Systemy audio stają się coraz bardziej rozbudowane, oferując z roku na rok wyższą jakość sygnału. W pewnym sensie nie ma już ograniczeń co do zastosowań różnego typu konfiguracji głośników, aby osiągać spektakularne rezultaty. Jednak cały system musi mieć źródło, z którego płyną informacje dźwiękowe najwyższej jakości, aby instalacja mogła rozwinąć skrzydła. Jeszcze paręnaście lat temu w teatrach, domach kultury korzystano prawie wyłącznie ze źródeł stereo. Jednak obecnie technologia dźwięku przestrzennego rozkwita, więc i wymagania odnośnie do odtwarzaczy stały się bardziej wygórowane. Cymatic Audio wprowadził na rynek 24-kanałowy odtwarzacz, który pełni również funkcję rejestratora, a nawet interfejsu audio.

W niewielkiej, rackowej obudowie 1U, pod pomarańczowo-czarną obudową, ukrywa się system pozwalający na nagranie i odtwarzanie do 24 ścieżek audio z próbkowaniem 48 kHz i rozdzielczością 24 bit. Oczywiście dostępna jest również opcja dokonywania nagrań z próbkowaniem 96 kHz, jednak wtedy liczba obsługiwanych kanałów spada do ośmiu. Zapis dokonuje się na podłączany do panelu frontowego napęd USB i to od jego wielkości zależna jest ilość dostępnego miejsca, a co za tym idzie, długość plików dźwiękowych. Samo urządzenie nie narzuca żadnych ograniczeń w tym względzie.

Z tyłu urządzenia ulokowano sześć gniazd typu D-Sub, z których górne służą do wyprowadzania sygnałów analogowych, a dolne do wprowadzania ich w celu dokonania nagrania.

Na panelu frontowym umieszczono wyświetlacz pozwalający poruszać się „między plikami”. Nawigacja następuje przez ruch enkodera oraz trzech przycisków. Po prawej stronie kontrolek ekranu znajdują się duże, podświetlane przyciski transportu, za pomocą których, nawet w warunkach ograniczonego oświetlenia, bez problemu użytkownik będzie w stanie precyzyjnie wybrać i wyzwolić track lub dokonać nagrania. Prawa strona urządzenia to gniazda słuchawkowe, wraz z regulatorem głośności, dzięki czemu użytkownik może monitorować sygnał. Pod przyciskami transportu producent wyposażył urządzenie w rząd diod, które precyzyjnie wskażą wysterowanie ścieżek.

uTrack można wyposażyć w opcjonalne moduły: ADAT, AudioLan lubMADI.

Tył uTrack 24 stanowi sześć gniazd typu D-sub, z których górne służą do wyprowadzania sygnałów analogowych, a dolne do wprowadzania ich w celu dokonania nagrania. Jednak można również wyposażyć swój egzemplarz w jeden z dostępnych modułów rozszerzeń, ADAT, AudioLan lub MADI. Po prawej stronie panelu tylnego znajdują się dodatkowo gniazda wyjściowe Main w formacie TRS 1/4, gniazda wordclock oraz MIDI out. Bardzo istotną funkcją uTrack24 jest możliwość pracy w charakterze interfejsu Audio, dzięki podłączeniu go do komputera. Wówczas można swój system skonfigurować tak, że wchodzące i wychodzące z urządzenia sygnały widoczne są na poziomie oprogramowania DAW. Nagrane pliki można konwertować do innych formatów dzięki darmowej aplikacji pod Windows i Mac OSX, udostępnionej przez producenta. Dzięki zastosowanemu DSP, jednostka może służyć jako mikser, umożliwiając dostęp do sumy stereo przez gniazdo słuchawkowe lub monitorowe umieszczone na panelu frontowym.

Urządzeniem można sterować oraz kontrolować jego parametry przy pomocy darmowej aplikacji uRemote.

Ponieważ współczesne produkcje coraz częściej wykorzystują możliwości płynące z zastosowania dźwięku przestrzennego w różnych formach, Cymatic Audio przyszło z pomocą realizatorom i sound designerom chcącym uprościć proces wyzwalania ścieżek do systemu. Duże przyciski pozwalają bez problemu obsługiwać wydarzenie, pozwalając skupić się na innych, kreatywnych działaniach. W praktyce można 24 ścieżki, dostępne przy próbkowaniu 48 kHz, rozdystrybuować na wiele różnych głośników, w różnych proporcjach, ustawionych wcześniej lub miksowanych na żywo za pomocą konsolety frontowej.

uTool to kolejne narzędzie usprawniające pracę z uTrack24. Oprogramowanie jest dostępne na komputery PC i Mac.

Podsumowanie
Czasy odtwarzaczy stereo wydają się bezpowrotnie mijać, a i korzystanie z komputera w celu rejestracji i wyzwalania sygnałów wiąże się z trudniejszym zagospodarowaniem przestrzeni oraz bardziej skomplikowaną logistyką. Urządzenie zamykające się w tak niewielkiej obudowie jak uTrack24, pozwalające z dużym zapasem zapewnić dostęp do wielu jednocześnie kanałów audio, obsługiwanych dosłownie paroma przyciskami, wpływa korzystnie nie tylko na zwiększenie ergonomii pracy, ale też poprawę ogólnej jakości odbioru. Jeśli potrzebujecie zoptymalizować pracę podczas spektakli, nagrywać wydarzenia wielokanałowo lub po prostu mieć w swoim arsenale urządzenie wielofunkcyjne na wszelkiego rodzaju eventy wymagające wyzwalania ścieżek w różnych konfiguracjach – również z zastosowaniem komputera – warto zainteresować się nowym produktem Cymatic Audio.

Tekst: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia