Nagłośnieniem wszystkich parkietów tanecznych tegorocznej, piętnastej edycji Mayday zajęła się ponownie firma Pol-Audio.

 Kiedy 10 listopada 2000 roku w katowickim Spodku swoją pierwszą odsłonę miała jedna z najbardziej kultowych imprez związanych z muzyką elektroniczną świata, nikt nie był w stanie z całą pewnością powiedzieć, że również na naszym rodzimym rynku będzie to produkcja znana, lubiana i ciesząca się popularnością.  Kolejne edycje pokazały, że Mayday również w Polsce bardzo szybko zbudował ogromną grupę fanów, którzy co roku tłumnie przybywają do Katowic. W długi listopadowy weekend 2014 roku zorganizowana została piętnasta już odsłona imprezy. Chociaż co roku organizatorzy proponują publiczności coraz to nowe atrakcje, technologia towarzysząca produkcji jest rozwijana, a na stanowisku DJ pojawiają się coraz nowsze gwiazdy muzyki techno, jedno od wielu lat jest niezmienne – sprawdzone ekipy techniczne uczestniczące w projekcie.  Nagłośnieniem wszystkich parkietów tanecznych tegorocznej, piętnastej edycji Mayday zajęła się ponownie firma Pol-Audio. Jak co roku głównym założeniem przyświecającym projektantom systemu grającego na największym parkiecie w arenie było granie z czterech stron, centralnie na środek parkietu tanecznego. Dodatkowo w formie gron delay zainstalowanych za gronami głównymi nagłaśniany był obszar dookoła parkietu, gdzie na trybunach siedziała publiczność.Główny system był złożony w sumie z dwudziestu czterech kolumn Pol-Audio SLA 115, uzupełnionych sześcioma zestawami Pol-Audio SLA 210 na każdej z wież. Model SLA 2010 pełnił w tej konfiguracji rolę swego rodzaju outfilla, oczywiście z odwróconą stereofonią, tak aby w każdym miejscu parkietu uczestnicy imprezy słyszeli stereo. Wspomniany już obszar trybun był nagłaśniany z pomocą modelu SLA 208. W sekcji frontfill również zastosowano kolumny SLA 208, z pomocą których zestawiono dwa klastry po trzy sztuki.W przypadku muzyki, która gości na Mayday, niezwykle ważne są najniższe częstotliwości. Aby zapewnić ich odpowiedni poziom, zastosowano trzydzieści dwa subbasy Pol-Audio TP 118-1000 podzielone na kilka grup z osobnym processingiem czasowym. Całość była zasilana czterema wzmacniaczami Powersoft i pracowała w paśmie 34–60 Hz. Całość systemu była zarządzana czterem procesorami Xilica serii XD oraz XTA 428. Oczywiście w trakcie strojenia korzystano także z programu Smaart.Realizacja dźwięku dla wszystkich artystów odbywała się z pomocą systemu DiGiCo SD9 oraz madi rack. Sygnały ze sceny na FOH-a transmitowane były w formie analogowej. System monitorowy składał się z zestawu Pol-Audio SLA208 i subbasów Pol-Audio TP 118-1000 sygnały do niego wchodziły bezpośrednio z konsolety DJ-a.  Projekt oświetlenia tegorocznej edycji Mayday przygotował Michał Dobek, natomiast podobnie jak w poprzednich latach, sprzęt dostarczyła firma TSE. Patrząc na zestaw sprzętu użytego w tym roku w poszczególnych przestrzeniach, w oczy rzuca się fakt, że w projekcie nie znalazły się oprawy ogromne gabarytowo i mające bardzo mocne, często kilkukilowatowe źródła światła. Ich miejsce zajęły niewielkie, kompaktowe kilkusetwatowe oprawy pozwalające na uzyskanie porównywalnych efektów przy równoczesnym znacznie mniejszym zapotrzebowaniu mocowym. W największej przestrzeni, czyli na Arenie zainstalowano scenę zbudowaną w oparciu o konstrukcję Layhera, która wraz z wingami miała grubo ponad 50 m szerokości. Aby ożywić konstrukcję, użyto trzydziestu dwóch sztuk opraw Clay Paky Alpha Wash. Po jednym washu zainstalowano także w tylnych wieżach dźwiękowych. Dodatkowo projektant całego zestawu światła wykorzystał także trzydzieści cztery sztuki Robe Robin 600 LEDWash. Na wspomnianej konstrukcji zainstalowano również sporą liczbę spotów ClayPaky Alpha Spot 800 QWO (48 szt.), w sumie trzydzieści stroboskopów Martin Atomic 3000, dwadzieścia cztery Sunstripy Active, czterdzieści cztery blindery Molefay 4DWE. W kilkunastu klatkach Layhera zainstalowane zostały także ekrany Hi LED w konfiguracji 2,4 × 1,8 m. We frontowej części podestu DJ zainstalowano również ekran diodowy skonfigurowany w rozmiarze 8 × 2 m. W oknie scenicznym znalazła się także spora liczba opraw z wymienionej powyżej listy modeli. Logotyp imprezy, osadzony w kole w kraty, został obrysowany dodatkowo trzydziestoma dwoma niewielkimi głowicami typu beam – Robe Robin 100 LEDBeam. Wykonawcy byli oświetlani z pomocą ośmiu naświetlaczy SGM SixPack. Jeżeli chodzi o nowinki techniczne, w przestrzeni areny użyto dwunastu sztuk bardzo szczególnych urządzeń – Magic Panel marki Ayrton. Drugą co do wielkości przestrzenią taneczną była scena na lodowisku. Zaprojektowano tutaj odpowiednio mniejszą konstrukcję sceniczną, w którą wpisano dwa ekrany projekcyjne o wymiarach 7,5 × 5 m każdy. Wśród zainstalowanych na wykonanej z kratownic konstrukcji zainstalowano takie oprawy jak Martin MAC 250 Entour (16 szt.), Martin Atomic 3000 (8 szt.), a także sporą liczbę ARC Padów. W części, gdzie występowali DJ-e, front na nich świeciły dwa washe Clay Paky Alpha Wash, wspierane dodatkowo przez zainstalowane na barze Sunstripy Active (7 szt). Dodatkowo nad dancefloorem zainstalowano cztery mniejsze i jedną większą konstrukcję w formie połówki koła, na których zawieszone zostały wspomniane już ARC Pady oraz głowice Clay Paky Alpha Profile 1200 (21 szt.). Najmniejszą przestrzenią była sala gimnastyczna. Tutaj na konstrukcji typu ground suport zawieszono Martin Mac 700 (16 szt.), i-Pix BB7 (12 szt.), Sunstripy Active, z pomocą których świecono również swego rodzaju footlighty dla DJ-ów, oraz dziesięć opraw Clay Paky Alpha Wash. Chociaż samych głowic ruchomych było tutaj proporcjonalnie mniej, to w całym projekcie nie zabrakło ekranu diodowego, który zainstalowano na frontowej ścianie baru dla DJ-ów. Miał on wymiary 4,8 × 1,2 m. Na głównym parkiecie światło było realizowane z pomocą konsolety MA Lighting grandMA2 full size wspartej konsoletą MA Lighting grandMA2 light. Lodowisko realizowano z pomocą konsolety MA Lighting grandMA pierwszej generacji, natomiast na sali gimnastycznej użyto konsolety Avolites. Jeżeli chodzi o wytwornice dymu, użyto maszyn MDG Atmosphere.  W oprawie wizualnej tegorocznej odsłony Mayday nie mogło zabraknąć laserów, które jak co roku przywiozła do katowickiego Spodka firma Mediam, a przygotowaniem show laserowego i jego realizacją zajął się Maciek Bubula. Na głównym parkiecie zastosowano szesnaście projektorów firmy Kvant. Ośmioma z nich były urządzenia o mocy 20 W pracujące z kolorami RGB, osiem kolejnych stanowiły lasery zielone 8 W. Jako system sterujący wykorzystano oprogramowanie Pangolin Beyond, a pokazy były zsynchronizowane z oświetleniem oraz pirotechniką za pomocą time code’u.Firma Mediam zapewniła lasery nie tylko na głównej arenie, ale również na pozostałych parkietach, gdzie znalazły się lasery niebiesko-czerwone o mocy 12 W oraz zielony laser pięciowatowy.  Przygotowaniem i realizacją wyświetlanych na panelach LED wizualizacji na tegorocznej odsłonie Mayday po raz kolejny zajęli się Tomek Gawroński i firma Tving. System realizacji w arenie pracował w oparciu o dwa media serwery. Pierwszy z nich był Catalyst, z pomocą którego wypuszczane były intra oraz tzw. main members show; każdy z tych elementów był zsynchronizowany ze światłem oraz laserami z użyciem time code’u. Drugim media serwerem było oprogramowanie Resolume Arena sterowane z pomocą protokołu open sound control z poziomu iPada. Jeżeli chodzi o scenę, na lodowisku przygotowany został tam content video z udziałem modelki i mrocznych klimatów dopasowanych do stylistyki muzycznej panującej na tym parkiecie, a także animacje wyświetlane na ekranach projekcyjnych oraz zmapowanym logo Mayday. Jeżeli chodzi o realizację, na lodowisku korzystano z oprogramowania Resolume Arena pracującego na dostarczonym przez firmę Mediam komputerze Mac Pro. Jak powiedział Tomek Gawroński: „Forma przygotowania wizuali opierała się o maskę LED i to pod nią tworzone były poszczególne wizuale. Wszystkie w wersji animowanej w programach Adobe After Effect, Blender oraz Cinema 4d. W trakcie realizacji każdy z wizuali był kontrolowany i dopasowywany na żywo, poza kilkoma wyjątkami, w których troje artystów przyjechało z własnym contentem video oraz VJ-em”. Zdjęcia: Tomasz Kwaśny www.fotoz.pl Pol-Audio www.polaudio.pl TSE www.tse.com.pl Mediam www.mediam.com Tving www.tving.pl