Dopasuj kształt to typ zabawki dla dzieci, której główna idea nieoczekiwanie zaczęła być eksploatowana na polu sprzętu nagłośnieniowego. Metodą małych kroków stopniowo zaczęła rozwijać się droga, którą coraz śmielej podążają producenci sprzętu, oferując rozwiązania umożliwiające bardziej precyzyjne dopasowane parametrów do różnego rodzaju zastanych przestrzeni. Łatwiej dopasować system nagłośnieniowy do architektury niż odwrotnie.

EAW AC6 wyposażono aż w 36 przetworników!

EAW prezentuje jeden z najbardziej rozwiniętych pomysłów technologicznych, systemy ADAPTive z automatycznym systemem kierowania fali akustycznej, w zależności od kubatury pomieszczenia. Najnowszym modelem serii jest kolumna AC6. Tego typu technologia w formie niewielkiego systemu to novum na rynku, pozwalające na skalowanie wielkości, w zależności od miejsca, które przyjdzie inżynierowi systemu pokryć falą dźwiękową.

Wszystkie złącza są umieszczone po obu stronach obudowy – wejścia na dole, wyjścia na górze. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w przypadku łączenia większej liczby AC6 okablowanie jest niewidoczne.

Wygląd i parametry
Patrząc na EAWAC6, łatwo można dać się oszukać wizualnej stronie, która sugeruje, że jest to kolejny produkt instalacyjny, jakich już wiele pojawiło się na rynku. Zmiana optyki następuje dopiero wówczas, gdy zdamy sobie sprawę, że wewnątrz ważącej 36 kg konstrukcji, o wymiarach 983 mm x 239 mm x 264 mm kryje się sześć 6-calowych przetworników średniotonowych oraz aż 30 sztuk przetworników wysokotonowych. W momencie zaznajomienia się z tym faktem, staje się jasne, że jest to kolumna wyjątkowa, której celem jest zbliżenie się do definicji źródła fali cylindrycznej, która posiada szereg właściwości pozwalających uzyskać lepsze rezultaty, niż w przypadku zastosowań systemów „tradycyjnych”. Każdy z przetworników ma wzmacniacz, przy czym te o większej średnicy – o mocy maksymalnej 150 Watt, a każdy z 30 sztuk tweeterów zasilony jest końcówką mocy 75 Watt.

Wejścia Dante primary i Dante secondary z gniazdami podaj dalej upraszczają dystrybucję wysokiej jakości sygnałów audio nie tylko w obrębie AC6, ale także innych urządzeń kompatybilnych z Dante.

Zasilanie główne do zestawu doprowadzane jest gniazdem Powercon, co jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ stanowi dodatkowe zabezpieczenie przeciw wypięciu w przypadku przypadkowego szarpnięcia przewodu. Całość utrzymana jest w kolorze czarnym, bez widocznego logo producenta na froncie, a maskownica skutecznie ukrywa rozwiązania konstrukcyjne systemu głośników. Maksymalny SPL pojedynczej konstrukcji to aż 143 dB. Kwestia pasma przenoszenia warta jest szczególnej uwagi. Pomimo braku większego niż 6 cali przetwornika, zestaw i tak pozwala „zagrać” od 65 Hz aż do 20 KHz, przy zachowaniu tolerancji 10 dB. Wyraźny spadek zaczyna się w okolicach 90 Hz, co oznacza, że należy wesprzeć się którymś z dostępnych na rynku subwooferów, aby móc zrealizować koncert zespołu w pełnym składzie. Z powodzeniem jednak można obyć się bez podparcia w niższych rejestrach podczas realizacji konferencji opartych głównie o mikrofony dla prelegentów, gdzie tylko okazjonalnie pojawiają się jingle muzyczne. Horyzontalne pokrycie dźwiękiem w pełnym paśmie odbywa się w zakresie 120 stopni, co oznacza, że system gra dość szeroko. Należy ten fakt wziąć pod uwagę, planując nagłośnienie w przestrzeni, aby uniknąć nadmiernego grania „po ścianach”. Nie bez znaczenia jest fakt, iż w porównaniu wielu innych modeli głośników, EAW postawiło na transparentność konstrukcji. Nowa propozycja EAW sprawdzi się na wspomnianych już konferencjach, nie dając organizatorom powodu do narzekania na jego wygląd i wymiary. W tym szczególnym wypadku mniej, znaczy lepiej.

Sekcja wyjściowa

Technologia
Czas, w którym stawiano dowolny głośnik, a następnie podłączano go pod dowolny wzmacniacz, odchodzi od pewnego czasu w niepamięć. Obecnie oba elementy spinane są za pomocą DSP, który dopasowuje je do siebie, optymalizując w ten sposób współpracę i zapewniając najbardziej korzystne warunki. W przypadku AC6 producent poszedł o kilka kroków dalej, stawiając na rozwiązanie programowe, jakim jest Resolution 2. Soft ten służy do zarządzania systemem złożonym z konstrukcji EAW, a jego głównym zadaniem jest dostrojenie pracy głośników do kubatury pomieszczenia, po dokonaniu automatycznych obliczeń w oparciu o wprowadzone wymiary. W dużym skrócie, po starcie programu, użytkownik łączy się za pomocą skrętki z systemem nagłośnieniowym, w środowisku 3D wprowadza wymiary pomieszczenia, określając w prosty sposób, które miejsca wymagają pokrycia dźwiękiem. Ustalane jest również położenie głośników. Następnie po wprowadzeniu tych danych wejściowych, system przelicza ustawienia każdego z przetworników systemu, a gotowe obliczenia wprowadza automatyczne do systemu audio. Istotne jest to, że program ten nie jest przeznaczony tylko dla informatyków. Poruszanie się po jego zakładkach jest intuicyjne i pozwala na szybkie wprowadzenie wartości numerycznych, głównie dotyczących wymiarów przestrzeni. Zmiany są możliwe również na etapie prób czy też nawet samego wydarzenia, jeśli zajdzie taka potrzeba, ponieważ Resolution 2 korekty wprowadza bez przerw w dźwięku, a jedynie poprzez sterowanie DSP poszczególnych przetworników.

EAW AC6 – tył obudowy (fot. A. Skowroński)

System może składać się nawet z 10 sztuk AC6 na stronę, dzięki temu nawet najtrudniejsze przestrzenie, takie jak sale teatralne z balkonami, wnękami i innymi pułapkami architektów, nie będą stanowić problemu, gdy priorytetem będzie jak najbardziej równomierne pokrycie dźwiękiem całej nagłaśnianej przestrzeni. Co ciekawe, system składający się z elementów w większej liczbie sam „wie”, która kolumna, gdzie znajduje się w szeregu, dzięki wykorzystaniu podczerwieni na górze i dole konstrukcji. Nie ma więc potrzeby poświęcania dodatkowego czasu na wprowadzanie składowych systemu, ponieważ EAW robi to samodzielnie. Jest to świetnie działające ułatwienie pracy, które upewni użytkownika, że finalny efekt jest jak najbardziej spójny z obliczeniami. Jednym zdaniem, laptop jest wymagany, jeśli chcemy mieć pewność, że system zabrzmi odpowiednio w danej sali, ale nie jest wymagana specjalistyczna wiedza predykcyjno-informatyczna, aby ten efekt osiągnąć.

Smukła obudowa pozwala na zastosowanie systemu w pomieszczeniach, które wymagają dyskretnych rozwiązań. (fot. A. Skowroński)

Podanie sygnału na system AC6 również odbywać się może na trzy sposoby. Klasycznie, poprzez gniazdo XLR z sygnałem analogowym, bądź cyfrowym AES/EBU lub poprzez wbudowane gniazda RJ-45 obsługujące standard DANTE. W ten sposób nie tylko można zaprojektować cały system w oparciu o ten niezwykle popularny format, tworząc całą sieć, spinającą konsoletę, system mikrofonowy, system główny i systemy odtwarzania dźwięku, ale również uniknąć niepotrzebnych konwersji cyfrowo-analogowych i analogowo-cyfrowych. Istotne jest, że wejście analogowe może stanowić zapasowe rozwiązanie w przypadku jakichkolwiek problemów z siecią, a jak wszyscy wiemy, nie ma nic lepszego, niż przewidywanie możliwych problemów i rozwiązywanie ich, zanim nastanie ich czas. Dystrybucja sygnału na kolejne elementy bardziej rozbudowanych zestawów odbywa się z wykorzystaniem paneli znajdujących się w górnej części każdego z elementów systemu. Dzięki temu można wykorzystywać krótkie przewody łączące. Model AC6 jest odporny na warunki pogodowe, więc z powodzeniem zapewnia możliwość wykorzystania jako mobilny system, również do zastosowań plenerowych.

EAW AC6

Test
Postawienie systemu EAW AC6 jest zadaniem prostym, biorąc pod uwagę finalny efekt, maksymalnie dopasowany do warunków sali/pomieszczenia. Zestawy można postawić na statywie, lub zawiesić na specjalnych uchwytach, również w zwielokrotnionej liczbie, zapewniającej pokrycie większej przestrzeni. Zastosowanie protokołu DANTE bardzo ułatwia konfigurację i szybkie przystąpienie do pracy. Po wybraniu odpowiednich miejsc usytuowania systemu, można przystąpić do konfiguracji za pomocą programu Resolution 2. Zakładka „Network View” pozwala na upewnienie się, czy na pewno wszystkie elementy są poprawnie podłączone i otrzymują sygnał sterujący. Za pomocą bloków, w zakładce „Design View”, w prosty sposób „buduje się przestrzeń”, aby już po kilkunastu sekundach oprogramowanie mogło przesłać pakiet informacji do głośników, powodując ich ustawienie do odpowiednich pozycji. Po odpowiednim zestrojeniu L-R oraz zestawu subwooferów, otrzymujemy najbardziej optymalne pokrycie przestrzeni.

Pojedynczy moduł oferuje 120 stopni pokrycia w płaszczyźnie horyzontalnej.

Na tym praktycznie kończy się kwestia wstępnej konfiguracji nagłośnienia. „Spatial View” stanowi podstawowy podgląd poszczególnych punktów pomieszczenia z informacjami na temat jego zagospodarowania dźwiękiem. Na dalszym etapie, praca pokrywa się z klasycznym podejściem „na ucho”, aby wychwycić częstotliwości, które w danej przestrzeni mogą okazać się problematyczne lub kluczowe w kontekście dalszej realizacji (wiele zależy od materiałów ścian czy też sufitu oraz ich kształtu). Resolution pozwala na monitoring pracy poszczególnych przetworników oraz dokonywanie korekcji. To od użytkownika zależy, czy faktycznie z wbudowanych tam algorytmów skorzysta, czy jednak będzie chciał przenieść się np. do korektora sumy konsolety. W trakcie testów, już po paru chwilach od wprowadzenia wymiarów, AC6 bardzo równomiernie pokrył sekcję oznaczoną w programie jako miejsce widowni. Nie było potrzeby dokonywania ponownych przeliczeń i korekt, a główną zasługą tego stanu rzeczy jest pełna automatyzacja dokonywanych obliczeń. System już na pierwszy rzut ucha zasługuje na miano koncertowego, oferując bardzo dobrą jakość i dynamikę. Oczywiście, muzyka wymaga użycia subwooferów, ale AC6 zaskakuje wystarczającą ilością niskiego środka względem górnego pasma, dzięki czemu bez obaw stanowić może główną siłę nagłośnieniową podczas koncertów zarówno jako mobilne rozwiązanie, jak też instalacja.

Podsumowanie
Marka EAW cieszy się bardzo dobrą opinią na rynku. Nie bez znaczenia jest fakt, że jest to firma, która jako jedna z niewielu, stara się przełamywać pewne schematy, oferując rozwiązania oparte o współczesny stan wiedzy. Wprowadzając na rynek tak nietypowy zestaw, udowadnia, że można jeszcze na polu niewielkich zestawów, wprowadzić bardzo dużo udogodnień, za które odpowiada automatyzacja i korzystanie z zasobów wiedzy o fizyce. Zarówno na polu instalacyjnym, jak i touringowym, AC6 może wywrzeć bardzo duży wpływa na ogólny trend, pozwalający na minimalizację konstrukcji, przy jednoczesnej maksymalizacji jej wydajności.

Tekst: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia