Klark

Premiera konsolety Midas PRO1 miała miejsce w 2012 roku.
W branży audio jest to czas odległy, jednak zamiarem niniejszego testu jest przewartościowanie rozwiązań dostępnych w tym właśnie modelu w czasie współczesnym, również pod względem rozszerzenia możliwości samej konsolety poprzez zastosowanie urządzeń dodatkowych, produkowanych przez firmę Klark Teknik. Przedstawiamy drugą część testu poświęconą urządzeniom peryferyjnym.

Po pewnego rodzaju demitologizacji obsługi PRO1 przewijamy czas do roku 2019, aby zobaczyć, jak firma Midas radzi sobie z rozwojem konsolety w  oparciu o  produkty, które w  swojej ofercie również ma polski dystrybutor – firma Sound Trade. Produkty te, dzięki użyciu wraz z konsoletami serii PRO, w tym również z opisywanym tu modelem, pozwalają w założeniu sprostać wymaganiom współczesnego rynku. Są one dostępne osobno, jednak odpowiednie rozplanowanie zakupów, z  uwzględnieniem potrzeb i  wymagań, pozwoli inwestorowi w  roku 2019 cieszyć się z  możliwości płynących z  wysokiej jakości brzmienia i elastyczności konfiguracji PRO1, bez ograniczeń wynikających z daty jej premiery.

 

DN9610
Pierwszym z  urządzeń potrafiących rozszerzyć możliwości standardu AES50 jest Klark Teknik DN9610. Konsolety serii PRO łączą się ze stageboksami za pomocą tego właśnie standardu połączenia. Jednym z kluczowych ograniczeń jest długość skrętki, która nie powinna przekraczać 100 metrów, aby zapobiec problemom związanym z  utratą stabilności. Omawiane urządzenie, podpięte za pomocą złącza RJ45, pozwala na przedłużenie połączenia o kolejne 100 metrów. Produkt oferuje dwie niezależne pary wejście/wyjście, a do działania wymaga zasilacza. Obudowa oferuje nawet dwa gniazda zasilające, dzięki którym możemy zapewnić redundantne zasilanie, które uchroni nas przed problemami wynikającymi z awarii jednego z nich lub jednej z faz. Jest to rozwiązanie pozwalające na oszczędności w przypadku połączeń dłuższych niż 100 metrów, ponieważ jego cena jest o wiele niższa od konwerterów AES50 na format optyczny. Pozwala na bezproblemowe przekazanie 48 kanałów z próbkowaniem 96 KHz oraz 96 kanałów przy 48 KHz. Oczywiście można stosować szeregowo kolejne jednostki 9610, aby przedłużyć sygnał jeszcze dalej, jeśli zajdzie taka potrzeba.

 

DN9620
Kolejnym urządzeniem, będącym w  stanie uprościć połączenia dokonywane przy zastosowaniu Midasa PRO1 (oczywiście nie tylko), jest DN9620 pozwalający na ograniczenie potrzebnych przewodów np. między stackiem a sceną. Gdy chcemy wykorzystać pełnię możliwości Midasa PRO1, które płyną z zastosowania próbkowania 96 KHz, musimy poświęcić na to dwie długie skrętki, które za pomocą standardu AES50 nam na to pozwolą. Niniejsze urządzenie działa jako multiplekser, który za pomocą jednej sztuki umieszczonej po stronie stołu, pozwala podłączyć dwie skrętki i oba sygnały “zamknąć” w jednej, która umożliwi przesył danych na odległość do 100 metrów lub, przy wykorzystaniu złącza optycznego, nawet na 500 metrów. Po drugiej stronie przewodu podłączamy kolejną jednostkę DN9620, aby „rozbić” sygnał na postać pierwotną i, zależnie od sytuacji, doprowadzić go np. do dwóch niezależnych stageboksów DL153 znajdujących się na scenie.

 

DN9630
W dzisiejszym świecie audio ciężko sobie wyobrazić choćby niewielki koncert lub wydarzenie, w którym nie będzie potrzeby użycia sygnału pochodzącego z laptopa, ścieżek lub intra. Patrząc z drugiej strony, bardzo często nawet niewielkie koncerty wymagają wielokanałowego nagrania w  celu dalszej obróbki, pomocy przy marketingu itd.. Coraz częstszą praktyką zaczynają być tzw. wirtualne próby pozwalające na przygotowanie ustawień jeszcze przed przybyciem zespołu na miejsce lub nawet zastępujące pełne próby, gdzie należy nagrane ścieżki przepuścić przez właściwe kanały wewnątrz stołu, aby podczas samego koncertu już na samym początku uzyskać efekt zbliżony do docelowego. Pomocny w tych działaniach będzie kolejny produkt Klark Technik z  powodzeniem współpracujący z  konsoletą Midas PRO1. Jest to przetwornik formatu AES50, dostarczonego do urządzenia za pomocą skrętki zakończonej złączem RJ45, na format USB 2.0. Urządzenie to podpięte do laptopa (niezależnie czy iOS czy Windows), pozwala na wielokanałowy, dwukierunkowy przesył sygnałów. Najczęściej do przeprowadzenia wyżej wspomnianego wirtualnego soundchecku wystarczą 24 kanały przy próbkowaniu 96 KHz oraz 48 kanałów w 48 KHz, a biorąc pod uwagę fakt, że złącz w konsolecie Midasa jest aż 6, możemy rozszerzyć możliwości nagrywania/odtwarzania o kolejny egzemplarz DN9630, podwajający liczbę możliwych do przesłania sygnałów.

 

DN9650
Ostatnim, jednak równie ważnym, jeśli nie najważniejszym w niektórych przypadkach urządzeniem peryferyjnym, jest most sieciowy do dwustronnej konwersji standardu AES50 na najbardziej popularne w chwili obecnej standardy. Nie jest tajemnicą, że główne zmiany na rynku audio dyktują producenci, którym uda się stworzyć najbardziej wszechstronny, stabilny i dający największe możliwości protokół. W roku 2018 prym wiódł protokół DANTE, za pomocą którego nie tylko można w  prosty sposób przesyłać sygnał audio, ale też dokonywać skomplikowanego routingu i dystrybucji. Można też za jego pomocą sprawdzać statusy urządzeń, monitorować ich parametry, a  nawet modyfikować je przy pomocy laptopa. Wystarczy zaopatrzyć się w licencję i zacząć budować skomplikowane połączenia. DN9650 można wyposażyć w kartę DANTE, dzięki której nasz potencjalny zakup w  postaci Midasa PRO1 stać się może częścią tego systemu. Oczywiście Klark Teknik ma w zanadrzu również karty MADI oraz USB. Jest to urządzenie odporne na upływ czasu, ponieważ wraz z pojawianiem się nowych formatów producent zajmie się produkcją kart rozszerzeń pozwalających nasz stary, dobry format AES50 wykorzystać za pomocą tegoż konwertera w nowych czasach oferujących nowe możliwości.

Podsumowanie
Siedem lat na rynku to sporo, szczególnie dla sprzętu elektronicznego. Jednak przy użyciu dodatkowych urządzeń, które stają się swoistymi tłumaczami pozwalającymi Midasowi PRO1 komunikować się ze światem zewnętrznym za pomocą standardu AES50 przy wykorzystaniu najnowocześniejszych formatów i standardów, nie trzeba obawiać się upływu czasu. Seria PRO stopniowo odczarowuje swoją przerośniętą instrukcję obsługi i cieszy się coraz większą popularnością, dysponując bardzo wysokiej jakości preampami i zapewniając wciąż bardzo wysokiej jakości przetwarzanie audio deklasujące większość współczesnych konstrukcji. Jest to stół, którego wiele osób się boi ze względu na wyimaginowany mur, jaki rzekomo stanowi ekran pozbawiony funkcji dotykowych, a obsługa odbywa się za pośrednictwem trackballa i  klawiatury. Seria PRO idzie własną ścieżką, wiele rozwiązań takich jak np. przewijanie kanałów zamiast przełączania banków może wzbudzać kontrowersje. Jednak wyciszając konserwatywne podejście, z łatwością opanujemy większość kluczowych funkcji już przy pierwszym, spokojnym spotkaniu jeden na jeden. Z delikatną pomocą internetowych serwisów video oraz przy świetnie działającym wsparciu technicznym dystrybutora już po niedługim czasie żadna z funkcji nie pozostanie tajemnicą.

 

 

Tekst: Andrzej Skowroński