W niedzielę, 5 maja zakończyła się czternasta (!) już edycja programu Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami produkowanej obecnie przez Telewizję Polsat. To super produkcja, której niewątpliwą mocą są wykonywane na żywo przez orkiestrę pod dyrekcją Tomasza Szymusia i znakomitych wokalistów utwory, w nowych, często zupełnie zaskakujących aranżacjach, fantastyczne stroje, oprawa, ale przede wszystkim widowiskowe układy taneczne i choreografie wykonywane przez zawodowych tancerzy i gwiazdy. Najlepszą parą ostatniej edycji okazali się być: Anita Sokołowska i Jacek Jeschke. Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami to również od pierwszej polskiej edycji spektakularna oprawa wizualna, setki świateł i bardzo rozbudowane multimedia. Zaprojektowaniem i realizacją światła zajął się już po raz kolejny Marcin Michna, a content wyświetlany przy pomocy wielu różnych multimedialnych narzędzi kreacji stworzyła firma Red Square Piotra Maruszaka.
14. edycja Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami była kolejną już odsłoną hitowego programu, zrealizowaną w studiu 1600 Polsatu, mieszczącym się przy ul. Łubinowej w Warszawie. Odkąd show przeniósł się, kilka edycji temu z poprzedniego miejsca, właśnie do kompleksu produkcyjnego Telewizji Polsat, produkcja otrzymała do dyspozycji ogromną przestrzeń, której skala została natychmiast zauważona w obrazku telewizyjnym. Jej „uzbrojeniem” w oświetlenie zajął się Marcin Michna, który wykorzystał całą armię znakomitych, nowoczesnych i bardzo zaawansowanych technologicznie urządzeń różnych producentów, dostarczonych przez firmę ATM System.
Pierwszym elementem, który natychmiast rzuca się w oczy gdy tylko pojawia się studio jest potężna bateria lamp zainstalowana nad orkiestrą. Jest to imponujący zestaw opraw Ayrton Khamsin-S i Maverick Storm 2 BeamWash. Świecą one jako kontra na parkiet i przede wszystkim pełnią funkcje efektowe. W tej sekcji zainstalowane zostały również oprawy Robe Robin LEDWash 800 oświetlające orkiestrę. Dookoła parkietu, na konstrukcji znajdującej się na nim zainstalowano kolejny zestaw lamp CHAUVET Professional Maverick Storm 2 BeamWash, Robe Robin LEDWash 800, a także Robe iForte z których w zależności od ustawienia, świecona jest ekspozycja lub kontra. Nad parkietem, na jednej konstrukcji zainstalowano również zestaw trzynastu opraw Robe Robin iForte pełniących funkcje efektowe. Ponadto w scenografię wkomponowane zostały oprawy Claypaky Tambora Linear, Robert Juliat Dalis 862 i legendarne już lampy ze źródłem halogenowym Chromlech Jarag-L. Część urządzeń została również ustawiona na podłodze, w przestrzeni studia. Mowa tutaj m.in. o dużych urządzeniach Ayrton Huracan Profile.
Jako główne światło ekspozycyjne, ale także prowadzące światło kontrowe, Marcin Michna zdecydował się wykorzystać sześć lamp Robe iForte FS współpracujących z systemem sterowania folowspotami Robe RoboSpot bazującym na kamerach zainstalowanych w obudowach lamp iForte FS. Na planie została wykorzystana również bardzo interesująca funkcjonalność systemu. Po instalacji lamp Marcin Michna dokonał pomiarów mocy światła z lamp iForte FS w dwunastu punktach parkietu, a następnie pomiary te zostały wprowadzone do RoboSpotów. Dzięki temu urządzenie samo rozpoznaje w jakiej odległości znajduje się od oświetlanej osoby i tym samym kompensuje moc względem odległości. Dzięki temu operatorzy nie muszą już ręcznie dociągać mocy followspotów, a realizator odpowiedzialny za całe oświetlenie i operatorzy konsolet mogą być pewni, że followspoty będą trzymały zadany poziom światła, konieczmy do poprawnej pracy kamer. Elementem, który pozostał niezmienny, od pierwszej edycji to olbrzymia kula dyskotekowa zainstalowana w centrum studia nad parkietem, która natychmiast i jednoznacznie kojarzy się z programem, którego główną osią jest taniec. Na kulę świecił zestaw lamp CHAUVET Professional Rogue Outcast 1 BeamWash. Przygotowane dla potrzeb każdego odcinka i poszczególnych występów światło zostało zapisane oczywiście w formie list pamięci, a wszystkie lampy były sterowane z poziomu konsolet MA Lighting grandMA 3 full-size pracujących w sieci, w trybie trackingu i z zainstalowaną, najnowszą wersją oprogramowania.
Aby przekonać się jak wielkim zmianom uległa cała oprawa wizualna i jaki rozwój technologiczny dokonał się przez te prawie dwie dekady i jakie dzisiaj możliwości mają twórcy, wystarczy odszukać tylko spojrzeć na fragment pierwszych edycji programu realizowanych na początku 21. wieku jeszcze przez Telewizję TVN. Jest to doskonale widoczne szczególnie, gdy mówimy o warstwie multimediów. W pierwszych edycjach jedynym rozwiązaniem na pograniczu światła i multimediów były urządzenia LEDowe Pixel Line 1044 obrysowujące elementy konwencjonalnej scenografii. Teraz, dla potrzeb czternastej, podobnie jak i w przypadku poprzednich edycji, ogromny zestaw multimediów dostarczyła firma Wizja. Oczywiście elementem, który od razu rzuca się w oczy, gdy tylko pojawia się pierwszy kadr ze studia są imponujących rozmiarów ekrany LED zainstalowane za orkiestrą, ale tak naprawdę cała zainstalowana w studiu dekoracja jest niezwykle multimedialna. Mamy tutaj wiele mniejszych ekranów otaczających widownię i parkiet, paski RGB obrysowujące konstrukcje scenograficzne, schody i balkony, listwy LED Claypaky Tambora Linear 100 pełniące funkcje foot light’ów, zamknięte w obudowach z filtrami rozpraszającymi typu frost dzięki czemu nie patrzymy na źródło światła, ale miękkie, rozproszone, zmieniające się dookoła parkietu kolory. Dodatkowo twórcy oprawy wizualnej zastosowali również pokaźny zestaw tub LEDowych Astera Helios, Titan i Hyperion, które znakomicie uzupełniają cały set i również są wykorzystywane jako źródło wysokiej jakości światła oraz jako scenograficzne elementy efektowe pod schodami czy na jednym z balkonów.
Elementem który również przeszedł olbrzymie zmiany jest sam parkiet taneczny. W trakcie pierwszych edycji był on tylko świecony w kolorach odpowiadających koncepcji każdego z zaprogramowanych utworów przy pomocy washy i wyświetlane były na nim gobosy. Teraz, już od kilku edycji oprócz gobosów czy skupionych, mocnych plam świetlnych generowanych przez zainstalowane nad głowami tancerzy oprawy inteligentne, na parkiet rzutowany również jest content i logotypy programu, wyświetlane przy pomocy sześciu, zestackowanych, zainstalowanych prostopadle do podłogi projektorów Epson EB-L1505U, co w połączeniu z treściami prezentowanymi na olbrzymich ekranach LED i na elementach multimedialnych otaczających parkiet, daje znakomite efekty. Cały system multimedialny był napędzamy z poziomu dwóch media serwerów Disguise, a wszystkie fantastyczne materiały multimedialne stworzył Piotr Maruszak i jego firma Red Square.
Podsumowanie
Już chodzą słuchy, że wkrótce zaczną się prace nad kolejną, piętnastą edycją programu Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami. Warto je śledzić, jeżeli dostatecznym powodem nie jest widowiskowy taniec i zmagania polskich gwiazd i celebrytów, to z całą pewnością wyjątkowa muzyka i spektakularna oprawa, której również w kolejnych edycjach nie zabraknie! Tego jesteśmy pewni!
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia