Centrum Kultury i Sztuki w Koninie to jedno z tych miejsc, o których z dumą można powiedzieć, że na pewno nie zatrzymały się w czasie. Począwszy od nowoczesnej strony internetowej, aplikacji na urządzenia mobilne po szeroką ofertę aktywności – spotkania ze znanymi artystami, koncerty, wystawy i festiwale. Centrum przyciąga na swoje wydarzenia ludzi w każdym wieku i o różnych zainteresowaniach. Jest domem dla artystów eksperymentalnych i popularnych, aktorów, muzyków, pisarzy i twórców wizualnych oraz dla dzieci i dorosłych, którzy chcą rozwijać swoje pasje i zainteresowania.

Centrum Kultury i Sztuki w Koninie

W Centrum Kultury i Sztuki w Koninie funkcjonuje Kino OSKARD, galeria sztuki Wieża Ciśnień i sala widowiskowa, w której odbywają się koncerty, festiwale i inne wydarzenia kulturalne oraz sala klubowa. W 2017 roku CKIS podpisało umowę o dofinansowanie przebudowy i rozbudowy swojej siedziby. Nowa bryła nawiązuje architektonicznie do poprzedniej konstrukcji budynku, ale jest zdecydowanie bardziej modernistyczna. Połączenie białej elewacji o nieregularnym kształcie z dużymi oknami na poziomie parteru bardzo dobrze współgra nie tylko z otoczeniem, ale też z nowoczesnym i rozbudowanym programem artystycznym instytucji. Realizacja tego programu oraz innych celów statutowych nie byłaby możliwa gdyby nie nowoczesny i niezawodny sprzęt nagłośnieniowy oraz oświetleniowy. Za instalację systemu elektroakustycznego i systemu kinotechniki odpowiedzialna była firma Konsbud Audio. System oświetlenia scenicznego oraz projekcji multimedialnej został z kolei dostarczony i zamontowany przez firmę LTT. Jakie rozwiązania z portfolio obu firm znalazły się w przestrzeniach konińskiego centrum kultury?

W sali widowiskowo-kinowej, mogącej pomieścić 399 widzów, zainstalowano system nagłośnieniowy marki d&b audiotechnik serii Y.

Nagłośnienie sali widowiskowo-kinowej oraz sali klubowej
W sali widowiskowo-kinowej, mogącej pomieścić 399 widzów, zainstalowano system nagłośnieniowy marki d&b audiotechnik serii Y. Każde grono składa się z sześciu zestawów szerokopasmowych Y8 i Y12 oraz 2 modułów basowych Y-SUB na stronę. Uzupełnienie systemu stanowią zabudowane w scenie zestawy niskotonowe B22. Nagłośnienie sceny zapewniają side-fille oparte na modelu d&b Y7P oraz popularnych monitorach MAX2. W ramach wszechstronnego wyposażenia do sali dostarczono komplet mikrofonów i system mikrofonów bezprzewodowych Shure, zapewniający wielokanałową bezprzewodową transmisję audio w wysokiej jakości. Całość kontrolowana jest z poziomu konsolet mikserskich Allen & Heath dLive. Zarówno na stanowisku FOH, jak i MON znajdują się modele dLive S5000, podłączone do mixracka DM32, współdzieląc jego zasoby. System ma szereg kart rozszerzeń takich jak GigaAce, Dante czy Waves oraz stageboksów typu DX168 i GX4816, co umożliwia wiele różnych konfiguracji i scenariuszy w zależności od potrzeb dla danej aplikacji. Przesyłanie sygnałów z konsolety do wzmacniaczy odbywa się po protokole Dante dzięki konwerterom d&b DS10.

Zarówno na stanowisku FOH, jak i MON pracują konsolety dLive S5000, podłączone do mixracka DM32.

– dLive S5000 oferuje kilka funkcji, które z pewnością poprawiają komfort pracy i znacząco ją przyspieszają. Są to m.in: Strip Assign, umożliwiający swobodne tworzenie własnego workflow w ramach powierzchni sterującej czy Soft Keys, do których można przypisywać funkcje lub narzędzia bez zbędnego zagłębiania się w ustawienia konsolety – mówi Mateusz Górski, realizator dźwięku w CKIS. – Moim ulubionym elementem wyposażenia dLive jest DYN8, dający pełną kontrolę nad dźwiękiem z pozycji pojedynczego kanału, grupy lub całego miksu. Do dyspozycji mamy kompresor wielopasmowy wraz z korektorem dynamicznym. Świetne, praktyczne narzędzie!
W sali widowiskowo-kinowej zainstalowano również bezprzewodowy system interkomowy Green-GO (w sumie 4 jednostki bezprzewodowe), który umożliwia pracownikom technicznym bezproblemową komunikację.
Zapewnienie nowoczesnej infrastruktury, która spełniałaby nowoczesne standardy i ridery techniczne nawet najbardziej wymagających zespołów, było jednym z głównych założeń inwestycji. Instalacja systemu elektroakustycznego w sali widowiskowo-kinowej, zrealizowana przez Konsbud Audio, jest dopracowana i kompleksowa, oraz – co ważne – zapewnia możliwość rozbudowy o kolejne urządzenia potrzebne do realizacji danego wydarzenia.

Za instalację systemu elektroakustycznego i systemu kinotechniki odpowiedzialna była firma Konsbud Audio.

– Najtrudniejszym zadaniem podczas realizacji koncepcji systemu nagłośnieniowego w sali widowiskowo-kinowej było pogodzenie równomiernego pokrycia dźwiękiem wszystkich miejsc widowni (która jest dość szeroka) z zapewnieniem widoczności – grona systemu nie mogły zasłonić okna scenicznego i światła projektora kinowego. W tej sytuacji zastosowanie systemu d&b z serii Y było „strzałem w dziesiątkę” – grona (z sześcioma modułami na stronę) zmieściły się pod sufitem sali i jednocześnie zapewniły słuchaczom wysokiej jakości dźwięk nawet przy głośnych koncertach rockowych. Z uwagi na to, że zestawy zainstalowano dość wysoko, system uzupełniono o trzy frontfille, które zmieściły się w specjalnej zabudowie frontowej ściany proscenium. Nie są widoczne dla widza, ale uzupełniają obraz dźwiękowy i pozwalają na jego pełną kreację – mówi Bartłomiej Lewandowski, realizator dźwięku i kierownik działu technicznego w CKIS w Koninie.

System nagłośnieniowy w sali klubowej, podobnie jak w przypadku większej sali widowiskowej, został oparty na serii Y w odpowiednio mniejszej skali, czyli po 4 sztuki Y8 oraz 1 sztuki Y-SUB na stronę.

Mniejsza sala klubowa to przestrzeń kameralna o surowym, minimalistycznym wyglądzie. Na gładkich ścianach powieszono czarno-białe zdjęcia największych gigantów jazzu – bo to właśnie dla zespołów jazzowych i artystów, którzy nie wpisują się w tzw. mainstream, przeznaczona jest ta przestrzeń. System nagłośnieniowy podobnie jak w przypadku większej sali widowiskowej został oparty na serii Y w odpowiednio mniejszej skali, czyli po 4 sztuki Y8 oraz 1 sztuki Y-SUB na stronę. Dopełnieniem systemu w bardzo niskich częstotliwościach jest B22-SUB zamontowany centralnie. Do miksowania także wybrany został system dLive typ razem oparty o nieco mniejszą powierzchnię roboczą – model S3000 z mixrackiem DM48.

W Kinie Konesera zaimplementowano system kinotechniki złożony z cyfrowego projektora kinowego z ekranem i serwerem oraz wielokanałowego systemu nagłośnienia marki Luis Wassman.

