Najczęstszym zarzutem kierowanym przez muzycznych malkontentów pod adresem DJ-ów jest to, że ich praca na koncercie ogranicza się tylko do podłączenia pendrive’a i naciśnięcia play. Gdyby było to takie proste, pewnie każdego roku pojawiałaby się setka kolejnych, topowych DJ-ów. Tymczasem tylko garstka reprezentantów electronic dance music należy do światowej czołówki. Bez wątpienia jednym z nich jest David Guetta – artysta, którego nazwisko znają już od trzech dekad nie tylko najbardziej zagorzali fani gatunku.
Carlos Herreros, realizator FOH Davida Guetty, w trakcie ostatnich przygotowań na stanowisku pracy DJ-a. Rozmowa z Carlosem Herrerosem, realizatorem FOH Najczęstszym zarzutem kierowanym przez muzycznych malkontentów pod adresem DJ-ów jest to, że ich praca na koncercie ogranicza się tylko do podłączenia pendrive’a i naciśnięcia play. Gdyby było to takie proste, pewnie każdego roku pojawiałaby się setka kolejnych, topowych DJ-ów. Tymczasem tylko garstka reprezentantów electronic dance music należy do światowej czołówki. Bez wątpienia jednym z nich jest David Guetta – artysta, którego nazwisko znają już od trzech dekad nie tylko najbardziej zagorzali fani gatunku. 27 stycznia w krakowskiej Tauron Arenie miał miejsce kolejny polski koncert artysty. O tym, jak wyglądają przygotowania do koncertu, jak skonfigurowany jest system i jego kluczowe elementy, jak przebiega proces miksowania i dlaczego w zdominowanym przez komputery DJ-skim świecie swoje miejsce wciąż znajdują rozwiązania analogowe, opowiedział nam realizator FOH Davida Guetty – Carlos Herreros. Trudno uwierzyć w to, że w 2017 roku David Guetta świętował swoje pięćdziesiąte urodziny. Nie widać tego ani w liczbie, ani w jakości dawanych przez niego koncertów. Pomimo upływu lat Guetta w każdym miesiącu gra kilkanaście własnych koncertów, jest również regularnie obecny na wydarzeniach specjalnych, zamkniętych eventach czy na największych festiwalach muzycznych całego globu. Miarą jego sukcesu może być niekończąca się lista hitów oraz artystów, z którymi pracował na przestrzeni lat. Wśród nich można wskazać takie gwiazdy jak: Rihanna, Afrojack, Nicki Minaj, Usher, Flo Rida, Avicii, Ludacris czy The Black Eyed Peas. O tym, jak zapracowanym i popularnym DJ-em jest David Guetta, może świadczyć to, że wciąż francuski artysta z łatwością zapełnia potężne stadiony i hale koncertowe na całym świecie, a także to, że magazyn „Forbes” ogłosił niedawno, że francuski artysta jest jednym z dziesięciu najlepiej zarabiających DJ-ów na świecie.David Guetta zaczął tworzyć pierwsze miksy w wieku czternastu lat, a już trzy lata później rozpoczął regularną pracę DJ-a. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych pracował dla francuskiego radia NOVA, był także założycielem wytwórni Gum Records. W 2001 roku ukazał się jego pierwszy album studyjny. Guetta wystąpił także w reklamie jednej z wiodących marek produkujących kosmetyki do włosów, jego utwory zostały wykorzystane w reklamie Citroena C4, a także w zwiastunie pasma programowego kanału Discovery. Niedawno był także twórcą nagranego wraz z Justinem Bieberem utworu na potrzeby kampanii Victoria’s Secret. W 2012 roku francuski DJ wziął udział w akcji charytatywnej ONZ na rzecz walki z głodem w Afryce. Na krakowskim koncercie pracował znajdujący się wysoko w riderze artysty system L-Acoustics. W TAURON Arenie zastosowano zestawy K1/K2 i Kara z subwooferami SB28/SB18. Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia: Od jak dawna zajmujesz się realizacją dźwięku? Jak wyglądały twoje początki w tej branży?Carlos Herreros: Moja przygoda rozpoczęła się mniej więcej czternaście lat temu. Tak naprawdę wszystko zaczęło się od tego, że byłem perkusistą. Rodzice nie chcieli jednak, żebym został muzykiem, ale poszedł na jakieś studia. Zdecydowałem się więc rozpocząć edukację na kierunku realizacji dźwięku w Hiszpanii. Później zacząłem pracować w firmie nagłośnieniowej w Madrycie. Pracowałem tam najpierw jako technik, a później jako inżynier systemu i realizator monitorów. Cztery lata później zdecydowałem się przeprowadzić do Wielkiej Brytanii, gdzie znalazłem jedną z największych brytyjskich kompanii nagłośnieniowych, znajdującą się w Liverpoolu firmę Adlib. W tej firmie również spędziłem cztery lata, pracując głównie jako inżynier systemu. Co zdecydowało o tym, że stanąłeś za konsoletą FOH?Gdy jeszcze pracowałem w firmie Adlib, pojawiło się ogłoszenie, że słynna grupa DJ-ów Swedish House Mafia potrzebuje realizatorów – i tak rozpocząłem przygodę z nimi. Po pewnym czasie zamieniłeś jednak grupę DJ-ów na jednego, za to niezwykle słynnego DJ-a…Tak, miało to miejsce przy okazji koncertu Davida Guetty w Wielkiej Brytanii. Od wielu lat realizatorem Davida jest Hassane Es Siahi. Jednak wraz ze wzrostem liczby koncertów Davida, już kilka lat temu okazało się, że jedna ekipa nie jest w stanie temu sprostać. W związku z tym zdecydowano się, że powstaną dwie zupełnie niezależne, takie same ekipy techniczne pracujące z artystą. Guetta gra wielokrotnie nawet kilkanaście koncertów jeden po drugim, w związku z czym ekipa musiałaby pracować bez ani jednego dnia wolnego. A tak możemy pracować na zmianę i mieć chwilę odpoczynku. Tekst i zdjęciaŁukasz KornafelMuzyka i Technologia