Coraz łatwiejszy dostęp do technologii sprawił, że grono ludzi samodzielnie podchodzących do tematów nagłośnienia czy też rejestracji instrumentów wszelkiej maści stale się rozrasta. Mając mniejsze doświadczenie, nietrudno jest jednak zgubić się w ofercie topowych firm, do których z pewnością zalicza się marka Audio-Technica. Postanowiliśmy zaradzić temu problemowi i przygotować krótki poradnik dotyczący oferty mikrofonów instrumentalnych tego japońskiego producenta.
Portfolio marki Audio-Technica zarówno w obszarze mikrofonów scenicznych, jak i studyjnych jest naprawdę imponujące. Dotyczy to nie tylko liczby oferowanych modeli, ale też jakości, z której słyną. Dla osób zorientowanych na rynku jest to wygoda, lecz dla mniej obeznanych może być to dość przytłaczające. Dlatego właśnie postanowiliśmy wyjść naprzeciw wszystkim niezaznajomionym z ofertą Japończyków i zrobić małą „wycieczkę” po mikrofonach, tak by każdy potencjalny użytkownik mógł lepiej zorientować się w ofercie firmy i idealnie dopasować produkt do swoich potrzeb, zarówno w realizacjach profesjonalnych, jak i w domowym zaciszu.
ATM650 – Werbel
Model 650 sprawdzi się idealnie przy współpracy z werblem, zarówno mocowany z góry, jak i od dołu, ale to nie jedyne jego zastosowanie. Ze względu na kilkustopniowy, płaski grill możemy umieścić go bardzo blisko źródła dźwięku. Ten hiperkardioidalny mikrofon dynamiczny został wręcz stworzony do przetwarzania dźwięków werbla i innych instrumentów perkusyjnych, ale również gitar akustycznych i klasycznych.
ATM230 – Tomy
Kolejnym elementem zestawu perkusyjnego są tomy. Wszyscy entuzjaści nagłaśniania i nagrywania perkusji z pewnością szybko zaprzyjaźnią się z modelem ATM230, przeznaczonym do tomów, werbli oraz perkusjonaliów. Opatentowana kapsuła tego mikrofonu doskonale sprawdza się w zastosowaniach z wysokim SPL, zapewniając pełny, dobrze zaokrąglony dźwięk z wyjątkowym basem. Specjalna, niskoprofilowa konstrukcja tego mikrofonu pozwala na umieszczenie go blisko źródła dźwięku, co zapewnia selektywność i punktowość.
ATM450 – Hi-hat i talerze
Kto miał do czynienia z nagłaśnianiem perkusji ten wie, że jej blaszane elementy mogą przyprawić o ból głowy i spore problemy z przetwarzaniem odpowiedniego pasma. Tu z pomocą przychodzi pojemnościowy mikrofon kardioidalny ATM450, o konstrukcji patykowej z boczną membraną. Daje to spore możliwości, jeśli chodzi o ustawienie i izolowanie się od dźwięków tła. Mikrofon wyposażono dodatkowo w przełączany filtr HPF 80Hz oraz w pad -10 dB, dzięki czemu w mgnieniu oka dopasujemy mikrofon do wysokiego ciśnienia akustycznego wytwarzanego przez blachy perkusyjne, jednocześnie w miarę możliwości odizolowując się od niechcianych dźwięków.
ATM250 – Stopa
Uzupełnieniem mikrofonów przeznaczonych do omikrofonowania perkusji jest ten przeznaczony do pracy z bębnem basowym, czyli model ATM250. Jest to mikrofon, który stworzony jest do przetwarzania niskiego pasma, cechując się przy tym ciepłą i przyjemną barwą oraz hiperkardioidalną charakterystyką. W zestawie znajdziemy również profesjonalny zacisk izolacyjny, tak by można było go wygodnie i bezpiecznie zamontować w różnych pozycjach. Stopa perkusyjna to oczywiście nie jedyne zastosowanie, gdyż model 250 sprawdzi się również w pracy z instrumentami dętymi blaszanymi, innymi elementami perkusji oraz różnymi instrumentami o wysokim natężeniu dźwięku i niskim paśmie.
AE-3000 –Piece gitarowe
Nagłaśnianie pieców gitarowych to temat rzeka, a każdy realizator ma swój ulubiony mikrofon. Wielu z nich korzysta z AE-3000. Model ten zapewnia bardzo wysoką wydajność w pracy z wzmacniaczami gitarowymi, elementami perkusji czy wieloma nietypowymi instrumentami. Możliwe to jest dzięki zastosowaniu wielkomembranowej i kardioidalnej konstrukcji, dzięki czemu ten mikrofon pojemnościowy nie tylko doskonale poradzi sobie z wysokim SPL, ale też zmniejszy przechwytywanie niepożądanego dźwięku otoczenia.
ATM350GL – Gitara akustyczna, smyki
Tę znaną i lubianą linię ATM zaczynamy od modelu 350GL, który został specjalnie zaprojektowany do nagłaśniania gitary oraz instrumentów smyczkowych o głębokości korpusu od 90 do 135 mm. Opatentowany system mocowania UniMount daje gwarancję stabilności minimalnej widoczności. Zapewnia również doskonałą odporność mikrofonu na wstrząsy. Kardioidalna charakterystyka kierunkowości zmniejsza przechwytywanie dźwięków z boków i z tyłu, poprawiając izolację pożądanego źródła dźwięku oraz dobrze zbalansowaną odpowiedź.
ATM350PL – Pianino i fortepian
Kolejna konstrukcja, której bazą jest pojemnościowy, kardioidalny mikrofon ATM350A. Model z przyrostkiem PL został zaprojektowany do współpracy z pianinem lub fortepianem, nie tylko ze względu na izolujące i selektywne właściwości samego mikrofonu, ale też na wbudowany w module zasilania filtr górnoprzepustowy 80 Hz, który pozwoli kontrolować niepożądany hałas otoczenia i niskie częstotliwości oraz, oczywiście, odpowiednie opcje montażowe. W zestawie znajduje się wytrzymały uchwyt na magnes do fortepianu AT9491P i elastyczna gęsia szyja AT8490L o długości 9 cali. System można łatwo zamontować do dowolnej metalowej części instrumentu i skierować w wybranym kierunku.
ATM350W – Dęte drewniane
Również i tym razem głównym elementem opisywanej konstrukcji jest model ATM350A, który gwarantuje czyste i zrównoważone brzmienie oraz odporność na wysoki SPL. Kardioidalna charakterystyka kierunkowa zapewnia ochronę przed niepożądanymi sprzężeniami, a filtr dolnozaporowy pozwala na wycięcie szumów, gdy jest to potrzebne. Nisko-profilowa konstrukcja, dedykowana do tego typu instrumentów, nie tylko zapewni pewne mocowanie, ale też pozostanie minimalnie widoczna na tle instrumentu. Gęsia szyja zachowuje swój kształt, utrzymując precyzyjnie kierunek mikrofonu nawet podczas ostrzejszego grania.
ATM350U – Dęte blaszane
Kolejną propozycją od Audio-Technica, zbudowaną na bazie pojemnościowego mikrofonu ATM350a, jest model 350U, przeznaczony do współpracy z instrumentami dętymi blaszanymi. Odporność na wysoki SPL, klarowny dźwięk oraz wygodny klips przypinany bezpośrednio do czary instrumentu to cechy, dzięki którym ATM350U będzie doskonały kompanem pracy zarówno na scenie, jak i w studiu. Podobnie jak w przypadku poprzedników w zestawie znajduje się uniwersalny klips i elastyczna gęsia szyja pozwalająca skierować mikrofon w dowolnym kierunku.
ATM350D – Instrumenty perkusyjne
Kolejna propozycja oparta o mikrofon pojemnościowy ATM350a, gwarantujący naturalne brzmienie i odporność na wysoki poziom SPL. Podobnie jak wymienione wyżej zestawy oferuje autorski system UniMount, który zapewnia artyście bezpieczny i bezawaryjny występ. Unikalny mechanizm sprężynowy zastosowany w uchwycie do instrumentów perkusyjnych sprawia, że zaciska się on na obręczy bębna i zabezpiecza mikrofon przed wstrząsami. System zawiera także uchwyt na rzep do montowania mikrofonu na skrzypcach i futerał ochronny do przenoszenia. Warto dodać, że w tym zestawie istnieje możliwość wymiany przetwornika na hiperkarioidalny lub wszechkierunkowy.
ATM350SL – Akordeon
Zaprojektowany do użytku z akordeonami i innymi instrumentami, które są trudne do omikrofonowania. W zestawie znajduje się uchwyt powierzchniowy i elastyczna, 9-calowa gęsią szyjka, dzięki czemu mikrofon można bezpiecznie przymocować do akordeonu lub innego instrumentu o trudnej powierzchni montażowej. Rozwiązanie to gwarantuje pewność w trakcie gry i żywiołowego poruszania instrumentem. Wysokie parametry przetwarzania dźwięku tak jak w przypadku innych zestawów zapewnia mikrofon pojemnościowy ATM350a.
AT4040 – Wielozadaniowiec
Ten model dość często gości na naszych łamach, jak i w riderach technicznych jako stosowany do zbierania overheadów. Oczywiście jego możliwości są o wiele szersze. AT4040 to wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy o charakterystyce kardioidalnej, który oferuje wyjątkowo niski poziom szumów, szeroki zakres dynamiki i zdolność przetwarzania wysokiego natężenia dźwięku. Sprawdzi się w nagraniach wokali i różnego rodzaju instrumentów. AT4040 to prawdziwy „koń roboczy” o bardzo solidnej konstrukcji i naturalnym brzmieniu, który wielu realizatorów uznaje za referencyjny.
AE5100 – Instrumenty smyczkowe
Ostatni kandydat na naszej liście to wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy o charakterystyce kardioidalnej, który doskonale nadaje się do instrumentów smyczkowych, ale też overheadów, perkusjonaliów, gitary akustycznej czy innych instrumentów akustycznych. Charakteryzuje się dokładnym, ciepłym i bogatym brzmieniem, więc można go z powodzeniem użyć również w studiu, a nawet pokusić się o nagłośnienie zespołów chóralnych. Ma on również niskoprofilową konstrukcję, co umożliwia bardzo wiele różnych sposobów montażu.
Podsumowanie
Oferta Audio-Technica w zakresie profesjonalnych mikrofonów instrumentalnych zdecydowanie może być określona jako wielozadaniowa, dostosowana do każdej okazji oraz kompletna. Znajdziemy tutaj mikrofony, które pozwolą nam przetworzyć dźwięk praktycznie każdego instrumentu w sposób profesjonalny, czysty i klarowny. Dodatkowo producent zadbał o dopasowanie systemu montażu mikrofonów do specyfiki danego instrumentu, bez obawy o zniszczenie czy uszkodzenie elementów instrumentu. Mamy wielką nadzieję, że powyższy mini-poradnik pozwoli na lepsze zorientowanie się potencjalnych użytkowników w ofercie mikrofonów Audio-Technica i już niebawem dołączą oni do zadowolonego grona fanów tej marki.
Opracowanie: Jarosław Bociański i Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia