“Wojnie nie!” Pod takim hasłem na lotnisku Broczyno pod Czaplinkiem został zorganizowany 28. Pol’and’Rock Festival. Podczas trzech dni koncertowych na obu scenach zagrało łącznie 41 zespołów, a ich występy zgromadziły kilkadziesiąt tysięcy widzów. Było dużo dobrej muzyki, ale także ciekawych spotkań w ramach Akademii Sztuk Przepięknych i cała masa wydarzeń towarzyszących.

Za nagłośnienie tegorocznej edycji podobnie jak w latach ubiegłych odpowiadała firma Fotis Sound, która realizuje to wydarzenie od 2008 roku. (fot. Oskar Kutryb CutRB)

Pol’and’Rock Festival to jedna z najważniejszych i największych imprez plenerowych organizowanych w naszym kraju. Dobra muzyka i wyjątkowy klimat to czynniki, które corocznie przyciągają na to wydarzenie dziesiątki tysięcy fanów. Festiwal jest niewątpliwie także jednym z najbardziej rozbudowanych technicznie wydarzeń, a przy tym wysoko ocenianym przez publiczność. Pozytywne recenzje na temat dźwięku słyszeliśmy wielokrotnie z ust realizatorów czy uczestników festiwalu. Podobne opinie można znaleźć na forach dyskusyjnych, grupach czy w komentarzach pod postami dotyczącymi tego wydarzenia. To w głównej mierze zasługa najlepszych specjalistów w branży dbających o każdy szczegół podczas realizacji, wysokiej klasy sprzętu i, rzecz jasna, jego odpowiedniego przygotowania, konfiguracji i obsługi. Za nagłośnienie tegorocznej edycji podobnie jak w latach ubiegłych odpowiadała firma Fotis Sound, która realizuje to wydarzenie od 2008 roku.

Obszar w obrębie głównej sceny, który wymagał nagłośnienia, wynosił 180 metrów szerokości i 150 metrów długości. (fot. Oskar Kutryb CutRB)

Duża scena
Obszar w obrębie głównej sceny, który wymagał nagłośnienia, wynosił 180 metrów szerokości i 150 metrów długości. Założenia projektu dotyczyły zatem uzyskanie na całej tej powierzchni równomiernego pokrycia wraz ze spójnym brzmieniem. Udało się to uzyskać dzięki bardzo dokładnym symulacjom i optymalizacji na etapie projektowania, a także dzięki perfekcyjnemu odwzorowaniu projektu na miejscu i poprawnej kalibracji. Jak powiedział nam Jerzy Kubiak z Fotis Sound, szczególne wyzwanie stanowił jednak krótki czas na montaż i uruchomienie systemu ze względu na to, że ekipa firmy przyjechała na Pol’and’Rock prosto z innej realizacji. Pomimo tego, jak na profesjonalistów przystało, całość udało się przygotować na czas i, ponadto, wzorcowo. System główny pracujący na dużej scenie obejmował dwa grona składające się z 14 modułów szerokopasmowych L-Acoustics K1 i 4 modułów K2. Jako out-fill (czyli system grający na boki) zastosowano 12 modułów K1 + 4 x K2 (na stronę). W roli center-filla pracowało 8 zestawów L-Acoustics KARA podwieszonych w górnej części sceny, zaś in-fille służące do dogłośnienia środkowej części przed sceną stanowiły dwa moduły ARCS II (o kącie propagacji poziomej wynoszącej 22,5°) plus 2 moduły K2 na stronę nagłaśniające bliskie pole pod telebimem sceny. Linię opóźniającą tworzyły 4 grona, składające się z 12  modułów K2. Za przetwarzanie dźwięku w zakresie najniższych częstotliwości odpowiadało 12 (na stronę) podwieszonych subwooferów L-Acoustics KS28 w układzie kardio (co czwarty odwrócony) plus 8 subwooferów K1-SB. Na ziemi pracowało 6 subów KS28 na stronę w układzie end-fired (trzy za trzema). Cały system napędzało 71 wzmacniaczy L-Acoustics LA12X.

Linię opóźniającą tworzyły 4 grona, składające się z 12 modułów K2. (fot. Andrzej Skowroński)

Dystrybucja sygnałów i monitoring sceny głównej
Na scenie głównej za dystrybucję sygnału odpowiadał system Optocore, pracujący w pętli i zapewniający sygnał AES do wzmacniaczy wraz z analogowym sygnałem zapasowym. Dwa procesory L-Acoustics P1 połączone protokołem AVB pełniły rolę sumatora dla czterech konsolet oraz głównego korektora dla całego systemu. Na stałe podłączone były, pracujące na stanowisku FOH, konsolety DiGiCo SD12 (publicystyka, prowadzący, radio itd.),  DiGiCo SD7 Quantum (pełniącą rolę konsolety festiwalowej) i pozostająca do dyspozycji zespołów konsoleta Allen & Heath dLive C3500. W roli konsolety monitorowej sceny głównej użyto modelu SD10 marki DiGiCo (jako matrix mixer dla szyn miksujących innych konsolet) oraz DiGiCo SD7 do realizacji odsłuchów dla zespołów bez własnych konsolet. Do routingu wyjść konsolet gościnnych do monitorów podłogowych, side-filla i drum-filla przeznaczona była wspomniana powyżej konsoleta DiGiCo SD10 (8 dróg podłogi 16 x L-Acoustics X15, side-fill 2 x ARCS II plus 2 x SB28 na stronę, 2 x drum-fill 2 x SB18 plus 2 x ARCS Wide). System IEM oparto na rozwiązaniach marki Sennheiser 12x SR2050 plus 24 x bodypack, krosowane przy pomocy kabli XLR Harting, dedykowanych dla każdego zespołu. W przypadku mikrofonowych systemów bezprzewodowych, na scenie głównej wykorzystano 10 kanałów Shure Axient Digital i 2 kanały Shure ULX-D.

L-Acoustics K2 (fot. Andrzej Skowroński)

Nagłośnienie na małej scenie
System główny małej sceny zbudowano w oparciu o 9 modułów L-Acoustics K2 na stronę. W roli front-filla użyto trzech zestawów L-Acoustics KARA. Wsparcie dla niskiego pasma zapewniały subwoofery SB28, po 6 na stronę. Linia opóźniająca w namiocie składała się z 2 gron po 3 x moduły KARA na stronę. Drugą linię opóźniającą przy ekranie na zewnątrz namiotu oparto na 2 gronach, składających się z 12 modułów KARA każde. Jak dodał Cyprian Szymczak: „Akustyka namiotu z pozycji stanowiska FOH nie sprawiała większych problemów. Muzycy na scenie musieli, niestety, zmagać się z dźwiękiem odbitym od tylnej ściany namiotu, która zaczynała się na wysokości 2 metrów, a kończyła na szczycie namiotu. Efekt ten występował pomimo iż system główny został odpowiednio pochylony”. Na scenie ASP dystrybucja sygnałów odbywała się za pośrednictwem połączeń AES i analogowych z procesora sumującego Dolby Lake DLP412. Na stanowisku FOH pracowały konsolety Allen & Heath dLive S7000 oraz Avid S3L (publicystyka, prowadzący, radio itd.). Realizacja monitorów odbywała się przy pomocy konsolety Avid Profile. Systemy mikrofonowe małej sceny stanowiło 8 kanałów Shure ULX-D.

System główny małej sceny zbudowano w oparciu o 9 modułów L-Acoustics K2 na stronę. (fot. Andrzej Skowroński)

Duża scena:
FOH mix plus system: Jerzy Kubiak
MON: Jacek Kaczmarek i Maciej Danielewski
RF: Andrzej Drygas
Split: Paweł Różczka i Radosław Scholl
Technika sceny: Robert Torz, Patryk Sala, Iwo Biały, Michał Kozłowski i Jacek Minecki

Mała scena:
FOH mix plus system: Cyprian Szymczak
MON plus RF: Adam Zawadzki
Split: Leszek Dąbek
Technika sceny: Artur Kiedas, Przemysław Piętak, Wiktor Pietruszka, Błażej Suchocki i Mateusz Gawliński
Kierowcy/technicy: Robert Tomaszewski, Marcin Pietraszkiewicz i Przemysław Lubecki

Strefy partnerskie:
Damian Brączkowski

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia