Aphex Projekt Channel to urządzenie typu mono channel strip, które zawiera kilka bardzo znaczących patentów firmy Aphex: przedwzmacniacz mikrofonowy Class-A, optyczny kompresor oraz procesory Aural Exciter oraz Big Bottom.
Aphex Projekt Channel to urządzenie typu mono channel strip, które zawiera kilka bardzo znaczących patentów firmy Aphex: przedwzmacniacz mikrofonowy Class-A, optyczny kompresor oraz procesory Aural Exciter oraz Big Bottom – wszystko to w jednym urządzeniu dopasowanym do wymiarów rackowych 1 U. Osoby, które znają opatentowane procesory firmy Aphex, nie będą narzekać na ich możliwości, zaś ci, dla których są one nowością, na pewno docenią ich działanie. Oględziny i panel frontowyNa wstępie z pełną świadomością mogę stwierdzić, że Channel Strip firmy Aphex jest urządzeniem o bardzo solidnej i odpornej budowie, co dało się poczuć od razu po wyjęciu z kartonu. Projektanci, biorąc sobie za cel solidność urządzenia, nie zapomnieli zadbać o jego wizualną stronę, co na pewno ma znaczenie dla ludzi o bardziej artystycznym i wrażliwym spojrzeniu na sprzęt studyjny. Frontowy panel, poza podstawowymi funkcjami jak włącznik, ledowy sygnalizator clip, wejście instrumentalne oraz potencjometr wzmocnienia sygnału wejściowego, zawiera także kilka przydatnych, podświetlanych opcji. Możemy tutaj odnaleźć sekcję preampu mikrofonowego, zawierającą włącznik zasilania phantomowego (+48 V), pad – 20 dB, przełącznik inwersji polaryzacji (fazy), a także filtr dolnozaporowy o stałym ustawieniu 70 Hz (z pochyleniem filtra 12 dB na oktawę). Następna w kolejności jest sekcja cyfrowego kompresora optycznego, zawierająca jedynie jego włącznik oraz potencjometr zmieniający stopień kompresji (ratio) w zakresie od 2:1 do 6:1. Zaraz za kompresorem, w środkowej części panelu frontowego znajduje się ledowy wyświetlacz zawierający trzy sekcje: dziesięciosegmentowy wyświetlacz peak (dBFS), informujący nas o poziomie sygnału wychodzącego, czterosegmentowy wyświetlacz wraz z przyciskiem select pozwalającym na przełączanie między częstotliwościami próbkowania od 44,1 kHz do 96kHz oraz dziesięciosegmentowy wyświetlacz GR (gain reduction), opisujący głębokość kompresji sygnału wchodzącego. Ostatnią z sekcji panelu frontowego jest sekcja procesorów Big Bottom oraz Aural Exciter. Oba te procesory mają dwa zmienne parametry: próg zadziałania (freq-Hz) oraz tzw. mix (amount), czyli poziom przetworzonego sygnału w stosunku do sygnału czystego. Pomiędzy nimi znajduje się włącznik obejmujący oba procesory jednocześnie. Panel tylnyTylny panel urządzenia, patrząc od lewej strony, zawiera cyfrowe oraz analogowe wyjścia, wejście mikrofonowe oraz złącze zasilania. Wyjście S/PDIF pozwala na połączenie z urządzeniami peryferyjnymi na drodze transmisji cyfrowej. W pozostałej sekcji znajdują się złącza analogowe, wśród których wymienić można analogowe wyjście typu ¼” TRS oraz XLR 3M. Przy złączu TRS znajduje się dwupozycyjny przełącznik, dzięki któremu możemy przełączyć poziom wyjściowy na +4 dBU lub –10 dBV, są to poziomy odpowiadające sygnałowi mikrofonowemu (+4 dBU) oraz liniowemu (–10 dBV). W instrukcji obsługi możemy znaleźć informacje, iż poziom na wyjściu TRS może być ustawiony w pozycji –10 dBV dla zastosowań konsumenckich oraz +4 dBU dla zastosowań profesjonalnych. W dalszej części panelu tylnego znajduje się wejście mikrofonowe, którego zasilanie phantom zlokalizowane jest w przedniej części urządzenia. Na końcu możemy odnaleźć standardowe złącze zasilające, jednak tutaj amerykańska firma Aphex, pracująca w swoim rodzimym kraju na zupełnie innym pod względem parametrów prądzie, pomyślała o użytkownikach na całym świecie. Urządzenie zawiera wysokiej klasy transformator i przetwornik zmieniający automatycznie parametry prądu (100–240 V, 50/60 Hz), tak aby Projekt Channel mógł być używany na całym świecie. Flagowe procesoryFirma Aphex bardzo szczyci się zastosowaniem w Projekt Channel swoich opatentowanych pro cesorów oraz banalnego w obsłudze procesora optycznego. Dlaczego banalnego? Ponieważ zawiera jedynie jeden potencjometr zmieniający stopień kompresji (w zakresie od 2:1 do 6:1) oraz włącznik kompresora. Głębokość kompresji jest natomiast ustawiana za pomocą potencjometru odpowiadającego za sygnał wejściowy – im większy sygnał pojawia się na wejściu urządzenia, tym głębiej może on być kompresowany. To dość nietypowy widok dla tych z nas, którzy przyzwyczajeni są do rozbudowanych kompresorów z całą masą modyfikowalnych parametrów. Kompresor optyczny Aphexa ma swoje dość specyficzne brzmienie i jak zawsze znajdzie swoich zwolenników i przeciwników. Mimo bardzo prostej obsługi, musimy poświęcić chwilę na poprawne ustawienie sygnału wejściowego oraz stopnia kompresji, aby uzyskać odpowiedni (wymagany przez nas) efekt. Kompresor ten działa poprawnie, jednakże przy większym ustawieniu stopnia kompresji zaczyna być bardzo słyszalny i pojawia się efekt pompowania. Bardzo dobre wrażenie zrobiły na nas procesory Big Bottom oraz Aural Exciter. Big Bottom jest procesorem, który w bardzo przyjemny sposób poprawia brzmienie dolnego pasma naszego sygnału. Za pomocą potencjometru wybieramy częstotliwość (50–200 Hz), poniżej której będziemy wzbogacać sygnał, natomiast potencjometrem amount ustawiamy siłę wzmocnienia tego efektu. W bardzo łatwy i szybki sposób możemy poprawić brzmienie zarówno wokalu, jak i gitary, dodając im energii i ciepłego brzmienia. Oczywiście ustawienie parametru amount na maksymalnym poziomie nie jest najlepszym rozwiązaniem i powoduje „zamulenie“ sygnału, jednak użycie go z umiarem i w odpowiednich proporcjach daje bardzo ciekawe brzmienie. Należy zaznaczyć, że w przypadku, gdy nasz sygnał wejściowy charakteryzuje się brakiem niskich częstotliwości, oczywiście nie wyczarujemy ich za pomocą funkcji Big Bottom. Minimalnie mniej przyjemne wrażenia słuchowe zafundowało nam użycie drugiego z procesorów, czyli Aural Exciter. Rozjaśnia on i wzmacnia charakterystyczne amerykańskie brzmienia, co mogliśmy zaobserwować na wokalu oraz gitarze. Podobnie jak w przypadku Big Bottom, mamy do dyspozycji dwa potencjometry – częstotliwość (600 Hz – 5 kHz, powyżej której sygnał jest modyfikowany) oraz wzmocnienie efektu. Ustawienie Excitera może sprawiać więcej trudności, ponieważ jest on mniej przyjemny dla ucha i w skrajnych ustawieniach parametrów może być drażniący i nieprzyjemny. Ogólna ocenaProjekt Channel firmy Aphex jest urządzeniem nastawionym na wielofunkcyjność oraz wybitną prostotę. Kompresor zawierający jeden modyfikowalny parametr lub procesory brzmień zawierające dwa parametry podlegające naszej ingerencji tylko potwierdzają to stwierdzenie. Nie można jednak rozumieć tego określenia jako negatywnego – bynajmniej. Urządzenie to jest przeznaczone dla ludzi, którzy nie chcąc zagłębiać się w skomplikowane i niezliczone parametry kompresora czy procesorów brzmień, mogą osiągnąć bardzo przyzwoite brzmienie i efekty używając tylko jednego czy dwóch potencjometrów, co w rezultacie może być rozwiązaniem bardzo efektywnym. Dodatkowo, bardzo solidna konstrukcja i nienaganny wygląd tylko potwierdzają naszą pozytywną ocenę tego urządzenia. TEKSTJarosław BociańskiMarcin Kalinowskiwww.nuwave.pl