Nowy dLive ULTRA 2.0 spełnia najodważniejsze marzenia realizatorów dźwięku oferując między innymi najwyższej klasy efekty rodem z najlepszych studiów nagraniowych, rozbudowaną automatykę teatralną umożliwiającą łatwą podmianę aktorów w zapisanym spektaklu, automatykę scen z dowolnym i elastycznym dodawaniem i usuwaniem z listy CUE poszczególnych migawek (snapshotów), długie, miękkie pogłosy i niezwykle sugestywne reverby rodem z najlepszych analogowych procesorów jakie stworzyła branża audio, kapitalne efekty i harmonizery wokalne, inteligentne vokodery i sterowane AI chórki kluczowane do odpowiedniej tonacji z kanałów instrumentalnych. Nowy procesor FPGA najnowszej generacji oferuje wielokrotnie większe niż dotychczas możliwości obliczeniowe, a to w połączeniu z oprogramowaniem dLive 2.0, sprawia, że realizacja najbardziej śmiałych pomysłów dźwiękowych staje się realna. Konsolety dLive, którymi już dysponują użytkownicy, zaoferują wszystkie wyżej wymienione funkcje dzięki karcie processingu ULTRA FX i oprogramowaniu 2.0.

„dLive V2.0 zapoczątkowuje nową erę zintegrowanych, kreatywnych efektów oraz nowych zaawansowanych funkcji, całkowicie redefiniując to, co jest możliwe w mikserze” – mówi Jack Hughes, szef marketingu w Allen & Heath. „Cztery lata prac nad tą ekscytującą aktualizacją sprawiają, że inżynierowie otrzymują narzędzia zwiększające wydajność ich pracy i gwarantujące poprawę samego miksowania w każdym środowisku dźwiękowym na żywo”.

Na czele usprawnień znajduje się ulepszony system Cue List ułatwiający tworzenie list cue z opcjami ręcznej i automatycznej zmiany numeracji oraz z niestandardowym przywoływaniem MIDI, zaprojektowany z myślą o szybko zmieniających się występach, mocno zautomatyzowanych pokazach i zastosowaniach teatralnych. Nowa, zaawansowana funkcja Actions ułatwia złożoną automatyzację, umożliwiając uruchamianie funkcji na wielu kanałach, takich jak przypisywanie routingu i poziomów, wejścia ABCD, przetwarzanie i wstawianie wejść/wyjść oraz układu kanałów za pomocą jednego przycisku programowalnego SoftKey. Biblioteka kanałów została rozszerzona o opcję Mix, co oznacza, że kanały mogą być zapisywane ze wszystkimi danymi dotyczącymi wysyłania, przetwarzania, nazwy i koloru. Kolekcja RackUltra FX, zasilana przez kartę RackUltra FX, zawiera 10 nowych algorytmów, które rywalizują z najbardziej zaawansowanymi wtyczkami na rynku, a dodatkową korzyścią jest ich płynna integracja o niskim opóźnieniu, bez licencji.

„Bezprecedensowa moc dostarczana przez połączenie niestandardowego rdzenia FPGA FX z przetwarzaniem ARM na karcie RackUltra FX pozwoliła nam przesunąć granicę naszych nowych algorytmów” – mówi Anthony Evans, kierownik ds. oprogramowania R&D w Allen & Heath. „Możemy teraz wdrożyć zintegrowane efekty o niskim opóźnieniu, które wcześniej były niewyobrażalne w konsolecie pracującej na żywo, a to oznacza, że dLive staje się nową generacją pokładowego processingu otwartą na nowe możliwości”. Po raz pierwszy w profesjonalnej konsoli live można uzyskać studyjną jakość efektów typu Pitch-Shift, Auto-Tune czy Grid bez zewnętrznego sprzętu lub oprogramowania innych firm.

Vocal Tuner jest przeznaczony do naturalnie brzmiącej korekcji wysokości dźwięku, w sytuacji, gdy wykonawca będzie potrzebować delikatnej pomocy. Vocal Gridder zapewnia szybszą, mniej naturalnie brzmiącą korektę wysokości dźwięku. Vocal Shifter radykalnie zmienia głos za pomocą formantu i zmiany wysokości dźwięku w celu podwojenia, poszerzenia i uzyskania nierealnego wokalu robota, czy efektu starzenia. Przetwarzanie głosu w dLive jest jeszcze bardziej ulepszone dzięki dodaniu trzech ultra-realistycznych harmonizerów. Quad Voice Harmoniser generuje do 4 głosów naturalnie brzmiącej harmonii wokalnej. Dual Voice Auto Key Harmoniser dodaje do 2 głosów harmonii z inteligentnym trybem Auto-Key, który może określić tonację występu w czasie rzeczywistym. MIDI Harmoniser tworzy harmonie w oparciu o zewnętrzne wejście MIDI.

Dwa nowe pogłosy wykorzystują pełną moc karty RackUltra FX, aby zapewnić niewyobrażalny wcześniej realizm pogłosu w konsolecie.
Spaces Reverb Designer to algorytmiczny pogłos przeznaczony do odtwarzania fizycznych przestrzeni z oszałamiającym realizmem, zwykle kojarzonym z wysokiej klasy urządzeniami. Plate Reverb Designer jest przeznaczony do replikowania charakterystycznego narastania i opadania pogłosu typu plate, do wyboru jest kilka rodzajów tego reverbu. Para efektów typu „Distortion” uzupełnia kolekcję V2.0 RackUltra FX.

Saturation oferuje 5 analogowych modeli nasycenia – od gładkiego i subtelnego przesteru taśmowego po „germanowe” i lampowe nasycenie. Amp+Cab Distortion modeluje harmonicznie złożoną charakterystykę wzmacniaczy gitarowych i basowych oraz emuluje różne klasyczne kolumny głośnikowe.

„Ta aktualizacja jeszcze bardziej ugruntowuje reputację dLive jako miksera zapewniającego elastyczność, jakość dźwięku i wbudowane narzędzia do przetwarzania” – dodaje Jack Kenyon, specjalista ds. produktów w Allen & Heath. „Nie możemy się doczekać, aż użytkownicy odkryją nowe funkcje, zaprojektowane w celu inspirowania kreatywności i usprawnienia procesu miksowania, a które jednocześnie zwiększą wrażenia nie tylko inżynierów oraz artystów, ale też i odbiorców”.

Źródło: Konsbud Audio