StudioLive 24.4.2 to konsoleta cyfrowa, która jest przemyślanym i dobrym produktem dla półprofesjonalnych zastosowań scenicznych, jak i studyjnych.

W dobie tak ogromnej konkurencji wśrod cyfrowych konsolet firma Presonus, lider w prostocie i intuicyjności obsługi, prezentuje swoj flagowy produkt w odświeżonej wersji. StudioLive 24.4.2 Active Intergration stwarza możliwość bezprzewodowego połączenia z iPhone’em oraz iPadem w celu zdalnej obsługi konsolety, zwiększając w ten sposob satysfakcję użytkownikow. Pierwsze spojrzenieKonsoleta po odpakowaniu sprawiła wrażenie dobrze przemyślanej, intuicyjnej i solidnej. W skład zestawu poza konsoletą wchodzą odpowiednie okablowanie, bogata biblioteka oprogramowania oraz instrukcje do obsługi konsolety i programów dedykowanych usprawniających pracę realizatora. W zestawie znajduje się program StudioLive Capture umożliwiający rejestrację trzydziestu dwóch kanałów oraz Studio- One w wersji Artist pracujący na komputerach z systemami Mac OS X oraz Windows. Do listy dedykowanego oprogramowania można dołączyć program QMix (dzięki czemu nasz iPhone lub iPod staje się kontrolerem odsłuchów aux), a także programy StudioLive Remote oraz Virtual StudioLive, służące do sterowania konsoletami z serii StudioLive. Pierwszy z nich pracuje na urządzeniach iPad, natomiast drugi dedykowany jest do środowiska komputerowego, zarówno Mac, jak i PC. Organizacja panelu przedniegoPresonus StudioLive 24.4.2 to dwudziestoczterokanałowy mikser oferujący cztery subgrupy. Mikser wyposażony został w wysokonapięciowe, specjalnie zaprojektowane, dyskretne przedwzmacniacze mikrofonowe XMAX klasy A z regulacją w zakresie od –15 dB do +65 dB dla sygnałów mikrofonowych oraz w zakresie od –20 dB do +20 dB dla sygnałów liniowych. Przyglądając się budowie toru fonicznego, nie sposób nie zauważyć przełącznika firewire input znajdującego się pod potencjometrem wzmocnienia sygnału umożliwiającego integrację z dowolnym programem DAW. Kolejnym etapem naszej wędrówki jest sekcja kanałów pomocniczych, tzw. aux mixów. Po preampie XMAX sygnał trafia do filtra dolnozaporowego, przestrajanego w zakresie 24–1000 Hz, następnie do bramki szumów, ekspandera, kompresora, limitera i czteroparametrycznego korektora – wszystko określane mianem fat channel. Firma Presonus w celu zminimalizowania liczby przycisków i manipulatorów wprowadziła funkcję select dla każdego z dwudziestu czterech kanałów wejściowych. Funkcja select pozwala na dokonanie wielu czynności (panoramowanie, grupowanie, kopiowanie, wczytywanie i zapisywanie przygotowanych presetów oraz przypisywanie do wybranej subgrupy) dla wybranego toru fonicznego. W środkowej części konsolety znajduje się wyświetlacz, który informuje o wybranym przez nas kanale wejściowym. Następnie w kolejności znajduje się już tylko stumilimetrowy, niezmotoryzowany tłumik. Fat channelFat channel, czyli pełna obróbka sygnału audio, znajduje się w samym sercu konsolety StudioLive. Fat channel oferuje pełną kontrolę w skromnym opakowaniu. W rozbudowanym interfejsie, po wybraniu jednego z dwudziestu czterech kanałów, mamy możliwość zaaplikowania wbudowanych procesorów dynamicznych, w skład których wchodzą: bramka szumów, ekspander, kompresor, limiter i korektor parametryczny z regulacją dobroci filtra. Każde z ustawień procesorów może zostać skopiowane na dowolne kanały wejściowe, moduły wyjściowe aux, wyjścia subgrup i wyjście sumy miksu. Specjalnie dedykowane szesnastostopniowe wyświetlacze LED pozwalają na monitorowanie wszystkich funkcji oferowanych przez fat channel. StudioLive, za pośrednictwem wcześniej wspomnianego modułu fat channel, pozwala na wczytanie sceny z zapisanymi ustawieniami pozycji faderów na wyświetlaczu. Sekcja masterSekcja master składa się z jednej szyny sumującej. Wyposażona jest w panel sterujący cyfrowymi efektami i oferuje trzydziestodwubitowe procesory efektów z dobrej jakości wbudowanymi presetami. Każdy z pięćdziesięciu presetów efektowych ma zestaw edytowalnych parametrów, funkcje nabicia tempa, zapisu i przywołania z pamięci oraz wyboru scen. Szyna master ma te same możliwości obróbki co pozostałe tory. W sekcji tej znajdziemy również wyjście słuchawkowe z regulacją głośności, potencjometr trybu solo z komutacją PFL/AFL (pre fade listen oraz after fade listen) oraz tor talback, który możemy dowolnie komutować do szyn aux 1-2, 3-6, 7-10 i do szyny main. W mikserach StudioLive z serii AI na każdym torze aux i torach głównych znajduje się tercjowy korektor graficzny – korektory działają równolegle, w tym samym czasie, przy zachowaniu pełnej mocy obliczeniowej. Dodatkowo, każdy moduł EQ ma opcję ustawień A i B, co przykładowo może być wykorzystane jako korekcja dla jednego z zespołów (tryb A), a następnie przełączane w tryb B dla wcześniej przygotowanego kolejnego zespołu. Innym zastosowaniem tego typu przełącznika może być chwilowe użycie efektu z wykorzystaniem podstawowych procesorów dynamiki lub subtelne porównanie dwóch ustawień na jednym kanale. Wejścia, wyjściaKonsolety StudioLive 24.4.2 AI wyposażone są w dwadzieścia cztery wejścia mikrofonowe typu XLR żeńskie symetryczne, liniowe monofoniczne typu TRS symetryczne i wejścia insertowe. Dla każdego kanału wejściowego i toru wysyłki przewidziano własne, osobne złącze. Jako że konsoleta StudioLive przewidziana jest do pracy zarówno studyjnej, jak i w warunkach koncertowych, producenci zapewnili wiele możliwości wyjść odsłuchowych czy nagłośnieniowych. Poza głównym wyjściem w formacie TRS i XLR mikser ma również wyjście monofoniczne, np. w celu nagłośnienia czy dogłośnienia dodatkowego pomieszczenia oraz CR output dla podłączenia monitorów odsłuchowych. Należy również wspomnieć o dodatkowym potencjometrze wzmocnienia sygnału wychodzącego złączem XLR dla mono output, main output i talkback mic. Mikser, bogaty w dwa stereofoniczne wejścia kanałów pomocniczych, ma także dziesięć monofonicznych lub pięć stereofonicznych wyjść aux, a także wyjścia dla każdej z czterech subgrup. Kolejnym atutem potwierdzającym wszechstronność konsolety są dwa wyjścia Fire- Wire umożliwiające podłączenie do komputera. Presonus StudioLive ma również złącze S/PDIF – digital out, które umożliwia przesyłanie między dwoma urządzeniami dźwięku zapisanego cyfrowo bez potrzeby konwertowania go do postaci analogowej, dzięki czemu nie powstają zniekształcenia dźwięku. W porównaniu 24.4.2 z mniejszymi wersjami, model dwudziestoczterokanałowy oferuje możliwość bezpośredniego symetrycznego wyjścia sygnału pozbawionego efektów zewnętrznych (pre-insert) przy pomocy trzech analogowych wyjść (po osiem kanałów na każde wyjście). PodsumowanieZgodnie z nazwą produktu, konsoleta sprawdzi się idealnie w dwóch środowiskach: studio oraz live. Obsługa miksera jest dość łatwa, choć do sprawnego poruszania się i obsługiwania konsolety i dedykowanego oprogramowania należy przestudiować dostępne instrukcje obsługi. Bogate wyposażenie programowe czyni ofertę kompletną, a dobra jakość wykonania daje gwarancję długoletniej pracy. Wielkim usprawnieniem jest możliwość bezproblemowej współpracy z urządzeniami bezprzewodowymi za pośrednictwem WiFi (Active Integration). Mimo wielu zalet znajdą się również wady (jak w każdym urządzeniu), o których musimy wspomnieć. Zaliczyć można do nich między innymi brak zmotoryzowanych tłumików oraz mało czytelne wyświetlacze, zarówno w sekcji master, jak i w sekcji fat channel. Oczywiście można się do nich przyzwyczaić, choć wykorzystanie dużych i czytelnych wyświetlaczy w konsoletach cyfrowych jest aktualnie pewnym standardem. Połączenie wszystkich zalet i stosunkowo niskiej ceny sprawia, że StudioLive 24.4.2 jest przemyślanym i dobrym produktem dla zastosowań scenicznych, jak i studyjnych. TekstFilip StefanowskiJarosław BociańskiMarcin Kalinowskiwww.nuwave.pl