Audio Engineering Society jest towarzystwem międzynarodowym, zrzeszającym osoby zawodowo związane z inżynierią dźwięku. AES corocznie organizuje 2 konwencje (wiosną w Europie i jesienią w USA) oraz kilka konferencji tematycznych (w tym roku aż 5, o różnorodnej tematyce począwszy od technologii słuchawek do kontroli sztucznego pola dźwiękowego).  W 2014 roku, po latach konwencji w San Francisco na zachodnim wybrzeżu USA, AES powrócił do Los Angeles. Był to niewątpliwy sukces i został powtórzony podczas tegorocznej edycji. W ramach 141 konwencji AES od 29 września do 2 października w Los Angeles Convention Center spotkali się zaangażowani w branżę audio ludzie z całego świata. W Los Angeles nie zabrakło nie tylko realizatorów i praktyków w tej dziedzinie, lecz również naukowców, właścicieli firm, marketingowców, wynalazców oraz młodych entuzjastów dźwięku począwszy od studentów po osoby produkujące własną muzykę. 

 Audio Engineering Society jest towarzystwem międzynarodowym, zrzeszającym osoby zawodowo związane z inżynierią dźwięku. AES corocznie organizuje 2 konwencje (wiosną w Europie i jesienią w USA) oraz kilka konferencji tematycznych (w tym roku aż 5, o różnorodnej tematyce począwszy od technologii słuchawek do kontroli sztucznego pola dźwiękowego).  W 2014 roku, po latach konwencji w San Francisco na zachodnim wybrzeżu USA, AES powrócił do Los Angeles. Był to niewątpliwy sukces i został powtórzony podczas tegorocznej edycji. W ramach 141 konwencji AES od 29 września do 2 października w Los Angeles Convention Center spotkali się zaangażowani w branżę audio ludzie z całego świata. W Los Angeles nie zabrakło nie tylko realizatorów i praktyków w tej dziedzinie, lecz również naukowców, właścicieli firm, marketingowców, wynalazców oraz młodych entuzjastów dźwięku począwszy od studentów po osoby produkujące własną muzykę.  Program konwencjiCały bogaty program konwencji, w której znalazło się ponad 300 sesji można znaleźć tutaj. Każdego dnia na terenie konwencji wydawana jest gazeta AES daily, w której znajdują się informacje o nowościach rynku audio oraz o wydarzeniach odbywających się na terenie kompleksu. W planie znalazło się wiele równoległych sesji, czasami nawet 16 odbywających się w tym samym czasie, dlatego często trudno było wybrać, w której sesji uczestniczyć. Dodatkowo odbywały się wydarzenia towarzyszące organizowane przez firmy w ich przestrzeniach pokazowych. Niezwykle ciekawy program zaproponowała firma PMC (producent monitorów odsłuchowych z wysokiej półki), która zaprosiła m.in. Alla Schmitta (Frank Sinatra, Natalie Cole) czy Grega Wellsa (Celine Dion, Katy Perry). Genelec w swoim show roomie zorganizował nie tylko szczegółowe prezentacje produktowe, lecz również gościł m. in. Josha Wilbura (Wrath, Demi Lovato) oraz Jeffa Baldinga (Shakira, Alabama). Ponadto swoje show roomy miały firmy takie jak Focusrite, KRK i inne. Na bogatej wystawie sprzętu (ponad 250 firm!) odbywały się również Project Studio Expo, dedykowane dla początkujących adeptów realizacji dźwięku, gdzie tajnikami dzielił się m. in. Frank Filipetti (Elton John, George Michael) oraz Live Sound Expo dotyczące różnorodnych zagadnień z zakresu nagłośnienia. Tematyka nagłośnieniowa poruszała tematy takie jak: AES67, mikrofonowanie orkiestry symfonicznej, workflow pracy z różnymi konsoletami nagłośnieniowymi, automatykę w realizacji koncertów rockowych oraz wiele innych. Prezydent AES John Krivit (z lewej) i redaktor naczelna Journal of AES Bożena Kostek (z prawej) podczas wręczania nagród w trakcie ceremonii otwarcia​. Wystawa sprzętu trwała 3 dni (29.09-01.10), gdzie swoje stanowiska zaprezentowały ogromne firmy takie jak Avid, Sennheiser, Genelec, grupa Harman jak również mniejsi producenci m.in. AEA, Manley Labs czy Earthworks. Na wystawie miały miejsce zarówno premiery nowego oprogramowania (między innymi Waves oraz Nugen), jak i sprzętu (Focusrite, PMC). AES daily to gazeta wydawana każdego dnia na terenie konwencji. Znajdują się w niej informacje o nowościach rynku audio oraz o wydarzeniach odbywających się na terenie kompleksu​. Program konwencji składa się z sesji, które podzielone są na kilka kategorii: naukowe, panele dyskusyjne, warsztaty, prezentacje odsłuchowe oraz wycieczki techniczne. Ich tematyka jest bardzo zróżnicowana, porusza zarówno zagadnienia praktyczne, najnowsze rozwiązania techniczne jak i badania naukowe. Ceremonii otwarcia towarzyszył wykład Rona Jones'a zatytułowany “Remember the Human Receptor on the Road to the Future”. W trakcie ceremonii przyznawane są również nagrody Audio Engineering Society. W Los Angeles otrzymali je m. in. David Josephosn (Josphson Microphones) i Bob Katz (Alabama Shakes, Paquito D'Rivera). Kolejnym punktem konwencji były artykuły naukowe, które prezentowane były zarówno w formie krótkich 20-minutowych wykładów jak i sesji plakatowych. Zastosowania praktyczne rozwiązań naukowych przedstawiane były przez inżynierów podczas sesji Engineering Briefs. Frank Filipetti podczas prezentacji w ramach Project Studio Expo​. Technical Tours oraz TutorialsPoza wydarzeniami w centrum konwencyjnym, zorganizowane były dodatkowo płatne wycieczki, które tym razem zabrały uczestników m.in. do Capitol Records, Paramount Recording Studio czy 20th Century Fox. Każdego dnia po zakończeniu oficjalnego programu odbywały się również imprezy organizowane przez poszczególne firmy. Po otrzymaniu od organizatorów zaproszeń, można było uczestniczyć w imprezach m. in. w East West Studios czy Bedrock organizowanych przez firmy takie jak ATC, Telefunken czy Genelec. Spotkanie z Eddiem Kramerem miksującym “Brown Sugar” czy też Mandy Parnell (Bjork, Tom Jones) nie było tutaj niczym zaskakującym. W studiu East West ze swoimi produktami (Bettermaker) rezydował też polski realizator dźwięku oraz producent muzyczny Marek Walaszek. Szczególnie wartym uwagi jest jego nowy limiter masteringowy, który będzie już wkrótce!Dla czytelników Muzyki i Technologii zapewne najbardziej ekscytujące byłyby panele i tutoriale związane bezpośrednio z realizacją dźwięku i produkcją muzyczną. Program ten był bardzo obszerny, kompleksowo obejmował tematykę audio i zawierał następujące ścieżki:Broadcast & Streaming TrackGame Audio TrackNetworked Audio TrackProduct Development TrackProduct Development Super SaturdayRecording & Production TrackSound for Picture TrackSound Reinforcement Track.Na szczególną uwagę zasługują panele z serii Platinum, gdzie słuchacze mieli okazję nie tylko posłuchać  dyskusji m. in. Emily Lazar (Sia, Foo Fighters), Andrew Schepsa (Adele, Lana Del Rey) czy Jimmiego Douglassa (Timbaland, John Legend), lecz również mieli szansę zadać własne pytania i wziąć udział w dyskusji.Sesje Grammy Soundtables: Life in the Hot Seat—Audio Production for Live Global Telecast Events, koncentrowały się na największych wydarzeniach transmitowanych na żywo (Grammy, Emmy, Oscars, NFL, Super Bowl, NASCAR), a realizatorzy dźwięku czy technicy pracujący przy nich, opisywali wyzwania i problemy z jakimi musieli sobie poradzić. Oficerowie Student Delegate Assembley. Student Recording CompetitionW ramach każdej konwencji AES, zarówno w Europie jak i USA, odbywa się seria wydarzeń ukierunkowanych na rozwój studentów oraz absolwentów  rozpoczynających karierę. Podczas spotkań Student Delegate Assembley (SDA) ogłaszani są finaliści konkursów, przedstawiani są reprezentanci szkół z całego świata. Angelika Podoła (Politechnika Poznańska) pełni funkcję SDA Vice Chair i pracuje przy organizacji wydarzeń studenckich. Jak przy okazji każdej konwencji AES, odbyły się również konkursy studenckie – nagraniowy (Student Recording Competition) oraz projektowy (Student Design Competition). Prezentacja PureMixLive​. Konkurs nagraniowy podzielony jest na cztery kategorie, w których zgłaszane są zarówno nagrania stereofoniczne jak i w formacie 5.1. W każdej z nich sędziowie podczas wstępnych przesłuchań przed konwencją wyłaniają około trzech finalistów, których prace są prezentowane podczas sesji odsłuchowych na konwencji. Warto wspomnieć, iż jurorami są światowej sławy inżynierowie m.in. Jonathan Wyner (David Bowie, Miles Davis), Jim Anderson (Casandra Wilson, Jane Ira Bloom), Tim Martyn (Yo Yo Ma, James Taylor). To właśnie od nich mogą uczyć się wszyscy uczestnicy sesji konkursowych. Dla pozostałych studentów, którzy nie brali udziału w konkursie lub nie zakwalifikowali się do finału, dostępne było sześć sesji Recording Critiques, gdzie czołowi realizatorzy na żywo komentowali prezentowane nagranie. Wszystkie sesje odsłuchowe cieszyły się ogromną popularnością nie tylko pośród studentów.  Student Design Competition odbywa się w formie wystawy, gdzie na kilkunastu stanowiskach studenci prezentują swoje nowatorskie pomysły zrealizowane w postaci prototypów, oprogramowania, koncepcji. Nie sposób wymienić wszystkich pokazywanych projektów, gdyż ich różnorodność zaskakuje nawet sędziów wśród których byli między innymi Dave Hill z Crane Song czy Charlie deVane z Mathworks.  Kolejnym ważnym wydarzeniem istotnym dla młodych odbiorców były targi Education & Career Fair (ECF), gdzie zaprezentowało się około 60 instytucji edukacyjnych i firm poszukujących pracowników. ECF to zawsze doskonała okazja dla wszystkich poszukujących wymiany studenckiej, opcji dalszej edukacji, stażu, praktyk bądź pracy.Tym razem w ramach ścieżki programowej przygotowanej dla studentów odbyły się również panele dedykowane dla młodszych adeptów sztuki realizacji. Podczas prezentacji This Is a Mix! This Is a Master! zostały dokładnie omówione aspekty, które rozróżniają proces miksu od masteringu w Mic It Like You Mean It! Ian Corbett zwracał uwagę na istotną rolę mikrofonowania w procesie całej produkcji. Audio for Virtual Reality Podczas Konwencji AES odbywają się również spotkania komitetów technicznych. Tuż po 141 AES zostały opublikowane wytyczne “The Audio Engineering Society’s Audio Guidelines for Over the Top Television and Video Streaming (AGOTTVS)”, które będą wdrażane w streamingu programów i gier w serwisach na całym świecie.Równolegle z konwencją odbyła się również pierwsza edycja AES International Conference on Audio for Virtual and Augmented Reality (30 września – 1 października), w ramach której zaprezentowane zostały warsztaty, tutoriale, opracowania naukowe oraz produkty komercyjne związane z zastosowaniem dźwięku w wirtualnej rzeczywistości. Na stanowiskach pokazowych można było doświadczyć podróży w przestrzeni doskonale uzupełnionej o walory dźwiękowe jak również zobaczyć zastosowania VR (Virtual Reality) w medycynie, balistyce, edukacji, rozrywce i wielu innych dziedzinach. Bilety na konferencję zostały wyprzedane o poranku pierwszego dnia jej trwania, więc w związku z niewątpliwym sukcesem ta inicjatywa zostanie powtórzona.PodsumowanieKonwencje AES to miejsce, w którym praktycy spotykają sią z naukowcami, producentami sprzętu, twórcami standardów. To miejsce, w którym wszyscy wzajemnie się inspirują. Wymiana doświadczeń, spotkania, sesje odsłuchowe i program rozrywkowy ładują baterie na najbliższy czas i dają energie do działania. Nie sposób wymienić wszystkich możliwości jakie dała 141 Konwencja AES w Los Angeles. Jednego można być pewnym – nikt nie opuścił LA z poczuciem, że nie znalazł nic dla siebie. Jedynym minusem mógł być niedosyt, że przy tak ogromnej ilości sesji, nie można było uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach. Na koniec warto dodać, że kolejne konwencje odbywają się: 20-23 maja 2017 w Berlinie oraz 18-21 października 2017 w Nowym Jorku. Ta druga będzie odbywała się równocześnie z targami NAB co z pewnością przyciągnie osoby zaangażowane w produkcje telewizyjne i filmowe. Do zobaczenia! tekstMagdalena PlewaMarcin Kalinowski