Kolejna placówka miejska na kulturalnej mapie Polski została wyposażona w najnowszy sprzęt nagłośnieniowy oraz oświetleniowy. To mieszczący się w Nowym Mieście Lubawskim Kinoteatr Harmonia, który pod koniec ubiegłego roku został otwarty ponownie po gruntownej rewitalizacji. Firma ESS Audio zajęła się dostarczeniem do tego miejsca zarówno systemu koncertowego, jak i kinowego, Stage Source natomiast odpowiedzialny był za system oświetleniowy.

Położony w samym centrum miasta Kinoteatr Harmonia to nowoczesny obiekt z widownią na 197 miejsc, z których część stanowi składana trybuna, co pozwala na organizowanie wydarzeń do 300 osób. Oprócz projekcji filmowych bez problemu mogą się tam odbywać koncerty, spektakle teatralne, wystawy, spotkania i cały szereg innych wydarzeń kulturalnych. Sprzęt, który trafił do Harmonii został dobrany tak, aby cechował się najwyższymi parametrami pracy, ale także elastycznością zastosowań i niezawodnością. Postawiono na sprawdzone rozwiązania od renomowanych producentów – jakie konkretnie szczegółowo prezentujemy poniżej.

Nowy system koncertowy Kinoteatru Harmonia składa się z 6 modułów szerokopasmowych JBL VRX932LA oraz 6 modułów niskotonowych JBL VRX918S – po 3 na stronę.

Nagłośnienie
Nowy system koncertowy Kinoteatru Harmonia dostarczony przez ESS Audio składa się z sześciu modułów szerokopasmowych JBL VRX932LA oraz sześciu modułów niskotonowych JBL VRX918S. Moduły szerokopasmowe to dobrze znana dwudrożna pasywna konstrukcja stałokątowa, bazująca za 12”-wooferze oraz trzech driverach wysokotonowych o średnicy 1,5”, umieszczonych w falowodzie. Zasilane w trybie Passive są w stanie wygenerować maksymalny SPL peak na poziomie 130 dB, natomiast w trybie Bi-Amp – 130 dB dla sekcji LF oraz 139 dB dla sekcji HF. Pasmo przenoszenia modułu zawiera się w przedziale częstotliwości od 75 Hz do 20 kHz +/-3 dB, a propagacja pozioma i pionowa wynoszą odpowiednio 100° i 15°. Subwoofery VRX918S to również pasywna konstrukcja, bazująca na pojedynczym przetworniku niskotonowym o średnicy 18”, wykonanym w technologii Differential Drive. Pozwala ona osiągnąć imponującą skuteczność przy minimalnych zniekształceniach. Dzięki temu moduł ten potrafi wygenerować 130 dB Max SPL peak, a efektywnie pracuje w zakresie częstotliwości 34 Hz-220 Hz +/-3 dB. Zasilaniem tych pasywnych modułów zajmują się trzy wzmacniacze czterokanałowe Crown CDI Drivecore 4/1200BL oraz jeden dwukanałowy Crown DCI 2/1250N. Są to wzmacniacze klasy D, wyposażone w potężne DSP i, co najważniejsze, protokół BLU link, potrafiące dostarczyć 1250 W mocy na kanał przy 4 Ω. System monitorowy sceny składa się z sześciu kolumn głośnikowych JBL PRX812W. Są to aktywne konstrukcje oparte na 12”-przetworniku szerokopasmowym, wyposażone w dwukanałowy wzmacniacz o mocy 2×750 W, pozwalający wygenerować Max SPL peak na poziomie 135 dB. Warto zaznaczyć, że modele te zostały wyposażone w moduł Wi-Fi, umożliwiający ich bezprzewodowe zarządzanie, co znacząco ułatwia pracę na scenie. Dzięki ich wszechstronnej konstrukcji sprawdzą się zarówno w roli monitora, samodzielnej pełnopasmowej kolumny głośnikowej czy jako system PA uzupełniony modułem niskotonowym.

System monitorowy sceny składa się z 6 kolumn głośnikowych JBL PRX812W.

Realizator dźwięku w Kinoteatrze Harmonia ma do dyspozycji również mikser cyfrowy Digico S21 ze stageboksem w konfiguracji 32/16, odtwarzacz Tascam CD200SB, a także słuchawki AKG K271. Firma ESS AUDIO dostarczyła również cyfrowy system bezprzewodowy AKG DMS800, składający się z 4 odbiorników, nadajników handheld z kapsułą D5 oraz nadajników beltpack z mikrofonem nagłownym AKG HC81 Microlite. Jeśli chodzi o mikrofony przewodowe, to do dyspozycji jest zestaw mikrofonów perkusyjnych AKG Drumset Premium, AKG C214 Stereo, 2 x C451B, 2 x C519, 2 x D40, 2 x D7, 2 x SM58, a także aktywne i pasywne DI-boksy DBX.

Jedna z 10 sztuk kolumn głośnikowych JBL 9310 wchodzących w skład kinowego systemu surround

Rozwiązania kinowe
Za nagłośnienie kinowe dostarczone przez ESS Audio również odpowiadają urządzenia JBL. Jako kolumny głośnikowe umieszczone za ekranem projekcyjnym pracują trzy JBL C222. Dzięki opatentowanym technologiom ScreenArray, Dual Dissimilar Arraying Technology oraz Acoustic Aperture Technology ta dwudrożna konstrukcja zapewnia niebywałą skuteczność, niskie zniekształcenia oraz jeszcze lepsze pokrycie widowni dźwiękiem przy zachowaniu kompaktowych rozmiarów. Za surround natomiast odpowiada 10 sztuk JBL9310. Ta dwudrożna kolumna głośnikowa oparta na 10”-wooferze i 1”-driverze wysokotonowym zapewnia precyzyjne pokrycie dźwiękiem, daleki zasięg, świetne brzmienie oraz design pasujący do każdego wnętrza. Dopełnieniem pasma w najniższych częstotliwościach zajmuje się subwoofer JBL6442A. Wyposażony w dwa 18”, specjalnie zaprojektowane przetworniki niskotonowe zapewnia niezwykle wyrównaną charakterystykę częstotliwościową oraz potężną dynamikę. Do zasilania zestawu kinowego użyte zostały dedykowane czterokanałowe wzmacniacze JBL DSI 2.0 MA4 i SA4. Wszystko to uzupełnione procesorem dźwięku Dolby CP950, natomiast zarządzanie całością powierzone zostało systemowi AMX – DVX-22654K z panelem dotykowym AMX MT-1002 – 10”. Za projekcję kinową odpowiada projektor Barco SP4K- 15C, oferujący rozdzielczość 4K 120fps HDR oraz 17K lumenów, zachowując przy tym niezwykle cichą pracę. Projektor został dostarczony przez firmę Awaco.

Wśród urządzeń dostarczonych przez firmę Stage Source znalazło się m.in. 6 opraw świetlnych Martin ERA400 CLD. W tle widać odkryte w trakcie rewitalizacji cenne malowidła stropowe z lat 1910 – 1912.

Oświetlenie
Wśród urządzeń dostarczonych do Kinoteatru Harmonia przez firmę Stage Source znalazło się m.in. 6 opraw świetlnych Martin ERA400 CLD. Oprawa ta została wyposażona w wysokiej jakości optykę i bardzo wydajne źródło światła LED o mocy 300 W (cold white). Urządzenie emituje bardzo jasną wiązkę o ostrych krawędziach o temperaturze barwowej 6500K z możliwością regulacji kąta świecenia poprzez zoom elektroniczny pracujący w zakresie od 10° do 30°. Dodatkowe funkcje, w które została wyposażona oprawa, to między innymi iris regulujący wiązkę do wąskiego beama oraz pryzma 3-ramienna. Stage Source dostarczył również 6 sztuk Martin Atomic DOT. W przypadku tego urządzenia mamy dwa źródła światła do wykorzystania. Jednym jest biała dioda LED (5700K), osadzona w centralnym punkcie urządzenia, drugim ring z diod RGB z możliwością sterowania każdym pojedynczym pikselem, tworzący efekt aury. Kompaktowa obudowa oraz możliwość wykorzystania urządzenia również w plenerze (IP65) sprawiają, iż projektanci oświetlenia i sami oświetleniowcy mają dużą dowolność i praktycznie żadnych ograniczeń w wykorzystaniu Atomic Dot. Do sterowania można wykorzystać standardowy protokół DMX, Art- NEt, sACN lub autorski system marki Martin, czyli P3.

Kolejne urządzenia, które trafiły do Kinoteatru Harmonia to dwie sztuki Martin JEM Compact Hazer Pro. To wytwornica dymu typu hazer o niewielkich gabarytach i dużej wytrzymałości. Dzięki bardzo niskiemu poziomowi hałasu doskonale nadaje się nie tylko do firm rentalowych, ale również do teatrów, domów kultury, na koncerty. Urządzenie umożliwia idealne zadymienie pomieszczenia lub innej przestrzeni. Może pracować w trybie ciągłym bez konieczności przerywania pracy. Ponadto zainstalowanych zostało 8 reflektorów teatralnych Briteq BT-Theatre 250EZ. Całością steruje grandMA3 Wing z procesorem DMX Briteq BT-node28. Dopełnieniem instalacji jest mechanika sceny, za którą odpowiedzialna była firma BSC.

Z tak doskonale dobranym sprzętem pozostaje nam życzyć zespołowi Kinoteatru Harmonia samych sukcesów i wielu niezapomnianych wydarzeń.

Tekst: Filip Wojtowicz, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Piotr Bakal

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@muzyka-tech.pl