Na polskim rynku audio działa dziś wiele firm z długą tradycją, które istotnie wpłynęły na rozwój tej branży – choćby poprzez wprowadzenie do naszego kraju wielu światowych marek. Do najbardziej zasłużonych należy mający siedzibę w Warszawie i kierowany przez prezes zarządu, Agnieszkę Pyrich – Konsbud Audio. Przedsiębiorstwo swoim zasięgiem obejmuje całą Polskę, jest nie tylko jednym z pionierów, ale także należy do najprężniej działających i najważniejszych rodzimych firm. Obecnie Konsbud Audio liczy 70 osób – wysokiej klasy specjalistów w swojej branży.

Jak nietrudno zauważyć, 35 lat działalności zbiega się w czasie z początkami budowania gospodarki rynkowej w naszym kraju, co oznacza, że Konsbud Audio dosłownie przecierał nowe szlaki, tworząc od podstaw branżę nagłośnieniową i pro audio. Firma została założona w maju 1989 roku i początkowo skupiła się na imporcie i dystrybucji instrumentów muzycznych. A rynek wyglądał wówczas zupełnie inaczej i można powiedzieć, że wiele rzeczy trzeba było robić w nowej rzeczywistości po raz pierwszy. Poczynając od 1992 roku, firma weszła na rynek pro audio, sprowadzając między innymi sprzęt dla radia i telewizji – a warto pamiętać, że w tym czasie jak grzyby po deszczu powstawały nowe stacje, więc zapotrzebowanie było ogromne. To zresztą pozwoliło na rozwój firmy i sukcesywne poszerzanie działalności. Konsbud Audio zajmuje się również projektowaniem i wykonywaniem instalacji systemów elektroakustycznych, a także systemów audiowizualnych – może się poszczycić długą i wciąż rosnącą listą zrealizowanych projektów, stale poszerza swoją ofertę dystrybucyjną i otwiera nowe obszary działalności. Obecnie są to: dystrybucja, projekty i integracje, broadcast, live sound, studio, systemy AV, a także pomiary akustyczne i systemy kinowe. Postaramy się przyjrzeć tym obszarom nieco bliżej, co pozwoli na lepsze poznanie zarówno historii, jak i teraźniejszości w obchodzącej swój jubileusz firmie. Konsbud Audio wielokrotnie otrzymywał nagrody, które potwierdzały jego pozycję w branży, w ciągu wielu lat firmę uhonorowano licznymi tytułami: Gazelami Biznesu, Diamentami Forbesa, Gepardami Biznesu, Brylantem Polskiej Gospodarki – dwa ostatnie wyróżnienia firma otrzymała również w tym roku. Ponadto Konsbud Audio znalazł się w rankingu Instytutu Europejskiego Biznesu. Spółka należy także do szeregu organizacji, takich jak Business Centre Club, Audio Engineering Society czy Polskiego Centrum Międzynarodowej Organizacji Scenografów, Techników i Architektów Teatru.

Sala koncertowa „Nowa Miodowa” (fot. Magda Czarnecka)

Agnieszka Pyrich, prezes zarządu, z dumą patrzy na rozwój swojej firmy, podkreślając, że z roku na rok staje się ona coraz większa: „Każdy wie, że prowadzenie firmy to w dzisiejszych czasach duże wyzwanie. Zespół Konsbud Audio rośnie i co roku, gdy spotykamy się na świątecznej kolacji, jest nas coraz więcej i trudno już znaleźć restaurację, która byłaby w stanie zmieścić nas przy jednym stole. Uważam, że siłą naszej firmy są przede wszystkim ludzie, którzy tu pracują i których szanuję oraz wspieram. Nawet w czasie pandemii udało nam się zachować pełny skład osobowy, co kosztowało naprawdę niemało wysiłku i bólu głowy. Stawiam na otwartą komunikację i rozwiązywanie problemów poprzez rozmowę i wspólne działanie. Zmierzam ku temu, by nasza organizacja stawała się coraz bardziej zieloną organizacją, a pracownicy byli kreatywni i wykorzystywali w pełni swoje umiejętności i rozwijali się razem z firmą, ku zadowoleniu naszych klientów i dostawców. Blisko połowa osób pracujących w Konsbud Audio to osoby z co najmniej 7-letnim stażem”.

Sala koncertowa NOSPR (fot. Daniel Rumiancew)

Interesujące są także historie pracowników firmy. Wśród nich są i tacy, którzy kiedyś poszli inną drogą, a po latach wrócili, jak choćby Jacek Majewski, który wspomina: „W październiku 1990 roku zasiliłem szeregi pierwszej załogi Konsbud Audio. Czas był szczególny, przejściowy. Jeszcze chwilę temu w sklepach oglądaliśmy gitary czy syntezatory z najwyższej światowej półki, kosztowały kilka tysięcy dolarów – tyle co samochód. A teraz, po przemianie rynkowej, te same instrumenty można było kupić za złotówki kilkukrotnie taniej. Stały się w Polsce realnie dostępne. I właśnie takie instrumenty miał w swojej ofercie Konsbud Audio. Wraz z kolegami zajmowaliśmy się obsługą klientów – doradztwem i prezentowaniem sprzętu. W 2013 roku dołączyłem do firmy po raz drugi jako inżynier wsparcia technicznego dla systemów do rejestracji dźwięku Avid Pro Tools HD, których Konsbud Audio właśnie został dystrybutorem. Produktami Avid (wcześniej Digidesign) zajmowałem się od połowy lat dziewięćdziesiątych, więc dosiadłem się do konsbudowego pociągu w biegu, podejmując pracę od razu na pełnych obrotach. I tym właśnie – projektowaniem, doradzaniem, instalacją, szkoleniami i supportem systemów studyjnych – zajmuję się do dzisiaj. Krótko potem zająłem się monitorami studyjnymi Genelec i zagadnieniami związanymi z akustyką pomieszczeń odsłuchowych. W tym przypadku jednym z moich najważniejszych zadań stała się edukacja – wyjaśnianie niekorzystnych zjawisk akustycznych w pomieszczeniu odsłuchowym, żeby pokazać, jakie rozwiązania tego problemu zapewnia Genelec”. Losy niektórych osób są nawet nieco zaskakujące, jak choćby Szczepana Sośniaka, który z klienta stał się częścią firmy: „Tak naprawdę moja historia współpracy z Konsbud Audio zaczęła się w ubiegłym tysiącleciu, a konkretnie w 1994 roku, kiedy zacząłem pracę w radiu, rozkwitła w 1997 roku, gdy zostałem szefem techniki w tejże stacji. Już wtedy Konsbud prowadził zawodowe szkolenia ze sprzętu emisyjnego i studyjnego, który wtedy był moim głównym punktem zainteresowań. Parę lat później postanowiłem zostać realizatorem dźwięku, freelancerem, co w efekcie doprowadziło do stworzenia przeze mnie klasycznej, średniej wielkości firmy nagłośnieniowej. Sprzęt kupowałem w różnych miejscach, ale chętnie korzystałem z produktów dystrybuowanych przez Konsbud Audio. Wiele lat później dotarłem do miejsca, w którym postanowiłem zmienić swoje biznesowe założenia i sprzedać aparaturę. Jarek Kierkowski (dyrektor handlowy Konsbud Audio przyp. redakcji) zaprosił mnie na kawę. To była wielogodzinna wspólna kawa… szczerze porozmawialiśmy o naszych wzajemnych wizjach przyszłości i biznesu. Im dłużej rozmawialiśmy, tym bardziej objawiało się pole do wzajemnej współpracy. No i po 30 latach bycia klientem, stałem się częścią działu live sound w Konsbud Audio”.

