Każde narzędzie ma swoje konkretne zastosowanie i warto mieć w swoim arsenale odpowiednie rozwiązania do czekających wyzwań na polu nagłośnieniowym. Choć przez lata przyzwyczailiśmy się, że urządzenia potrafiły być wykorzystywane w sposób odmienny, niż zalecał producent, to jednak nadal warto zwracać uwagę na to, co i czym nagłaśniamy. Mowa tu o błędach polegających na instalacji dużych zestawów, o wąskim kącie propagacji w płaszczyźnie horyzontalnej (np. w szerokich salach), co przekłada się na nierównomierne pokrycie dźwiękiem w pełnym paśmie, albo bezrefleksyjnym stackowaniu modułów, w taki sposób, że drivery wysokopasmowe znajdują się na wysokości pasa widzów. Naprzeciw sytuacjom wymagającym nie tylko odpowiedniego porycia przestrzeni dźwiękiem, ale również kwestiom wizualnym, przychodzą zestawy „słupkowe”.
Marka DAS Audio w oferuje rozwiązania skrojone pod wachlarz różnorodnych zastosowań, łącznie z realizacją dużych koncertów plenerowych. Jednak nie tylko imprezami masowymi żyje realizator dźwięku. Dużą część realizacji stanowią eventy, spotkania, niewielkie koncerty, lub hybrydy złożone z części prezentacyjnej z finałem w postaci występu zaproszonego składu. W takich sytuacjach organizator zwraca uwagę nie tylko na skuteczność systemu nagłośnieniowego, ale również na jego wygląd i umiejscowienie. Na taką okoliczność DAS Audio zapewnia rozwiązanie w postaci modeli ALTEA-DUO-10A oraz większy ALTEA-DUO-20A.
Wygląd i parametry
Producent sprzętu audio powinien wiedzieć, jak w praktyce używany będzie jego produkt. Inżynierowie z DAS Audio najwyraźniej widzą, jakie błędy popełniają inni producenci przede wszystkim na polu użytych przetworników oraz ich usytuowania. Oba modele są zestawem 3-drożnym, dzięki czemu przetworniki odpowiedzialne za przetwarzanie pasma wysokiego mają swój własny napęd i nie są obciążone obecnością dźwięku o niższej częstotliwości. ALTEA DUO 10A ma 2 sztuki 3-calowych przetworników, które odpowiedzialne są za przetwarzanie średnicy oraz jeden driver odpowiedzialny za pasmo najwyższe. Za pasma basowe w tym wypadku odpowiada zestaw oparty o pojedynczy głośnik 10-calowy. Wersja 20A ma odpowiedzialny za pasmo najniższe, zestaw 2 sztuk 10-cio calowych głośników. Za średnicę odpowiadają 4 sztuki przetworników 3-calowych, a także pojedynczy przetwornik wysokotonowy. Niezwykle istotnym faktem jest umieszczenie przetworników w górnej części zestawów. Niektórzy producenci stosują rozmieszczenie głośników na całej wysokości, jednak, o ile takie rozwiązanie miewa swoje zastosowanie, to jednak w „standardowym” ustawieniu głośników, czyli na froncie sceny lub na ziemi, podczas koncertu dla ludzi, którzy stoją przed zestawami, większość z przetworników gra w stronę kolan i klatki piersiowej pierwszych rzędów. DAS Audio stworzył zestaw, który pozwala nagłośnić koncert dla publiczności w taki sposób, aby cała przyjemność nie płynęła tylko do pierwszego rzędu słuchaczy, nawet po umiejscowieniu tego zestawu ma ziemi.
Dzięki zastosowaniu 3-drożnej konstrukcji oraz użyciu wzmacniaczy o mocy 1000 watów, maksymalny SPL wynosi odpowiednio 124 dB oraz 127 dB, co wygląda imponująco już na papierze. Różnicą względem innych, podobnego typu produktów, jest również propagacja dźwięku w płaszczyźnie poziomej. W przypadku ALTEA DUO 10A oraz 20A, wynosi ona 100 stopni biorąc pod uwagę pełen zakres pasma słyszalnego. Dzięki temu realizator zyskuje większą separację na scenie oraz może ograniczyć odbicia dźwięku od ścian pomieszczeń, w których odbywać się będą realizacje. W przypadku zestawów słupkowych, częstym problemem był przesłuch niemal pełnopasmowy, który muzycy odczuwali na scenie, przez co każdy ruch głośności lub korekcji był odczuwalny przez występujących. W przypadku modeli ALTEA DUO ten problem w dużej mierze został zminimalizowany.
Przygotowanie do pracy
Montaż zestawów jest bardzo prosty i ogranicza się do złożenia elementów bez użycia jakichkolwiek śrub czy innych składowych. Wystarczy spinać ze sobą moduły do momentu aż osiągniemy wysokość, na której w danym momencie zależy realizatorowi. Można użyć ich mniej, aby zestaw był niższy, dopasowując się np. do wysokości pomieszczenia lub warunków wizualnych. Warto zwrócić uwagę, że oba modele oferują DSP z kilkoma podstawowymi presetami wybieranymi za pomocą ekranu LCD z tyłu zestawu niskotonowego, wzbogaconymi o 3-pasmowy korektor oraz wzmocnienie głośnika subbasowego. W praktyce, za pomocą tych trzech opcji wstępnej regulacji, można odfiltrować lub przynajmniej w dużym stopniu skompensować wpływ warunków akustycznych pomieszczenia na miks. Funkcją, która podbija potencjał niniejszych modeli jest możliwość użycia oprogramowania DAS link Group manager. Ten soft pozwala na zdalne zarządzanie – dostępnymi w ramach połączenia bluetooth – głośnikami. Za jego pomocą z poziomu urządzenia mobilnego można kontrolować wzmocnienie sygnału, filtr Highpass, a także, w przypadku innych modeli z rodziny DAS Audio, kompensację częstotliwości. Oprogramowanie bowiem jest kompatybilne również z innymi produktami, spinając w pewnym sensie cały system ze sobą, jeśli oczywiście zainwestujemy w większą ilość różnorodnych zestawów tej marki.
Podsumowanie
DAS Audio, oferując modele ALTEA 10A i 20A, stawia na praktyczne zastosowanie tego typu rozwiązań w sytuacjach koncertowych. Z jednej strony ich wygląd spodoba się producentom wydarzeń, event managerom itd., którzy docenią dyskretny design, a z drugiej strony przypadną do gustu realizatorom, ponieważ gwarantują walory dźwiękowe właściwe klasycznym rozwiązaniom (optymalny kąt propagacji dźwięku w płaszczyźnie poziomej, bez mocnych przesłuchów na scenie, osadzony na odpowiednim poziomie względem głów odbiorców, przetwornik wysokotonowy oraz duży zapas mocy). Atuty wynikające z możliwości sprzężenia obu modeli z oprogramowaniem na urządzenia mobilne oraz zestawem presetów DSP mogą dodatkowo wpłynąć na podjęcie decyzji o zakupie, a przynajmniej na bliższe poznanie obu modeli, do czego zachęcamy.
Tekst: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia