Podcast: Kulisy realizacji Pol’and’Rock Festival 2024
Kulisy realizacji Pol’and’Rock Festival 2024
Pol’and’Rock jest niewątpliwie jedną z najważniejszych i największych imprez plenerowych organizowanych w naszym kraju, a przy tym jedną z najbardziej rozbudowanych technologicznie. Co roku w trakcie realizacji wykorzystywane są najwyższej klasy urządzenia, a nad przebiegiem wydarzenia czuwa ogromna ekipa techniczna.

Trzy dni koncertów, warsztatów, spotkań i niepowtarzalnej atmosfery. Tak w skrócie można podsumować tegoroczną edycję festiwalu Pol’and’Rock, która na początku sierpnia odbyła się na lotnisku w Broczynie koło Czaplinka. W tym roku festiwal świętował swoje 30-lecie nie zabrakło więc atrakcji oraz wyjątkowej oprawy audio wizualnej, złożonej z ogromnej ilości urządzeń i najwyższej klasy rozwiązań z departamentu dźwięku, światła i multimediów.

Minęło już 30 lat od kiedy rozbrzmiały pierwsze dźwięki na scenach Pol’and’Rock Festival, który pierwotnie przez długi czas nosił nazwę Przystanek Woodstock (lata 1995-2017). Z powodów prawnych organizatorzy zmuszeni byli ją zmienić, ale idea pozostała niezmienna tak samo jak muzyka i wyjątkowy klimat. Podstawowe fundamenty, które corocznie przyciągają na to wydarzenie setki tysięcy fanów. Ale Pol’and’Rock to nie tylko muzyka. Nieodłącznym elementem festiwalu jest również Akademia Sztuk Przepięknych, gdzie odbywają się spotkania z wybitnymi postaciami ze świata kultury, mediów, sztuki, polityki oraz życia społecznego. Dodatkowo, w ramach wydarzenia, uczestnicy mają okazję wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz innych inicjatyw społecznych. Atrakcji nie zabrakło także w tym roku.

Za nagłośnienie tegorocznej edycji odpowiadała firma Fotis Sound, związana z festiwalem od wielu lat, która wykorzystała do tego celu sprawdzony i zapewniający najwyższe osiągi sprzęt marki L-Acoustics. (fot. R. Barczak)

Jubileuszowa edycja festiwalu rozpoczęła się w czwartek 1 sierpnia, a zakończyła w sobotę, 3 sierpnia. W ciągu trzech dni na głównej scenie wystąpili: Piotr Bukartyk, Bohemian Betyars, Celkilt, Clawfinger, Coma, Electric Callboy, Enej, Flapjack, Floggin Molly, Guano Apes, Kasia Kowalska świętująca 30-lecie płyty „Gemini”, Less Than Jake, Meute, Michael Patrick Kelly, Modestep, Motionless In White, Myrath, Paktofonika Live Band, Rotting Christ, T. Love, The Warning, Transgresja, Venom Inc. i Wojtek Szumański.
Na Małej Scenie również wiele się działo. Wystąpili na niej: Adrian Sherwood, Antyrefleks, Black Radio, CF98, Divine, Shade, Hamulec, Ich Troje, Insekt Orkiestra, Lordofon, Mery Spolsky, Mr Zoob, NiNi, Orkiestra Dorosłych Dzieci, Ptaky, Sokołowski, Stacja B., Szeptucha, The Bill, Wrona, Zenek Kupatasa.

System główny na dużej scenie składał się z dwóch gron zbudowanych w oparciu o 14 zestawów L-Acoustics K1 oraz 4 zestawy K2 (na stronę). (fot. R. Barczak)

Nagłośnienie, czyli powrót L-Acoustics w wielkim stylu
Pol’and’Rock jest niewątpliwie jedną z najważniejszych i największych imprez plenerowych organizowanych w naszym kraju, a przy tym jedną z najbardziej rozbudowanych technologicznie. Co roku w trakcie realizacji wykorzystywane są najwyższej klasy urządzenia, a nad przebiegiem wydarzenia czuwa ogromna ekipa techniczna. Za nagłośnienie tegorocznej edycji odpowiadała firma Fotis Sound, związana z festiwalem od wielu lat, która wykorzystała do tego celu sprawdzony i zapewniający najwyższe osiągi sprzęt marki L-Acoustics. Inżynierem systemu był Jerzy Kubiak. Największa i najbardziej rozbudowana konfiguracja w historii festiwalu Pol’and’Rock prezentowała się następująco. System główny na dużej scenie składał się z dwóch gron zbudowanych w oparciu o 14 zestawów L-Acoustics K1 oraz 4 zestawy K2 (na stronę). W charakterze out-filla wykorzystano 12 zestawów K1+ 4 zestawy K2 (na stronę). In-fill wewnątrz sceny stanowiło 6 zestawów Kara II (L+R). Dodatkowo z uwagi na szerokość sceny pomiędzy out-fillem a systemy głównym zastosowano dogłośnienie złożone z 3 zestawów K2 (na stronę), ukrytych pod ekranami diodowymi.

W charakterze out-filla wykorzystano 12 zestawów K1+ 4 zestawy K2 (na stronę). (fot. R. Barczak)

Za przetwarzanie najniższych częstotliwości odpowiadały subwoofery L-Acoustics KS28 i K1SB. Duża część z nich została podwieszona. Za gronami systemu głównego zawisło po 14 zestawów KS28 (na stronę) oraz tuż za nimi kolejne grona złożone z 8 zestawów K1SB (na stronę). Dopełnienie dla pokrycia niskimi tonami stanowiło 12 subwooferów KS28 ustawionych przed sceną w układzie end-fired (po 6 zestawów na stronę). Od około 90 metra system główny odświeżała pierwsza linia opóźniająca złożona z czterech wież (ustawionych na 70 metrach od sceny). Na każdej z nich powieszono po 14 zestawów L-Acoustics K2 oraz po 4 subwoofery KS28. Kolejna linia opóźniająca znajdowała się na 140 metrze i składała się z dwóch wież wyposażonych w 16 modułów V-DOSC (na każdej z nich). Przy stanowisku FOH znajdowała się dodatkowa linia opóźniająca z 3 modułami Kara II (L+R). Całość była zasilana przez imponującą liczbę wzmacniaczy L-Acoustics: 96 sztuk LA12X i 12 sztuk LA8.

Za przetwarzanie najniższych częstotliwości odpowiadały subwoofery L-Acoustics KS28 i K1SB. Duża część z nich została podwieszona. Za gronami systemu głównego zawisło po 14 zestawów KS28 (na stronę) oraz tuż za nimi kolejne grona złożone z 8 zestawów K1SB (na stronę). (fot. R. Barczak)

Wszystkie elementy zostały spięte przy pomocy AVB oraz analogowo jako „backup”. Projekt systemu został przygotowany w programie L-Acoustics Soundvision. Na całym nagłaśnianym obszarze starano się zachować równy kontur brzmienia z uwzględnieniem najniższych częstotliwości, stąd np. obecność zestawów niskotonowych na liniach opóźniających. Efekt końcowy zasługuje na ogromne uznanie. Pozytywne opinie na temat dźwięku wyrażali zarówno uczestnicy festiwalu, jak i sami realizatorzy. Duże brawa dla Jurka Kubiaka i całej ekipy Fotis Sound za znakomite przygotowanie systemu. Co tu dużo pisać, po prostu światowa klasa!

Od około 90 metra system główny odświeżała pierwsza linia opóźniająca złożona z czterech wież (ustawionych na 70 metrach od sceny). Na każdej z nich powieszono po 14 zestawów L-Acoustics K2 oraz po 4 subwoofery KS28. Kolejna linia opóźniająca znajdowała się na 140 metrze i składała się z dwóch wież wyposażonych w 16 modułów V-DOSC (na każdej z nich). (fot. R. Barczak)

Firma Fotis Sound odpowiadała także za Małą Scenę. Do jej nagłośnienia również wykorzystano sprzęt L-Acoustics w następującej konfiguracji. System główny składał się z dwóch gron po 9 modułów K2. Za nimi znajdowały się dwa grona podwieszonych subwooferów KS28 (po 6 na stronę). Dodatkowo przed sceną ustawiono kolejne 4 suby KS28. W roli front-filla użyto 8 głośników L-Acoustics X8 oraz trzech modułów KARA. Linię opóźniającą zbudowano w oparciu o zestawy V-DOSC (8 na stronę) oraz suby KS28 (4 na stronę). Całość była zasilana przez 22 wzmacniacze L-Acoustics LA12X. Inżynierem systemu na scenie ASP był Tomasz Starosta.

Główna scena z charakterystycznym kołem i ogromną ilością urządzeń oświetleniowych. (fot. R. Barczak)

Oświetlenie
O równie dużym rozmachu możemy mówić w przypadku oświetlenia. Za jego projekt i realizację odpowiadał Jacek Chojczak i niezawodna ekipa Green Beam Design. Głównym dostawcą urządzeń oświetleniowych była firma ATM System. Liczba użytych opraw robi wrażenie, a jeszcze większe efekt finalny, jaki dzięki nim uzyskano. Centralnym elementem głównej sceny było ogromne koło złożone z kilku pierścieni. W jego wnętrzu znalazły się miedzy innymi hybrydowe stroboskopy GLP (48 x JDC 1 i 16 x JDC 2), 96 kompaktowych i niezwykle wszechstronnych urządzeń Martin MAC One i 48 głowic Chauvet Professional Maverick Storm 2 BeamWash. Podczas wydarzenia wykorzystano także pokaźny set urządzeń marki Robe (24 x iForte, 56 x Forte i 60 x Robe Robin LedWash 800), a także 152 kompaktowe głowice Claypaky Sharpy. Ponadto 92 ledbary ACME Pixel Line IP, 192 oprawy Elation Fuze Par Z60 IP i 106 naświetlaczy CLF Ares. Listę urządzeń zamyka 48 listw GLP Impression X4 Bar 20, 32 głowy Ayrton Cobra, 107 stroboskopów Prolights SunBlast 3000FC,  48 listw Sunstrips, 398 sztuk PAR 64 i 160 urządzeń DWE.

Za projekt i realizację oświetlenia odpowiadał Jacek Chojczak i niezawodna ekipa Green Beam Design. Głównym dostawcą urządzeń oświetleniowych była firma ATM System. (fot. R. Barczak)

Sterowanie oświetleniem na dużej scenie realizowano przy pomocy konsolet MA Lighting grandMA3 full-size. Dwie z nich będące sercem systemu pracowały w trybie „Full Tracking Backup” dla zapewniania bezpieczeństwa i ciągłości działania. Dwie kolejne konsolety służyły do pre-programingu i jako backup. Ważnym elementem całego systemu było również pięć urządzeń grandMA3 processing unit L oraz siedem przełączników sieciowych Luminex GigaCore 30i. Przesył i dystrybucja sygnałów odbywała się za pośrednictwem urządzeń MA 8Port Node.

Podsumowanie
Jubileuszowa edycja Pol’and’Rock Festival na długo pozostanie w pamięci uczestników jako wyjątkowe wydarzenie, które pod względem technicznym osiągnęło najwyższy poziom. Ogromne uznanie należy się wszystkim osobom odpowiedzialnym za realizację festiwalu. Ich zaangażowanie, najwyższej klasy sprzęt i nowoczesne rozwiązania sprawiły, że było to widowisko o światowym standardzie.

Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Radek Barczak

  • Organizator: WOŚP
  • Producent wykonawczy: Złoty Melon Sp. z o.o.
  • Produkcja: Boscata
  • Nagłośnienie: FOTIS SOUND
  • Oświetlenie: ATM System
  • Multimedia: VES
  • Nagłośnienie centrum prasowego oraz stref partnerskich: Softsound
  • Projekt oświetlenia: Jacek Chojczak, Green Beam Design
  • Scenografia: Labo Studio
  • Konstrukcje scen: Quattro
  • Obsługa techniczna: Galicja Production
  • Podesty sceniczne: Re-Blat
  • Backline: Woodys Backline
  • Realizacja telewizyjna: Piotr Kajszczak, Wojciech Żebrowski, Jerzy Kisała, Marcin Migdalski
  • Technika telewizyjna: Alexfilms
  • Agregaty: Unigreg
  • Dystrybucja prądu: Technical Support
  • Hale namiotowe: Rekord Hale Namiotowe
  • Zaplecze sanitarne i kontenerowe: WCTron
  • Ogrodzenie: Salvada
  • Wózki widłowe i podnośniki: Paligatech
  • Banery/siatki mesh – wydruki: Globart Print
  • Ochrona: JACK Security, 4Moza Security
  • Kierownik budowy: ANDBAR Andrzej Barcewicz

Fotis Sound

  • Jerzy Kubiak (System engineer, FOH)
  • Przemysław Naguszewski (FOH)
  • Jacek Buli Kaczmarek (Crew Chef, TECH)
  • Adam Zawadzki (MON)
  • Piotr Szreder (MON)

Technika:

  • Radosław Scholl,
  • Patryk Sala,
  • Daniel Perdziak,
  • Paweł Różczka,
  • Łukasz Szatan Szatarów (RF coordinator),
  • Jacek Minecki,
  • Rafał Nizio,
  • Nikodem Lenart (Rigger)
  • Rafał Figarski (Rigger)

Kierowcy:

  • Robert Tomaszewski,
  • Adam Piątkowiak,
  • Marcin Pietraszkiewicz,
  • Przemysław Lubecki,
  • Michał Danielewski

Ekipa ASP

  • Tomasz Starosta (FOH)
  • Artur Kiedas (MON)
  • Wiktor Pietruszka (FOH2)
  • Robert Torz (TECH)
  • Marcin Wąchalski (TECH)
  • Buczek Maciej (TECH)
  • Janusz Patrzałek (TECH)
  • Błażej Suchocki (TECH)
  • Andrzej Drygas (TECH)

Green Beam Design

  • Jacek Chojczak (Stage Design)
  • Marcin Kozyra, Jakub Kowalik (Main Stage grandMA3 operator)
  • Tomasz Szwelicki (Main Stage Depence Virtual Programming Studio)
  • Paweł Baran (Main Stage System MA Engineer)
  • Michał Krumholc, Krystian Soliwoda (ASP Stage grandMA2 operator)