Harrison Audio 32Classic Mix Strip (MS) jest narzędziem studyjnym, które z pewnością zainteresuje wielu realizatorów. To nowy channel strip, oparty na torze sygnałowym flagowej konsolety nagraniowej 32Classic, który – jak zapewnia producent – jest w stanie zagwarantować to samo szlachetne, pełne detali, analogowe brzmienie. Na jego pokładzie znajdziemy legendarny przedwzmacniacz z transformatorem Jensen, filtry oraz niezwykle muzykalny korektor. 32Classic MS wyposażono ponadto w innowacyjne funkcje, które znacząco usprawniają pracę podczas nagrań i miksu. Całość zamknięto w obudowie rack 19″ 1U – i to wszystko za ułamek ceny pełnej konsolety. Brzmi ciekawie, prawda?

Harrison Audio 32Classic Mix Strip (MS)

Harrison Audio to jedna z wiodących marek na światowym rynku pro audio, produkująca konsolety do nagrań, miksowania muzyki, postprodukcji dźwięku filmowego i telewizyjnego, a także oprogramowanie DAW oraz wtyczki. Firma została założona w 1975 roku przez Dave’a Harrisona – konstruktora pierwszej konsolety pracującej w trybie in-line, która zrewolucjonizowała produkcję studyjną, umożliwiając jednoczesną pracę w trybie nagrywania i miksowania w jednym torze audio. To właśnie na konsoletach Harrison powstały przełomowe albumy muzyczne, przeboje znane z list przebojów oraz ścieżki dźwiękowe do największych hitów filmowych.
Dziś całe to dziedzictwo uosabia najnowszy model konsolety analogowej – Harrison Audio C32. Urządzenie cechuje się bezkompromisową, modułową konstrukcją wykorzystująca najwyższej klasy komponenty. C32 łączy piękno analogowego brzmienia z funkcjonalnością, która czyni z niej idealne narzędzie do pracy w nowoczesnym studiu. I tu dochodzimy do bohatera niniejszego artykułu – toru kanałowego w formacie rack, oferującego to samo legendarne brzmienie, co wspomniana wyżej konsoleta. 32Classic Mix Strip (MS) to kolejny, niezwykle interesujący produkt po zaprezentowanych nieco wcześniej modułach serii 500 – przedwzmacniaczu 32Cpre+, korektorze parametrycznym MR3eq oraz kompresorze nazwanym przez producenta po prostu Comp. Przyjrzyjmy się zatem bliżej konstrukcji 32Classic MS, który swoją premierę miał w styczniu tego roku podczas targów NAMM.

Konstrukcja 32Classic Mix Strip (MS) opiera się na torze sygnałowym flagowej konsolety nagraniowej 32Classic, dzięki czemu oferuje to samo szlachetne, analogowe brzmienie. Na pokładzie znajdziemy legendarny przedwzmacniacz z transformatorem Jensen, filtry oraz niezwykle muzykalny korektor.

Konstrukcja i wyposażenie
Opis rozpocznijmy od przedwzmacniacza. Zgodnie ze swoim pierwowzorem, preamp w 32Classic MS oferuje aż 70 dB wzmocnienia i ciepłe, bogate brzmienie, z którego słynie Harrison. To zasługa zastosowania transformatora Jensen JT-MB-CPCA, gwarantującego głęboki bas, otwarte pasmo średnie i naturalnie brzmiące wysokie tony. Jak zapewnia producent, delikatne wycofanie transformatora na obu końcach pasma oraz subtelne przesunięcia fazowe zapewniają wyjątkowo słodkie i muzykalne brzmienie – idealne do każdego źródła dźwięku. Na tylnym panelu znajdziemy dedykowane wejścia mikrofonowe oraz liniowe XLR. Dla większej wygody, na przedzie umieszczono wejście combo Instrument/Hi-Z/Mic z możliwością wyboru źródła. Do dyspozycji mamy również wszystkie niezbędne funkcje: zasilanie phantom 48 V, tłumik -20 dB, odwracanie polaryzacji oraz trójkolorowy miernik LED. Zarówno wejścia mikrofonowe, jak i liniowe posiadają niezależne regulatory wzmocnienia, pozwalające precyzyjnie wysterować sygnał.

32Classic MS wyposażono w zintegrowaną szynę umożliwiającą łączenie wyjść z wielu jednostek i sumowanie ich sygnałów za pomocą złączy na tylnym panelu oraz specjalnych kabli połączeniowych. Producent zadbał także o praktyczne detale, takie jak podwójne gniazda zasilania (AC IN i AC OUT), umożliwiające przekazywanie zasilania do kolejnej jednostki.

Korektor parametryczny i filtry
Idąc dalej na prawo znajduje się sekcja korektora, a w niej – jak w oryginalnych modelach 3232 i 32Classic – filtry dolno- i górnoprzepustowe o nachyleniu 12 dB/oktawę. Filtr górnoprzepustowy (HPF) obejmuje zakres od 25 Hz do 3,1 kHz i zawiera charakterystyczne, rezonansowe podbicie o 3 dB. Z kolei filtr dolnoprzepustowy (LPF) działa w zakresie od 160 Hz do 20 kHz – idealnie nadaje się do eliminacji dudnień i wygładzania wysokich częstotliwości. W połączeniu z korektorem parametrycznym, dają one brzmieniowy efekt często określany mianem “magii Harrisona”. Można nimi efektownie podbić basy i rozjaśnić górne pasmo bez ostrości i nieprzyjemnych artefaktów. Korektor parametryczny to 4-pasmowa jednostka z konsolety 32Classic. Zakresy pasm to: LO (40–600 Hz), MID (200 Hz–3,1 kHz), MID (400 Hz–6 kHz) oraz HI (900 Hz–13 kHz), z możliwością podbicia lub tłumienia w zakresie ±10 dB. Każde pasmo posiada proporcjonalną charakterystykę Q, która zmienia się w zależności od poziomu podbicia lub tłumienia. Technologia ta została opracowana w latach 70., aby maksymalnie wydobyć wszystko, co najlepsze z każdego źródła dźwięku. Możliwości tej sekcji docenili m.in. tacy legendarni inżynierowie dźwięku, jak Bruce Swedien czy Roger Nichols. Filtry i EQ można załączać niezależnie za pomocą dedykowanych przycisków.

Sygnał można panoramować i kontrolować jego poziom za pomocą potencjometru Fader. Można również włączyć tryb 0 dB Fader Bypass, aby nagrywać z jednolitym wzmocnieniem.

Dodatkowe funkcje i możliwości
32Classic MS oferuje szereg dodatkowych funkcji zwiększających komfort pracy i możliwości kreatywne. Jedną z nich jest unikalna sekcja miksera, umożliwiająca skierowanie sygnału wejściowego na stereofoniczną szynę miksującą z regulacją panoramy. Symetryczna szyna miksująca może być kaskadowo łączona z wieloma jednostkami 32Classic MS za pomocą złączy „Mixbus” znajdujących się na tylnym panelu i specjalnych kabli połączeniowych. Sygnał można panoramować i kontrolować jego poziom za pomocą potencjometru Fader. Można również włączyć tryb 0 dB Fader Bypass, aby nagrywać z jednolitym wzmocnieniem. Producent zadbał także o praktyczne detale, takie jak podwójne gniazda zasilania (AC IN i AC OUT), umożliwiające przekazywanie zasilania do kolejnej jednostki. 32Classic MS wyposażono również w symetryczny punkt insertowy (dwa złącza XLR: send i return), umieszczony za przedwzmacniaczem mikrofonowym, ale przed korekcją. Przy jego pomocy możemy podłączyć nasze ulubione zewnętrzne procesory, np. kompresor, i przepuścić przez dalsze elementy toru sygnałowego urządzenia.

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia

Zgodnie ze swoim pierwowzorem, preamp w 32Classic MS oferuje aż 70 dB wzmocnienia i ciepłe, bogate brzmienie, z którego słynie Harrison. (fot. M. Ziniak)

Najważniejsze cechy:

  • Dedykowane wejścia mikrofonowe i liniowe XLR na tylnym panelu.
  • Możliwość wyboru wejścia Instrument/Hi-Z i Mic combo XLR na panelu przednim.
  • Przedwzmacniacz mikrofonowy wykorzystuje legendarny transformator Jensen JT-MB-CPCA.
  • 4-pasmowy korektor parametryczny Harrison z proporcjonalnym Q z konsoli 32Classic.
  • Legendarne filtry dolno- i górnoprzepustowe Harrison.
  • Unikalna sekcja miksera, która pozwala sygnałowi wejściowemu zasilać stereofoniczną szynę miksującą z panoramowaniem. Symetryczna szyna miksująca może być połączona kaskadowo z wieloma jednostkami 32Channel Strip MS.
  • Każda jednostka 32Classic MS zawiera symetryczny Insert Point.

32Classic Mix Strip (MS) (fot. M. Ziniak)