Tauron Arena (foto. L. Spaszewski)

Z kolei Maciek Dobrski to przykład spektakularnego awansu – obecnie pełni funkcję CTO w obszarach instalacji broadcastowych, audiowizualnych oraz IT, ale swoją przygodę w Konsbud Audio rozpoczął jako instalator: „Przygodę z instalacjami rozpocząłem się w 1996 roku, jeszcze w liceum. Pasja do instalacji i kabelków spowodowała, że mając 17 lat, miałem okazję pracować przy mojej pierwszej instalacji radiowej. Piętnaście lat później rozpocząłem kolejną przygodę, która trwa do dziś – pracę w Konsbud Audio. Pracę tutaj zaczynałem jako instalator, początkowo w branży bardzo mi obcej – instalacjach teatralnych. Po jakimś czasie dział broadcast i studio umożliwił mi powrót do korzeni i ponowne zajęcie się instalacjami radiowymi. Tutaj pełniłem już podwójną rolę, zarówno instalatora, jak i projektanta. Mogę śmiało powiedzieć, że po 2011 roku nie było instalacji broadcastowej, w której nie miałbym udziału. Wraz z rozbudową działu instalacji moja rola zaczęła się zmieniać. Wchodziłem coraz głębiej w tematy projektowe i uruchomienia, co poskutkowało moim przejściem do tworzącego się wtedy działu wsparcia technicznego, którego częścią jestem do dziś. Główną zmianą, która temu towarzyszyła, była zmiana narzędzi, z wiertarki i lutownicy na klawiaturę i ekran komputera, choć nie ukrywam, że nadal z wielką przyjemnością urywam się z biura na jakąś instalację, gdy tylko inne obowiązki mi na to pozwalają. W instalacyjnych sprawach też nie można wyjść z wprawy. W lipcu zeszłego roku miałem przyjemność objąć stanowisko CTO w obszarze instalacji broadcastowych, audiowizualnych oraz szeroko rozumianego IT, a także opiekę nad swoim zespołem. Przede mną nadal dużo ciekawych projektów oraz wyzwań, czego życzę zarówno Konsbud Audio, jak i sobie”.

Zespół Konsbud Audio (fot. Tomasz Nowicki)

Dla wielu praca w firmie stała się poniekąd okazją do spełnienia własnych marzeń i zamianą pasji, hobby na profesję, jak było w przypadku Tomasza Kirmucia – kierownika działu logistyki: „W wyborze zawodowych ścieżek zawsze kierowałem się chęcią łączenia przyjemnego z pożytecznym. Gdy 10 lat temu nastał czas zmiany pracy, wiedziałem, że chciałbym, by nowa praca była powiązana z moim zainteresowaniami. A ponieważ od dzieciństwa jestem fanem niemieckich pionierów rozrywkowej muzyki elektronicznej, grupy Kraftwerk, wiedziałem, że ich koncerty brzmią rewelacyjnie między innymi dlatego, że są nagłaśniane systemami firmy d&b audiotechnik. Nie bez znaczenia było też to, że równie oszałamiające brzmienie d&b audiotechnik zapewniało na występach legendarnego King Crimson. Wiedziałem, kto jest dystrybutorem tej marki w Polsce, więc umieściłem Konsbud Audio na krótkiej liście firm, do których chciałbym dołączyć. Tak się szczęśliwie złożyło, że moje umiejętności spotkały się z potrzebami firmy i od tamtego czasu mam przyjemność brać udział w tej niesamowitej przygodzie, jaką jest sprawianie, by w polskich salach koncertowych, teatrach, domach kultury było dobrze słychać”. Wyszukiwaniem odpowiednich osób i ich rekrutacją zajmuje się dyrektor operacyjna Elżbieta Zalewska, która może się pochwalić dużym doświadczeniem i sukcesami w tej dziedzinie: „Przy rekrutacji kluczowym aspektem jest zrozumienie tego, jak firma podchodzi do biznesu, jakimi wartościami się kieruje, na czym organizacji zależy, czego w danym momencie potrzebuje. Jesteśmy otwarci na ludzi, na ich różnorodność, jednocześnie szukamy cech, które są dla nas istotne, takich jak rzetelność, sumienność, jakość oraz pasja do tego, czym się zajmujemy. Nie zawsze udaje się odnaleźć idealną osobę na konkretne stanowisko, więc czasem kieruję się intuicją, kompromisem, zaufaniem i dawaniem szansy na wzajemne wypracowanie dobrej współpracy. Jednym z niezwykle ważnych elementów jest komunikacja – zarówno na etapie rekrutacji, jak i podczas współpracy”. Każda firma, bez względu na branżę, musi mieć także inne działy, jak choćby księgowość i ważne jest to, by zatrudnione tam osoby rozumiały na czym polega specyfika konkretnego podmiotu. Doskonale wie o tym Lidia Woźniak, która do firmy przeszła z dużej korporacji i jest z tego bardzo zadowolona: „Zmiana była dla mnie wyzwaniem. Po kilkunastu latach pracy w Konsbud Audio z całą pewnością mogę stwierdzić, że wolę pracę w takiej firmie. W naszej firmie nie myślę schematycznie, moja praca w księgowości daje mi spore pole do działania na wielu obszarach. Przez te wszystkie lata rozwinęłam się w wielu aspektach spoza mojej głównej specjalizacji, takich jak negocjacje czy kontroling. To trudniej osiągnąć w korporacji, gdzie pracownik jest często zaszufladkowany, a droga awansu jest długim, proceduralnym i bardzo żmudnym procesem”. Wzajemne relacje, duch pracy zespołowej są bardzo ważne w Konsbud Audio, co doskonale rozumie kierownictwo, dbając o dobrą atmosferę i organizując dla załogi wyjazdy integracyjne – ten z okazji 35-lecia za cel obrał Trójmiasto. Agnieszka Pyrich: „Od kilku lat organizujemy dla chętnych pracowników wyjazdy w Tatry – zimowe na narty i wiosenne wycieczki po górach i dolinach. A ponieważ nie wszyscy w firmie są miłośnikami gór, chciałam tym razem zaproponować alternatywną propozycję – morze. I stąd pomysł wyjazdu do Trójmiasta, który połączyłam ze zwiedzaniem miejsc naszych realizacji, takich jak Teatr Muzyczny w Gdyni, Ergo Arena czy też Teatr Szekspirowski w Gdańsku, co było ciekawym przeżyciem szczególnie dla tych osób w firmie, które o naszych projektach wiedzą jedynie z wystawianych faktur lub organizowanego transportu”.

Filharmonia Bałtycka (foto. Piotr Piekut)

Dystrybucja
Konsbud Audio od początku swojego istnienia zajmuje się działalnością dystrybucyjną, która do dziś jest jednym z najważniejszych obszarów aktywności firmy. Dzięki temu na polski rynek trafiały i trafiają produkty renomowanych firm, a krajowi odbiorcy mogą je bez problemu nabywać poprzez sieć dealerską i współpracujące sklepy. W ofercie są zarówno systemy nagłośnieniowe, miksery, urządzenia do transmisji audio i video, produkcji studyjnej, mikrofony, słuchawki, wzmacniacze gitarowe, instrumenty, systemy interkomowe, systemy konferencyjne, kamery, rozwiązania UC, sprzęt sieciowy IT, systemy rezerwacji sal, ale też kable, złącza i akcesoria. Są to produkty adresowane do profesjonalistów, ale coś dla siebie znajdą tu także osoby rozpoczynające swoją przygodę z dźwiękiem i produkcją muzyczną, niekoniecznie gotowe na zakup rozwiązań z najwyższej półki, ale już pragnące cieszyć się doskonałym dźwiękiem. Jednym ze wspólnych mianowników wszystkiego, co znajdziemy w ofercie Konsbud Audio jest właśnie szeroko rozumiana jakość. Jeśli jakaś marka trafiła do dystrybucji, to znaczy, że jej wyroby charakteryzują się najwyższym standardem i doskonałymi walorami użytkowymi. Tu nie może być mowy o żadnym kompromisie. Jeśli zresztą spojrzymy na listę producentów, od razu stanie się jasne, że są to laureaci wielu branżowych nagród, potwierdzających wysoką klasę, a nierzadko też innowacyjność oferowanych urządzeń czy systemów. Produkty adresowane do profesjonalistów wymagają oczywiście także odpowiedniego wsparcia. Konsbud Audio zatrudnia wielu specjalistów, mających duże doświadczenie w branży i rozumiejących różne potrzeby odbiorców. Kompleksowość realizowanych przez Konsbud Audio projektów i jakość obsługi klienta są na najwyższym poziomie. I w tym miejscu warto też zatrzymać się na moment i uświadomić sobie, jak długą drogę przebyła nie tylko firma, ale cały rynek audio czy też po prostu polska gospodarka. Rok 1989 oznaczał koniec niewydolnego systemu socjalistycznego i początek budowy gospodarki rynkowej z prawdziwego zdarzenia. A to się przecież nie stało z dnia na dzień. Konsbud Audio był jednym z absolutnych pionierów wprowadzania do Polski światowych marek i produktów z górnej półki, które przestały być tylko przedmiotem pożądania, a stały czymś w zasięgu ręki. Sektor nagłośnieniowy z prawdziwego zdarzenia i branża audio dopiero się rodziły, wszyscy uczyliśmy się jak w tych obszarach powinno się działać na światowym poziomie. Nie brakowało u nas fachowców, zdolnych realizatorów, ale brakowało profesjonalnej dystrybucji, dostępności szerokiej gamy produktów – i tę lukę z powodzeniem wypełnił właśnie Konsbud Audio. Po tych 35 latach nie sposób już zliczyć ile studiów, firm nagłośnieniowych, stacji radiowych i telewizyjnych, stałych instalacji, zespołów, solistów zaopatrzyło się w produkty z firmowej oferty dystrybucyjnej. Gdy mówimy o współczesności, Konsbud Audio ma w ofercie takie marki, jak: Allen & Heath, Audio-Technica, Avid, Aviom, Biamp, Contrik, Cordial, DAS Audio, d&b audiotechnik, DHD, DV Mark, Genelec, Green-GO, Kauber, Markbass, DV Mark, Niveo, Neutrik, NTi, Rean, czy Stagetec, przy czym produkty Allen & Heath, Audio-Technica, Biamp, Contrik, Cordial, DAS Audio, DV Mark, Genelec, Markbass, Neutrik i Rean są sprzedawane również przez sieć dealerską.

Słuchawki Audio-Technica ATH-M30X na konsolecie Allen & Heath Avantis w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Zgierzu. (fot. Mikołaj Zacharow)

Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej wybranym markom, które znajdują się w bogatej ofercie Konsbud Audio. Allen & Heath to renomowany brytyjski producent znany przede wszystkim ze znakomitych konsolet mikserskich, zarówno analogowych, jak i cyfrowych, w których wykorzystuje się wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych. Miksery A&H charakteryzują się wysoką jakością wykonania, doskonałym dźwiękiem, przyjazną obsługą i świetną relacją ceny do jakości. Znajdują zastosowanie w stałych instalacjach, podczas koncertów, DJ-skich setów, w studiach itp. W ofercie znajdziemy m. in. serie mikserów cyfrowych dLive, Avantis, SQ, CQ, a także serię ZED. Warto też wspomnieć, że częścią Allen & Heath jest marka XONE, specjalizująca się w sprzęcie dla DJ-ów. Markus Sinsel, dyrektor sprzedaży firmy Allen & Heath tak podsumowuje wzajemną współpracę: „Pozostanie liderem w konkurencyjnej branży przez 35 lat to świadectwo wytrwałości i poświęcenia. Konsbud Audio nie tylko przetrwał burze, ale z rodzinnej firmy rozwinął się w uznaną na światowych rynkach markę i jest latarnią doskonałości w swojej dziedzinie. W Allen & Heath jesteśmy szczęśliwi i wdzięczni za to, że od ponad 17 lat możemy być ich partnerem. Zaufanie i współpraca między naszymi firmami jest podstawą do wzajemnego sukcesu. Z Konsbud Audio przy boku osiągnęliśmy więcej niż to, o czym kiedykolwiek mogliśmy marzyć”. W rękach Konsbud Audio znajduje się też oczywiście wielokrotnie opisywana na naszych łamach marka d&b audiotechnik. Gorąco zachęcamy do lektury niedawno opublikowanego artykułu „20 lat d&b audiotechnik w Polsce – historia wspólnego rozwoju i sukcesu”, gdzie w szerokim spektrum pokazujemy rozwój, technologie i historię tego niewątpliwego lidera branży nagłośnieniowej oraz cytujemy wiele wypowiedzi polskich użytkowników, takich jak przedstawiciele firm nagłośnieniowych czy instytucje kultury pracujących na systemach tego niemieckiego producenta. d&b audiotechnik wyznacza światowe standardy w zakresie technologii, jakości i wsparcia profesjonalnych systemów nagłośnieniowych, a to, co wyróżnia tę markę na tle innych, to między innymi holistyczne podejście do sposobu tworzenia systemów nagłośnieniowych polegające na produkcji kompletnych, zintegrowanych rozwiązań, których wszystkie elementy stanowią optymalnie dopasowaną i zintegrowaną całość. Tak o 20-letniej współpracy z polskim dystrybutorem wypowiedział się Stefan Goertz,  director of global education & application support d&b audiotechnik: „’Uwaga, Uwaga…’ – to ten komunikat, który tak często słyszałem podczas naszych prac odbiorczych w hali Ergo Arena w Sopocie 10 lat temu (po tym, gdy firma Konsbud Audio zainstalowała tam nowiutki system d&b), zainspirował nas w d&b do wykorzystania tego oryginalnego fragmentu dźwiękowego do naszej prezentacji na ISE, której głównym tematem była przeprowadzona po raz pierwszy integracja zewnętrznego głosowego systemu ewakuacyjnego. Ta chwila była przełomowa dla naszych ambicji, aby wkroczyć w świat aren i stadionów sportowych z ofertą systemów dźwiękowych d&b audiotechnik. Z początków naszego partnerstwa nadal bardzo wyraźnie pamiętam wyjątkową współpracę z nowym zespołem ds. integracji skupionym wokół Piotra Jankiewicza, aby dzięki wiedzy i umiejętnościom firmy Konsbud Audio z zakresu projektowania i integracji ugruntować pozycję d&b jako nowej marki na polskim rynku dźwiękowym. Prezentacja szkoleń z zakresu elektroakustyki, zarówno ogólnych jak i dotyczących zastosowanych technologii oraz systemów d&b, razem z zespołem specjalistów z Konsbud Audio, a także wspólnie zrealizowane projekty instalacji i uruchomienia systemów w całej Polsce, powiązały mnie bardzo mocno wspaniałymi i wysoko wykwalifikowanymi pracownikami pod wodzą Agnieszki i Jarka przez ponad dwie dekady. Wyrazy najgłębszego uznania i gratulacje w imieniu d&b audiotechnik z okazji 35-lecia Konsbud Audio!”

Steve Jones w trakcie szkolenia na temat d&b Soundscape zorganizowanego przez Konsbud Audio w ramach V Międzynarodowej Konferencji Scena Jutra. (fot. Łukasz Kornafel)

Kolejną marką wypromowaną w Polsce od podstaw przez Konsbud Audio jest Audio-Technica, japoński producent, wysokiej jakości mikrofonów, słuchawek, systemów bezprzewodowych, mikserów, czy też innych urządzeń przeznaczonych na rynek profesjonalny i konsumencki. Avid, firma powstała poprzez wyodrębnienie się z Digidesign, stał się liderem na rynku nielinearnych cyfrowych systemów produkcji dźwięku, filmów i animacji. W świecie muzycznym Avid znany jest dzięki swojej cyfrowej stacji roboczej do obróbki dźwięku – Pro Tools. Wszystkie profesjonalne studia nagraniowe na świecie pracują lub miały styczność z tym programem DAW. Media Composer i Pro Tools zrewolucjonizowały i na nowo zdefiniowały sposób, w jakim edytuje się audio i wideo. Jest to światowy standard produkcyjny. Avid jest także producentem konsolet mikserskich do zastosowań live – w 2004 premierę miała cyfrowa konsoleta VENUE, której najnowsza wersja to Avid VENUE | S6L. DAS Audio, hiszpańska marka, znana przede wszystkim jako producent rozwiązań nagłośnieniowych, pojawiła się w portfolio Konsbud Audio stosunkowo niedawno, niecałe 3 lata temu. Jej oferta jest bardzo szeroka, obejmuje wiele modeli głośników oraz wzmacniaczy (w tym linie Altea i Action) i systemy line-array – Event oraz serię ARA (LARA i SARA). Ignacio Chuliá, menadżer działu sprzedaży DAS Audio entuzjastycznie ocenia współpracę z Konsbud Audio: „Jeśli masz takiego partnera jak Konsbud Audio, nic nie może pójść źle, a nawet jeśli coś nieoczekiwanego się wydarzy, możesz być pewien, że poradzą sobie ze wszystkimi problemami. Nasi przyjaciele w Polsce nie tylko aktywnie promują markę DAS Audio, ale prowadzą też działania edukacyjne i są wsparciem dla naszych klientów. Tylko wtedy, gdy wchodzisz w interakcję z klientem, możesz być pewny sukcesu, a Konsbud Audio robi to w najlepszy możliwy sposób”. W ofercie Konsbud Audio są także produkty firmy DHD audio, która projektuje i wytwarza cyfrowe studyjne urządzenia do zastosowań profesjonalnych w radiu i telewizji. Nabywcami tych produktów są nadawcy publiczni oraz komercyjni na całym świecie.

Showroom Genelec w Nowej Iwicznej pod Warszawą (fot. Łukasz Kornafel)

Bardzo ważną rolę w ofercie Konsbud Audio pełnią produkty marki Genelec – najwyższej jakości studyjne systemy odsłuchowe klasy premium, które charakteryzują się doskonałym, bardzo wiernym i neutralnym brzmieniem, a także optymalizowanym odsłuchem na osi i poza nią, co kontrolowane jest przy pomocy systemu Directivity Control WaveguideTM (DCWTM). Monitory fińskiego producenta były wielokrotnie nagradzane, między innymi takimi wyróżnieniami jak MIPA (Musikmesse International Press Awards), TEC (Technology and Excellence), SOS Best Studio Monitor Awards, Inavation Awards i wielu innymi. W tym miejscu koniecznie trzeba powiedzieć o stworzonym przez Konsbud Audio unikatowym i zbudowanym według profesjonalnych założeń showroomie, w którym można posłuchać wielu modeli monitorów w różnych konfiguracjach (od formatu stereo, poprzez 2.1, Surround 5.1, aż do Dolby Atmos 5.1.4.) i bezpośrednio je porównać, skonsultować się z ekspertami od dźwięku studyjnego i Dolby Atmos, osobiście przekonać się, jaki potencjał drzemie w najnowszych technologiach dźwięku wielokanałowego, poznać system automatycznej kalibracji GLM, który jest autorskim rozwiązaniem Genelec. Ole Jensen, dyrektor sprzedaży międzynarodowej, bardzo ceni sobie współpracę z polskim partnerem: „Doceniamy podejmowany przez Konsbud Audio wysiłek i wszystkie działania, polegające na promowaniu i sprzedaży naszych produktów, jesteśmy też wdzięczni, że Konsbud Audio dba o relacje z klientami i zawsze zaprasza ich na stoisko Genelec podczas międzynarodowych targów branżowych. Jesteśmy dumni ze stworzonego przez naszego polskiego partnera showroomu Genelec, uważamy bowiem, że indywidualny odsłuch jest kluczowy w odniesieniu sukcesu w promocji i sprzedaży naszych głośników”.

Showroom Genelec (fot. Łukasz Kornafel)

Dużą popularnością wśród muzyków cieszą się produkty włoskiej firmy Markbass specjalizującej się w produkcji najwyższej klasy asortymentu basowego: wzmacniaczy, kolumn, efektów, gitar i strun. Marco De Virgiliis, szef i właściciel firmy krótko podsumowuje owocną współpracę: „Konsbud Audio jest dla nas jednym z partnerów będącym nie tylko zewnętrznym podmiotem, ale rzeczywistym partnerem – integralną częścią rodziny Markbass. Zawsze gwarantują opartą na zaufaniu, wspaniałą współpracę”. Stosunkowo nową marką w ofercie Konsbud Audio jest Niveo Professional, adresujące swoją produkcję do profesjonalnych instalatorów sprzętu audio i wideo. Z kolei NTi Audio AG jest wiodącym producentem profesjonalnych rozwiązań pomiarowych i testowych. Firma powstała w Liechtensteinie w wyniku wydzielenia się z firmy Neutrik AG, która także znajduje się w ofercie Konsbud Audio, a jej złącza zna i docenia cały świat. Irén Gulyás z firmy Neutrik ma szczególny stosunek do współpracy z polskim partnerem: „W 2006 roku rozpoczęłam pracę w firmie Neutrik i pojechałam w swoją pierwszą podróż służbową do Polski. Byłam nową osobą w branży i mój trzymiesięczny okres próbny był pełen wyzwań. Agnieszka bardzo pomogła mi w rozwoju, ale też w tym, by wytrwać w tej męskiej branży i zachować pewność siebie. W ciągu ostatnich 18 lat zbudowaliśmy naprawdę silną i bezproblemową współpracę. Dogłębna wiedza rynkowa Konsbud Audio, ich doświadczenie i wspaniała praca zespołowa w znaczący sposób pomagają nam wzmacniać naszą obecność na polskim rynku”. Współpraca Konsbud Audio z wieloma producentami ma naprawdę długą tradycję, przedstawiciele wielu marek bardzo cenią tę kooperację – przede wszystkim za profesjonalizm czy wzajemne zaufanie, co podkreśla także Francois Rousies, dyrektor zarządzający w firmie Cordial, specjalizującej się m.in. w produkcji wysokiej jakości kabli: „Przez ponad 25 lat wzajemnie na sobie polegaliśmy, ta wieloletnia współpraca wielokrotnie udowodniła, że w Konsbud Audio mamy najbardziej niezawodnego, profesjonalnego i zaufanego partnera”. W podobnym tonie wypowiada się Wolfgang Salzbrenner, dyrektor firmy Stagetec, producenta konsolet, czy urządzeń sieciowych: „Już sam fakt, że nasze partnerstwo trwa 24 lata jest czymś zupełnie wyjątkowym, a to, że nasza współpraca trwa od dwóch pokoleń pokazuje jeszcze wyraźniej, jak bardzo nasz partner w Polsce jest szczególny. Powody? Jest ich wiele, ale przede wszystkim to, że współpraca jest przyjemnością, ponieważ ludzie w Konsbud Audio to prawdziwi entuzjaści dźwięku. Mają ogromną wiedzę o naszych produktach, a co za tym idzie – gwarantują wyjątkowo wysoki poziom obsługi. Rzadko doświadczamy takiego profesjonalizmu”. Joris Cornelissens, menadżer rynku w Biamp, także podkreśla walory wieloletniego doświadczenia polskiego partnera: „Wzajemna współpraca rozwija się od ponad dwóch dekad, a Konsbud Audio jest głównym dystrybutorem Biamp w Europie. Odkąd połączyliśmy siły w 2002 roku, Konsbud Audio stanowi przykład doskonałości, jeśli chodzi o kulturę biznesową i etykę działania, co jest kluczowym czynnikiem naszego wspólnego sukcesu. Ta synergia umożliwia im szybką i skuteczną dystrybucję naszych najnowszych innowacji na polskim rynku, często już w ciągu kilku dni od ich oficjalnej premiery. Centrum szkoleniowe Konsbud Audio należy do najlepszych w naszej sieci dystrybucji. Sesje szkoleniowe, które polscy klienci rezerwują na kilka miesięcy do przodu, świadczą o tym, jak bardzo ta firma jest szanowana przez swoich klientów. To pokazuje również wartość, jaką Konsbud Audio stanowi zarówno dla Biamp, jak i dla całej branży audio”.

