Do dnia dzisiejszego ekrany znalazły zastosowanie jako wizualny środek przekazu informacji czy nowoczesne narzędzie marketingowe. Wykorzystywane są również jako telebimy stadionowe oraz oświetlenie sceniczne i teatralne. Rozważając zakup ekranu wideo LED należy zwrócić uwagę na kilka niezwykle istotnych czynników, które mają bezpośredni wpływ na jego cenę oraz jakość.

Do dnia dzisiejszego ekrany znalazły zastosowanie jako wizualny środek przekazu informacji czy nowoczesne narzędzie marketingowe. Wykorzystywane są również jako telebimy stadionowe oraz oświetlenie sceniczne i teatralne. Rozważając zakup ekranu wideo LED należy zwrócić uwagę na kilka niezwykle istotnych czynników, które mają bezpośredni wpływ na jego cenę oraz jakość.PitchNajbardziej charakterystyczną cechą ekranu, definiującą jego możliwości, jest tzw. pitch. Wyrażony w milimetrach podaje odległość środka jednego piksela od środka piksela sąsiedniego. Zmniejszenie wartości pitch powoduje więc zwiększenie zagęszczenia pikseli w ekranie oraz jego większą szczegółowość. Odpowiedni wybór tego parametru ma ogromne znaczenie w momencie, kiedy znane jest już miejsce instalacji ekranu oraz jego przeznaczenie. Przyjmuje się, iż pitch 30-40 jest wystarczający do wyświetlania wizualizacji oraz napisów reklamowych, pitch 16-25 to najbardziej optymalne rozwiązanie do emisji zewnętrznych spotów reklamowych, natomiast ekrany o bardzo małych wartościach pitch wykorzystywane są we wnętrzach, gdzie odległość wizyjna jest niewielka. Wielkości ekranuKolejnym niezwykle istotnym krokiem jest wybór wielkości ekranu. Rozmiar powinien zostać dobrany zawsze indywidualnie pod kątem odległości wizyjnej, z której przewidujemy, iż będzie trafiał do odbiorcy. Wielkość większości ekranów występujących w Polsce nie przekracza 15-30 metrów kwadratowych i najczęściej opierane są na modelach o pitch 20 lub 25. Jeżeli rozmiar wynosi 6-10 metrów kwadratowych wówczas najlepszym rozwiązaniem jest wybór modelu o pitch … mm, co w dalszym ciągu pozwoli na wyświetlanie zaawansowanych spotów reklamowych.Koniecznie należy zwrócić uwagę, aby minimalna rozdzielczość realna ekranu zachowana była na poziomie co najmniej 128 × 96 pikseli. Rozdzielczości niższe wykorzystywane są do wyświetleń reklam banerowych (pojedyncze hasła reklamowe, prosta grafika – jak reklama na stronach internetowych), które nie wymagają tak dużej szczegółowości.Wyliczenie rozdzielczościWyliczenie docelowej rozdzielczości realnej ekranu przedstawia poniższy przykład, w którym uwzględniono rozmiar 5,12 × 2,88 oraz pitch 20 mm.5,12 m / 0,02 (pitch) m = 2562,88 m / 0,02 (pitch) m = 144 Wynika z tego więc, że rozdzielczość takiego ekranu wynosi 256 × 144 piksele.Jasność ekranuAby praca ekranu nie była uzależniona od nasłonecznienia, musi się on charakteryzować odpowiednią jasnością. Jasność ekranu na poziomie 5000-7000 cd/m2 jest w zupełności wystarczająca i daje możliwość emisji spotów reklamowych w każdych warunkach.Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż ekrany o bardzo małym pitch, w których odległości między diodami są minimalne, oparte są na miniaturowych diodach typu SMD. Ich jasność jest kilkukrotnie niższa niż diod stosowanych w ekranach o pitch 16-40 i z tego też powodu przeznaczone są jedynie do zastosowań wewnętrznych. Jakość diod LEDCzynnikiem, który również w głównej mierze decyduje o jakości oraz cenie ekranu jest rodzaj wykorzystanych diod LED. Najtańsze cenowo są produkty oparte na diodach chińskich, charakteryzujących się niską sprawnością (mała jasność przy takim samym natężeniu prądu). Modele te niejednokrotnie mają przesterowany amperaż, co decyduje o awaryjności diod LED, gdyż czas ich życia spada nawet kilkunastokrotnie. Kolejnym problemem, który można napotkać przy tego typu ekranach, są różnice temperatury światła białego, które widoczne są jako przebarwienia ekranu. Inwestycja tego typu bardzo szybko może okazać się więc inwestycją spaloną, a ekran – zamiast na siebie zarabiać – będzie jedynie źródłem naszych utrapień. Od diod chińskich zdecydowanie lepsze jakościowo są diody EDISON (pochodzące z Tajwanu), natomiast wysokiej jakości diody to amerykańskie firm AXT bądź CREE czy japońskie Mitsubishi. Należy pamiętać, iż przy ekranie o pitch 20 na jeden metr kwadratowy przypada, aż 10 tysięcy diod LED. Stąd typ (czyli producent i cena diody) znacząco wpływają na finalną cenę produktu. Faza produkcjiNiezwykle istotna jest również faza produkcji ekranów wideo LED. Przy ekranach lutowanych ręcznie nieuniknionym jest powstawanie tzw. zimnych lutów, które powodują gaśnięcie pojedynczych diod LED. Dużo pewniejszym jest lutowanie maszynowe, które tego typu ryzyko minimalizuje. OprogramowaniePrzy wyborze ekranu warto również zwrócić uwagę na oprogramowanie, które otrzymamy do jego kontroli. Najpopularniejsze rozwiązania oparte są o program LED Studio. Drugim, znacznie bardziej profesjonalnym i tylko nieco droższym rozwiązaniem, jest program DBStar XMPlayer. Obra systemy umożliwiają zdalną kontrolę funkcji ekranu przez internet. Pozwalają także w niezwykle prosty sposób tworzyć i edytować playlisty wyświetlanych spotów reklamowych. Oprogramowanie jest ściśle związane z rozwiązaniami sprzętowymi i, co za tym idzie, funkcjonalnością ekranu, która w przypadku ekranów opartych o system DBStar jest znacząco większa (mnogość parametrów konfiguracyjnych i kontrolnych, łatwa i szybka konfiguracja układu kabinetów, czytelniejszy interfejs obsługi, brak zakłóceń).PodsumowanieJak widać, decyzja, jaki ekran zakupić, nie jest sprawą łatwą. Przy wyborze sprzedawcy warto kierować się rozsądkiem i wybrać jedynie sprawdzone marki cieszące się zaufaniem klientów. W czasie rozmowy warto równie poruszyć kwestię doświadczenia firmy oraz uzyskać informację, od jak długo funkcjonuje ona na rynku. Należy pamiętać, iż niska cena zawsze ma swoje uzasadnienie, a kupując rzecz podejrzanie tanią i tak zapłacimy za nią dwa razy. Sebastian KaraśRevolution-Tech