Na swoje pięćdziesiąte urodziny Music Center w Los Angeles udoskonaliło system audio w prestiżowej Walt Disney Concert Hall, wyposażając ją w konsolety DiGiCo – SD5 na FOH i monitorową SD10.

Na swoje pięćdziesiąte urodziny Music Center w Los Angeles udoskonaliło system audio w prestiżowej Walt Disney Concert Hall, wyposażając ją w konsolety DiGiCo – SD5 na FOH i monitorową SD10. Oba miksery korzystają ze wspólnego SD Rack, komunikując się poprzez łącza światłowodowe. Decyzję o zakupie konsolet DiGiCo do sali koncertowej Walta Disneya, która została oddana do użytku w 2003 roku, podjęto pod wpływem udanego sezonu koncertowego w Hollywood Bowl, w której to z kolei w 2014 roku zainstalowano konsoletę SD7. W tej słynnej na cały świat muszli koncertowej (w której występowali także The Beatles) każdego roku orkiestra filharmoniczna z LA występuje z piętnastotygodniowym cyklem letnich koncertów, na pozostałe miesiące wracając pod dach, do Walt Disney Concert Hall.  „Po ogromnym sukcesie koncertów w Hollywood Bowl, w czym wydatny udział miały nowe konsolety DiGiCo, zaczęliśmy rozważać podobne posunięcie inwestycyjne dla sali koncertowej” – wyjaśnia Fred Vogler, główny projektant systemu audio i realizator dźwięku LA Phil. „Chcieliśmy zainstalować konsolety, które będą łatwe w użyciu, będą też oferowały wysoką elastyczność komunikacji wejściowej/wyjściowej i gwarantowały możliwości przyszłej rozbudowy. Jest to rozwiązanie sensowne także z perspektywy realizatorów, którzy będą mogli teraz pracować – tak w lecie, w Hollywood Bowl, jak i w zimie, w sali koncertowej Walta Disneya – na konsoletach tego samego typu”. Według Kevina Wapnera, szefa technicznego, a jednocześnie realizatora odsłuchów w Hollywood Bowl, użycie konsolet DiGiCo z próbkowaniem 96 kHz odegrało istotną rolę w uzyskaniu znaczącej poprawy jakości dźwięku w tym obiekcie. „Rok przed tym, gdy podjęliśmy tę ostatnią decyzję o zakupie, przekonwertowaliśmy wszystkie połączenia w sali koncertowej do pracy w trybie 96 K z użyciem Rocknet” – wspomina Wapner. „Przejście z poprzednio używanych konsolet na DiGiCo i połączenie ich łączami światłowodowymi przebiegło naprawdę bezproblemowo”. Nie mniej istotne są możliwości wyjściowe matrycy SD5. Mimo że doskonałość akustyki sali koncertowej, zaprojektowanej przez akustyka Yasuhisę Toyotę, sprawia, że konieczność użycia więcej niż czterdzieści wejść konsolety FOH podczas występów nieorkiestrowych zdarza się bardzo rzadko, SD5 umożliwia bardzo drobiazgową kontrolę brzmienia rozbudowanego systemu nagłośnieniowego, który jest uruchamiany tylko w razie potrzeby. Niestandardowo skonfigurowane grona JBL VT4887, lewe i prawe, grają do przodu, na boki i do tyłu, podobnie jak grono środkowe. Frontfill obejmuje swoim działaniem kilka pierwszych rzędów widowni, a oprócz tego w sali zainstalowano głośniki sufitowe i opóźnieniowe nad balkonami.  „Wszystko tu jest adresowalne” – mówi dalej Vogler. „Możesz dowolnie zmieniać poziom dźwięku emitowanego w przód – części górne i dolne gron są adresowane oddzielnie – jak i na boki i do tyłu. Indywidualnie można adresować również sygnały do głośników ATC. To był kolejny czynnik, który przyczynił się do wybrania konsolety DiGiCo – potrzebowaliśmy takiej, która zapewni szerokie możliwości matrycowania i komutacji. Korekcja w tej konsolecie EQ brzmi doskonale, a opcje routingu są bardzo rozbudowane. To dobre narzędzie do swobodnego kształtowania dźwięku i wysłania go dokładnie tam, gdzie ma się znaleźć. Co równie ważne, praca na tej na konsolecie jest niesłychanie intuicyjna i wygodna”. Etatowi realizatorzy dźwięku w sali koncertowej Walta Disneya, Randy Piotroski (FOH) i Leland Alexander (monitory), bardzo intensywnie korzystają z funkcji snapshotów. Wapner stwierdza: „Mamy gotowe szablony wstępne, ponieważ dystrybucja sygnałów PA jest tak skomplikowana, że nie chcielibyśmy odtwarzać wszystkiego przed każdym koncertem”. Owe szablony zostały przygotowane do rozmaitego typu imprez odbywających się w sali: Casual Fridays, który obejmuje sesję pytań i odpowiedzi pomiędzy artystami i publicznością; występów jazzowych i innych z nagłośnieniem; występów chórów i operowych, a także innych wydarzeń. W trakcie występów orkiestry LA Phil, podczas których w pełni wykorzystuje się naturalną akustykę sali, SD5 jest przenoszona do specjalnej kabiny za stanowiskiem realizacji FOH i używana jako konsoleta nagraniowa. „Nagrania archiwalne to w zasadzie miks stereo na dysku flash” – stwierdza Wapner. „Zazwyczaj używamy pięciu mikrofonów: lewy i prawy oraz trzy ambientowe”. Podczas rejestracji telewizyjnych sygnał z każdego mikrofonu rejestrowany jest przez system Merging Technologies Pyramix, za pośrednictwem przetworników Horus. Decyzje co do zakupu sprzętu dla prestiżowej Walt Disney Concert Hall są zawsze podejmowane bardzo rozważnie. „Tu brzmienie musi być naprawdę najwyższej jakości, a to wymusza niebywale krytyczne podejście. Zawsze mówimy, że dźwięk jest badany jak pod mikroskopem z tysiąckrotnym powiększeniem” – wyjaśnia Wapner. „Każdy element wyposażenia technicznego, który tu wprowadzamy, musi być pieczołowicie zbadany. Oczekiwania kierownictwa i artystów są bardzo wysokie, więc jakość dźwięku, a także wygląd i sposób działania to naprawdę istotne rzeczy” – potwierdza Vogler.

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl

Tagi:

digico