Warto iść z trendami i na bieżąco aktualizować swoją wiedzę dotyczącą najnowszych produktów. Nie oznacza to jednak, że należy pominąć naukę w dziedzinie sprawdzonych rozwiązań i zaniedbać rozwijanie umiejętności związanych z obsługą modeli starszych, a wciąż stanowiących pewnego rodzaju standard czy też wyznacznik jakości i funkcjonalności. Z podobnego założenia wyszedł SoundTrade, organizując cykl szkoleń prowadzonych przez Michała Niezbeckiego w nowym showroomie firmy w podwarszawskim Piasecznie.

Zamiarem dystrybutora było przedstawienie systemu pracy na produkowanych już od lat konsoletach serii Pro, czyli wersji Pro1 i Pro2, przybliżeniu ich możliwości i sposobu pracy. Jednak najistotniejszą kwestią był fakt przeprowadzenia warsztatów typowo praktycznych, które zagwarantują uczestnikom bezpośredni kontakt ze stołami, o których mowa. Jest to sprawa o tyle istotna, że pod względem systemu obsługi, Midas wpadł w pewnego rodzaju wiralową pułapkę, która polegała na straszeniu trudnościami w konfiguracji wstępnej stołu, problemach w rozumieniu routingu itd. Michał Niezbecki pracuje z modelami PRO już od wielu lat, i jak nikt wie, jak zautomatyzować i przyspieszyć procesy konfiguracyjne, tak aby nawet przy minimalnej ilości czasu dostępnego na próbę, zdążyć wycisnąć z deski oraz sygnałów do niej wchodzących finalną wersję miksu gotową do podania na gorąco wprost do uszu odbiorców.

Michał Niezbecki, SoundTrade

Demitologizacja trudności związanych z kwestiami routingu i braku dotykowego ekranu była ważnym tematem szkolenia, który otwierał uczestnikom głowy na faktyczne plusy płynące z obsługi konsolet Midasa. Oczywiście całość spotkania zachowywała odpowiednią kolejność przedstawiania kroków na drodze od włączenia stołu, przez połączenie go ze stageboksami przy zastosowaniu protokołu AES50, dopasowanie ergonomii pracy i nawigacji miksera na potrzeby realizatora, aż po bardziej skomplikowane funkcje, jak np. automatyka scen i miks 5.1, ponieważ na każdym etapie zamiarem prowadzącego było upewnienie się, że uczestnicy usłyszeli, zrozumieli i zastosowali z powodzeniem przekazane treści. Warto było uważnie słuchać, aby wyłapać również proste „sztuczki” pozwalające na przyspieszenie wielu kroków już od etapu konfiguracji (np. wyjaśnienie trybów single, sequence, multi w przypadku routingu), poprzez nazywanie i opisywanie kanałów, gdzie kolor nadany grupie VCA można za pomocą jednego kliknięcia „rozlać” na kanały do niej przypisane. Każda ze sztuczek to cenne sekundy, które podczas intensywnych harmonogramów festiwali, potrafią zdecydować o być albo nie być sukcesu, jakim jest sprawnie przeprowadzona próba. A takich skrótów Midas serii PRO oferuje bardzo wiele i wystarczy odrobina dobrej woli i chęci ich poznania, aby zrozumieć, że rzekome trudności w obsłudze tych konsolet nie mają pokrycia w rzeczywistości.

Całość spotkania podzielona była na dwie główne części, z których jedna obejmowała treści związane z przygotowaniem konsolety do pracy w formie „podstawowej”, czyli uwzględniającej podłączenie stageboksów, sprawdzenie przelotów z użyciem oscylatora, opisywanie, przekierowanie sygnałów i omówienie bloku channel strip. Druga część poświęcona była zaawansowanej konfiguracji konsolet, takiej jak kaskadowanie ich za pomocą protokołu AES50, współdzielenia jednego stageboksa i cyfrowego splitu sygnałów w konfiguracji FOH-MON. Można było poznać metodologię dokonywania połączenia pomiędzy mikserem a aplikacją sterującą na iPadzie, a także zagłębić się w tajniki programowania automatyki miksera. Uczestnicy warsztatów zakończyli swoje praktyczne ćwiczenia procedurą upgrade firmware w konsoletach. W przerwie między edukacyjnymi aktami, zainteresowani zostali obdarowani informacjami o szczegółach specyfikacji i możliwościach idącego wielkimi krokami ku premierze, najnowszego modelu Midasa Heritage-D 96-24, który stanowić ma flagowy produkt w ofercie firmy.

Świetnym pomysłem było zapewnienie miejsca pracy każdemu uczestnikowi. W praktyce przy każdym stole edukowało się maksymalnie dwóch uczestników, co zapewniło stały dostęp do praktycznych zastosowań zdobytej wiedzy, a nie od dziś wiadomo, że gołe słowa wypowiadane przez prowadzącego, bez praktycznego, własnoręcznego zastosowania potrafią szybko z głowy ulecieć. Spokojne tempo wydarzenia z rozwiewaniem na bieżąco problematycznych kwestii pozwoliło uczestnikom opuścić szkolenie w poczuciu pewności, co do zdobytego doświadczenia.

Zgłębiając wiedzę z zakresu obsługi sprzętu nagłośnieniowego nie należy patrzeć tylko do przodu, ale również rozglądać się na boki i za siebie, aby dowiedzieć się, czego właściwie od konsolet należy wymagać, jakie rozwiązania już istnieją na rynku i w jaki sposób wdrożyć je w życie. Midas serii PRO nadal jest konstrukcją często spotykaną na polskim podwórku i warsztaty takie jak ten zorganizowany w siedzibie SoundTrade, stanowią doskonałą okazję, aby pozbyć się obaw i uczynić naszą pracę bardziej efektywną.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Skowroński, Muzyka i Technologia

 

Michał Niezbecki w nowym showroomie firmy SoundTrade w podwarszawskim Piasecznie (fot. SoundTrade)