Metallica to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i kreatywnych zespołów muzycznych. Niedawno artyści wyruszyli w trasę koncertową „M72 World Tour”, która będzie trwała dwa lata i obejmuje kilka kontynentów. Na system dźwiękowy składa się 288 wielkoformatowych liniowych zestawów głośnikowych Meyer Sound PANTHER, które umożliwiają odbiór stereofonicznego dźwięku w pełnym zakresie pasma przenoszenia na całym obszarze widowni.
Koncerty zespołu Metallica od dekad słynęły z technologicznych i artystycznych innowacji. Dzisiaj zespół wraz dyrektorem kreatywnym Danem Braun po raz kolejny przełamuje schematy. Na każdym przystanku trasy odbędą się dwa koncerty z całkowicie różnymi setami utworów. Słynny snake pit (strefa dla najwierniejszych fanów) znajduje się teraz wewnątrz sceny. Cztery zestawy perkusyjne Larsa Urlich są na zmianę podnoszone na scenę w zależności od utworu. Pole dźwiękowe zostało poszerzone, aby zapewnić szeroki obraz stereofoniczny gitar i perkusji w każdym miejscu widowni stadionu.
„Zawsze zastanawiam się jak nasze nowe pomysły będą działać na dużą skalę” – przyznaje Braun – „Ale mamy świetnych partnerów, na których możemy polegać, a jednym z nich jest Meyer Sound. Tak więc nigdy nie pozwalam, aby takie aspekty jak praktyczność czy logistyka ograniczały nasz proces twórczy”.
Braun przedstawił koncepcję nagłośnienia trasy założycielom firmy Meyer Sound, Johnowi i Helen Meyer. Po przeanalizowaniu zaprezentowanego pomysłu, Meyerowie przydzielili projekt dyrektorowi optymalizacji systemów, Bobowi McCarthy, który miał za zadanie zaprojektować system dźwiękowy na tę trasę.
„Powiedziałem Bobowi, że moim celem jest uzyskanie wyrównanego, pełnego, stereofonicznego dźwięku w każdym punkcie widowni” – kontynuuje Braun. „Chcieliśmy, aby wszyscy słyszeli zespół tak, jakby korzystali z monitorów bliskiego pola i myślę, że udało nam się to osiągnąć lepiej niż kiedykolwiek wcześniej podczas naszych koncertów”.
Braun docenił również nowe zestawy line array PANTHER, opisując je jako kluczowy element wpływający na powodzenie projektu. „Klarowność systemu Meyer zapiera dech w piersiach, co w połączeniu z genialnym projektem Boba McCarthy’ego daje spektakularny dźwięk”.
Za realizację FOH Metalliki odpowiada Greg Price, znany z wieloletniej współpracy nie tylko z legendami hard rocka, jak Black Sabbath i Ozzy Osbourne, ale także za realizacje pop, w tym „The Glee Show on Tour”, Hannah Montana/Miley Cyrus i Chicago.
„Jesteśmy po kilku koncertach trasy i jak na razie jestem pod wielkim wrażeniem” – mówi Price. „I muszę powiedzieć, że nie sądzę, aby jakikolwiek inny producent nagłośnienia na świecie był w stanie sprostać temu, co próbujemy zrobić podczas tej trasy”.
Price opisuje PANTHER jako „system PA, który działa jak monitor referencyjny, jak Amie lub Bluehorn w studiu. W moim miksie słyszę rzeczy, o których zawsze wiedziałem, że się w nim znajdują, ale brakowało im definicji. Teraz słyszę je wyraźnie i mogę z nimi pracować”.
System nagłośnienia „M72 World Tour” jest instalowany na trzech pierścieniach. Na zewnętrzny pierścień składa się osiem wież, po dwa grona PANTHER na każdej wieży: cztery dłuższe grona z 16 zestawami i cztery krótsze grona z 13 zestawami. Na każdej wieży zawieszone są też podwójne zestawy sześciu subwooferów 1100 LFC i jeden zestaw sześciu VLFC. Kolejny system zawieszony jest na konstrukcji znajdującej się nad sceną: osiem gron, każde po siedem zestawów PANTHER. Ten system zapewnia pokrycie dźwiękiem 42 metry od sceny. Spadek w okolicy centrum widowni jest uzupełniony przy pomocy ośmiu wąskokątnych UPQ D2. Na zewnętrznej części pierścienia instalowane jest 20 kompaktowych zestawów ULTRA X40 pełniących funkcję frontfilli. Uzupełnieniem gron jest osiem punktów z dwoma subbasami 1100-LFC postawionymi na ziemi.
Cały system jest podłączony, sterowany i monitorowany za pośrednictwem trzech sieci MILAN AVB. Jedna sieć łączy się bezpośrednio ze wszystkimi 288 głośnikami PANTHER za pośrednictwem 10 platform sieciowych Galileo GALAXY 408 i dwóch Galileo GALAXY 816 z wykorzystaniem sieci światłowodowej zawierającej 26 switchy Luminex Gigacore. Kolejne dwie sieci służą do dystrybucji sygnału i monitorowania pozostałych analogowych głośników Meyer Sound, a także zapewniają redundantne wejścia analogowe do głośników PANTHER. Trzy sieci składają się z 52 switchy Luminex i 35 platform GALAXY. Nowe oprogramowanie Nebra firmy Meyer Sound pozwala na zarządzanie całą konfiguracją sieci, połączeniami i monitorowanie systemu w czasie rzeczywistym.
Następną innowacją jest zastosowanie na trasie „M72 World Tour” Spacemap Go – narzędzia do projektowania i miksowania przestrzennego Meyer Sound. Efekty słychać w intro do utworu „One” – gdy dźwięk czterosilnikowego bombowca okrąża stadion z przekonującym realizmem.
„Niektórzy sąsiedzi zastanawiali się, czy na stadionie latał prawdziwy samolot” – mówi Greg Price. „Ale Metallica jest zespołem stawiającym na prostotę i nie lubi stosować zbyt wielu sztuczek. Dźwięk przestrzenny w przypadku Metalliki ma na celu wzmocnienie przekazu, przy zachowaniu naturalności występu”.
„M72 World Tour” jest produkowany przez Clair Global. Price podkreśla, jak dobrą logistykę i fachową wiedzę posiada firma. „Pozdrawiamy Clair Global i składamy wyrazy szacunku za ich ogromny wysiłek włożony w budowę systemów audio na trasie M72” – mówi.
Światowa trasa koncertowa Metalliki „M72 World Tour” rozpoczęła się 27 kwietnia. W planie są koncerty w Europie, USA, Meksyku i Kanadzie, a cała trasa zakończy się w drugiej połowie 2024 roku.
Opracowanie: Iwona Wierzbanowska, Muzyka i Technologia”
Zdjęcia: Ralph Larmann
Źródło: www.meyersound.com