System oświetlenia scenicznego oraz projekcji multimedialnej został dostarczony i zamontowany przez firmę LTT.

System oświetlenia scenicznego
System oświetlenia scenicznego oraz projekcji multimedialnej został dostarczony i zamontowany przez firmę LTT. W ramach oświetlenia sceny dostarczono pokaźny zestaw głowic ruchomych firmy Chauvet Professional z prezentowanej wielokrotnie na łamach naszego magazynu serii Maverick. Wśród nich znalazły się urządzenia w wersji spot, wash i profil (wszystkie MK2) oraz modele MK1 Hybrid. Wszystkie głowice cechują się wyśrubowanymi parametrami pracy, dużym potencjałem twórczym i wysoką funkcjonalnością, umożliwiającą szerokie spektrum działań niezależnie od formy organizowanego wydarzenia. Warto podkreślić, że głowice Chauvet Professional zostały wyposażone w LED-owe źródła światła, dzięki czemu zapewniają długi okres bezproblemowej pracy i są wysoce energooszczędne.

Sterowanie oświetleniem scenicznym oparto na rozwiązaniach MA Lighting. Na zdjęciu konsoleta grandMA3 light.

W ramach wzmocnienia parku konwencjonalnych reflektorów firma LTT dostarczyła także szeroką paletę reflektorów teatralnych, w tym klasyczną konstrukcję marki Robert Juliat 614 SX – jeden z najbardziej wszechstronnych reflektorów profilowych. Ponadto reflektory PC i Fresnele serii 329H oraz flagowy i wielokrotnie nagradzany spot prowadzący – Super Korrigan. Sterowanie oświetleniem scenicznym oparto na rozwiązaniach MA Lighting i systemie grandMA3 – światowym standardzie znajdującym się w riderach wielu topowych artystów. Całość wchodzi w skład głównego systemu Phantom, autorskiego rozwiązania zaprojektowanego i wykonanego przez specjalistów z LTT. Pełni on rolę systemu do zarządzania zasilaniem, systemu kontroli oświetlenia podstawowego i przeszkodowego oraz integratora pomiędzy powyższymi systemami a konsoletą oświetleniową.

System projekcji multimedialnej w obu salach oparto na projektorach laserowych Christie sprzężonych z mediaserwerem AV Stumpfl Pixera.

W ramach oświetlenia sceny dostarczono pokaźny zestaw głowic ruchomych firmy Chauvet Professional.

Foyer i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
We foyer zainstalowano głośniki naścienne Biamp Apart MASK6-CT, na których można odtwarzać muzykę tła lub komunikaty głosowe dla uczestników wydarzeń. Do miksowania ścieżek dźwiękowych dla foyer służy kompaktowy mikser instalacyjny Allen & Heath Qu-Pac. CKIS jest również dostosowane do goszczenia osób niewidomych i niedowidzących oraz niesłyszących dzięki m.in. pętlom indukcyjnym czy systemowi audio deskrypcji zainstalowanych w obu salach.        

We foyer zainstalowano głośniki naścienne Biamp Apart MA SK6-CT, na których można odtwarzać muzykę tła lub komunikaty głosowe dla uczestników wydarzeń.

Nowoczesne standardy
Mimo że proces przebudowy siedziby centrum zajął ponad dwa lata, to warto było czekać – dzięki wyposażeniu w nowoczesne urządzenia mieszkańcy Konina i regionu zyskali nowoczesny, funkcjonalny obiekt kulturalny na miarę XXI wieku. – Cieszę się, że wreszcie, po remoncie obiektu, CKIS dołączył do grona instytucji kultury, które pod względem techniki scenicznej spełniają nowoczesne standardy i nie musi ograniczać swojej oferty imprez kulturalnych z uwagi na niespełnianie riderów technicznych – podsumowuje kierownik działu technicznego w CKIS w Koninie Bartłomiej Lewandowski.

Tekst: Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Irena Hołozubiec, LTT

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl