Około 30 osób zainteresowanych tematyką instalacji muzealnych zebrało się w warszawskim Golden Floor Plaza.

 W dniu 10 czerwca firma Phono Media zorganizowała seminarium o systemach nagłośnieniowych. Około 30 osób zainteresowanych tematyką instalacji muzealnych zebrało się w warszawskim Golden Floor Plaza.  W pierwszej części spotkania, po wypiciu porannej kawy, zostały omówione podstawowe zagadnienia związane z budową systemu nagłośnieniowego pod kątem instalacji w obiektach muzealnych. Specyfika tego typu obiektów w większości przypadków nie pozwala na stosowanie standardowych rozwiązań. Instalatorzy spotykają się z trudnościami, jakie niesie za sobą ingerencja w obiekty zabytkowe, koordynacja z innymi branżami oraz często wyśrubowane oczekiwania projektantów co do jakości oraz dyskretności montowanego sprzętu. W dużych obiektach przeszkodą bywają również odległości od szaf rack oraz mnogość źródeł dźwięku, niepozwalająca sięgać po najczęściej stosowane w nagłośnieniach komercyjnych systemy 100V. Organizatorzy spotkania z Phono Media przedstawili uczestnikom zalety i wady systemów o strukturach lokalnych, gdzie wszystkie elementy systemu (źródła dźwięku, wzmacniacze, przetworniki akustyczne) montowane są bezpośrednio w zabudowie scenograficznej, oraz systemów scentralizowanych, w których wszystkie urządzenia poza przetwornikami akustycznymi montuje się w pomieszczeniach technicznych.Po krótkiej przerwie prowadzący skupili się na oferowanych przez Phono Media urządzeniach marek Ecler, In-Out oraz ZonarSound, przedstawiając ich zalety w tego typu instalacjach. Szczególną uwagę poświęcili produktom włoskiej firmy „In-Out” posiadającej w swej ofercie miniaturowe odtwarzacze z wbudowanymi wzmacniaczami, które sterowane są za pomocą dedykowanych styczników, czujników ruchu lub dotyku. Tego typu rozwiązania są szczególnie pożądane w nowoczesnych obiektach muzealnych i wystawienniczych, gdzie interakcja zwiedzającego z wystawą jest priorytetem. Szerzej także zostały przedstawione możliwości zastosowań głośników kierunkowych firmy ZonarSound.Ostatnim zagadnieniem poruszanym podczas seminarium były przykłady projektów już zrealizowanych przy pomocy urządzeń i pracowników z Phono Media. Poza tematami ściśle technicznymi organizatorzy skupili się także na „delikatnych” zagadnieniach: współpracy z projektantami oraz relacjach z inwestorami i generalnymi wykonawcami.  O wrażenia oraz źródło tematyki zapytaliśmy organizatora, współwłaściciela firmy Phono Media Jacka Stanisławskiego.Radosław Michalak, MiT: Skąd pomysł na zorganizowanie seminarium poświęconego tej tematyce?Jacek Stanisławski, Phono Media: Od około pięciu lat jesteśmy dostawcą rozwiązań do projektów z dziedziny muzealnictwa. Potrzeba takiego seminarium została zasygnalizowana przez późniejszych uczestników, jako podsumowanie wspólnych doświadczeń w tej skomplikowanej części rynku nagłośnieniowego. Na przestrzeni czasu dostrzegliśmy, że wszystkie projekty instalacji multimedialnych w muzeach, mimo znacznego ich zróżnicowania, posiadają pewne cechy wspólne. Postanowiliśmy je zebrać, przeanalizować i podzielić się tą wiedzą z naszymi klientami oraz innymi osobami zainteresowanymi tą tematyką. Do kogo kierowaliście zaproszenia na to wydarzenie?Dostarczamy sprzęt głównie do największych integratorów AV oraz instalatorów niskoprądowych.  To najczęściej „najwięksi gracze” biorą udział w przetargach na spektakularne inwestycje. Po pierwszej fazie promocji naszego seminarium, zauważyliśmy zainteresowanie również u mniejszych firm, działających lokalnie, będących w stałym kontakcie z władzami gmin i miast. To najczęściej sektor budżetowy jest inwestorem w tego typu obiekty, natomiast pomysł i projekt często pochodzi od mniejszych lokalnych firm. W spotkaniu uczestniczyło prawie 30 osób, co utwierdziło nas w przekonaniu, że jest to dobry kierunek rozwoju. W związku z obecną sytuacją ekonomiczną nie boicie się redukcji budżetów na tego typu inwestycje kulturalne?Myślę, że rynek wystaw multimedialnych i muzeów jest dopiero w fazie rozwoju. Nie da się ukryć, że większość tego typu inwestycji jest realizowana przy pomocy funduszy europejskich. Perspektywa dotacji na lata 2013-2020 pozwala patrzeć z optymizmem w przyszłość. Co prawda wiele dużych inwestycji zostało już otwartych, lub ich otwarcie nastąpi w tym roku jak np. Muzeum Historii Żydów Polskich czy Europejskie Centrum Solidarności, ale w niedalekiej przyszłości spodziewamy się zainteresowania ze strony mniejszych ośrodków miejskich. Tutaj jedynym zagrożeniem jest brak bodźca do tego typu inwestycji, których inicjatorem są najczęściej lokalne władze lub organizacje pozarządowe. Czy zamierzacie organizować podobne spotkania w przyszłości?Zdecydowanie tak. W niedługim czasie będziemy chcieli zorganizować podobne seminarium wspólnie z jednym z naszych parterów handlowych zajmujących się dostawą urządzeń wizyjnych, by pokazać pełny system instalacji audiowizualnej. Tym razem jednak chcielibyśmy zainteresować wydarzeniem projektantów wnętrz muzealnych. Chcielibyśmy pokazać aktualnie dostępne rozwiązania i technologię osobom odpowiedzialnym za pomysł takiego obiektu, ponieważ to w głównej mierze oni odpowiadają za ostateczny wygląd obiektu. PRODUCENT:  zonarsound.co.uk PRODUCENT:  www.inout-digital.com

Tagi:

ecler