Chyba nie ma osoby w branży, która nie kojarzy marki Alcons Audio i jej nowatorskich rozwiązań wykorzystujących charakterystyczne wstęgowe przetworniki wykonane w autorskiej technologii Pro-Ribbon. Ten uznany producent systemów nagłośnieniowych w październiku 2022 roku świętował swoje 20-lecie. W ciągu dwóch dekad Alcons stał się synonimem najżywszej jakości i zarazem jednym z czołowych europejskich projektantów oraz producentów profesjonalnych systemów nagłośnieniowych, z biurami w Holandii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych oraz ogólnoświatową siecią dystrybutorów. Wszystkie głośniki, wzmacniacze i procesory firmy są opracowywane i wytwarzane w jednym miejscu, łącząc tradycyjne rzemiosło z najnowszymi technologiami, materiałami i procesami produkcyjnymi, co gwarantuje, że każdy system Alcons zapewnia najlepszą jakość reprodukcji dźwięku.
Początki
Wszystko zaczęło się w 2002 roku, kiedy były dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Tom Back, założył holenderską firmę zajmującą się rozwojem i produkcją profesjonalnych systemów nagłośnieniowych dla klientów, wymagających najwyższej jakości audio w studiach, salach kinowych, mieszkaniach, kinach, obiektach sakralnych, teatrach, wypożyczalniach sprzętu audio-wideo, instalacjach i przemyśle turystycznym. Współzałożyciel i udziałowiec Philip „Dr. Phil” de Haan, starszy inżynier ds. badań i rozwoju, inicjator wielu patentów i wynalazca dzisiejszej wysokowydajnej technologii Pro-Ribbon, został odpowiedzialny za dział badań i rozwoju.
Maurice Laarhoven dołączył do tego grona jako trzeci akcjonariusz i odpowiada za dział finansowy.
Filozofia firmy
Zaangażowanie wszystkich trzech akcjonariuszy w codzienną działalność i brak konieczności zewnętrznego finansowania pozwala firmie skupić się na długoterminowej obecności na rynku pro audio. Tom Back wspomina: „Moim pomysłem było stworzenie marki systemów nagłośnieniowych, podnoszących standard profesjonalnej technologii audio. Nie tylko sprzedaż produktów, ale oferowanie kompletnego rozwiązania synergicznego („ekosystemu”) z przetwornikami, akustyką, wzmacniaczami i procesorami, aby móc zagwarantować taką samą jakość audio dla dowolnego źródła dźwięku w dowolnej wielkości aplikacji”. Aby marka szybciej zyskała uznanie na rynku, musiała oferować nową technologię, ale w sprawdzonej koncepcji. Ta filozofia doprowadziła do powstania sloganu firmy: „ewolucyjne rozwiązania audio”. Tom kontynuuje: „Miałem możliwość i dostęp do niezbędnego know-how i ludzi, którzy byli niezbędni do założenia firmy. Gdyby te istotne elementy nie pasowały do siebie idealnie, firma byłaby po prostu kolejną marką, konkurującą tylko innym zestawem parametrów poza jakością”. Tom, Maurice i Philip zawarli umowę założenia Alcons Audio BV w październiku 2002 roku, jednak dopiero w maju 2003 roku firma została oficjalnie zarejestrowana w holenderskiej Izbie Gospodarczej i rozpoczęła sprzedaż.
Niełatwe zadanie
W międzyczasie skompletowano zespół specjalistów z różnych dziedzin, aby rozwinąć firmę, procesy produkcyjne oraz opracować początkowy asortyment produktów. Tom: „Nawet nie mieliśmy budynku, ponieważ nie potrzebowaliśmy go w tej początkowej fazie: inżynierowie R&D pracowali z domu i podczas cotygodniowych spotkań w lobby pobliskiego hotelu rozmawialiśmy z dostawcami, omawialiśmy postępy w naszych planach i informowaliśmy się nawzajem. Szaleństwo, gdy pomyślisz, jak szybko opracowaliśmy od podstaw zupełnie nowe produkty, w tym wzmacniacze klasy G, procesory i całkowicie nowy system przetworników wstęgowych!” Będąc „świeżakiem”, z zupełnie nowym produktem i technologią, firma chciała również pozycjonować się w czołówce rynku pomiędzy markami istniejącymi od 20 do 35 lat. Pierwszy klient firmy był z Korei Południowej. I od tego czasu Alcons stale rozwija międzynarodową dystrybucję.
Ekspansja na rynku niemieckim
W 2003 roku firma rozszerzyła swoją działalność na Niemcy po udanej premierze na targach Pro Light & Sound we Frankfurcie. Carsten Albrecht, były współpracownik doświadczony w dziedzinie serwisu, instalacji i wsparcia, został nowym kierownikiem sprzedaży i wsparcia technicznego Alcons Audio Deutschland. Alcons Audio zawsze postrzegała Niemcy jako swój „rynek krajowy”, co odzwierciedla dzisiejsza wysoka pozycja systemów Alcons na rynku niemieckim.
Ekspansja na rynku USA
W 2011 roku Alcons Audio poczyniła znaczące kroki w kierunku zdobycia rynku amerykańskiego. Mając świadomość jego znaczenia, nie tylko ogólnie pod kątem pro-audio, ale także kina, dźwięku na żywo i teatru, kolejnym krokiem do stania się globalną marką było założenie własnego biura w USA. Posunięcie to miało na celu rozpowszechnienie gamy rozwiązań Pro-Ribbon firmy Alcons Audio – od źródła punktowego, poprzez źródło liniowe, aż po duże systemy liniowe – na nowy i chłonny rynek geograficzny. David Rahn, poprzednio pracujący jako krajowy kierownik sprzedaży w Renkus Heinz, oraz Pauline Ortiz y Pino, wcześniej specjalistka ds. rozwoju biznesu, objęli kierownictwo Alcons Audio USA. Tom wspomina: „Zamiast wynajmować powierzchnię i tworzyć oficjalne biuro ze stałym adresem, kupiliśmy dużego kampera o długości 11,5 m, w zasadzie półciężarówkę z zbudowanym na niej domem, oraz mieliśmy przyczepę stworzoną na zamówienie do przewożenia znacznej ilości sprzętu demonstracyjnego. David i Pauline podróżowali po USA w Big Al przez prawie 3 lata. To była prawdziwie tytaniczna praca, prezentująca markę na rynkach amerykańskich”. Szczególnie dla zyskania wiarygodności w branży turystycznej, czule nazywanej „Formułą 1”, zespół wiedział, że będzie musiał mieć flagowy system, który nie tylko byłby użytecznym dla tego rynku, ale także udowodniłby, że technologia Pro-Ribbon jest wytrzymała i niezawodna. I jako taki dodałby wiarygodności całej linii produktów, od najmniejszych do największych systemów.
Wiarygodność
Po targach NAMM w Los Angeles w 2020 roku firma pokazała średniej wielkości system koncertowy LR24 kluczowym inżynierom dźwięku z branży live’owej podczas zamkniętych prezentacji w Hollywood i Nashville, wśród których byli takie osobistości, jak Erik Rogers, Brad Madix, Greg Price, Buford Jones, Robert Scovill, Gordon Reddy, Gary Stokes i David Morgan. Tom: „To było niezwykłe doświadczenie – móc zaprezentować nasze technologie i systemy tej grupie ekspertów i uzyskać ich opinie. Kto mógł wiedzieć, że kilka miesięcy później świat całkowicie się zamknie”.
Rozbudowa centrali
Alcons miał szczęście i przeszedł przez najgorszy okres pandemii bez szwanku, przy utrzymujących się dużych przychodach i braku konieczności zwalniania pracowników. Okazało się, że jest to doskonała pozycja wyjściowa do radzenia sobie z popytem z rynków wychodzących z kryzysowego okresu. W tym czasie postanowiono zebrać wszystkie działy pod jednym dachem, gdyż firma rozrastała się w różnych biurach i halach produkcyjnych, z wynikającymi z tego kłopotami logistycznymi. Już w 2021 roku rozpoczęto negocjacje i zakupiono nowy budynek o łącznej powierzchni 4700 m2. Nowa siedziba oferuje szerokie możliwości rozbudowy w przyszłości, dalsze zwiększenie produkcji, przy jednoczesnym skróceniu czasu realizacji. W październiku 2022 roku, w miesiącu 20. „urodzin”, zakończono pierwszy etap przeprowadzki. Gdy dział produkcji obudów zostanie ukończony w 2023, nastąpi oficjalne otwarcie.
Co przyniesie przyszłość
Tom: „Przy szybkim wzroście tempa na wszystkich naszych rynkach, przyszłość wygląda bardzo ekscytująco. Tuż za rogiem są znaczące prezentacje nowych produktów, oferujących jeden, skalowalny, wielozadaniowy punkt odniesienia audio, który poprowadzi firmę przez następne 20 lat ewolucyjnych rozwiązań zgodnie z myślą: jeden punkt odniesienia, identyczne doświadczenie. Jesteśmy firmą myślącą przyszłościowo, patrzącą do przodu zamiast wstecz. Jednak 20 lat to kamień milowy, który zasługuje na chwilę spojrzenia za siebie i refleksji. Na nadchodzących targach ISE nie tylko podzielimy się z gośćmi i partnerami naszą wizją przyszłości, ale także naszą historią.”