Ogromnie istotnym elementem widowiska „Niebo”, obok muzyki, scenografii czy kostiumów, była reżyseria światła i oprawa multimedialna. O procesie projektowania, wykorzystanym sprzęcie oraz o wyzwaniach postawionych przed twórcami i ekipą rozmawialiśmy z Pawłem „Spiderem” Pająkiem – producentem kreatywnym, projektantem oraz reżyserem światła i oprawy multimedialnej widowiska „Niebo”.

Ceremonia Zamknięcia Programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 201617 stycznia 2016 Wrocław rozpoczął zupełnie nową kartę swojej historii jako Europejska Stolica Kultury 2016. Na przestrzeni dwunastu miesięcy w stolicy Dolnego Śląska odbyły się setki wydarzeń wpisujących się w obchody programu, a wśród nich m.in. koncert Davida Gilmoura, premiera „Trubadura” Verdiego w Operze Wrocławskiej, Festiwal Przyjaźni, Festiwal Capital of Rock, na którym wystąpiły formacje Rammstein, Limp Bizkit i Bullet for My Valentine, czy superwidowisko Opery Wrocławskiej „Zarzuela show. Hiszpańska noc z Carmen”. 17 grudnia we wrocławskiej Hali Stulecia odbyło się multiwidowisko „Niebo”, będące oficjalną ceremonią Zamknięcia Programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Choć było to wydarzenie równie niezwykłe jak trzy poprzednie projekty wpisujące się w „Kwartet Flow”, to jednak postawiło przed jego twórcami zupełnie inne wymagania i w swoim kształcie nie miało sobie równych. Wraz z końcem roku 2016 dobiegły końca obchody Programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W trakcie jego trwania w stolicy Dolnego Śląska miała miejsce ogromna liczba wydarzeń artystycznych, kulturalnych, spotkań i kongresów. Z całą pewnością najbardziej monumentalnym wydarzeniem było „Kwartet Flow”, na które złożyły się aż cztery wydarzenia. Prace nad projektem rozpoczęły się już w 2013 roku, aby w dwa lata później mogło mieć wydarzenie zatytułowane „Mosty”, na które złożyło się dwadzieścia siedem performance’ów przygotowanych na dwudziestu siedmiu mostach Wrocławia. Właściwe obchody ESK zainaugurowała ceremonia Otwarcia ESK Wrocław 2016 pt. „Przebudzenie”. Wzięło w niej udział ponad tysiąc trzystu artystów, wśród których znaleźli się w znacznej mierze mieszkańcy Wrocławia – muzycy, akrobaci, tancerze, aktorzy, chóry i trzystu rowerzystów. Wszyscy wraz uczestniczącą w wydarzeniach publicznością przeszli łącznie 20 km trasami pochodów czterech Duchów Wrocławia, które spotkały się na rynku tworząc jedną całość, tzw. Piąty Element.Kolejnym wydarzeniem „Kwartetu Flow” było zorganizowane w czerwcu wokół Odry multiwidowisko „Flow”. Było to wydarzenie składające się tak naprawdę z dwóch części: dziennej – skupionej na tematyce diaspor Wrocławia, oraz wieczornej – muzycznej opowieści poświęconej w całości historii miasta.17 grudnia 2016 miał miejsce się ostatni, a zarazem najmocniejszy akcent „Kwartetu Flow”, zamykający całoroczne obchody ESK. Było to także pierwsze z czterech wydarzeń zorganizowane pod dachem i to nie byle jakim, bo pod największym wrocławskim dachem – Hali Stulecia. Wydarzenie zatytułowane „Niebo” jest opowieścią o trzech pokoleniach wrocławskich kobiet, przez pryzmat historii których prezentowana jest droga, jaką podążał Wrocław w XX wieku.W trakcie widowiska ponownie ożyły Duchy Wrocławia zaprezentowane po raz pierwszy na Ceremonii Otwarcia, wokół których pojawili się soliści, aktorzy, akrobaci oraz wielka orkiestra złożona z muzyków Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Absolwentów i studentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz członków The Jerusalem Academy’s Mendy Rodan Symphony Orchestra, a także połączone siły chórzystów: Ars Cantandi Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Chóru Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz Chóru Gaudium Uniwersytetu Wrocławskiego.Jednak w trakcie Weekendu Zamknięcia ESK 2016 w całym mieście, ale przede wszystkim w Hali Stulecia, która była centralnym punktem wszystkich wydarzeń, odbył się szereg innych wydarzeń. Wśród warto wspomnieć m.in. o największym w Europie Silent Disco, na potrzeby którego przygotowano trzysta par słuchawek i na którym zagrał dobrze znany warszawski kolektyw N.O.S., czy o Słuchowisku w Hali Stulecia, w trakcie którego utwory Sławomira Mrożka wraz z publicznością czytali Małgorzata Foremniak, Arkadiusz Jakubik i Robert Więckiewicz.Ogromnie istotnym elementem widowiska „Niebo”, obok muzyki, scenografii czy kostiumów, była reżyseria światła i oprawa multimedialna. O procesie projektowania, wykorzystanym sprzęcie oraz o wyzwaniach postawionych przed twórcami i ekipą rozmawialiśmy z Pawłem „Spiderem” Pająkiem – producentem kreatywnym, projektantem oraz reżyserem światła i oprawy multimedialnej widowiska „Niebo”. TekstŁukasz Kornafel, Muzyka i Technologia ZdjęciaPaweł Zachanowicz