Styczeń to miesiąc kojarzony przez wiele osób z Finałem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jest to więc dobry moment, żeby wspomnieć minioną, 29. edycję kultowego już festiwalu Pol’And’Rock. Przyjrzymy się systemowi nagłośnienia Meyer Sound PANTHER użytego na Dużej Scenie, za którego dostarczenie odpowiadała firma The Brawlers.
„Najpiękniejszy Festiwal Świata” od lat przyciąga osoby o różnych poglądach i gustach muzycznych. Zeszłoroczny line-up festiwalu był niezwykle eklektyczny, a organizatorzy zadbali o to, by na Dużej Scenie zagościły zarówno polskie, jak i zagraniczne gwiazdy, reprezentujące różne gatunki muzyczne: rock, metal, elektronikę czy hip-hop. Wśród zaproszonych gwiazd znaleźli się między innymi Apollo 440, Bullet For My Valentine, Lady Pank, Zalewski czy While She Sleeps. Pol’And’Rock Festival odbył się po raz drugi na lotnisku Czaplinek-Broczyno i tradycyjnie przyciągnął tłumy. Wybór oraz konfiguracja systemu nagłośnienia musiały być odpowiednio przemyślane, tak, by zapewnić wyrównane pokrycie dźwiękiem na powierzchni całej widowni.
Firma The Brawlers, której właścicielem jest jeden z najbardziej doświadczonych polskich producentów wydarzeń, Remigiusz Kasztelnik, zdecydowała się na wybór wielkoformatowego systemu liniowego Meyer Sound PANTHER, który miał światową premierę na początku zeszłego roku. Nowe zestawy Meyer Sound PANTHER wytwarzają maksymalną moc akustyczną 150 dB SPL, a ich waga to zaledwie 68 kg. Kompaktowe wymiary (969 mm x 377 mm x 565 mm) modułów oraz ich aktywna konstrukcja pozwalają nie tylko zredukować powierzchnię zajmowaną przez sprzęt w transporcie, ale również ułatwiają logistykę podczas montażu. Co istotne, pobór mocy w systemach PANTHER jest zmniejszony o około 20% w porównaniu z poprzednimi, porównywalnymi systemami producenta.
Na potrzeby festiwalu Pol’And’Rock zaprojektowano system, na który złożyły się w sumie 142 moduły. W ramach gron głównych zainstalowano po 18 modułów PANTHER na stronę. Kolejne 14 modułów PANTHER na stronę skonfigurowano jako grona outfill, a uzupełnienie środkowego obszaru widowni zapewniło 8 zestawów frontill, również z serii PANTHER.
Oczywiście, przy tak dużej skali wydarzenia i obszarze widowni, niezbędna była konfiguracja wież delay (4 x 16 Meyer Sound PANTHER). Cały system uzupełniło 40 subwooferów Meyer Sound 1100-LFC. Processing oraz sterowanie odbywało się z poziomu trzech procesorów Meyer Sound Galileo Galaxy 816 i ośmiu Meyer Sound Galileo Galaxy 408.
Niezaprzeczalnie, festiwal Pol’And’Rock z każdym rokiem jest organizowany z coraz większą starannością i dotyczy to również jakości nagłośnienia. Instalacja jednego z najnowocześniejszych systemów, do jakich należy Meyer Sound przy tak dużej skali wydarzenia i obszarze widowni, niezbędna była konfiguracja wież delay (4 x 16 Meyer Sound PANTHER), i zaangażowanie czołowej ekipy The Brawlers pozwoliły słuchaczom doświadczyć najwyższej jakości brzmienia na terenie całego festiwalu, co zostało zauważone oraz docenione zarówno przez organizatorów festiwalu, jak i uczestników wydarzenia.
Tekst: Iwona Wierzbanowska, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Daniel Wojtala