Mystic Festival to bez wątpienia jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych szeroko pojętej muzyce metalowej, organizowanych w Polsce. Historia festiwalu sięga 1999 roku, kiedy był jeszcze dość undergroundową imprezą. Obecnie prezentuje zupełnie inne oblicze, choć wierny swoim korzeniom, to organizowany jest z nieporównywalnie większym rozmachem. Tegoroczna edycja festiwalu była drugą, która odbyła się w Gdańsku, a zaszczytną rolę headlinerów wydarzenia pełnili Danzig, Ghost i Gojira. Ponadto wystąpiły takie formacje jak Electric Wizard, Dismember, Grave, Voivod, Testament, Watain, The Hellacopters, Carpathian Forest, Moonspell, Soen, Behemoth, Messhugah, Dark Angel, Witchmaster, Sylvaine i wiele innych. Wśród wykonawców znalazły się zarówno składy o statusie legendy, jak i te młodsze stażem. W sumie zagrało ponad 90 zespołów, więc na brak zróżnicowania nikt nie mógł narzekać.
Tak jak w ubiegłym roku koncerty odbywały się na 5 scenach zlokalizowanych zarówno pod dachem (klub B90), jak i na otwartym powietrzu. W niniejszym artykule skupimy się na dwóch największych scenach plenerowych: Main Stage i Park Stage, których nagłośnieniem zajęła się firma Prosound z Krakowa w kooperacji z Fotis Sound. W tym miejscu warto dodać, że nie była to pierwsza realizacja obu firm na Mystic Festival, a historia Prosound sięga jeszcze krakowskich edycji. Zastosowane rozwiązania scenotechniczne podobnie jak obsada festiwalu były dość zróżnicowane, ale wszystkie urządzenia to bez wyjątku najwyższa światowa półka.
Main Stage
Zacznijmy od sceny głównej nagłośnionej systemem marki L-Acoustics, której produkty od wielu lat goszczą na największych koncertach i festiwalach. Zestaw główny składał się z dwóch gron po 14 elementów K2 na stronę podwieszonych po obu stronach okna scenicznego. W roli frontfilla zastosowano moduły Kara, w sumie 8 sztuk. Za przetwarzanie najniższego pasma odpowiadały 24 subwoofery L-Acoustics SB28. Wielkoformatowy system dalekiego zasięgu K2 to idealne rozwiązanie na tego typu imprezy, szczególnie polecany w miejscach, gdzie występują problemy z hałasem otoczenia lub miejscach o wymagającej akustyce. K2 oferuje tę samą sygnaturę brzmieniową, co flagowy system K1, jednak w lżejszym i bardziej kompaktowym formacie, z racji czego może być podwieszany przy mniej rygorystycznych wymaganiach. Sidefill stanowiły dwa zestawy ARCS II (po jednym na stronę) i dwa suby SB18. Podobne rozwiązanie zastosowano w przypadku drumfilla, na który składały się dwa subwoofery SB18 i dwa moduły ARSC Wide (model o szerokim kącie propagacji).
Na scenie wykorzystano dwanaście monitorów odsłuchowych X15, także z oferty francuskiego producenta. Dodatkowy odsłuch dla artystów zapewniało sześć systemów IEM Sennheiser G3. Sercem systemu monitorowego była konsoleta AVID Profile. Na stanowisku FOH realizatorzy mieli do dyspozycji cyfrowe miksery DiGiCo SD12 oraz AVID Profile. Cały split został zrealizowany analogowo. Jak powiedział nam Jacek „Buli” Kaczmarek z Fotis Sound headlinerzy realizowali własne produkcje. „My spośród headlinerów wspieraliśmy tylko Danzig. Ich frontowiec, nasz monitorowiec i dodatkowy split do własnego X32 dla dwóch artystów, którzy na uszach robili sobie niezależne miksy. Większość pozostałych kapel miała własne konsolety i korzystała wyłącznie z naszego okablowania i części mikrofonów. Systemy bezprzewodowe Shure ULX-D, reszta standardowo Shure, AKG, Neumann” – dodaje Jacek Kaczmarek.
Park Stage
Obsługą drugiej pod względem wielkości sceny plenerowej zajęła się firma Prosound. Do jej nagłośnienia użyto systemu renomowanej marki d&b audiotechnik. Nagłośnienie frontowe stanowiły dwa grona składające się z 12 modułów na stronę – 10 x V8 + 2 x V12. W roli frontfilla wykorzystano wydajne zestawy szerokopasmowe V7P. Ponadto po jednym module V8 na stronę jako outfill. Drumfill stanowił subwoofer V-SUB w połączeniu z monitorem MAX2. Przetwarzanie najniższych częstotliwości powierzono ustawionym przed sceną subwooferom SL SUB (4 sztuki) i V- SUB (8 sztuk). Cały system był zasilany przez wzmacniacze d&b audiotechnik D80. Odsłuch dla muzyków na scenie zapewniały pasywne monitory d&b audiotechnik MAX2 oraz systemy odsłuchu personalnego Sennheiser SR 2050. W roli konsolety monitorowej pracowała Yamaha QL5. Na stanowisku FOH użyto z kolei modelu CL5. Podobnie jak w przypadku dużej sceny cześć zespołów korzystała ze swoich mikserów. Bezprzewodową transmisję zapewniały niezawodne systemy cyfrowe Shure ULXD.
Światowy poziom
Na zakończenie warto dodać, że Mystic to nie tylko koncerty. W trakcie festiwalu odbywały się panele dyskusyjne, projekcje filmowe VHS Hell oraz wystawy prac Michela „Awaya” Langevina (Voivod) i Sylwii Makris. Podsumowując, były to cztery intensywne dni pełne pozytywnych doznań i znakomitych występów odbywających się w wyjątkowej oraz przyjaznej atmosferze. Cieszy to, że jest w kraju takie wydarzenie, zorganizowane na światowym poziomie, którego atrakcyjność dodatkowo podnoszą unikalne przestrzenie gdańskiej stoczni. Gratulacje dla organizatorów, czyli Mystic Coalition (konglomerat firm Mystic Production, Knockout Production, B90) i podziękowania dla wszystkich ekip, które w pocie czoła pracowały podczas tego wydarzenia.
Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia