Od prawie dwudziestu lat pasjonaci branży AV mogą śledzić poczynania marki Luminex. Ten belgijski producent tworzy urządzenia peryferyjne ułatwiające dystrybucję danych w profesjonalnych zastosowaniach oświetleniowych, ale i też szeroko pojętej dziedzinie AV. Luminex to przede wszystkim switchery, konwertery oraz urządzenia pozwalające na stabilną dystrybucję np. DMX i innych protokołów związanych z oświetleniem. Dziś trudno wyobrazić sobie jakiekolwiek rozwiązania sceniczne bez udziału sieci opartej na protokołach. Wizytówką firmy jest hasło AVNetworkingMadeEasy. Luminex szybko zyskał uznanie wśród fachowców z branży, a urządzenia tej marki często pojawiają się w zestawie z instalacjami opartymi w oświetleniu, np. z niemieckim MA Lighting, czy też w dźwięku, np. z marką Meyer Sound, czego przykładem jest najnowsza trasa zespołu Metallica.
Lumi Split 2.10
Czy w kontekście używania systemu DMX wprowadzenie rozszerzenia protokołu, które wreszcie po latach umożliwiło dwukierunkową komunikację w USITT DMX512 spowodowało pewne… zamieszanie? I owszem. RDM, czyli Remote Device Management (bo o nim mowa), ułatwił co prawda pracę i technikom oraz realizatorom, pozwalając np. na identyfikację i zdalne adresowanie urządzeń z poziomu sterownika, ale stosowanie RDM-u spowodowało wykluczenie możliwości używania starszych peryferiów takich jak np. splitery. Niestety ze względu na konstrukcję starszych rozgałęźników sygnału DMX komunikacja zwrotna nie była możliwa. Dlatego właśnie firmy, które znane są z jakości, ale i też z produkcji zaawansowanych czy definiowalnych z pozoru prostych urządzeń peryferyjnych, szybko stanęły na wysokości zadania i na rynku niemalże natychmiast pojawiły się urządzenia obsługujące RDM. Dziś po latach, kiedy to już komunikacja zwrotna na dobre zagościła w przeróżnych instalacjach, nie jest to oczywiście nic, co mogłoby wprawiać w osłupienie, ale nadal w zaawansowanych systemach obowiązuje jedna zasada: cała instalacja działa tak, jak najsłabszy element systemu. Stąd raczej nie warto oszczędzać na peryferiach czy np. przewodach. Po takim wstępie nie mogę napisać niczego innego, jak tylko wniosków odnoszących się do nowego produktu Luminex, a mianowicie splitera DMX/RDM. Lumi Split 2.10 to urządzenie stworzone z myślą o ciężkich warunkach koncertowych.
Spliter został umieszczony w obudowie typu rack. To właściwie dwa splitery w jednym. Sekcja wejściowa obejmuje gniazda AiB, a wyjściowa ma 10 złącz. Każde ze złącz wyjściowych użytkownik może swobodnie definiować, do którego to sygnału wejściowego mają być przyporządkowane. Spliter ma też możliwość filtrowania RDM tam, gdzie starsze urządzenia nie radzą sobie z jego obsługą. W tym miejscu chodzi o to, że pakiet danych DMX przystosowany do obsługi RDM ma nieco dłuższe przerwy pomiędzy tzw. paczkami, a to może powodować złą interpretację sygnału przez niektóre urządzenia. Tu muszę nadmienić, że spliter został wyposażony w tryb regeneracji sygnału z możliwością konfigurowania czasów, do obsługi urządzeń właśnie z gorszą tolerancją na tego typu modyfikacje. Obsługa splitera obejmuje też zaawansowane opcje łączenia sygnału HTP/LTP. Jak na profesjonalny spliter przystało, urządzenie ma izolację optyczną oraz galwaniczną.
GigaCore 30i
Dziś cała branża AV opiera się na przesyle sieciowym danych, które można następnie przetworzyć na właściwie sygnały wejściowe czy też wyjściowe. To oczywiście dotyczy transmisji danych AV, ale równocześnie zostają przesyłane same protokoły obsługujące dany system, jak i zasilanie poszczególnych urządzeń. Stąd zapotrzebowanie na zaawansowane switche sieciowe o dużej przepustowości jest dziś bardzo duże.
Marka Luminex wprowadziła niedawno model GigaCore 30i o przepustowości 10Gb. Został on wyposażony w gotowe konfiguracje dot. obsługi czy to QoS, czy to IGMP multicast, a także PTPv2. GigaCore jest przeznaczony nie tylko do pracy w środowisku Dante, ale i dla innych protokołów wykorzystywanych w coraz to bardziej zaawansowanych instalacjach. Mam tu na myśli znane nam wszystkim protokoły takiej jak NDI, MA-Net, Art-Net, sACN, AES67, czy Q-SYS. Oczywiście wymieniłem tylko te najbardziej popularne, co nie zmienia faktu, że urządzenie z pewnością nada stabilny ton pracy i z innymi zaawansowanymi protokołami.
Rozwój technologiczny spowodował też możliwość przesyłania zasilania dla niektórych urządzeń. Dziś PoE jest już standardem, a GigaCore obsługuje również nieco mocniejszą wersję, czyli PoE++. Zatem bez żadnych problemów dzięki GigaCore zasilanie dotrze do konwerterów sygnału, kamer z obsługą TPZ czy też np. wzmacniaczy głośników aktywnych.
LumiNode 12
Na sam koniec zostawiłem sobie bramkę sieciowo-DMX-ową. I tu Luminex zdaje się, że zapewnił najwyższe standardy oraz możliwości konfiguracyjne, które zadowolą nawet najbardziej wymagających realizatorów czy projektantów. Wyobraźmy sobie instalację DMX, gdzie bez zbędnej fizycznej zmiany konfiguracji samych przewodów możemy dowolnie i plastycznie potraktować naszą sieć, zmieniając np. sterowniki oświetlenia czy też w zupełnie inny sposób konfigurując poszczególne Universy. Tu z pewnością zastosowanie zaawansowanej bramki LumiNode 12 typu Ethernet-DMX będzie dobrym pomysłem. LumiNode jest właściwie na tyle rozbudowanym urządzeniem, że pozwala użytkownikowi na pełną dowolność konfiguracyjną. Ta solidna obudowa wykonana w standardzie rack 19” mieści w sobie dwanaście złączy DMX oraz dwa porty Ethercon (1Gb). Każde z gniazd DMX może służyć jako wejście lub wyjście, a LumiNode obsługuje wszystkie protokoły najbardziej popularne w branży. Mam tu na myśli Art-Net, sACN, KiNET, RTTRpl (Blacktrax).
Tekst: Paweł Murlik, Muzyka i Technologia