Mystic Festival to jedno z najważniejszych wydarzeń metalowej sceny w Polsce i Europie, które każdego roku przyciąga tysiące miłośników ciężkich brzmień. W dniach 4–7 czerwca festiwal ponownie zagościł na terenie Stoczni Gdańskiej – miejscu o wyjątkowym, industrialnym klimacie – gromadząc tłumy fanów. Na scenach wystąpiły największe gwiazdy gatunku, a całość dopełniała perfekcyjna organizacja i najwyższej klasy zaplecze scenotechniczne, z rozwiązaniami, jakich nie powstydziłyby się największe światowe festiwale. Byliśmy tam, przyglądaliśmy się pracy ekip technicznych i w dalszej części artykułu pokażemy, jak od kulis wyglądało to metalowe święto.
Mystic Festival po raz pierwszy odbył się w 1999 roku w Krakowie, a w kolejnych edycjach odwiedził także Katowice, Chorzów i Wrocław. Po kilkuletniej przerwie powrócił w 2019 roku do Krakowa, by trzy lata później – w nowej formule i z większym rozmachem – znaleźć swoje stałe miejsce w Gdańsku. Tegoroczny line-up był imponujący — na scenach Mystic Festival 2025 wystąpiły prawdziwe legendy gatunku, wśród nich King Diamond, Sepultura, In Flames, Bullet For My Valentine, Opeth, W.A.S.P., Apocalyptica, Suicidal Tendencies, Pentagram, Exodus, Dark Tranquillity, Hatebreed, Vader i wielu innych. To były cztery intensywne dni koncertów na pięciu scenach, pełne energetycznych występów i prawdziwego pogodowego rollercoastera. Jednak nawet największe ulewy nie były w stanie ugasić ognia, który rozgrzewał doskonale bawiącą się publiczność.

Za nagłośnienie głównej sceny odpowiadała firma Fotis Sound. (fot. M. Ziniak)
Organizatorzy co roku wprowadzają zmiany i ulepszenia, reagując również na sugestie uczestników. W przypadku ostatniej edycji warto podkreślić modyfikacje infrastruktury: Desert Stage została przeniesiona i powiększona, co pozwoliło na trzykrotnie większą publiczność, a imponująca, zupełnie nowa konstrukcja stanęła także na Park Stage, dodając wydarzeniu jeszcze większego rozmachu. Nie zabrakło również nowych rozwiązań w zakresie nagłośnienia, oświetlenia i multimediów. Mieliśmy okazję uczestniczyć we wszystkich dniach festiwalu i z bliska przyjrzeć się, jak to wyjątkowe wydarzenie jest realizowane od strony technicznej.

System frontowy Main Stage składał się z dwóch gron (L+R) zbudowanych z ośmiu modułów L-Acoustics K1 oraz sześciu modułów K2. (fot. M. Ziniak)
Main Stage
Za nagłośnienie głównej sceny, tak jak w latach poprzednich, odpowiadała firma Fotis Sound, która wykorzystała sprawdzony i niezawodny system marki L-Acoustics. Inżynierem systemu z ramienia Fotis Sound był Wiktor Pietruszka. W tym roku zdecydowano się na nieco odmienną konfigurację systemu, jednak – co najważniejsze – całość została przygotowana wzorcowo, a fani mogli cieszyć się doskonałą jakością dźwięku.

Przed sceną ustawiono 24 subwoofery KS28 (po 12 na stronę). (fot. M. Ziniak)
System frontowy składał się z dwóch gron (L+R) zbudowanych z ośmiu modułów K1 oraz sześciu modułów K2, posiadających tę samą sygnaturę brzmieniową co K1, dzięki czemu doskonale się uzupełniają, a w takiej konfiguracji pozwalają jednocześnie obniżyć masę pojedynczego grona. Przed sceną ustawiono 24 subwoofery KS28 (po 12 na stronę), które uzupełniały system frontowy i zapewniały odpowiednie wzmocnienie w najniższym paśmie. Frontfill tworzyło 12 zestawów Kara, natomiast sidefill zbudowano z dwóch modułów ARCS II ustawionych na dwóch subwooferach KS28 – po dwa takie zestawy po każdej stronie sceny. Na scenie pracowało 15 monitorów podłogowych L-Acoustics X15, a odsłuch dla perkusisty zapewniały zestawy ARCS Wide zestawione z dwoma subwooferami SB18. Cały system był zasilany wzmacniaczami L-Acoustics LA12X.

Na FOH w roli konsolety festiwalowej pracowała DiGiCo SD12. (fot. M. Ziniak)
Na stanowisku monitorowym używano konsolety AVID Profile. Na FOH w roli konsolety festiwalowej pracowała DiGiCo SD12, jednak większość zespołów korzystała z własnych konsolet, m.in. AVID S6L, Midas HD96-24 Heritage-D, Allen & Heath dLive, SQ5 czy Waves LV1 Classic. W tym wypadku niezwykle przydatną funkcję spełniał przełącznik XTA MX36 – idealne rozwiązanie do przekierowywania sygnałów wyjściowych z wielu konsolet mikserskich do systemu nagłośnieniowego lub procesora systemowego. Urządzenie obsługuje 36 wejść w obudowie 2U, z podziałem na sygnały analogowe, AES oraz sieć Dante. W trakcie festiwalu korzystano także z procesora L-Acoustics P1, będącego połączeniem procesora EQ, opóźnień i dynamiki z wielomikrofonową platformą pomiarową. Całość uzupełniały cyfrowe systemy mikrofonów bezprzewodowych Shure ULX-D oraz systemy IEM Sennheiser SR 2050.
W skład ekipy technicznej Fotis Sound wchodzili: Wiktor Pietruszka (FOH); Jacek Minecki (MON); technicy: Paweł Różczka, Robert Torz, Andrzej Drygas, Joachim Naguszewski; oraz kierowca Adam Piątkowiak.

Main Stage – Mystic Festival 2025 (fot. M. Ziniak)
Main Stage: Oświetlenie
Oświetleniem Main Stage zajęła się firma Transcolor, dostarczając pełny zestaw urządzeń. Wśród nich znalazły się m.in.: Ayrton Khamsin-S, Robe Robin LEDWash 800X, Molefay 8 Cell Blinder, Molefay 2 Cell Blinder, Martin Atomic 3000 LED, Claypaky Sharpy, CLF Sera, Chauvet Professional Rogue Outcast 1 BeamWash, wytwornice MDG Atmosphere i 3000 MAX oraz sterowniki MA Lighting grandMA3 full-size i grandMA3 processing unit M. O szczegółach opowiada Michał Maciak z firmy Transcolor, odpowiedzialny za projekt i realizację oświetlenia: „Otrzymaliśmy informację, że gwiazdą, pod którą mamy przygotować plot oświetleniowy, będzie King Diamond. Ich rider stał się dla nas głównym punktem odniesienia. W większości przypadków zespoły przywoziły na scenę swoje własne zestawy opraw, tzw. floorsety. My natomiast mieliśmy za zadanie zbudować kompletny zestaw dla zespołu Apocalyptica, obejmujący dodatkowo urządzenia GLP Impression X4 BAR 20, GLP JDC2 oraz głowice Chauvet Professional Rogue Outcast 1 BeamWash, również dostarczone przez Transcolor”.

Oświetleniem Main Stage zajęła się firma Transcolor. (fot. M. Ziniak)
Michał opowiedział także, jak wyglądał system sterowania i dystrybucji sygnałów: „Mieliśmy przygotowany system umożliwiający pełną obsługę oświetlenia zarówno w sieci MA, jak i w protokołach Art-Net oraz sACN. Na pierwszą ewentualność przygotowaliśmy rack z procesorami grandMA3 PU w wersji M, natomiast dla pozostałych protokołów – rack oparty na procesorach DigiNetwork firmy NA. Wszystkie sygnały DMX były rozdzielane na oba rodzaje procesorów za pomocą splitterów, co pozwalało w prosty sposób przełączać, przez jaki protokół chcemy przekazywać sygnał. Połączenie między sceną a FOH realizowaliśmy światłowodami, a dodatkowo poprowadziliśmy dwie linie ethernetowe. Cała instalacja była spięta w sieć opartą na switchach ethernetowych, z których rozdzielaliśmy sygnały do systemów poszczególnych zespołów. Dla realizatorów przewidziane były konsolety grandMA3 Full Size i – jak zauważyłem – w tym roku większość koncertów była realizowana właśnie na konsoletach firmy MA Lighting”. Kierownikiem technicznym z ramienia Transcolor był Damian Orłowski, a w skład ekipy weszli także Marcin Jaworski i Michał Durakiewicz.

Cały zakres prac związanych z departamentem multimediów na Main Stage powierzono firmie VES. (fot. M. Ziniak)
Main Stage: Multimedia
Cały zakres prac związanych z departamentem multimediów na Main Stage powierzono firmie VES, odpowiedzialnej za budowę i obsługę ekranów LED. Wśród nich znalazły się: dwa ekrany IMAG (LED HD3 outdoor blackface, 4 × 6 m, 1024 × 1536 px), przeznaczone do dystrybucji sygnału z kamer lub wyświetlania obrazu przekazywanego przez zespół; ekran centralny (Infiled AR P5.9 Angle, 12 × 6 m, 2016 × 1008 px), służący do prezentacji materiałów lub logotypów, oraz ekran „raiderowy” (LED HD3 outdoor blackface, 8 × 3 m, 2048 × 768 px), przygotowywany zgodnie z wymaganiami wykonawców.

Za budowę i obsługę ekranów LED odpowiadała firma VES. (fot. M. Ziniak)
System sterowania multimediami oparto na trzech procesorach MCTRL 4K, współpracujących z modułami Novastar Fiber Converter CVT4K, zapewniającymi przesył danych światłowodami MM. Centralnym punktem kontroli był mikser Analog Way Aquilon RS4. Transmisję pomiędzy urządzeniami realizowano przy użyciu konwerterów BlackMagic Mini Converter Optical Fiber 12G oraz extenderów WyerStorm Optical Fiber, a w przypadku krótkich odcinków – kabli HDMI 8K. Cały system dystrybucji został zaprojektowany tak, by możliwe było zarówno pobranie, jak i podanie sygnału w dowolnym miejscu — na scenie lub przy FOH. Do wyświetlania materiałów multimedialnych, w tym logotypów, wykorzystano komputery MacBook Pro 2M z oprogramowaniem Resolume, zapewniające płynne i precyzyjne odtwarzanie treści na ekranach LED. Za realizację na głównej scenie odpowiadał Marek Zakrzewski. Ponadto w skład ekipy technicznej wchodzili: Robert Guła, Bartosz Rysiawa, Konrad Redestowicz i Bartosz Markowski (technik podpięcia zespołów FOH). Szefem ekipy VES na Mystic Festival był Rafał Dudek.

Na Park Stage w tym roku stanęła nowa, imponująca scena przygotowana przez firmę Quattro. Za kompleksową obsługę oświetlenia Park Stage odpowiadała firma Setlight. (fot. M. Ziniak)
Park Stage
Na Park Stage w tym roku stanęła nowa, imponująca scena przygotowana przez firmę Quattro Marka Fajkiela – tę samą, która odpowiadała również za konstrukcje na Main Stage. Za nagłośnienie odpowiadała firma Prosound, która wykorzystała do celu rozwiązania marki d&b audiotechnik. System frontowy tworzyły dwa grona (L+R), każde złożone z dziesięciu modułów V8 oraz dwóch modułów V12. Dla zapewnienia spójnego brzmienia, odpowiedniej kierunkowości i równomiernego pokrycia niskimi częstotliwościami, za głównymi gronami powieszono subwoofery V-SUB – po cztery na stronę. Dodatkowo przed sceną ustawiono dziesięć subwooferów SL-SUB, czyli o dwa więcej niż w ubiegłym roku. Frontfill zbudowano z czterech zestawów point source d&b V7P, opartych na tych samych przetwornikach co system główny, co zapewniło spójność brzmieniową. Dodatkowe wsparcie w bocznej strefie przy stoiskach z „merchem” stanowił outfill z czterech modułów V8. Rozwiązanie to sprawdziło się znakomicie.

System frontowy na Park Stage tworzyły dwa grona (L+R) złożone z dziesięciu modułów V8 i dwóch modułów V12, a za nimi powieszono subwoofery V-SUB – po cztery na stronę. Za nagłośnienie odpowiadała firma Prosound. (fot. M. Ziniak)
Odsłuch dla muzyków zapewniały monitory sceniczne d&b audiotechnik MAX2 oraz systemy IEM Sennheiser SR 2050. Zestaw MAX2 w połączeniu z subwooferem V-SUB pełnił rolę drumfilla. System napędzały końcówki mocy d&b audiotechnik D40 i D80. Jako sidefill zastosowano sprawdzone głośniki HK Audio – po jednym RT 112 i dwóch RL 118 na stronę. Na stanowisku monitorowym pracowała konsoleta Yamaha QL5, natomiast w roli konsolety FOH użyto Allen & Heath dLive. Całość uzupełniały cyfrowe systemy mikrofonów bezprzewodowych Shure ULX-D. System zaprojektował Grzegorz Kozłowski, nad monitorami czuwał Andrzej Jach a super sprawną ekipę techniczną tworzyli Albert Jerzak i Kamil Wróblewski. Całość koordynował Jarek Kaszyński.

Allen & Heath dLive na stanowisku FOH Park Stage. (fot. M. Ziniak)
Park Stage: Oświetlenie i multimedia
Za kompleksową obsługę oświetlenia Park Stage odpowiadała firma Setlight. Wśród wykorzystanych urządzeń oświetleniowych warto wymienić głowice Robe Esprite, Martin MAC Aura XIP, blindery Roxx Cluster B2FC, reflektory Cameo Zenit W600, stroboskopy Brighter Pixelstrobe, belki LED ACME Pixel Line oraz wytwornice Hazebase Base Hazer. System został oparty na infrastrukturze sieciowej MA-Net3, łączącej konsoletę grandMA3 Full Size z jednostkami 8Port Node rozmieszczonymi na scenie. Przesył sygnału realizowano światłowodami i przewodami ethernetowymi CAT6, co zapewniało stabilność oraz niską latencję. Dystrybucja DMX odbywała się z wykorzystaniem węzłów sieciowych i splitterów zgodnych z MA-Net oraz RDM. Projekt oświetlenia Park Stage przygotował Mateusz Gostkowski. Za obsługę techniczną i koordynację montażu odpowiadał Marek Guziński, a realizatorem oświetlenia koncertów był Michał Labijak. Pomimo obecności realizatorów oświetlenia po stronie niektórych zespołów, Setlight zapewnił stałą obecność technika oświetleniowego przez cały czas trwania festiwalu.
Za multimedia na Park Stage odpowiadała firma VES, której zadaniem była budowa systemu oraz dystrybucja sygnału kamerowego na ekran. Wykorzystano ekran LED HD3 outdoor blackface o formacie 4 × 6 m i rozdzielczości 1024 × 1536 px. System sterowania oparto na procesorze MCTRL 4K współpracującym z modułami Novastar Fiber Converter CVT4K, umożliwiającymi przesył danych światłowodami MM. Centralnym punktem kontroli był mikser Analog Way Pulse4K PLS-4K, a sygnały pobierano w standardzie SDI 12G. Za realizację odpowiadał Paweł Wystup.

W tym roku Desert Stage – najmniejsza ze scen plenerowych – została zlokalizowana w nowym miejscu i rozbudowana, co znacząco zwiększyło jej przepustowość dla publiczności. Za jej konstrukcję i oświetlenie odpowiadała firma Setlight. (fot. M. Ziniak)
Desert Stage
W tym roku Desert Stage – najmniejsza ze scen plenerowych – została zlokalizowana w nowym miejscu i rozbudowana, co znacząco zwiększyło jej przepustowość dla publiczności. Za jej konstrukcję odpowiadała firma Setlight, która przygotowała także projekt oświetlenia, dostarczyła urządzenia oraz zapewniła pełną obsługę techniczną w tym zakresie na czas trwania festiwalu.
Sprzęt nagłośnieniowy zapewniła z kolei firma Prosound. Tak jak w ubiegłym roku, na Desert Stage wykorzystano sprawdzony i niezawodny system d&b audiotechnik Q, tym razem jednak w większej konfiguracji – po 11 modułów na stronę. Frontfill stanowiły cztery szerokopasmowe głośniki d&b E9, a wsparcie w zakresie najniższych częstotliwości zapewniało piętnaście subwooferów EAW SB1000, gwarantujących potężne uderzenie przed sceną. Za realizację dźwięku na Desert Stage odpowiadali Adam Gajewski i Wojtek Bątorek.

Na Desert Stage wykorzystano sprawdzony i niezawodny system d&b audiotechnik Q dostarczony przez firmę Prosound. (fot. M. Ziniak)
Podsumowanie
Pod względem organizacyjnym i technicznym tegoroczny Mystic Festival był przedsięwzięciem na najwyższym poziomie. Oprócz głównych scen – Main, Park i Desert – ważną rolę odegrały również Shrine Stage oraz Sabbath Stage, których obsługą zajmowała się ekipa klubu B90. Za backline na całym festiwalu odpowiadała firma Woody’s Backline, natomiast realizację kamer, dystrybucję sygnału i broadcast powierzono ekipie Soldier TV. Risery przygotowała firma Re-Blat, a za efekty pirotechniczne odpowiadała BlackFX.
Organizatorem wydarzenia jest Mystic Coalition, tworzona przez B90, Knock Out Productions i Mystic Production. Ogromne brawa należą się zarówno organizatorom, jak i wszystkim ekipom technicznym, które z pełnym zaangażowaniem pracowały przy realizacji tego wyjątkowego przedsięwzięcia. Dzięki ich doświadczeniu i profesjonalizmowi festiwal po raz kolejny potwierdził swoją pozycję w czołówce największych i najlepiej przygotowanych imprez muzycznych w tej części Europy.
Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia



























