Z zewnątrz nowoczesna bryła, w środku funkcjonalna przestrzeń, a w niej połączenie dwóch obiektów: hali sportowej i sali widowiskowej. Prezentujemy realizację dla Gminnego Ośrodka Kultury w Rzgowie wykonaną wspólnie przez firmy SoundTrade i Stage Source.

Są takie miejsca na mapie Polski, które zawszę będą budziły nasz podziw. Z jednej strony mała miejscowość pod Łodzią, z drugiej, sala widowiskowa, której mogłyby pozazdrościć placówki kulturalne z największych miast w Polsce. GOK w Rzgowie to jedna sala przeznaczona na prawie 250 widzów. Wymiary sceny  to 1280 x 1150 mm. Podstawowym założeniem przy wyposażeniu obiektu była maksymalna uniwersalność i elastyczność pracy. W placówkach kulturalnych takich jak ta zazwyczaj mają miejsca małe spektakle, przedstawienia, koncerty, ale też wydarzenia większego formatu. W związku z tym, zarówno system oświetlenia, jak i nagłośnienia musiał mieścić się w odpowiednim budżecie, a jednocześnie nie schodzić poniżej określonego standardu umożliwiającego koncerty i spektakle oparte na profesjonalnych rozwiązaniach.

Wszystkie zainstalowane urządzenia oświetleniowe cechuje bardzo cicha praca, co jest szczególnie istotne w przypadku tego typu obiektów.

Oświetlenie
Na konstrukcji podwieszonej bezpośrednio nad widownią zamocowano reflektory typu fresnel oparte na LED-owym źródle światła (CRI 97), z zoomem sterowanym elektronicznie pracującym w zakresie od 10° do 50°.  Oprawy wyposażono także w 8-częściowe skrzydełka kadrujące. Urządzenia te gwarantują wysoką jakość emitowanej wiązki światła oraz pełen komfort pracy przy sterowaniu kątem świecenia i jasnością (dimmer 16 bit) z poziomu sterownika dmx. Na samej scenie mamy jednocześnie najprostszy, ale też najbardziej uniwersalny zestaw oświetlenia. Oprócz popularnych parów zamontowano także 12 belek LED-owych oraz 6 głowic typu wash Martin Rush MH6. Te ostatnie, dzięki odpowiedniej mocy, zoomowi od 10° do 60° i jakości optyki, gwarantują doskonałe oświetlenie całej powierzchni sceny. Całości dopełniają oprawy Briteq Btx Saturn – hybrydowe głowy ruchome LED 270W. Urządzenia te mogą pełnić rolę zarówno beamów, jak i spotów, a dzięki dużemu zakresowi zoom i funkcji frost doskonale spiszą się także jako uzupełnienie mniejszych jednostek.  Co ważne, wszystkie wymienione wyżej urządzenia cechuje bardzo cicha praca, co jest szczególnie istotne w przypadku tego typu obiektów.

Na samej scenie mamy jednocześnie najprostszy, ale też najbardziej uniwersalny zestaw oświetlenia. Oprócz po pularnych parów zamontowano także 12 belek LED -owych oraz 6 głowic typu wash Martin Rush MH6.

Nagłośnienie
Główny system nagłośnienia sali Ośrodka w Rzgowie oparty został o rozwiązania flagowej serii VIO włoskiej marki dB Technologies. Na scenie zawisło 12 aktywnych, wyrównanych liniowo modułów VIO L208.  Pojedynczy moduł L208 stanowi dwudrożna konstrukcja wyposażona w dwa ośmiocalowe woofery neodymowe i przetwornik neodymowy 1,4 cala (z 3-calową cewką) zamknięte w obudowie ze sklejki pokrytej odporną na zarysowania farbą strukturalną. Przetworniki są umieszczone za panelem typu wszystko w jednym, który działa jak wtyczka fazowa i horn HF. Falowód umieszczony za tym panelem generuje cylindryczne czoło fali, co pozwala na bardzo precyzyjną kontrolę kierunkowości dla wysokich częstotliwości i dostarczanie dźwięku na daleki dystans. Każdy zestaw VIO L208 jest napędzany przez moduł wzmacniacza Class-D Digipro G3 900 W z zasilaczem o automatycznym zakresie. Idealnie spójna emisja dźwięku zapewniona jest dzięki zaawansowanemu przetwarzaniu dźwięku z filtrami FIR. Moduł przedwzmacniacza wyposażony został w cyfrową izolację optyczną, gwarantującą wolny od zakłóceń sygnał wejściowy. Ten kompaktowy system liniowy dB Technologies wyposażono w zintegrowany, 3-punktowy system podwieszeniowy. Dzięki niemu można było łatwo skonfigurować i szybko zamontować po 6 modułów VIO L208 po obu stronach nowej sceny Ośrodka.

Główny system nagłośnienia sali Ośrodka w Rzgowie oparty został o rozwiązania flagowej serii VIO włoskiej marki dBTechnologies.

Za niskie pasmo systemu odpowiadają zaś umieszczone pod sceną 3 aktywne subwoofery dB Technologies VIO S118R. S118R to aktywna konstrukcja napędzana przez wzmacniacz Digipro G4® 1600W klasy D, wyposażony w korekcję współczynnika mocy PFC (Power Factor Correction) oraz technologię SMPS, które czynią ją odporną na wahania napięcia w sieci energetycznej. Przedwzmacniacz Digipro G4 jest wyposażony w moduł ze slotem, w którym zamontowano standardowo kartę rozszerzeń RDNet, umożliwiającą monitorowanie i sterowanie systemem za pośrednictwem sieci Aurora Net. Wzmacniacz pozwala użytkownikom na testowanie w czasie rzeczywistym elektroniki i przetworników, zdalnie za pośrednictwem sieci Aurora lub bezpośrednio na module wzmacniacza. VIO S118R ma wbudowany moduł opóźniający, umożliwiający osiągnięcie opóźnienia wynoszącego maksymalnie 62 ms za pośrednictwem sieci Aurora. Pokładowy układ kardioidalny wprowadza odpowiednie ustawienia dla odwróconego basu w układzie kierunkowym. Całość systemu nagłośnienia dopełnia system monitorowy sceny składający się z 5 aktywnych monitorów dB Technologies serii FMX15, pracujących na pojedynczych przetwornikach koaksjalnych 15” ze zintegrowanymi driverami. Monitory te wyposażone zostały we wzmacniacze o mocy 600 W RMS każdy. FMX 15, dzięki współosiowej konstrukcji, specjalnie zaprojektowanej tubie kierunkowej i zaawansowanemu przetwarzaniu sygnału z filtrami FIR zapewnia równe pokrycie dźwiękiem sceny i doskonałą zrozumiałość.

Sterowanie systemem odbywa się dzięki jednemu z najbardziej znanych na rynku rozwiązań w zakresie miksowania cyfrowego tj. konsolety Midas M32 połączonej ze sceną za pośrednictwem 3 stageboksów cyfrowych DL16.

Sterowanie systemem odbywa się dzięki jednemu z najbardziej znanych na rynku rozwiązań w zakresie miksowania cyfrowego tj. konsolety Midas M32 połączonej ze sceną za pośrednictwem 3 stageboksów cyfrowych DL16. Ten 32-kanałowy mikser zapewnia szerokie możliwości zarządzania brzmieniem zainstalowanego nagłośnienia. Nie można również nie wspomnieć o tak istotnym elemencie instalacji nagłośnieniowej jak omikrofonowanie, oparte głównie o rozwiązania niemieckiego producenta firmy beyerdynamic. Uwagę przykuwa tutaj z pewnością flagowy cyfrowy system bezprzewodowy beyerdynamic TG 1000, charakteryzujący się maksymalną jakością i niezawodnością dźwięku. Automatyczny wybór częstotliwości w wyjątkowo szerokim zakresie (od 470 do 789 MHz), szyfrowana transmisja danych, zarządzanie przeglądarką i monitorowanie za pomocą zintegrowanego serwera WWW czynią ten system przyszłościowym i zapewniają maksymalną elastyczność. Zainstalowane dwa podwójne odbiorniki TG1000 DR mogą współpracować z dostarczonymi czterema nadajnikami ręcznymi TG 1000 HT wyposażonymi w kapsuły pojemnościowe beyerdynamic V56w lub – w zależności od aktualnych potrzeb – czterema opcjonalnymi zestawami bodypack TG 1000 BT. Dodatkowo sala Ośrodka wyposażona została w dwie anteny kierunkowe beyerdynamic WA-ATDA. Dzięki temu system TG 1000 może być wykorzystywany w każdym miejscu sali z gwarancją niezakłóconej pracy i bez zrywania transmisji. Spośród innych dostarczonych produktów niemieckiego producenta beyerdynamic należy na pewno wspomnieć o mikrofonach dynamicznych V70, które docenią wokaliści wykorzystujący je w pracy na scenie Ośrodka, jak również o doskonałym systemie mikrofonowym stereo serii MC 930.

GOK w Rzgowie to jedna sala przeznaczona na prawie 250 widzów . Podstawowym założeniem przy wyposażeniu obiektu była maksymalna uniwersalność i elastyczność pracy.

Mimo ograniczeń związanych z pandemią, Ośrodkowi udało się zrealizować przez ostatnie miesiące szereg imprez z wykorzystaniem nowego sprzętu. Na deskach sceny nowej sali GOK-u wystąpili m.in. artyści lokalnego Zespołu Pieśni i Tańca „Rzgowianie”, chórzyści Rzgowskiego Chóru „Camerata”,  lokalna Orkiestra Dęta, czy też gościnnie aktorzy Teatru Wielkiego w Łodzi. Sala widowiskowa działa również jako sala kinowa i realizowane są tu pełnometrażowe projekcje filmowe. Ambicją kierownictwa Ośrodka w osobie Joanny Papugi-Rakowskiej jest – jak tylko pozwoli na to sytuacja epidemiczna – organizacja profesjonalnych koncertów, pełnoformatowych spektakli teatralnych, czy też przeglądów tanecznych. GOK Rzgów to jedna z najnowocześniejszych placówek tego typu w regionie, dobrze przygotowana na wyzwania stojące przed współczesnymi obiektami kultury. Dzięki temu jest w stanie zaoferować szeroką gamę propozycji związanych z muzyką i sztuką wizualną kierowanych do lokalnej (i nie tylko) społeczności.

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl