Centrum Edukacyjno-Rekreacyjne w Markach to miejsce wyjątkowe z wielu względów. Wyróżnia je ciekawa architektura, innowacyjne technologie proekologiczne oraz najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu oświetlenia scenicznego, mechaniki sceny i dźwięku, których dostarczeniem zajęło się Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Teatr oraz firma Audio Plus.
Centrum Edukacyjno-Rekreacyjne w Markach
Kompleks w Markach spełnia ważną i wielofunkcyjną rolę dla lokalnej społeczności. To jeden z niewielu obiektów w kraju oferujący tak różnorodną ofertę kulturalną, sportową, edukacyjną i rozrywkową. W jego skład wchodzi: otwarta we wrześniu 2019 roku część szkolna oraz druga, główna część, czyli budynek sportowo-rekreacyjny, oddany do użytku pod koniec listopada ubiegłego roku. Mieszczą się tam: sala widowiskowa, hala sportowa, basen, sala fitness, sala sportów walki oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla spółki zarządzającej obiektem. Dodatkowo do dyspozycji jest również stadion i boisko.
Scena MCER została wyposażona w system liniowy marki Electro-Voice dostarczony przez firmę Audio Plus. Składa się na niego 10 zestawów EVA2082S zawieszonych po 5 modułów na stronę. Za przetwarzanie najniższego pasma odpowiadają subbasy EVA-1151D zainstalowane za głównymi gronami, po 3 na stronę. (fot. K. Skłodowski)
Mareckie Centrum Edukacyjno-Rekreacyjne zostało zaprojektowane przez specjalizującą się w innowacyjnych technologiach pracownię architektoniczną Punkt Zero. Generalnym wykonawcą inwestycji, której łączny koszt wyniósł ponad 100 mln zł, był Budimex SA. Całość została zrealizowana w duchu zrównoważonego budownictwa, a dodatkowo MCER może poszczycić się mianem jedynego w Polsce, ekologicznego i „zero-energetycznego” budynku użyteczności publicznej. Wszystko to dzięki zastosowanym źródłom energii odnawialnej takim jak panele fotowoltaniczne, pompy ciepła i agregaty kogeneracyjne.
Front fill składa się z czterech zestawów Electro-Voice EVU- 2062/75. (fot. K. Skłodowski)
O bezkompromisowym podejściu do zagadnienia może świadczyć również bagienny dach będący doskonałą przestrzenią dla wielu gatunków fauny i flory i mający za zadanie filtrowanie powietrza i zmniejszenie poziomu hałasu w pomieszczeniach. Wszystkie te rozwiązania zostały potwierdzone prestiżowymi certyfikatami i nagrodami ekologicznymi. Z uwagi na wyjątkowy charakter całego przedsięwzięcia zastosowane rozwiązania z zakresu dźwięku oraz oświetlenia i mechaniki scenicznej również musiały spełniać wyśrubowane parametry, zarówno pod względem energooszczędności, jak i wydajności.
Zastosowane oprawy oświetleniowe to wysoce wydajne i energooszczędne rozwiązania pochodzące od uznanych w branży producentów. (fot. P. Piekut)
Scena MCER – oświetlenie
Najważniejsza, z naszego punktu widzenia, przestrzeń dysponuje profesjonalną sceną i widownią na 350 miejsc z dwoma miejscami dla osób niepełnosprawnych. Projekt technologii scenicznej sali widowiskowej został wykonany w 2013 roku przez specjalistów z firmy PS Teatr na zlecenie pracowni architektonicznej Punkt Zero. W ramach oświetlenia scenicznego zaprojektowano i dostarczono kompletny system składający się z konsolety oświetleniowej, dimmerów, systemu sterownia DMX oraz licznych opraw oświetleniowych.
Sterownik systemu oświetlenia scenicznego ChamSys MQ500. (fot. P. Piekut)
W przypadku sterownika systemu oświetlenia scenicznego zdecydowano się na rozwiązanie brytyjskiej marki ChamSys MQ500. Urządzenie wyposażone jest w dwa ekrany multitouch pracujące w rozdzielczości Full HD, z regulowanym kątem widzenia i intuicyjną obsługą dotykową. Konsoleta pozwala na obsługę do 102 400 wbudowanych parametrów oraz 200 linii danych bez konieczności zewnętrznego przetwarzania. Na jej pokładzie znajduje się między innymi wbudowany wizualizer MagicVis 3D i media player MagicHD.
Reflektor typu PC – SpotlightVario12. (fot. P. Piekut)
Zastosowane oprawy oświetleniowe to wysoce wydajne i energooszczędne rozwiązania pochodzące od uznanych w branży producentów. Większość z nich opartych jest na źródłach światła LED. Wśród nich znalazły się głowice ruchome typu wash NICK NRG 1201 FPR włoskiej marki DTS, głowice ruchome typu spot Martin Rush MH 1 Profile Plus, wysokiej klasy reflektory profilowe Philips Selecon, reflektory typu PC Spotlight Vario, reflektory typu Fresnel tego samego producenta, PARNel’e ETC, naświetlacze Altman Spectra i reflektory prowadzące Spotlight Vedette. W zestawie nie zabrakło również kompaktowej i niezwykle wydajnej wytwornicy mgły Hazebaze Hazer Pro charakteryzującej się bardzo cichą pracą.
Asymetryczny naświetlacz Altman Spectra ze źródłami LED o mocy 200W. (fot. P. Piekut)
Cały system uzupełniają splittery DTS i niezawodne dimmery Philips Strand Wallrack z chłodzeniem konwekcyjnym.
Zanim jednak wszystkie te urządzenia znalazły się w sali widowiskowej, ich instalację poprzedziły prace związane z wykonaniem mechanizacji sceny wraz z systemem napędów. W skład systemu mechaniki sceny, zaprojektowanego i dostarczonego przez ekipę PS Teatr weszły: dwa mosty oświetleniowe, pięć sztankietów dekoracyjnych, kurtyny oraz system sterowania wraz z pulpitem dotykowym.
Splittery włoskiem marki DTS (fot. P. Piekut)
Nagłośnienie sali widowiskowej
Dostawcą systemów audio do MCER była doświadczona w tego typu realizacjach firma Audio Plus z Łomianek. W sali widowiskowej zastosowano rozwiązania amerykańskiej marki Electro-Voice, a rolę nagłośnienia głównego pełni system liniowy EVA (Expandable Vertical Array). W sumie zainstalowano 10 szerokopasmowych zestawów EVA 2082S w liczbie po 5 modułów na stronę. Za przetwarzanie najniższego pasma odpowiadają zaś subbasy EVA-1151D, zawieszone za głównymi gronami (6 sztuk).
Subbasy EVA-1151D zainstalowane za gronami głównymi (fot. K. Skłodowski)
W przypadku wydarzeń wymagających zastosowania zwiększonego zakresu niskich częstotliwości MCER dysponuje dwoma dodatkowymi subbasami EV XSub. Front fill składa się z czterech zestawów Electro-Voice EVU- 2062/75. Te same konstrukcje szerokopasmowe zastosowano jako głośniki efektowe w liczbie 12 sztuk, zainstalowanych na tylnej i bocznych ścianach widowni.
Front fill składa się z czterech zestawów Electro-Voice EVU- 2062/75. (fot. K. Skłodowski)
System nagłośnieniowy jest zasilany przez dedykowane końcówki mocy Dynacord z serii L z zaawansowanym processingiem, ulokowane w amplifikatorni nad sceną. Całość uzupełniają bezprzewodowe systemy mikrofonowe Electro-Voice serii RE oraz przewodowe modele mikrofonów z serii ND.
Rolę konsolety głównej pełni mikser cyfrowy Midas Pro2 wyposażony w kartę rozszerzeń Dante, który może pracować na stanowisku FOH ulokowanym na widowni lub w kabinie realizatora. Na scenie znajdują się dodatkowo trzy stageboksy Midas DL153, a transmisja sygnałów realizowana jest przy pomocy cyfrowych protokołów Dante i AES50.
Poza front fillem zestawy EVU- 2062/75 zainstalowano także na tylnej i bocznych ścianach widowni. (fot. K. Skłodowski)
Sala widowiskowa dysponuje również profesjonalnym systemem inspicjenckim opartym na urządzeniach marki RTS, którego głównym elementem jest matryca ZEUS. W jego skład wchodzą ponadto głośniki sufitowe Dynacord zainstalowane w pomieszczeniach technicznych, garderobach i foyer.
Nagłośnienie pozostałych stref
Największym pomieszczeniem w MCER jest hala sportowa o powierzchni 1500 m2 z dwoma trybunami – stałą i rozkładaną – o łącznej liczbie 758 miejsc siedzących. Zastosowane w niej nagłośnienie oparto na głośnikach Electro-Voice EVC-1122/VI z najnowszej serii Variable Intensity. W sumie zainstalowano 15 zestawów w kolorze białym.
Basen i jego widownia zostały nagłośnione 12 zestawami Electro-Voice EVC-1122/VI, oferującymi ponadprzeciętne parametry pracy. (fot. K. Skłodowski)
Głośniki wyróżniają się charakterystycznym kształtem obudowy, która pozwala na bezproblemową instalację w zagłębieniach sufitu oraz narożnikach. Przy swojej kompaktowej formie oferują równocześnie wysoką skuteczność i duży zasięg, a innowacyjna dwudrożna konstrukcja zapewnia równe pokrycie dokładnie zdefiniowanego obszaru. Nie bez znaczenia jest fakt, że zestawy EVC-1122/VI cechują się dużą wytrzymałością mechaniczną i odpornością na wilgoć. Z tego też względu zdecydowano się ich użyć również na basenie w liczbie 12 sztuk, zasilanych wzmacniaczami Electro-Voice serii CPS i PA. W przylegającej do basenu strefie SPA z grotą solną zainstalowano z kolei sufitowe zestawy głośnikowe Dynacord DC1. Te same zestawy uzupełnione o subwoofery sufitowe Electro-Voice zamontowano w salach fitness, sportów walki oraz na korytarzach (w sumie 48 sztuk).
Z uwagi na dużą wytrzymałość mechaniczną specjaliści z Audio Plus zdecydowali się użyć zestawów z najnowszej serii Variable Intensity również w sali sportowej. (fot. K. Skłodowski)
Na zakończenie warto dodać, że rozwiązania nagłośnieniowe dostarczone przez Audio Plus objęły także część szkolną. Specjaliści firmy z Łomianek zainstalowali w niej nowoczesny system radiowęzłowy oparty na sufitowych głośnikach Dynacord DC oraz ściennych zestawach głośnikowych Electro-Voice z serii S i Dynacord serii WL ulokowanych w salach oraz na korytarzach. W skład tego systemu wchodzą ponadto wzmacniacze i stacje przywoławcze marki Dynacord oraz odtwarzacze i miksery marki Yamaha.
Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Piotr Piekut, Krzysztof Skłodowski
SCENA MCER (wyposażenie)
Oświetlenie i mechanika sceny:
14 reflektorów typu PC – Spotlight Vario12
10 reflektorów typu PC – Spotlight Vario25
4 reflektory profilowe elipsoidalne – Philips Selecon SPX 15-35
6 reflektorów profilowych elipsoidalnych – Philips Selecon SPX 25-50
8 reflektorów typu PC LED – Spotlight PC 200 WW
8 reflektorów typu PC LED – Spotlight FRESNEL 450 RGBW
4 reflektory profilowe LED RGBW – Philips SeleconPL1 MKII 18-34
4 reflektory profilowe LED RGBW – Philips SeleconPL1 MKII 24-44
12 reflektorów typu PAR – Source FourPAR
6 naświetlaczy asymetrycznych – Altman Spectra CYC 200 LED
6 ruchomych głów typu WASH LED – DTS NICK NRG 1201 FPR
6 ruchomych głów typu SPOT LED – Martin RUSH MH 1 Profile Plus
2 reflektory prowadzące LED ze statywem – Spotlight Vedette 250 RGBW
1 wytwornica mgły Hazebaze Hazer Pro
1 sterownik systemu oświetlenia scenicznego ChamSys MQ 500
Infrastruktura techniczna: 44 regulowanych i 42 nieregulowanych obwodów elektrycznych
6 naświetlaczy oświetlenia roboczego
2 sztankiety oświetleniowe oraz 4 sztankiety scenograficzne
Kurtyna sceny rozsuwana z napędem elektrycznym o długości torowiska 15 m.
Nagłośnienie:
10 modułów szerokopasmowych Electro-Voice EVA-2082S
6 subwooferów Electro-Voice EVA-1151D
2 subwoofery Electro-Voice Xsub
4 zestawy Electro-Voice EVU-2062/95 – front fill
12 zestawów Electro-Voice EVU-2062/95 – głośniki efektowe
8 głośników monitorowych Electro-Voice ELX12
8 mikrofonowych systemów bezprzewodowych Electro-Voice RE2 z kompletem ośmiu mikrofonów nagłownych oraz czterech do ręki HTU2D-767a
Mikrofony Electro-Voice 3x ND68, 6x ND76, 4x ND44, 4x ND46 6x ND66
Końcówki mocy DynacordL3600 i L2800
Mikser cyfrowy Midas Pro2 + 3 stageboxy DL153