardzo różnymi produkcjami i środowiskami od realizatorów pracujących z zespołami rockowymi, popowymi czy metalowymi, aż po operatorów teatralnych, musicalowych i operowych. Dzięki temu spotkania stały się doskonałą szansą na wymianę wiedzy rodzącej się w trakcie pracy z konsoletami Avolites z bardzo różnymi zestawami sprzętu, różnym materiałem muzycznym oraz z realizacjami wymagającymi od operatora bardzo zróżnicowanego podejścia do realizacji. Kolejne odsłony trasy miały miejsce we Wrocławiu, Bytomiu, Rzeszowie, a wkrótce ekipa firmy Prolight zagości w Bydgoszczy, Olsztynie, Gdańsku i Łodzi. W planach są również kolejne miasta.Z całą pewnością spotkania te stały się doskonała okazją do lepszego poznania konsolet Avolites i pokazały, że wciąż jest miejsce na proste w obsłudze konsolety z rockandrollową duszą – niezależnie od tego, czy przyjdzie im pracować na wielkiej scenie, czy w kabinie oświetleniowca w małym teatrze.