Mała Armia Janosika to największa góralska kapela w Polsce, mająca swoją siedzibę w Rabie Wyżnej na Podhalu. Zespół skupia dzieci, młodzież i dorosłych z południowych regionów kraju, tworząc niezwykłą wspólnotę muzyków zafascynowanych kulturą swojego regionu. Czerpiąc inspirację z bogatej tradycji góralskiej, Mała Armia Janosika w twórczy sposób łączy różnorodne wpływy muzyczne, nadając im nowoczesne brzmienie i świeżą energię. Projekt powstał z inicjatywy Damiana Pałasza – skrzypka, muzyka i wizjonera, który w marcu 2015 roku postanowił stworzyć zespół, jakiego wcześniej nie było. Dziś Mała Armia Janosika liczy już 265 artystów, stanowiąc prawdziwy fenomen na polskiej scenie muzycznej.
Tegoroczny letni sezon koncertowy był dla zespołu niezwykle intensywny, a jego zwieńczeniem stał się uroczysty koncert jubileuszowy z okazji 10-lecia, który odbył się 6 września 2025 roku w TAURON Arenie w Krakowie. Za realizację nagłośnienia tego wyjątkowego wydarzenia odpowiadały firmy Fabryka Dźwięku oraz Master Ton, które wykorzystały w tym celu rozbudowany system JBL Professional.
Jubileuszowy koncert stanowił poważne wyzwanie techniczne, jednak dzięki doświadczeniu ekipy Master Ton, kierowanej przez Łukasza Lisa, oraz świeżej energii Fabryki Dźwięku pod kierunkiem Łukasza Pałki, całość została zrealizowana na najwyższym poziomie. Do nagłośnienia wykorzystano imponujący zestaw: 36 modułów JBL Professional VTX A12 (po 18 na stronę), 24 moduły VTX V20 jako outfill, 10 modułów VTX A6 na frontfillu oraz 12 modułów VTX A8 w roli linii opóźniającej (po dwa grona po sześć na stronę). Całość dopełniało 12 subwooferów JBL G28, tworzących potężny, spójny system o znakomitej skuteczności i dużej rezerwie mocy.

Tegoroczny letni sezon koncertowy był dla Małej Armii Janosika niezwykle intensywny, a jego zwieńczeniem stał się uroczysty koncert jubileuszowy z okazji 10-lecia, który odbył się 6 września 2025 roku w TAURON Arenie w Krakowie. Za realizację nagłośnienia odpowiadały firmy Fabryka Dźwięku oraz Master Ton.
W swojej historii Fabryka Dźwięku wielokrotnie miała okazję pracować w TAURON Arenie Kraków, jednak był to pierwszy projekt o tak dużej skali realizowany przez firmę Łukasza Pałki. Zarówno podczas jubileuszowego koncertu, jak i całej letniej trasy, działo się naprawdę wiele. Postanowiliśmy więc porozmawiać z Łukaszem Pałką o kulisach i technicznych szczegółach tego przedsięwzięcia – ale zanim przejdziemy do meritum, zacznijmy od początku.
Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia: Łukasz, opowiedz, jak to się wszystko zaczęło. Skąd pomysł na założenie firmy nagłośnieniowej?
Łukasz Pałka, Fabryka Dźwięku: Wszystko zaczęło się podobnie jak u wielu osób z naszej branży – od muzykowania i występów scenicznych podczas lokalnych wydarzeń. Po pewnym czasie zauważyłem jednak, że coraz bardziej interesuje mnie nie samo granie, lecz techniczna strona wydarzeń – sposób, w jaki nagłośniono scenę, jaki sprzęt został użyty i jak to wszystko razem działa. Z czasem pojawiła się możliwość pracy w lokalnych firmach nagłośnieniowych – najpierw jako technik, później jako realizator dźwięku. W końcu trafiła się okazja zakupu pierwszego profesjonalnego sprzętu z drugiej ręki i to właśnie wtedy rozpoczął się etap, w którym Fabryka Dźwięku zaczęła działać na lokalnym rynku na poważnie.

Podczas letniej trasy zespołu Mała Armia Janosika, Fabryka Dźwięku odpowiadała za dostawę sprzętu nagłośnieniowego, strojenie systemu, konfigurację dodatkowego osprzętu oraz realizację dźwięku na koncertach.
Jaki był Twój pierwszy „poważny” system nagłośnieniowy?
Moim pierwszym systemem były produkty firmy NAW, a dokładniej zestaw Red Baron z subbasami MBR218. Do dziś posiadam 24 moduły systemu Red Baron oraz 12 subbasów MBR218 – i co ważne, nadal często z nich korzystamy przy różnych realizacjach.
Miałeś też przygodę z systemem JBL SRX900…
Tak, mieliśmy okazję pracować na systemie SRX900 przy współpracy z firmą PULIT Technika Estradowa. Nasze firmy mają siedziby w Nowym Sączu, więc naturalnie często działamy razem przy różnych projektach.

W swojej historii Fabryka Dźwięku wielokrotnie miała okazję pracować w TAURON Arenie Kraków, jednak był to pierwszy projekt o tak dużej skali realizowany przez firmę Łukasza Pałki.
A skąd pomysł na system VTX A8? Co Cię skłoniło do inwestycji w JBL Professional?
Jeszcze na długo przed zakupem NAW-a marzyłem o systemie JBL VTX A8. Pamiętam moment, gdy jako realizator zespołu zagrałem koncert na systemie A8 dostarczonym przez firmę ESPECTO – zrobił na mnie ogromne wrażenie. Jego kompaktowe wymiary w połączeniu ze skutecznością były po prostu znakomite. W tamtym czasie zakup takiego sprzętu był dla mnie poza zasięgiem, ale marzenie pozostało. Do decyzji o inwestycji mocno przyczyniły się pozytywne opinie realizatorów, którzy pracowali na tych systemach, oraz doświadczenia firm już posiadających rozwiązania JBL.
Jakim sprzętem obecnie dysponujesz?
Jeśli chodzi o JBL, posiadamy obecnie 12 modułów systemu VTX A8 oraz 8 monitorów scenicznych JBL SRX712M. W magazynie mamy również wspomniany wcześniej system NAW Red Baron. Oczywiście firma nagłośnieniowa to nie tylko głośniki – pracujemy m.in. na konsoletach Allen & Heath dLive, mikrofonach bezprzewodowych Shure Axient Digital i QLXD, systemach odsłuchowych Sennheiser IEM G4, wzmacniaczach Powersoft X8 i wielu innych profesjonalnych urządzeniach.

Do nagłośnienia jubileuszowego koncertu wykorzystano imponujący zestaw: 36 modułów JBL Professional VTX A12 (po 18 na stronę), 24 moduły VTX V20 jako outfill, 10 modułów VTX A6 na frontfillu oraz 12 modułów VTX A8 w roli linii opóźniającej (po dwa grona po sześć na stronę). Całość dopełniało 12 subwooferów JBL G28.
W tym sezonie towarzyszyliście Małej Armii Janosika podczas letniej trasy. Ile koncertów zagraliście i za co odpowiadaliście?
Dokładnej liczby nie potrafię podać, ale było ich z pewnością kilkanaście – od maja do końca sierpnia. Podczas trasy odpowiadaliśmy za dostawę sprzętu nagłośnieniowego, strojenie systemu, konfigurację dodatkowego osprzętu oraz realizację dźwięku na koncertach.
Jak wyglądała konfiguracja systemu podczas koncertów plenerowych, pomijając jubileusz w TAURON Arenie?
W tym sezonie zależało mi na tym, by jak najczęściej wykorzystywać nasz nowy system VTX A8, zwłaszcza podczas koncertów plenerowych Małej Armii Janosika. Oczywiście 12 modułów to często zbyt mało na większe wydarzenia, dlatego ogromnym wsparciem była dla nas firma ESPECTO, która udostępniała dodatkowe zestawy. Najczęściej pracowaliśmy na konfiguracji 24 modułów VTX A8, po 12 na stronę.

Największym wyzwaniem podczas realizacji było zapewnienie równomiernego pokrycia dźwiękiem całego audytorium TAURON Areny.
Koncert jubileuszowy w TAURON Arenie był z pewnością sporym wyzwaniem. Jak doszło do współpracy z Master Tonem i jak ona przebiegała?
Z Łukaszem Lisem poznaliśmy się już jakiś czas temu. Zawsze imponował mi profesjonalizm jego firmy Master Ton i sposób, w jaki realizują koncerty z wykorzystaniem systemów JBL. Myślę, że właśnie obserwacja ich pracy ostatecznie utwierdziła mnie w decyzji o inwestycji w system VTX. Podczas jubileuszu nasza współpraca przebiegła wzorowo. Łukasz odpowiadał za predykcję i strojenie całego systemu, a my – pod jego nadzorem – zajmowaliśmy się montażem i obsługą sprzętu.
Jaka była konfiguracja systemu w TAURON Arenie?
System w całości oparty był o produkty JBL Professional:
- 36 × VTX A12
- 24 × VTX V20
- 12 × VTX A8
- 10 × VTX A6
- 12 × VTX G28

Za realizację nagłośnienia w TAURON Arenie odpowiadały firmy Fabryka Dźwięku oraz Master Ton.
Jak wyglądała dystrybucja sygnałów? Ile kanałów trafiało ze sceny?
Wszystkie wzmacniacze zasilające system pracowały w formacie AES. Do stageboksów konsolet trafiało w sumie 64 kanały. Cały koncert został zarejestrowany wielośladowo przy użyciu kart Dante zainstalowanych w mixrackach Allen & Heath dLive.
Co było największym wyzwaniem podczas tej realizacji?
Zdecydowanie zapewnienie równomiernego pokrycia dźwiękiem całego audytorium TAURON Areny. Koncert był wyprzedany, więc zależało nam, by w każdym miejscu hali warunki odsłuchowe były zgodne z założeniami.

Łukasz Pałka – Fabryka Dźwięku
Wyniosłeś z tej realizacji jakieś nowe doświadczenia?
Oczywiście! Było to dla nas bardzo cenne doświadczenie i ogromna lekcja pracy w tak dużym obiekcie. Choć mieliśmy już okazję realizować koncerty w TAURON Arenie, to było pierwsze wydarzenie tej skali, za które odpowiadaliśmy w pełni. Ogromnym wsparciem była współpraca z Master Tonem, który ma na koncie dziesiątki dużych produkcji w podobnych przestrzeniach – ich doświadczenie dało nam duży spokój i pewność działania.
Myślisz już o nadchodzącym sezonie 2026? Planujesz kolejne inwestycje?
Zdecydowanie tak! Mam już w głowie wstępny plan inwestycyjny na przyszły rok. Chciałbym jak najszybciej podwoić liczbę modułów A8, rozbudować systemy Shure Axient Digital, a może nawet zainwestować w nową konsoletę. Jak widać, planów jest sporo – a każdy z nich to krok w stronę jeszcze wyższej jakości i niezależności w realizacjach.
Rozmawiał: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Fabryka Dźwięku; ESS Audio