Jeżeli chodzi o część oświetleniową, projektanci postawili na najlepsze rozwiązania z departamentu światła ruchomego dostępne na rynku – Clay Paky B-EYE K20, Sharpy, Supersharpy …

 Tegoroczna gala finałowa plebiscytu „Polacy z Werwą” była szczególnym wydarzeniem przynajmniej z kilku względów. Po pierwsze, oczywiście z uwagi na postaci nominowanych i nagrodzonych. Po drugie, jej ranę podnieśli zaproszeni przez organizatora artyści, Jamie Cullum i Julia Marcell, którym towarzyszyła Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Adama Sztaby. Ostatnim elementem wyróżniających galę na tle innych tego rodzaju plebiscytów była oprawa techniczna – po raz kolejny niezwykle rozbudowana i bardzo efektowna.  Projektem oraz realizacją światła na zlecenie Agencji Allegro na potrzeby drugiej edycji plebiscytu Polacy z Werwą zajęła się firma Green Beam Design, a personalnie – Jacek Chojczak i Michał Parzych.Trzeba przyznać, że całe przedsięwzięcie z oświetleniowo-multimedialną oprawą wyglądało wyśmienicie. Jeżeli chodzi o część oświetleniową, projektanci postawili na najlepsze rozwiązania z departamentu światła ruchomego dostępne na rynku, wsparte potężną liczbą opraw żarowych. Wśród nich znalazły się sto dwie sztuki sunstripów oraz sto jaragów 5. Oprawy Chromlech Jarag 5 były ułożone w mozaikę i pełniły głównie rolę światła efektowego w trakcie koncertu Jamiego Culluma, wypełniając tył sceny, ponieważ w trakcie tej części gali na tylnym ekranie nie wyświetlano grafiki. Jeżeli chodzi o sunstripy, użyto ich do zrealizowania obrysu sceny, krycia za modelkami (w trakcie pokazu Gosi Baczyńskiej) oraz wykończenia tylnego ekranu projekcyjnego.Wśród lamp efektowych wymienić należy oprawy Clay Paky B-EYE K20 w liczbie siedemdziesięciu ośmiu sztuk, które ze względu na fakt, że na suficie nie było żadnego dekoru, pełniły rolę scenograficzną – tworząc efekty bitmapowe, animacje, grafiki, a także pracując jako washe. Część washy i spotów Vari-Lite VL odpowiadała także za efekty. W tym wypadku świeciły one po suficie znajdującym się nad publicznością.Oświetlenie frontowe zrealizowano z pomocą czterech followspotów Robert Juliat Cyrano, dwóch Rober Juliat Ivanhoe oraz spotów Vari-Lite VL3500 Spot. Z palety produktów tego producenta, w trakcie gali Polacy z Werwą wykorzystano również spoty VL1000AS (osiem sztuk), z pomocą których świecone były boczne wypełnienia dla muzyków. Oczywiście projekt nie mógł obyć się bez lamp Clay Paky Sharpy, których były tutaj pięćdziesiąt dwie sztuki. Jacek Chojczak użył jednak również jednej z najnowszych opraw włoskiego producenta, modelu Supersharpy.Jak przyznał realizator Green Beam Design: „Clay Paky Supersharpy to niezwykle wydajna lampa, która jest równocześnie bardzo mała i lekka. Moim zdaniem, dzięki jej osiągom będzie mogła wyprzeć z rynku Falcony. Porównując Supersharpy do pierwowzoru, trzeba przyznać, że najnowszy produkt marki Clay Paky jest zdecydowanie mocniejszy i przykrywa Sharpy”. Za produkcję dymu odpowiadały dwie wytwornice MDG Atmosphere. Całe show było zrealizowane z pomocą trzech konsolet MA Lighting grandMA 2 Full Size. Za dwoma z nich siedzieli operatorzy, trzecia pełniła rolę backupu. W sumie realizatorzy spędzili na programowaniu trzy dni, całość była zaprogramowana w kolejce z multimediami odpalanymi z media serwerów Catalyst podpiętych do systemu grandMA 2 za pomocą protokołu Art-net. Jak przyznał Jacek Chojczak, o wykorzystaniu tych właśnie konsolet przesądziła przede wszystkim stabilność tych urządzeń. Urządzenia oświetleniowe zostały dostarczone przez firmę Transcolor. W projekcie wykorzystano nie tylko bogaty zestaw lamp, ale także pokaźny zestaw multimediów, z pomocą których realizowana była przednia projekcja na specjalnie przygotowanych do tego celu zastawkach scenograficznych. Odpowiadająca za tę część produkcji firma VES dostarczyła projektory Christie Roadie 30k (2 szt.), Roadster 18k (2 szt.), Roadster 12k (2 szt.) oraz Roadster 14k (6 szt.). Warszawska firma dostarczyła także system realizacji Christie Vista Spyder X20-1680 oraz media serwery Catalyst Pro HD V4. Firma VES dostarczyła także oświetlenie ledowe do foyer Teatr Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie odbywała się impreza. Użyto tam opraw PixelPAR i PixelLine oraz urządzeń ruchomych Martin MAC 700 oraz Martin MAC 2000 Profile. Oświetleniem sterowano za pomocą konsolety Wholehog Hog III. Zaprojektowania i dostarczenia rozbudowanego i wieloelementowego systemu podczas całego przedsięwzięcia wymagała nie tylko strona wizualna, ale również warstwa muzyczna. Dostarczeniem sytemu nagłośnieniowego zajęła się firma GMB pro sound, natomiast zaprojektowaniem i konfiguracją – Janusz Klimowicz. Główny system skonfigurowano z pomocą dziewięciu elementów d&b audiotechnik Q1 i sześciu d&b audiotechnik Q-Sub (w układzie kardioidalnym) na stronę. Ze względu na fakt, że impreza była realizacją telewizyjną, system musiał być umieszczony poza scenografią. Stąd też pojawiła się konieczność zainstalowania rozbudowanego frtonfilla oraz dwóch sekcji outfill. Jako frontfill wykorzystano sześć kolumn d&b audiotechnik Q7 ułożonych na krawędzi sceny, natomiast dwa zestwy outfill skonfigurowano przy pomocy kolumn d&b audiotechnik MAX, które dogłaśniały miejsca widowni nie objęte systemem głównym. Procesorem, który zarządzał całym systemem, był model Dolby Lake DLP 412, wysyłano z niego sygnały LR, sub, frontfill, outfill 1, outfill 2 oraz linię na potrzeby odsłuchu dla światła i multimediów.Do miksu na froncie wykorzystano DiGiCo SD5 (dla Jamiego Culluma oraz Julii Marcell) oraz Soundcraft Vi6 (dla Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Adama Sztaby), na potrzeby prowadzących oraz dźwięku z materiałów multimedialnych wykorzystano konsoletę Yamaha DM1000. Na stanowisku monitorowym pracowały konsolety Yamaha CL5 dla zespołów i Yamaha PM5D dla orkiestry. Jeżeli chodzi o monitory pracujące na scenie, były to konstrukcje d&b audiotechnik MAX napędzane wzmacniaczami d&b audiotechnik D12. Użyto także systemu dousznego Shure PSM 1000. W zakresie systemów bezprzewodowych wykorzystano mikrofonowe zestawy Shure UHF-R. Zdjęcia: Green Beam Design GMB pro sound www.gmbprosound.com Transcolor www.transcolor.pl VES www.ves.pl