20 listopada 2015, po prawie sześciu latach od rozpoczęcia prac remontowych, Opera na Zamku w Szczecinie oficjalnie zainaugurowała swoją działalność w całkowicie zmodernizowanej przestrzeni.

20 listopada 2015, po prawie sześciu latach od rozpoczęcia prac remontowych, Opera na Zamku w Szczecinie oficjalnie zainaugurowała swoją działalność w całkowicie zmodernizowanej przestrzeni.W ramach celebrowania „Nowej Twarzy” Szczecińskiego Teatru Operowego przygotowana została premiera opery „Bal maskowy” Giuseppe Verdiego, a także cały cykl wydarzeń muzycznych, prezentacji oraz spotkań i konferencji odbywających się w ramach drugiej edycji Forum Operologicznego.   W ramach inauguracji zmodernizowanej siedziby Opery na Zamku w Szczecinie zorganizowany został cykl jedenastu wydarzeń, będących nie tylko wyjątkowymi widowiskami muzycznymi, teatralnymi i interdyscyplinarymi, ale także produkcjami w przekrojowy sposób prezentującymi potencjał artystyczny drzemiący w instytucji oraz jej nowe możliwości techniczne.  Widzowie Opery na Zamku będą mogli zobaczyć takie wydarzenia jak koncert nadzwyczajny Patricii Petibon i Susan Manoff, galę operową z udziałem Małgorzaty Walewskiej i Damonika Sutowicza oraz solistów, chóru i orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie, galę musicalową „Ale musicale” w wykonaniu Teatru Roma, koncerty kameralne, a także spektakle „Historia żołnierza” czy „Hrabica Marica”.  Plejadę wydarzeń otworzyła 20 listopada gala inaugurująca nowe oblicze obiektu pt. „Nowe Otwarcie”, którą poprowadził Marek Kondrat. Bezpośrednio po niej odbyła się pierwsza z trzech premier opery „Bal Maskowy” Giuseppe Verdiego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. W spektaklu można było zobaczyć gwiazdy światowych scen operowych, a wśród nich między innymi jedną z najbardziej znanych polskich artystek – Małgorzatę Walewską. Opera została wystawiona w ramach premiery jeszcze dwa razy, dzięki czemu mogli zobaczyć ją zarówno goście VIP, jak i szczecińscy melomani. Drugiego dnia funkcjonowania wyremontowanego obiektu zostało w nim zorganizowane niezwykłe forum operologiczne otwarte dla publiczności. W ramach bloków tematycznych spotkania poruszane były zagadnienia związane z publicznością w teatrze operowym, promocją wydarzeń, finansowaniem produkcji operowych, znaczeniu reżyserii, formach współczesnych spektakli operowych. Nie mogło zabraknąć części artystycznej, w ramach której zaprezentowano fragmenty z najbardziej znanych oper, operetek i musicali. Kluczowym punktem spotkania była prezentacja pokazu możliwości technologicznych sceny, przygotowana przez Pracownię Akustyczną Kozłowski SJ.  Projekt architektoniczny „nowej” Opery jest dziełem pracowni MXL4, natomiast firma pod wodzą dr. inż. Piotra Kozłowskiego zajęła się zaprojektowaniem rozwiązań akustycznych, systemu elektroakustycznego, multimediów, a także nadzorem akustycznym nad prowadzonym remontem całego obiektu. Z przestrzeni przypominającej swoim wyglądem zaniedbany dom kultury lub salę świetlicy w komunistycznym zakładzie pracy, opera po prawie sześciu latach przeobraziła się w nowoczesną, przestronną i doskonale przygotowaną przestrzeń muzyczną. Ciekawostką może być fakt, że przez okres sześciu lat, kiedy prowadzony był remont, siedzibą Opery na Zamku była hala, przypominająca nieco swoim wyglądem namiot.  Dzisiaj siedzibą instytucji jest doskonale przemyślana i przygotowana pod względem akustycznym przestrzeń, w skład której wchodzą: sala główna, sala kameralna, główna sala prób orkiestry, sala prób chór, sala baletowa (wyposażona w dedykowaną podłogę sportową i ścianę luster), mniejsze sale do ćwiczeń, reżysernie, kabiny dla realizatorów oraz pełen zestaw garderób, pomieszczeń administracji i magazynów. W sali głównej, w której zgodnie z profilem instytucji będą odbywały się przedstawienia operowe, operetkowe, musicalowe, a także koncerty muzyki poważnej (w wykonaniu orkiestry symfonicznej), koncerty kameralne, jazzowe i rozrywkowe, może zasiąść prawie pięciuset pięćdziesięciu widzów. Zasiądą oni w przestrzeni amfiteatralnej widowni lub balkonu w kształcie litery U.  Za doskonały odbiór muzyki odpowiada szereg rozwiązań akustycznych: sufit akustyczny, adaptacja proscenium, adaptacja akustyczna przestrzeni widowni, dobór materiałów i kształt ścian czy wielkość i proporcje pudła scenicznego. Na szczególne słowa uznania zasługuje orkiestron, w którym duża, kilkudziesięcioosobowa orkiestra ma pełny komfort pracy, a każdy z muzyków doskonałe warunki odsłuchowe nie tylko swoich instrumentów, sekcji, ale także instrumentów kolegów z orkiestronu. Co więcej, jest on przygotowany w sposób zapewniający doskonałą słyszalność orkiestry, świetną barwę i czytelność dźwięku w przestrzeni całego obiektu. Zarówno przestrzeń orkiestry, jak i pudło sceny zostały przygotowane w sposób zapewniający naprawdę wysoki poziom natężenia dźwięku i doskonałą czytelność śpiewanego tekstu, niezależnie od miejsca, które zajmuje się na widowni.Przestrzeń opery to jednak nie tylko doskonale przygotowana akustyka, ale także świetne wyposażenie pozwalające na granie bez konieczności angażowania rentalu – spektakli musicalowych, a także koncertów jazzowych czy rozrywkowych. Na dużej scenie pracuje system elektroakustyczny marki L-Acoustics (głośniki ARCS, 12XT, 5XT, subwoofery SB). Do obiektu dostarczone zostały konsolety Yamaha CL i QL pracujące na stanowiskach FOH, MON oraz w kabinie. Transmisja między sceną, a konsoletami odbywa się za pomocą protokołu MADI, który umożliwia również transmitowanie sygnałów w budynku.  Interesującym rozwiązaniem zastosowanym w obiekcie jest system aktywnego wsparcia akustycznego Yamaha AFC3 oparty na procesorze DME64N i kilkudziesięciu głośnikach Yamaha. Dzięki jego zastosowaniu sala główna Opery na Zamku może mieć modyfikowany czas pogłosu, dopasowany dokładnie do wymagań konkretnego aparatu wykonawczego, stylistyki czy upodobań.Realizację najbardziej wymagających przedsięwzięć ułatwiają górna mechanika, obrotowa scena, rozwiązania multimedialne oraz rozbudowany park oświetleniowy, złożony z rozwiązań konwencjonalnych i ruchomych.