Scena Jutra 2020

Co jest największym problemem w szeroko pojętej branży scenicznej? Wydaje się, że to brak porozumienia. Jednak, czy to faktycznie trafne słowo. Może jednak bardziej odpowiednim określeniem jest brak zrozumienia. Nie wynika on ze złych chęci, tylko bardzo często z braku czasu na rozmowę, na poszerzanie wiedzy. Z jednej strony technicy, którzy z roku na rok dysponują coraz nowszymi, bardziej zaawansowanymi urządzeniami. Z drugiej artyści, scenografowie, pracownicy firm eventowych, którzy mają coraz większe wymagania, ale nie są w stanie ich określić z powodu braku wiedzy o dostępnej na rynku technologii. Co zrobić, żeby poprawić tę komunikację? Ten problem starają się rozwiązać organizatorzy Międzynarodowej Konferencji Nowych Technologii Scenicznych Scena Jutra 2020.

Scena Jutra 2020 odbyła się w dniach 19 – 20 lutego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Miejscu wyjątkowym, które powstało ponad 200 lat temu i od początku istnienia było centrum ważnych wydarzeń kulturalnych naszego kraju. To trzecia siedziba tego wydarzenia, po warszawskich Teatrze Capitol i  Teatrze Muzycznym Roma, gdzie odbyły się dwie poprzednie edycje. Miejsce to nie jedyna nowość tegorocznej Sceny Jutra, ponieważ z roku na rok impreza ewoluuje, rozwija się, zmienia swój charakter, a nawet współorganizatorów. W tym roku były nimi firmy Prolight, Audio Plus, TSE Grupa oraz Teatr Wieki – Opera Narodowa. Ze względu na charakter swojej działalności stanowią one ciekawy przekrój. Dystrybutor sprzętu oświetleniowego, multimedialnego i techniki scenicznej, dystrybutor sprzętu pro audio z ponad 20-letnim doświadczeniem, firma rentalowa, szeroko związana z rynkiem eventowym oraz jedna z najważniejszych instytucji kulturalnych w kraju. Połączenie, które daje nadzieję, że nikt w branży scenicznej nie powinien zostać pominięty.

Małgorzata Szabłowska, dyrektor techniczna Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Rafał Rzeczkowski, dyrektor operacyjny firmy Prolight.

Tegoroczne wydarzenie podzielono na dwa dni i trzy uzupełniające się elementy. Pierwszym z nich była konferencja, odbywająca się w Sali Młynarskiego zwanej również Sceną Kameralną. Ciekawostką jest fakt, że niedawno została ona wyposażona w nowy system nagłośnienia marki L-Acoustics pochodzący właśnie od firmy Audio Plus.Na potrzeby konferencji został on rozbudowany o dodatkowe elementy i użyty w instalacji L-ISA – innowacyjnym systemie dźwięku immersyjnego. System L-ISA wykorzystuje tę cechę słuchu ludzkiego, która do tej pory nie była zaangażowana w odbiór dźwięku: subtelną zdolność identyfikacji kierunku, z jakiego pochodzi.

Jeden z najbardziej zapracowanych i twórczych scenografów w Polsce – Giorgos Stylianou-Matsis.

Zalety systemu goście mogli poznać w trakcie obu dni konferencji oraz otwierającego ją każdorazowo pokazu z udziałem tancerki Baletu Narodowego TW – Yume Okano oraz dwóch skrzypków. Pokaz był połączeniem wysokiego kunsztu artystycznego, dźwięku, gry świateł i multimediów oraz stanowił doskonałą ilustrację, jak technologia może służyć sztuce i przy okazji jej nie zdominować. Każdego dnia uczestnicy mieli także okazję posłuchać ciekawych wykładów specjalnie zaproszonych gości z kraju i zagranicy. Pierwszego dnia największą publikę zgromadził Dan Braun. Scenograf i scenarzysta, show director zespołu Metallica, z którym związany jest od ponad 25 lat. To on odpowiada za wizualizację każdej trasy artystów i stworzył między innymi koncepcję scenografii złożonej z charakterystycznych kostek podczas World Wired Tour 2018-19.

System L-Acoustics w technologii L-ISA. (fot. Audio Plus)

Jednak to nie jedyna ciekawa prelekcja, jakiej można było posłuchać tego dnia. Równie interesujące wykłady przygotowali Giorgos Stylianou-Matsis, Willi Klein i Florian Kunz z L-Acoustics, Małgorzata Szabłowska z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz zespół TR Warszawa, który po raz pierwszy przedstawiał publicznie innowacyjny projekt nowej siedziby, która wkrótce powstanie na Placu Defilad w Warszawie. Całość pierwszego dnia zakończyła konferencja prasowa ze wszystkimi gwiazdami, ale również otwarty dla wszystkich gości, trzyczęściowy blok oświetleniowy.

Dan Braun, show director zespołu Metallica, z którym związany jest od ponad 25 lat.

Drugi dzień obfitował w nie mniej ciekawe prelekcje. Na szczególne wyróżnienie zasługują wykłady Alexandra Balyberdina z firmy Dream Laser Studios, Sebastiana Gąciarza z Teatru Muzycznego Roma, Pawła „Spidera” Pająka z Percepto [LAB] oraz Glena Kellyego z The Imaginarium, firmy, która jest liderem w tworzeniu projektów z zakresu filmu, VR, MR, gier i wielu innych. Również tego dnia uczestnicy Konferencji Scena Jutra mogli wziąć udział w specjalnie zorganizowanej konferencji z wszystkimi występującymi gwiazdami i trzyczęściowym bloku dźwiękowym poświęconym najnowocześniejszym rozwiązaniom z systemem dźwięku przestrzennego L-Acoustics L-ISA na czele. Warto dodać, że konferencję w Sali Młynarskiego brawurowo poprowadził aktor Bartłomiej Kasprzykowski.

Konferencję w Sali Młynarskiego brawurowo poprowadził aktor Bartłomiej Kasprzykowski (na zdjęciu z zespołem TR Warszawa).

Równocześnie z częścią konferencyjną w Salach Redutowych odbywały się dyskusje i warsztaty oraz wystawa Scena Jutra. Również w tym przypadku organizatorzy zadbali o to, żeby każdy z uczestników znalazł coś dla siebie. Główną atrakcję stanowiło 16 specjalnie przygotowanych paneli dyskusyjnych, w których udział wzięła rekordowa liczba 64 panelistów. Pierwszego dnia dominowały zagadnienia z  dziedziny edukacji, teatru i  nowych technologii. Na szczególną uwagę zasługują takie panele, jak „Dźwięku nie widać …”, gdzie w dyskusji wzięli udział kierownik techniczny Teatr Muzyczny Roma – Anna Waś, reżyser Sebastian Gonciarz, kierownik techniczny CSK Lublin – Bartek Pyczek, dyrektor Teatru Kameralnego w Bydgoszczy – Mariusz Napierała i kierownik pracowni akustyki Teatr im. J. Słowackiego w  Krakowie – Tomasz Dziedzic.

Florian Kunz (L-Acoustics).

Równie ciekawymi tematami były: „Nowoczesne obiekty kultury – wizja, koncepcja, projekt, realizacja wraz z finansowaniem” oraz panel „Światło i kolor a kostium i scenografia. Na co zwracać uwagę?”, który swoją obecnością uświetnili: Wojciech Kępczyński z Teatru Muzycznego Roma, Paweł Dobrzycki z ASP w Warszawie, Dave Whitehouse z Robe Lighting, Mikołaj Wolniewski z Narodowego Forum Muzyki im. W. Lutosławskiego oraz Sylwester Adamski z firmy Helighiograf.

Każdego dnia konferencję otwierał pokaz będący połączeniem wysokiego kunsztu artystycznego, dźwięku, gry świateł i multimediów. (fot. Audio Plus)

Drugi dzień to zdecydowana dominacja tematów z dziedziny eventu oraz rentalu. Panelami, które przykuły największą uwagę były: „Festiwal na czynniki pierwsze. Kreacja a produkcja wydarzeń artystycznych”, w którym udział wzięli organizator Sunrise Festival – Krzysztof Bartyzel, niezależny producent i  kierownik produkcji – Marek Bujakowski, założyciel, członek zarządu TSE Grupa – Łukasz Kubiak oraz organizator Fest Festival – Marcin Szymanowski oraz „Czy pracownicy techniczni, obsługi sceny, producenci techniczni będą na wagę złota?” z udziałem Piotra Baska z TSE Grupa, Michała Czerniaka z Brill AV Media, Macieja Gugula z Rigg i Bartosza Pyczeka z CSK Lublinie.

Równocześnie z częścią konferencyjną w Salach Redutowych odbywały się panele dyskusyjne.

Po raz pierwszy przy tego typu wydarzeniach, szczególnie jeśli chodzi o techniczne aspekty, organizatorzy zwrócili uwagę na coraz większą obecność kobiet branży scenicznej i nie chodzi tu o firmy eventowe. W panelu „Kobiety w nowych technologiach” udział wzięły Dominika Borawska z VES, Marta Myszewska z PJATK oraz Ewa Krasuska i Justyna Bielecka z TW-ON. Mocny akcent dodatkowo stanowiły takie tematy jak: „Nowoczesne obiekty kultury – wizja, koncepcja, projekt, realizacja wraz z finansowaniem” z udziałem Stanisława Pochwały (buk.net.pl), Zbigniewa Kośki (Teatr Narodowy), Przemysława Kieliszewskiego (Teatr Muzyczny Poznań) i Mariusza Napierały (Teatr Kameralny Bydgoszcz) i przysłowiowa wisienka na torcie: „Muzyka poważna a  nowe technologie – jak udoskonalić dzieło doskonałe, na przykładzie koncertu Preisner’s Music”, którego panelistami byli inżynier systemu Jerzy Kubiak, reżyser dźwięku Przemysław Naguszewski, Marek Kurzawa (Agencja Koncertowa Prestige MJM) i Przemysław Pietrzak również reprezentujący Agencję Koncertową Prestige MJM. Panele dyskusyjne poprowadzili Magdalena Kondas, Joanna Biernacka-Płoska, Łukasz Kaźmierczak, Michał Fiodorow, Aleksandra Nawrocka oraz Krzysztof Polesiński.

Nad dźwiękiem w technologii L-ISA w Sali Młynarskiego podczas obu dni konferencji czuwali: Jerzy Kubiak (inżynier systemu) i Przemysław Naguszewski (miks).

Podobnie jak podczas poprzedniej edycji organizatorzy przygotowali wspomnianą już wcześniej specjalną strefę wystawiennicza. Na 19 stoiskach swoje miejsce znaleźli zarówno dystrybutorzy, jak i  dostawcy usług – jak: Audio Plus, Prolight, Mikor, TSE oraz uznane marki, takie jak: Avolites, Barco, Claypaky, disguise, Electro-Voice, ETC, L-Acoustics, Lumitrix, Robe Lighting, RTS, TEQSAS, Vectorworks i Yamaha. Ciekawa była również strefa reprezentowana przez świat edukacyjno-artystyczny ze stoiskami TR Warszawa, PJTK, ASP Warszawa oraz szkoły oświetlenia, multimediów i bezpieczeństwa Lightschool.
Czy organizatorom udało się zorganizować wydarzenie, na którym świat artystów łączy się ze światem technologii? W  ciągu dwóch dni w  Teatrze Wielkim – Operze Narodowej pojawiło się ponad 600 uczestników reprezentujących wszystkie gałęzie szeroko pojętej branży scenicznej. Liczba paneli, poruszanych tematów, zaproszonych gości oraz atrakcji dla uczestników robi bardzo duże wrażenie, co utwierdza nas w przekonaniu, że Konferencja Scena Jutra 2020 po raz kolejny okazała się sukcesem. Organizatorzy już zapowiedzieli, że w przyszłym roku planowana jest kolejna, czwarta edycja. Z informacji, jakie udało nam się uzyskać, wszystko wskazuje, że impreza na dłużej zagości w jednym miejscu i w przyszłym roku ponownie odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Podsumowując, składamy gratulacje organizatorom i już teraz zapraszamy na kolejną edycję Konferencji Scena Jutra, która odbędzie się 17 i 18 lutego 2021 roku.

Rafał Rzeczkowski, dyrektor operacyjny firmy Prolight:
„Pierwsza edycja Konferencji Scena Jutra miała miejsce ponad trzy lata temu w Teatrze Capitol. Koncepcyjnie impreza była bardzo zbliżona, natomiast na pewno byliśmy bardziej nastawieni na prezentacje sprzętowe, a mniej na networking oraz inspiracje. Obecnie z mojego punktu widzenia, jako uczestnika i po części twórcy tego wydarzenia, to jest tom co chcieliśmy osiągnąć, czyli pierwszą rolę odgrywają spotkania z ludźmi – pasjonatami i ekspertami w swoich dziedzinach, których udało nam się ‘zarazić’ ideą budowania platformy – Scena Jutra… Platformy, która skupia wokół siebie ludzi różnych profesji, ale w  jakiś sposób powiązanych ze SCENĄ – tą tradycyjną: teatralną, filmową, estradową, ale także sceną przyszłości jak e-sport, VR i inne formy performatywne. Scena Jutra łączy ludzi otwartych, szukających pomysłów, inspiracji i nowych narzędzi z tymi, którzy już osiągnęli sukces, zrobili coś ‘wielkiego’, mają wiedzę, doświadczenie i chcą się nią dzielić. Mistrzowie z  uczniami, młodzi ze starszymi, producenci i  dystrybutorzy z użytkownikami tych narzędzi. Dzięki Konferencji Scena Jutra łączymy świat artystów ze światem technologii by wypracować wspólny język i nowe, optymalne rozwiązania!”

Bartłomiej Pałka, dyrektor sprzedaży i  rozwoju biznesu Audio Plus:
„W tym roku mieliśmy ogromny zaszczyt być jednym z organizatorów wyjątkowego wydarzenia, jakim jest Scena Jutra. Jako wiodący dystrybutor rozwiązań pro audio zawsze staramy się dostarczać najnowsze technologie dźwiękowe, dlatego nie wyobrażaliśmy sobie, że mogło by nas zabraknąć na takim wydarzeniu. Połączenie najnowszych technologii scenicznych w takim miejscu jak Teatr Wielki – Opera Narodowa, gdzie jest zainstalowany system L-Acoustics, sprawił, że po prostu nie mogliśmy nie skorzystać z tej okazji. Specjalnie na ten event zbudowaliśmy wielokanałowy system immersyjny L-ISA marki L-Acoustics, aby przenieść uczestników do wirtualnej przestrzeni akustycznej i pokazać ogromne możliwości tego systemu. To było prawdziwe doświadczenie technologii przyszłości dźwięku.”

Łukasz Kubiak, członek zarządu TSE Grupa:
„Jesteśmy współorganizatorem tej konferencji od samego początku. Udział w tegorocznej edycji był dla nas oczywisty z uwagi na partnerów konferencji i miejsca, w którym się ona odbywa. Jest to bardzo fajna inicjatywa, która w przyszłości może się jeszcze rozwinąć i przynieść nam wszystkim wiele korzyści. Nie tylko tych wymiernych, finansowych ale również w postaci nawiązanych kontaktów z ciekawymi ludźmi.
To co wyróżnia scenę jutra na tle innych tego typu imprez to na pewno bardzo ciekawe wykłady i prelekcje. W ciągu 2 dni można tutaj spotkać prelegentów z całego świata, którzy prezentują swoje wyjątkowe na saklę światową osiągnięcia. Możliwość posłuchania tych ludzi, porozmawiania z nimi, zadania im pytań, to na pewno jest rzecz nie do przecenienia. Ponad to dużym atutem jest możliwość spotkania się z całą branżą techniki scenicznej, rożnymi jej przedstawicielami, partnerami, klientami czy podwykonawcami.”

Tekst: Muzyka i Technologia
Zdjęcia: 
Łukasz Kornafel i Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia