Coraz więcej placówek kulturalnych w naszym kraju może się pochwalić nowoczesnym wyposażeniem – sprzętem nagłośnieniowym, systemami multimedialnymi itp. Cieszy także to, że dzieje się tak również w przypadku obiektów w mniejszych miejscowościach, gdzie przecież zapotrzebowanie na kulturę jest równie duże, a przy tym zwykle jedna instytucja realizuje wiele celów, organizując koncerty, spektakle, czy też inne wydarzenia, a jednocześnie prowadząc różne zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Słowem, skupiając życie kulturalne całej okolicy. Nie inaczej jest w przypadku Miejskiego Ośrodka Kultury w Mszanie Dolnej, który wzbogacił się o nowe wyposażenie dzięki instalacji zrealizowanej przez firmę Audio Plus z Łomianek.

Kluczowym składnikiem nagłośnienia sali widowiskowej są znakomite źródła liniowe średniego zasięgu, L-Acoustics A10, o których pisaliśmy już wielokrotnie i które doskonale sprawdziły się w wielu innych miejscach.

Mszana Dolna to niewielkie (liczące niespełna 8 tysięcy mieszkańców), ale wyjątkowo malowniczo położone miasto w powiecie limanowskim (województwo małopolskie), znajdujące się mniej więcej w połowie drogi między Krakowem a Zakopanem. Nie brakuje tu wielu atrakcji turystycznych, zaś samo miasto – dziś będące siedzibą gminy – uważane jest także za stolicę Zagórzan, czyli Górali Zagórzańskich, mających własną gwarę i bardzo ciekawą tradycję, folklor. W mieście od lat działa Miejski Ośrodek Kultury, który wcześniej mieścił się w starym budynku, tzw. Orkanówce. wynajmowanym od miejscowej parafii, co wiązało się z szeregiem niedogodności – przede wszystkim zaś brakiem możliwości rozwoju, modernizacji. Podejmowane próby przedłużenia umowy, czy ewentualnego wykupienia zakończyły się niepowodzeniem, trzeba było zatem rozejrzeć się za nową lokalizacją i wówczas pojawił się pomysł, by wykorzystać budynek znajdujący się na terenie klubu sportowego Turbacz, tuż koło stadionu. Jego historię opowiedział nam Piotr Armatys, dyrektor MOK Mszana Dolna, z którym porozmawialiśmy o zarządzanej przez niego placówce: “Został on wybudowany najprawdopodobniej pod koniec lat 70, może już w latach 80, i nie bardzo wiadomo jakie miało być jego przeznaczenie, ale z układu pomieszczeń wynika, że najprawdopodobniej miał to być obiekt hotelowy. Później działy się z nim różne rzeczy, ale tak naprawdę nigdy nie uzyskał on pozwolenia na budowę. W 2015 roku pojawiła się koncepcja dobudowania do tego istniejącego budynku nowej sali widowiskowej wraz z całym zapleczem. Znalazła się tu zatem zarówno scena, jak i dwa duże halle, podczas gdy stare, wcześniej istniejące pomieszczenia zostały wykorzystane na różnego rodzaju sale do zajęć, garderoby, czy też pomieszczenia techniczne”.

W MOK Mszana Dolna zainstalowano 8 głośników A10, podwieszonych po 4 na stronę – przy czym każde grono składa się z 3 A10 Focus i jednego A10 Wide.

W 2018 roku ogłoszono przetarg na pierwszy etap tej inwestycji, który miał obejmować stan surowy zamknięty – zakończenie tych prac nastąpiło w kwietniu 2019 roku. Kolejny przetarg rozpisano w grudniu 2021 roku, tym razem z zamiarem dokończenia inwestycji i przekazania obiektu do użytkowania, co stało się w 2024 roku – a konkretnie w kwietniu, gdy nastąpiło jego formalne oddanie. Nowa siedziba otworzyła swoje podwoje i zainaugurowała działalność w październiku. Warto podkreślić, że Piotr Armatys, mający za sobą 30-letnie doświadczenie, nie jest bynajmniej typowym dyrektorem ośrodka kultury, czyli przede wszystkim menadżerem zarządzającym swoją placówką – jak sam przyznał, z zamiłowania i pierwszego wykształcenia jest realizatorem dźwięku i świateł, doskonale zatem wie jak obsłużyć koncert, czy inne wydarzenie – co zresztą regularnie robi. Posiada wiedzę, która pozwoliła mu określić potrzeby w dziedzinie nagłośnienia, ocenić jaki sprzęt spełni oczekiwania nowej siedziby i samej publiczności. Dla dostawcy systemu nagłośnieniowego, czyli firmy Audio Plus, był zatem cennym partnerem, z którym można było wspólnie ustalić najlepsze rozwiązania.

Dolne pasma wspomagane są przez subwoofery KS21, przy czym na stałe podwieszone są dwa z nich, zaś kolejne dwa stanowią rezerwę na wydarzenia plenerowe.

Po dobudowaniu nowej części i zasadniczej modernizacji starej powstała spójna bryła, sprawiająca wrażenie jakby całość powstała w tym samym czasie. Jak już wspomnieliśmy, tę nową część wypełniła przede wszystkim sala widowiskowa, zaś w starej, na parterze ulokowano garderoby, zaplecze techniczne – podczas gdy piętro wykorzystano na sale zajęciowe. MOK Mszana Dolna oferuje zajęcia muzyczne, teatralne, taneczne, ceramiczne, działa tu chór gospel, można nauczyć się robótek ręcznych, są także prowadzone zajęcia ruchowe dla pań. Sala taneczna jest przy tym największą z nich, z parkietem i lustrami, a także własną szatnią. Na górnym piętrze MOK obecnie wykorzystuje jeszcze salę konferencyjną na 80 osób, wyposażoną w podstawowy system nagłośnienia, ekran i rzutnik. Dyrektor, nauczony wieloletnim doświadczeniem z poprzedniej siedziby, miał wiele własnych pomysłów, które usprawniały pracę, także poprzez ułatwienie dostępu do instalacji sali widowiskowej. Między innymi przyznał, że: “Nad sceną został wybity otwór, który sobie zażyczyłem – dzięki temu, bez potrzeby korzystania z drabiny, można wejść i dostać się do urządzeń, które są podwieszone na ruchomych sztankietach”. Inne modyfikacje wynikały z jego doświadczenia jako realizatora dźwięku: “Widownia sali widowiskowej liczy sobie 211 miejsc, choć według pierwotnego projektu było ich 216, ale zażyczyłem sobie, by zamiast tych pięciu miejsc stworzyć stanowisko FOH. Ponieważ jestem także realizatorem światła i dźwięku, nie wyobrażałem sobie sali z profesjonalnym oświetleniem i systemem nagłośnienia bez takiego stanowiska. A zdecydowanie nie chciałem powielać rozwiązania, które miałem w poprzednim budynku, czyli organizowania takiego stanowiska na każdy kolejny koncert. Tutaj FOH jest zrobiony na stałe i w tym miejscu muszę podkreślić rolę pana Tomasza Ibroma z firmy Audio Plus, z którym znaleźliśmy wspólny język i który nie traktował mnie jako dyrektora jednostki kulturalnej, tylko jako kogoś, kto posiada konkretną wiedzę na ten temat”. Widownia generalnie jest stała, jedynie pierwszy rząd można zdemontować, na wypadek gdyby była potrzeba wygospodarowania większej liczby miejsc dla osób na wózkach.

A10 wyróżniają się nie tylko znakomitymi właściwościami brzmieniowymi, lecz także eleganckim wyglądem, który harmonijnie wpisuje się w każde otoczenie i nie zakłóca estetyki pomieszczenia.

Audio Plus, będący jednym z podwykonawców generalnego wykonawcy całej inwestycji, rozpoczął realizację swojego zakresu w sierpniu 2023, by zakończyć go w maju roku ubiegłego. Z ramienia firmy całością zdań zajmował się wspomniany przed chwilą Tomasz Ibrom. Zapytaliśmy go jaki był zakres tej dostawy i czym kierowano się dobierając konkretne rozwiązania, co opisał tymi słowami: “Generalnie był to system nagłośnienia głównego, a także cała kinotechnika (projekcja kinowa DCI oraz nagłośnienia kinowe). Po naszej stronie było zatem wykonanie projektu, dostawa, integracja z innymi systemami, programowanie, szkolenie, a także wsparcie techniczne. Propozycja rozwiązania systemu nagłośnienia (czyli wzmacniaczy, głośników, systemu dystrybucji okablowania) oraz sposobu wykonania całości wyszła od nas. Natomiast pozostałe elementy, jak konsolety, mikrofony bezprzewodowe, wyposażenie ruchome (mikrofony, statywy, kable itp.), to były wytyczne samego zamawiającego”. Dyrektor MOK uzupełnia te informacje: “Doszło do naszego pierwszego spotkania z panem Tomaszem Ibromem i kiedy dowiedziałem się, że oni są dystrybutorem L-Acoustics, od razu się ucieszyłem, ponieważ okazało się, że w tej kwocie, którą dysponujemy, są w stanie zaoferować nam system oparty na modelach tej marki i będzie on zgodny z warunkami przetargowymi”. W trakcie długich rozmów, a także spotkań na miejscu udało się wypracować optymalny wariant, który tak opisał Tomasz Ibron: “System został zaprojektowany jako hybrydowy, dzięki czemu łączy w sobie pełną mobilność z funkcjonalnością klasycznej instalacji stałej. Wyposażony został we wszystkie niezbędne akcesoria montażowe, umożliwiające zarówno zawieszanie, jak i ustawianie (stackowanie) zestawu w różnych konfiguracjach. Celem było zapewnienie maksymalnej elastyczności – tak, aby system mógł być wykorzystywany również podczas wydarzeń plenerowych, takich jak np. Dni Mszany. W skład zestawu wchodzą: głośniki, wzmacniacze, przetworniki sygnału, statywy, mikrofony oraz cały system miksowania – całość zapakowana w solidne skrzynie transportowe. Dzięki temu można ją w każdej chwili sprawnie przetransportować i zrealizować wydarzenie na zewnątrz. Bardzo starannie zaplanowano instalację wewnątrz obiektu – szafa teletechniczna pełni funkcję dużej krosownicy, do której podłącza się wzmacniacze i przetworniki. W praktyce wystarczy podpiąć niezbędne elementy i system jest gotowy do pracy. Na co dzień wykorzystywane są stałe przyłącza sygnałowe – zarówno mikrofonowe, jak i głośnikowe – co eliminuje problem nadmiaru kabli i znacząco ułatwia obsługę”.

Głośniki zasilane są dwiema końcówkami mocy L-Acoustics LA4X zainstalowanymi w dwóch osobnych rackach dla zapewnienia w pełnej mobilności.

Kluczowym składnikiem nagłośnienia są znakomite źródła liniowe średniego zasięgu, L-Acoustics A10, o których pisaliśmy już wielokrotnie i które doskonale sprawdziły się w wielu innych miejscach. Ten model dostępny jest w wariantach Focus oraz Wide, charakteryzujących się odpowiednio wąskim, względnie szerokim kątem propagacji. Salę widowiskową MOK Mszana Dolna wyposażono w 8 takich źródeł, podwieszonych po 4 na stronę – przy czym każde grono składa się z trzech głośników A10 Focus i jednego A10 Wide. Dolne pasma wspomagane są przez subwoofery KS21, przy czym na stałe podwieszone są dwa z nich, zaś kolejne dwa stanowią rezerwę na wydarzenia plenerowe, zgodnie z wizją dyrektora placówki: “Oprócz tych KS21, które wiszą, mam jeszcze dwa w zapasie, ponieważ bardzo prosiłem, by cały system był mobilny. Wszystko jest w case’ach, mogę to sobie zdemontować i zabrać na jakiś mniejszy plener, którego rider techniczny pozwala na obsłużenie go takim sprzętem”. Głośniki zasilane są dwiema końcówkami mocy L-Acoustics LA4X, zainstalowanymi tak, by również były w pełni mobilne. Znajdują się one w racku, wraz z modułem Yamaha Rio3224-D, z pełną obsługą standardu Dante.

Sala widowiskowa została zaprojektowana jako przestrzeń wielofunkcyjna — oprócz funkcji sceny muzycznej i teatralnej może pełnić także rolę kina. W związku z tym zainstalowano w niej dodatkowy system nagłośnienia surround, zasilany wzmacniaczami Dynacord serii L.

Salę widowiskową wyposażono w dwie konsolety marki Yamaha, QL5, która już wcześniej była na stanie, a także nową QL1 wykorzystywaną do monitorów. Wszystko może być spięte na splitterze Cisco przy pomocy Dante. Jak zatem widać, system frontowy zaprojektowano bez kompromisów, by uzyskać możliwie najlepszą jakość dźwięku – ciekawe jest także to, że instalację pomyślano jako mobilną, co poszerza potencjalny zakres jej zastosowań. Sala widowiskowa może oczywiście spełniać wiele ról, nie tylko jako scena muzyczna, czy teatralna, ale także jako kino, w związku z czym zainstalowano w niej system nagłośnienia surroundowego, który oparto na głośnikach hiszpańskiej firmy LW Speakers oraz wzmacniaczach Dynacord serii L. Piotr Armatys przyznaje, że w kwestii systemu kinowego w pełni zaufał dostawcy: “Ponieważ było to moje pierwsze spotkanie z takimi rozwiązaniami, zdałem się całkowicie na modele proponowane przez Audio Plus. Jedyną rzeczą, o którą prosiłem, było zmodyfikowanie ekranu, który pierwotnie miał być opuszczony z proscenium na potrzeby projekcji filmów, a podnoszony na koncerty. Chciałem jednak uniknąć ograniczenia sobie możliwości zrobienia zawodowego oświetlenia scenicznego, w związku z czym ekran został na stałe zamontowany w tyle sceny”. Ośrodek posiada także zestaw niezbędnych mikrofonów, takich marek, jak Shure, Sennheiser, czy AKG. I co ciekawe, choć pod ręką jest standard Dante, wciąż w pewnych sytuacjach wykorzystuje się tu także łącza analogowe, co wywołało pewne zdziwienie w ekipie Audio Plus, ale jak żartobliwie podsumował to sam dyrektor MOK Mszana Dolna: “Korzystam również z łącz analogowych, przecież mam je w ścianach, więc dlaczego miałbym z nich nie korzystać?”

Nowa siedziba i nowe wyposażenie podniosło jakość oferty, a zainteresowanie kulturą i różnymi aktywnościami jest w mieście naprawdę duże, nawet większe niż mogłaby na to wskazywać liczba mieszkańców.

Podsumowanie
Piotr Armatys, dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Mszanie Dolnej jest bardzo zadowolony z uzyskanego efektu – od jesieni ubiegłego roku zorganizowano już wiele wydarzeń i nowy system nagłośnienia sprawdził się doskonale, czemu nie należy się dziwić, skoro oparto go na produktach tak renomowanej marki. Nowa siedziba i nowe wyposażenie podniosło jakość oferty, a zainteresowanie kulturą i różnymi aktywnościami jest w mieście naprawdę duże, nawet większe niż mogłaby na to wskazywać liczba mieszkańców. Cieszy zatem fakt, że otrzymali oni Ośrodek na wysokim poziomie, ze znakomitym nagłośnieniem – dodajmy także, kierowany przez człowieka, który zna się na rzeczy, potrafi docenić wartość nagłośnienia i co więcej, doskonale wie jak na nim pracować. On sam przyznał mam na zakończenie rozmowy, że obiekty z relatywnie niedużymi salami, jak ich, licząca nieco ponad 200 miejsc, niekoniecznie są tymi najbardziej pożądanymi i najchętniej odwiedzanymi, tym niemniej dzięki nowoczesnemu wyposażeniu i znakomitemu dźwiękowi z pewnością jest atrakcyjnym miejscem na realizację kameralnych wydarzeń. Życzymy zatem Mszanie Dolnej aby było ich jak najwięcej, by artyści chętnie odwiedzali to miejsce, doceniając nie tylko piękne krajobrazy, klimat, ale także lokalną publiczność i świetnie wyposażony MOK.

Tekst: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Jacek Martini-Kielan

NAGŁOŚNIENIE I OŚWIETLENIE DLA DOMÓW KULTURY

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Pomożemy, doradzimy, odpowiemy na twoje pytania.
Skontaktuj się z nami.

mail reklama@muzykaitechnologia.pl mail +48 500 053 208