Gdy mówimy o działalności dystrybucyjnej, ważna jest także stała współpraca z wieloma sklepami w całej Polsce, prowadzącymi zarówno działalność stacjonarną, jak i internetową. Punkty sprzedaży detalicznej pełnią rolę pośrednika między krajowym dystrybutorem a klientem końcowym, często obejmują swoim zasięgiem konkretny region. Choć dziś wielu ceni sobie wygodę transakcji internetowych, to jednak w tak poważnej kwestii jak kupno sprzętu do profesjonalnej realizacji dźwięku czy działalności muzycznej bardzo istotna jest możliwość sprawdzenia danych urządzeń przed ich ewentualnym zakupem.

Właścicielka sklepu Pasja w Warszawie – Jolanta Zalewska i przedstawiciele Działu Obsługi Sieci Dealerskiej Konsbud Audio – Bartek Kazimieruk, Krzysztof Staluszka, Michał Kowalczyk (fot. Magdalena Czarnecka)

Udało się nam porozmawiać z przedstawicielami kilku takich sklepów, pytaliśmy między innymi o początki współpracy z Konsbud Audio. Co ciekawe, wielu z nich już od samego początku nawiązało relację biznesową, co często wiązało się z wcześniejszym doświadczeniem przyszłych twórców sklepów – tak było między innymi w przypadku Jolanty Zalewskiej, założycielki warszawskiej Pasji, która podzieliła się z nami swoimi wspomnieniami: „Sklep Pasja istnieje 22 lata. Wcześniej pracowałam w Centrali Handlowej Przemysłu Muzycznego, więc gdy po latach otworzyłam swój własny biznes, to już znałam różne firmy dystrybucyjne i od razu nawiązałam współpracę z Konsbud Audio. Poza systemami nagłośnieniowymi, w które wtedy nie wchodziliśmy, braliśmy od nich wszystko, co mieli, czyli przede wszystkim mikrofony, miksery, złącza itd.” Długą historię ma także mieszczący się w Nowym Sączu sklep muzyczny Amadeusz, który założył Leszek Margraf. Zapytaliśmy, jak rozpoczęła się jego współpraca z Konsbud Audio i jakie produkty na początku oferował: „Nasza firma powstała w 1995 roku i pewnie parę lat później nawiązaliśmy kontakt z Konsbudem. W tym momencie trudno mi to sobie przypomnieć, ale wydaje mi się, że na początku zamówiliśmy jakieś drobiazgi, to mogły być złącza, kable – prawdopodobnie zaczęło się od tego. W międzyczasie Konsbud Audio poszerzał swoją ofertę, a do nas trafiali też klienci, którym mogliśmy zaoferować różnego rodzaju systemy nagłośnieniowe. W tym momencie my również pracujemy na systemach d&b audiotechnik, bo oprócz prowadzenia sklepu oferujemy także usługi nagłaśniania koncertów, festiwali, czy konferencji. Do tego wykorzystujemy miksery Allen & Heath, które oferuje Konsbud Audio. Cały czas współpracujemy, na bieżąco zaopatrujemy nasz magazyn i sklep, w którym oferujemy te urządzenia naszym klientom”. Ciekawostką może być także to, że przez lata do Konsbud Audio zgłaszali się nie tylko ci, którzy już mieli doświadczenie w branży, ale także osoby, które dopiero w nią wchodziły. Konsbud Audio wszystkich traktował w równie poważny i profesjonalny sposób, pomagając rozwinąć własną działalność. Do takich osób należy między innymi Rafał Majewski, założyciel Składu Muzycznego, sklepu mieszczącego się w Krakowie. Jak wspomina: „Skład Muzyczny istnieje od 2008 roku i od samego początku nawiązaliśmy współpracę z Konsbudem. Od razu weszliśmy ‘bardzo grubo’ jak na nasze niewielkie możliwości – wtedy w ogóle nie miałem żadnego doświadczenia w branży, a otworzyłem sklep. Wzięliśmy wszystko, co mieli, w tym przekrój Markbass’a – proszę sobie wyobrazić sklep o powierzchni 60 m2, którego połowę zajmują wzmacniacze Markbass. Ta marka jest z nami od samego początku, była magnesem przyciągającym klientów – ludzie chcieli to kupić”. Po chwili rozwija swoją opowieść, pokazując charakterystyczny sposób, w jaki rozwijają się kontakty biznesowe, ale także personalne: „Współpraca dobrze się układała,  Konsbud Audio dał nam bardzo duży kredyt zaufania, choć byliśmy nowi na rynku. Ta cierpliwość się opłaciła i obecnie bardzo komfortowo współpracujemy, Konsbud Audio jest jednym z naszych najlepszych partnerów. Myślę, że decydującym momentem, który zmienił na plus nasze wzajemne relacje był fakt pojawienia się Krzyśka (chodzi o Krzysztofa Staluszkę – przyp. autora), którego charyzma, umiejętność nawiązywania kontaktów oraz talenty handlowe spowodowały, że nasza współpraca jeszcze bardziej się zacieśniła”. Do rozmowy włączył się także Tomasz Bujarski: „Dołączyłem do Składu Muzycznego w 2011 roku i w każdej kwestii współpraca z Konsbudem wyglądała bardzo profesjonalnie. Gdy poznałem przedstawicieli handlowych zobaczyłem, że są nie tylko profesjonalistami, ale także super ludźmi, z którymi można porozmawiać o muzyce czy o sporcie. Nasza współpraca nabrała rozpędu – a wpływ na to miały (i wciąż mają) świetne relacje interpersonalne i w miarę regularne spotkania”.

Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Zgierzu z rozwiązaniami d&b audiotechnik (fot. Mikołaj Zacharow)

Dystrybucja to jednak nie tylko proste przyjmowanie zamówień i zaopatrywanie sklepów, ale też bardzo złożony i wieloetapowy proces wprowadzania na rynek nowych produktów, oferowania ich odbiorcom, organizowania szkoleń, warsztatów czy prezentacji. Z punktu widzenia klientów szalenie ważne jest także pełne wsparcie techniczne produktów, zarówno tych aktualnie znajdujących się w ofercie, jak i tych, które nabyto w przeszłości. Konsbud Audio zapewnia serwis gwarancyjny i pogwarancyjny wszystkich urządzeń będących w dystrybucji, a także dysponuje działem wsparcia technicznego, który liczy aż 12 osób. Klient może skorzystać z doradztwa technicznego, zasięgnąć porady specjalistów, realizatorów, serwisantów. Cały zespół bezustannie się szkoli i poznaje nowe technologie, by być na bieżąco z najnowocześniejszymi trendami na rynku. Ten aspekt jest bardzo istotny dla sklepów, które chcą czuć za sobą wparcie dużej firmy dystrybucyjnej. Gdy zapytaliśmy Jolantę Zalewską ze sklepu Pasja o to, jak układa się współpraca, usłyszeliśmy: „W ostatnich latach świetnie nam się współpracuje. Z oferowanych przez Konsbud produktów u nas najlepiej sprzedaje się marka Audio-Technica. To jest numer jeden, a potem są miksery ZED marki Allen & Heath. Oczywiście Konsbud Audio organizuje  regularne szkolenia, więc moi pracownicy mają dzięki temu już spore doświadczenie”. Szerzej o tym aspekcie współpracy wypowiedział się z kolei Tomasz Bujarski: „Wielkim plusem po stronie Konsbudu jest właśnie ta wartość dodana, bo tak naprawdę na palcach jednej ręki można policzyć firmy mające podobne podejście do tego biznesu. Jak tylko pojawiają się nowe produkty, Konsbud Audio stara się od razu je zademonstrować. I nie tylko nam jako pośrednikom w sprzedaży, ale robi to na zasadzie otwartych warsztatów dla wszystkich zainteresowanych. Zaprasza ludzi, by poznali nowy sprzęt, który mogą znać tylko z internetu czy filmików producenta w YouTube, a na szkoleniach mogą go poznać bliżej, posłuchać, mają możliwość zadawania konkretnych pytań, które ich nurtują. Mogą także wypróbować nagłośnienie czy miksery Allen & Heath. Mieliśmy bodaj dwie albo trzy takie wizyty, również z DAS Audio. Konsbud Audio robi to bardzo dobrze i regularnie. A przy okazji można się najeść i napić, te spotkania zawsze są tak planowane, żebyśmy mogli przy okazji obejrzeć jeszcze jakiś mecz, pobyć ze sobą. Są bardzo elastyczni – takie warsztaty są organizowane zwykle we wtorki albo środy, kiedy gra Liga Mistrzów, więc wieczorem, po zajęciach można udać się na mecz i konsumpcję”. Zaś Leszek Margraf przytoczył ciekawą opowieść o tym, jak doszło do nabycia przez niego systemu firmy d&b audiotechnik: „Kiedyś pracowaliśmy na klasycznych systemach i kiedy przyszedł czas rozwoju nagłośnienia opartego na systemach liniowych, wielu naszych krajowych dystrybutorów oferowało marki, którymi handlowali. Bo to był moment, w którym praktycznie wszyscy zaczęli tego typu systemy produkować. Jeździliśmy więc na różnego rodzaju prezentacje. Jednak o d&b audiotechnik dowiedzieliśmy się z czasopism i rozmów pomiędzy znajomymi z branży. I któryś z kolegów namówił mnie do tego, by zagrać właśnie na tym systemie. Z racji tego, że w tamtym czasie nie można było go nigdzie posłuchać, to nie wiedzieliśmy, jak to sobie zorganizować. Zadzwoniłem do Konsbud Audio, porozmawiałem z pracującym tam wtedy Piotrkiem Zajkiewiczem, a on wraz z Jarkiem Kierkowskim (dyrektor handlowy Konsbud Audio przyp. redakcji) i jego kolegą z live soundu szybko ustalili, że zapakują sprzęt do samochodu, przywiozą go do nas, powiedzieli nam tylko, abyśmy zorganizowali jakieś fajne miejsce, w którym będzie można zainstalować i posłuchać d&b audiotechnik. Zorganizowaliśmy sobie miejsce w pobliskim amfiteatrze w Muszynie, zawiesiliśmy sprzęt rano, popracowaliśmy na nim do wieczora i już wiedzieliśmy, że będziemy na tym grać. To był pierwszy fajny moment, w którym zetknęliśmy się z takim wsparciem ze strony Konsbudu. Zrobili to, choć przecież nie było pewności, że będziemy chcieli to kupić, przecież bywaliśmy na wielu prezentacjach systemów innych marek. Na pewno byli po prostu pewni jakości swojego produktu. Do dzisiaj jestem bardzo zadowolony z tego zakupu. Ta sytuacja przełożyła się na nasze kolejne zakupy, na przykład stołów mikserskich. Mamy bardzo dobry kontakt z pracownikami, u których składamy zamówienia na sprzęt prosto z magazynu, ale też zamawiamy taki, którego jeszcze nie ma i dopiero będzie produkowany, bo przecież w ostatnim czasie z wiadomych powodów był problem z dostępnością. Takie podejście ze strony Konsbudu jest nie tylko bardzo profesjonalne, ale też po prostu życzliwe. Zawsze można liczyć na pomoc ze strony pracowników Konsbudu”. Z tych opowieści wyłania się obraz firmy dystrybucyjnej, która nie tylko stawia na bardzo profesjonalne podejście do klienta, szeroką promocję produktów znajdujących się w ofercie, ale także buduje przyjazne i partnerskie relacje z ludźmi. A gdzieś na końcu tego łańcucha jest nabywca, a dla niego prawidłowe i sprawne działanie wszystkich ogniw jest bardzo ważne. Trzeba bowiem pamiętać, że Konsbud Audio działa w branży, która w znacznym stopniu opiera się na technologii, a ta podlega stałemu rozwojowi. Pojawiają się nowe rozwiązania, innowacyjne produkty i trzeba je poznać zanim zaoferuje się dalej. W ramach poszerzania działalności dystrybucyjnej firma organizuje częste szkolenia – zarówno dla większych, jak i mniejszych grup osób, a nawet może przeprowadzić takie szkolenie u samego klienta. To wszystko wymaga stałego podnoszenia kompetencji, co jest niezwykle ważnym elementem pracy całego zespołu. I trzeba przyznać, że klienci doceniają te starania, wiedzą, że zwracają się do właściwych osób, doskonale znających oferowane produkty. A odbiorcami urządzeń i technologii znajdujących się w dystrybucji są zarówno duże firmy nagłośnieniowe, instytucje, studia nagrań, jak i indywidualni nabywcy, muzycy, realizatorzy, osoby tworzące różne materiały w domowych pracowniach – ci bardzo doświadczeni, ale także początkujący. I każdy może liczyć na fachową pomoc na najwyższym poziomie. Prezes zarządu, Agnieszka Pyrich, także podkreśla szczególną rolę, jaką pełni dział wsparcia: „Od wielu lat stawiamy na jakość świadczonych usług, stąd najliczniejszym zespołem jest nasz dział wsparcia technicznego, skupiający 12 inżynierów różnych specjalizacji – od nagłośnień poprzez AV, broadcast aż po informatykę”.

Filharmonia Bałtycka (fot. Piotr Klein)

Projekty i integracje
To jeden z kluczowych obszarów działalności firmy. Konsbud Audio zajmuje się projektowaniem, integracją i wykonawstwem kompleksowych systemów elektroakustycznych, audiowizualnych, multimedialnych, rozgłoszeniowych i bezpieczeństwa, a także broadcastowych,  gwarantuje swoim klientom produkty klasy premium dzięki temu, że w swojej ofercie dystrybucyjnej posiada produkowane przez wiodące w branży marki urządzenia i technologie najwyższej jakości. A to w połączeniu z usługą profesjonalnego serwisu, wsparciem technicznym na najwyższym poziomie, doradztwem i szkoleniami sprawia, że omawiana tu firma znajduje się  w ekstraklasie szeroko pojętej polskiej branży audio oraz AV i oferuje kompleksowe usługi najwyższej klasy. Na łamach naszego pisma czytelnicy wielokrotnie mieli okazję przeczytać o realizacjach Konsbud Audio. Lista instytucji i firm, w których warszawska firma zainstalowała systemy elektroakustyczne czy multimedialne jest bardzo długa, nie chcielibyśmy powtarzać ich nazw i opisów, wspomnijmy tylko niektóre: Zespół Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (Nowa Miodowa), katowicki NOSPR, Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Teatr Narodowy w Warszawie, Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, Teatr Muzyczny im Danuty Baduszkowej w Gdyni, Teatr Wielki w Łodzi, Klub Studio w Krakowie, Ergo Arena, czy Lodowisko w Spodku. Niech przytoczone przez nas wypowiedzi pokażą, jak dużym zaufaniem wśród ludzi w instytucjach cieszy się Konsbud Audio i jak ważnym jest partnerem technologicznym. Bogdan Gasik – zastępca dyrektora Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni: „Wieloletnia współpraca i rozumienie potrzeb współczesnego teatru muzycznego owocuje wdrażaniem rozwiązań zorientowanych długofalowo i perspektywicznie, przy wsparciu profesjonalnego zespołu technicznego na wszystkich etapach – od projektowania do uruchomienia i opieki nad produktem. Jednym z efektów dobrej współpracy i otwartości Konsbud Audio jest możliwość testowania najnowszej, immersyjnej technologii propagacji dźwięku – Soundscape. Jesteśmy też niezwykle dumni, że Teatr Muzyczny w Gdyni był pierwszym miejscem, w którym wdrożono rozwiązania systemowe d&b audiotechnik, które w znaczący sposób przyczyniły się do poprawy jakości prezentowanych wydarzeń artystycznych, a ich kolejne modyfikacje i nowe serie jedynie wzmacniają ten proces. Celem każdego ośrodka kultury powinna być możliwość korzystania z nowoczesnej technologii propagacji dźwięku, przynajmniej tak dobrej jak w rozwiązaniach d&b”. Wieloletnia współpraca to sytuacja bardzo charakterystyczna dla Konsbud Audio. Jednym z przykładów takiej synergii jest też Teatr Narodowy w Warszawie. Mariusz Maszewski, główny specjalista ds. nagłośnienia scenicznego: „Od 2006 roku na dużej scenie im. Bogusławskiego w Teatrze Narodowym jako nagłośnienie główne widowni pracuje system d&b audiotechnik. Konsbud Audio od samego początku zapewnia nam wsparcie techniczne oraz dostęp do wiedzy i doświadczenia swoich pracowników. Dotychczasowa współpraca pozwala nam również testować nowe rozwiązania technologiczne”. Klub Studio w Krakowie ma opinię jednego z najlepiej brzmiących obiektów tego typu w Polsce. Zdaniem Łukasza Jury, prezesa Fundacji Studentów i Absolwentów AGH ACADEMICA, wyraża to, co najczęściej mówią partnerzy warszawskiej firmy: „W każdej sytuacji możemy liczyć na pomoc i merytoryczne wsparcie Konsbud Audio, za co dziękujemy”.

Studiu Nonagram Media w Krakowskim Parku Technologicznym (fot. Michał Korzeniowski)

Studio
Studia nagrań to kolejny obszar działalności, w którym Konsbud Audio może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem. Dzięki oferowanym rozwiązaniom, nieustannie poszerzanej wiedzy i kreatywności specjalistów warszawska firma oferuje swoim klientom najbardziej optymalne dla nich rozwiązania i systemy o dowolnej konfiguracji i funkcjonalności. Producenci sprzętu studyjnego, których Konsbud Audio jest dystrybutorem, to firmy ze ścisłej światowej czołówki – wszystkie profesjonalne studia nagraniowe na świecie miały styczność lub pracują na Pro Tools, który zrewolucjonizował i na nowo zdefiniował sposób, w jakim edytuje się audio i wideo, a monitory studyjne Genelec znajdują się tysiącach studiów muzycznych i postprodukcyjnych oraz oczywiście wszędzie tam, gdzie przy podejmowaniu właściwych decyzji podczas pracy z dźwiękiem pełne zaufanie do referencyjnego systemu odsłuchowego jest kluczowe. Jednym z przykładów działalności Konsbud Audio w tym obszarze jest realizacja w studiu Nonagram Media w Krakowskim Parku Technologicznym, gdzie Konsbud Audio przeprowadził rozbudowę systemu monitorów z istniejącego zestawu stereofonicznego do Atmos 7.1.4. Rozmawialiśmy z Michałem Korzeniowskim, właścicielem studia, na pytanie, jak mu się pracuje na monitorach Genelec w systemie Dolby Atmos, odpowiedział krótko:  „Efekt brzmieniowy jest fenomenalny. Teraz brzmi kosmicznie, wygląda nie gorzej!”

Konsbud Audio jest dystrybutorem d&b audiotechnik już przeszło 20 lat. (fot. Łukasz Kornafel)

Live sound
Ten obszar działalności Konsbud Audio jest dla „Muzyki i Technologii” najbliższy i siłą rzeczy gości na naszych łamach najczęściej. Tak naprawdę naszym stałym czytelnikom nawet nie trzeba go specjalnie przybliżać. Konsbud Audio jest kojarzony z wieloma riderowymi markami goszczącymi na największych i jak i nieco mniejszych scenach, na koncertach największych gwiazd, festiwalach oraz wielu lokalnych wydarzeniach. Właściciele firm nagłośnieniowych i rentalowych mogą liczyć na bogaty asortyment najnowocześniejszych rozwiązań, doradztwo, prezentacje, szkolenia, wsparcie techniczne i biznesowe oraz rzecz jasna sprawny serwis. Co istotne współpraca Konsbud Audio z klientami opiera się na budowaniu partnerstwa, wzajemnym zaufaniu i tworzeniu długofalowych więzi przekładających się na wieloletnią współpracę. Wśród licznych podmiotów korzystających z rozwiązań oferowanych przez Konsbud Audio od wielu lat znalazły się między innymi: Craftman, FS Audio, GMB Pro Sound, Prosound, Sound Production, Classic Sound, Tibo Sound i wiele innych. Rozmawialiśmy z właścicielami i kierownikami tych firm. Andrzej Krawiec, właściciel CRAFTMAN Professional Sound Light & Backline: „Jestem bardzo zadowolony z wieloletniej i owocnej współpracy z Konsbud Audio z powodu profesjonalnego podejścia do klienta. Zawsze możemy liczyć na ich wsparcie techniczne”, a Marcin del Fidali z GMB Pro Sound dodał: „Bardzo dobrze układa nam się współpraca z Konsbud Audio. To nie tylko dystrybutor, ale także bardzo pomocny zespół. Zawsze możemy liczyć na ich wsparcie przy skomplikowanych projektach i na pomoc w logistyce brakującego sprzętu”.

Systemy audiowizualne
Systemy audiowizualne to jeszcze jeden obszar szerokiej działalności warszawskiej firmy, o których chcemy wspomnieć, by pokazać jak wielokierunkowy jest wachlarz oferty opisywanej tu firmy. W ramach brandu b.partAV (wcześniej Apart Audio Polska) Konsbud Audio rozwinął i wciąż rozwija ścisłą współpracę z integratorami AV, oferując bogaty wachlarz urządzeń marki Biamp, takich jak głośniki, mikrofony, procesory, wzmacniacze, wideobary, kamery, systemy rezerwacji sal, systemy zintegrowanego sterowania, czyli sprzęt służący do wyposażenia sal konferencyjnych, restauracji, hoteli, szpitali, sądów, ale także zapewnia firmom współpracującym nietuzinkowe szkolenia, wsparcie techniczne i projektowe oraz sprawnie działający serwis. Paweł Węglowski, kierownik  działu AV w firmie Lobos sp. z o.o,  tak mówi o współpracy: „b.partAV oferuje wysokiej jakości szkolenia techniczne z zakresu akustyki oraz obsługi oferowanych produktów. Szkolenia są starannie zaprojektowane, dostarczają uczestnikom kompleksowej wiedzy teoretycznej i praktycznej związanej z akustyką oraz obsługą produktów oferowanych przez firmę. Podczas tych szkoleń lepiej zrozumieliśmy zasady akustyki i zgłębiliśmy zagadnienia takie jak projektowanie systemów dźwiękowych, optymalizacja akustyki pomieszczeń oraz konfiguracja i kalibracja sprzętu audio-wizualnego. Ponadto, w trakcie szkoleń uczestnicy otrzymują praktyczne wskazówki dotyczące użytkowania i programowania produktów Biamp, co pozwala w pełni wykorzystać potencjał tych urządzeń. Szkolenia są prowadzone przez wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów z branży audio-wizualnej, którzy posiadają bogate doświadczenie praktyczne oraz wiedzę teoretyczną. Dzięki interaktywnym prezentacjom, warsztatom praktycznym i możliwości zadawania pytań, uczestnicy mogą aktywnie uczestniczyć w procesie nauki i maksymalnie wykorzystać wartość szkolenia. Szkolenia techniczne oferowane przez b.partAV są doskonałą okazją dla profesjonalistów branży audio-wizualnej do poszerzenia swojej wiedzy i umiejętności, co pozwala im efektywniej pracować z produktami oferowanymi przez tę firmę”.

Radio Kielce (fot. L. Spaszewski)

Broadcast
W tym segmencie rynku Konsbud Audio ma niewątpliwie wieloletnie doświadczenie sięgające samych początków działalności. Firma od 35 lat współpracuje z rozgłośniami radiowymi, stacjami telewizyjnymi, niezależnymi firmami produkcyjnymi i właścicielami wozów transmisyjnych. W tym czasie wykonała dziesiątki instalacji i zyskała dzięki temu ogromne doświadczenie pozwalające na przeprowadzenie nawet najbardziej skomplikowanych i nieszablonowych projektów. Jednym z przykładów takich realizacji jest stworzenie od 2013 roku całego cyfrowego systemu rozsyłu sygnałów audio, wraz z rozdzielniami, newsroom, studiami emisyjnymi radia regionalnego – Radia Zachód oraz rozgłośni miejskich – Radia Zielona Góra i Radia Gorzów. To wszystko spięte w jeden system firmy DHD, który jest w pełni konfigurowalny i umożliwiający swobodną rozbudowę. Paweł Słoniowski, kierownik działu techniczno-informatycznego Radia Zachód, tak wspomina ten projekt: „Zanim zaczęliśmy współpracę z firmą Konsbud Audio, przeprowadziliśmy szereg testów różnego rodzaju radiowych systemów audio. Przyjeżdżali do nas dystrybutorzy i prezentowali rozwiązania różnych firm. Dla nas był to przeskok technologiczny, z większości urządzeń i połączeń analogowych na w pełni cyfrową obróbkę i dystrybucję sygnałów audio. Musieliśmy dobrze zapoznać się z możliwościami technologicznymi które wówczas oferował rynek radiofonii na świecie. Oglądaliśmy różne rozwiązania i to zaproponowane przez Konsbud właśnie wydało nam się najbardziej bezpieczne z punktu widzenia stabilności, niezawodności przy produkcji programu radiowego, zarządzania dystrybucją sygnałów audio i późniejszej emisji. System ten posiada duże możliwości, co się zresztą potwierdziło, chociażby przy koniecznych zmianach konfiguracyjnych, dodawaniu jakichś elementów sprzętowych, lub ich wymianie w trybie Hot Swap, czyli na gorąco”. W trakcie przebudowy zaplecza radia nie było możliwości stworzenia rozdzielni tymczasowej. Konsbud zaproponował rozwiązanie polegające na demontażu wszystkich urządzeń rozdzielni głównej, wymianie szaf, montażu nowych urządzeń i uruchomieniu Radia – w ciągu jednej nocy. „Trudno nam było uwierzyć w ten plan, ale życie pokazało, że trudne zadania nie przerastają możliwości Konsbud Audio” – dodaje Paweł Słoniowski.

Radio Kielce (fot. L. Spaszewski)

Kolejnym przykładem wskazującym na wysokie kompetencje przy doborze rozwiązań i najwyższą staranność na etapie projektowania są realizacje w Radiu Katowice, z którym Konsbud Audio współpracuje już ponad 20 lat. „Wszystko zaczęło się od tego, że jako jedna z pierwszych firm w Polsce zaczęła wprowadzać emisyjne konsolety cyfrowe, które znacząco ułatwiały pracę realizatorom dźwięku, realizatorom antenowym. Zaczęliśmy od konsolety 3200, potem były 4200, na początku lat 2000. W tej chwili mamy zupełnie nową konsolę, od praktycznie dwóch lat, DHD RX2, 24-wejściową. Wspaniałą, z wyświetlaczami i ogromnymi możliwościami. A sama współpraca z Konsbudem układa się bardzo dobrze, praktycznie na każde nasze życzenie są do dyspozycji. Z uwagami, poradami, propozycjami. Poza DHD są również dystrybutorami innych firm, jak np. Genelec, Allen & Heath czy Audio-Technica. Mamy wiele urządzeń tych marek, jak choćby mikrofony, słuchawki czy monitory odsłuchowe. Mamy w planie modernizację studia A1 i po otrzymaniu środków finansowych oczywiście nadal będziemy współpracować z Konsbud Audio” – mówi Andrzej Prugar, dyrektor senior techniki Radia Katowice.
Jedna z ostatnich realizacji została przeprowadzona w Radiu Szczecin, gdzie specjaliści z Konsbud Audio dokonali modernizacji krytycznej dla ciągłości pracy radia – rozdzielni elektro-akustycznej. „Ten obszar zawsze budzi uzasadnione obawy. Inżynierowie z Konsbud Audio przedstawili jednak rzeczowy, systematyczny plan działania krok po kroku i nie baliśmy się im zaufać. Na etapie realizacji firma potwierdziła swój najwyższej klasy profesjonalizm realizując zaplanowane prace dokładnie według planu. Na etapie planowania przewidziane zostały wszystkie, nawet najdrobniejsze trudności i ograniczenia. Dzięki doskonałemu przygotowaniu prac na wcześniejszym etapie, cała operacja przebiegła płynnie i bez uszczerbku dla Radia” – mówi dyrektor techniki Radia Szczecin – Krzysztof Skonieczny. „Sam cykl realizacji został określony na 150 dni, taki czas w swojej ofercie zaproponował Konsbud Audio. I naprawdę dobrze się z tego wywiązał, co oznacza, że bardzo starannie to wszystko przygotował, montaż wykonywany był później w uzgodnionych terminach, a samo przepięcie nowego systemu i nowego routera odbyło się w nocy, a co ważne – było niesłyszalne dla odbiorców” – dodaje Krzysztof Skonieczny.

Czy trzeba coś dodawać? Zadowolenie klientów mówi samo za siebie. Konsbud Audio to zaufany partner z ogromnym doświadczeniem w branży. My ze swojej strony życzymy samych udanych realizacji, wielu sukcesów i kolejnych lat dynamicznego rozwoju.

Tekst: Dariusz Mazurowski i Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Magdalena Czarnecka, Piotr Klein, Łukasz Kornafel, Michał Korzeniowski, Tomasz Nowicki, Daniel Rumiancew, Piotr Piekut, Lech Spaszewski, Mikołaj Zacharow