Zakończyły się kolejne edycje targów Prolight + Sound oraz Musikmesse, a tym samym okres, w którym Frankfurt nad Menem przez kilka dni był światową stolicą branży muzycznej i oświetleniowej. Wzorem lat ubiegłych usytuowane na rozległym terenie hale targowe wypełniły się niezliczoną ilością sprzętu, a tłumy odwiedzających z nieskrywaną ciekawością wędrowały od stoiska do stoiska w poszukiwaniu licznych nowinek sprzętowych. Atmosfera była jak zawsze wspaniała i nosiła znamiona swoistego święta, a organizatorzy po raz kolejny stanęli na wysokości zadania, przygotowując wszystko niemal perfekcyjnie i z dużym rozmachem.

Zakończyły się kolejne edycje targów Prolight + Sound oraz Musikmesse, a tym samym okres, w którym Frankfurt nad Menem przez kilka dni był światową stolicą branży muzycznej i oświetleniowej. Wzorem lat ubiegłych usytuowane na rozległym terenie hale targowe wypełniły się niezliczoną ilością sprzętu, a tłumy odwiedzających z nieskrywaną ciekawością wędrowały od stoiska do stoiska w poszukiwaniu licznych nowinek sprzętowych. Atmosfera była jak zawsze wspaniała i nosiła znamiona swoistego święta, a organizatorzy po raz kolejny stanęli na wysokości zadania, przygotowując wszystko niemal perfekcyjnie i z dużym rozmachem.  Tyler Holpin prezentuje konsolę oświetleniową ZERO 88 z serii FLX. Tegoroczna edycja różniła się od poprzednich, ponieważ zdecydowano się udostępnić wszystkie dni targowe zwiedzającym oraz wprowadzić pewne zmiany dotyczące układu hal i rozmieszczenia wystawców. Decyzja ta spowodowana była zwiększonym zapotrzebowaniem na powierzchnię wystawienniczą, a z drugiej strony – chciano zapewnić lepszy przegląd asortymentu poszczególnych sektorów. Przesunięto również terminy. Anna Dziełakowska z firmy PS Teatr i konsoleta ETC z serii ColorSource. I tak targi Prolight + Sound 2016 rozpoczęły się już we wtorek i trwały do piątku (od 5 do 8 kwietnia), natomiast Musikmesse 2016 wystartowały w czwartek i skończyły się w niedzielę (od 7 do 10 kwietnia). Stali bywalcy czuli się przez te wszystkie zmiany odrobinę zagubieni i słychać było (szczególnie w pierwszych dniach) sporadyczne głosy niezadowolenia z wprowadzonej reorganizacji. Suma summarum przeważały jednak opinie pozytywne – zarówno ze strony wystawców, jak i osób odwiedzających – wskazujące na liczne zalety nowego rozwiązania. Danilo Pedrosi i jedna z nowości DTS – belka ledowa Katana. Firma Clay Paky podczas targów świętowała czterdziestą rocznicę powstania. Z tej okazji nie mogło zabraknąć nowych produktów – na zdjęciu Francesco Romagnoli i głowica Hepikos. Prolight …Nasza Redakcja rozpoczęła wizytę na targach od odwiedzin hali 3.0 (Light + Stage), gdzie prezentowano głównie oświetlenie i urządzenia sceniczne. Jedno z ciekawszych stoisk pod względem formy przygotowała czeska firma Robe, budując je na kształt rynku starego miasta. Wśród atrakcji pokazy świetlne oraz „One Man, One Light Show” znakomicie obrazujący możliwości BMFL Blade. Czesi pokazali kilka nowości, między innymi oprawy Robin DL7F Wash, mały LED WashBeam o wdzięcznej nazwie Spikie oraz picklePATT w stylu retro. Petr Vaněk z firmy Robe, a w tle Spikie (LED WashBeam). Kolejne oblegane stoisko należało do firmy Clay Paky, która podczas targów świętowała czterdziestą rocznicę powstania. Z tej okazji oczywiście nie mogło zabraknąć nowych produktów: Scenius Profile, głowicy Hepikos i SharBar. Kolejną firmą, która na targach świętowała swoje urodziny, było czterdziestoletnie ETC. Oprócz okazałego tortu na ich obszernym stoisku zaprezentowano między innymi niedrogie i przenośne stoły z serii ColorSource. Mariusz Butrym, właściciel Flash-Butrym. Na stoisku Philips Entertainment można było zobaczyć dwa premierowe produkty SL HYDRUS 350, czyli ruchomą głowę 3 w 1 (beam, spot i wash) oraz PLprofile 4. Ciekawą nowość pokazała firma JB Lighting w postaci głowicy P7 (LED CMY Spot). Na stoisku firmy Robert Juliat demonstrowano dwa nowe warianty znanego naświetlacza czyli Dalis Washlight 861 i Dalis Footlight 862. Swoje premierowe produkty zaprezentowała również włoska firma DTS; były wśród nich belka ledowa Katana, głowica Core i efekt beam i wash Nick NRG 1401.Zostańmy jeszcze na chwilę przy oświetleniu, ale tym razem przenieśmy się do hali 4.0 (Lights + Multimedia). W tym miejscu warto wspomnieć o imponującym pokazie świateł na stoisku SGM i nowościach tejże firmy. Zaprezentowano tam kompaktową głowicę ruchomą G-1 Wash oraz serię świateł LED i-5. Należąca do grupy Harman firma Martin pokazała także kilka nowości, a wśród nich MAC Axiom Hybrid, czyli głowicę typu wszystko w jednym, łączącą funkcje beam i spot w kompaktowej obudowie oraz oferującą światło wash dzięki filtrowi Frost. Martin zaprezentował też najmniejszą ruchomą głowę w swojej ofercie – Rush MH 8 Mini Profile, oraz dwa nowe kontrolery multimedialne P3-050 i P3-150 (zastępujący produkowane dotąd modele P3-100 i P3-200). Swój nowy produkt zaprezentowała również firma GLP – był to model GLP GT-1, czyli hybrydowa głowica ruchoma z optyką beam, spot i wash. Warto dodać, że wśród wielu zagranicznych wystawców pojawił się również polski akcent w postaci stoiska firmy Flash-Butrym. … SoundSystemy PA, nagłośnienie koncertowe, przenośne oraz instalacyjne i akcesoria związane z nagłośnieniem w tym roku znalazły się w hali 3.1 (Sounds + Audio). Wszystkich nowości nie sposób opisać, ale wybraliśmy naszym zdaniem te najciekawsze. Zacznijmy od Harmana, który przygotował na targi kilka premier i pokazał między innymi wyczekiwaną konsoletę cyfrową Soundcraft Vi2000. Najmłodsza w rodzinie konsoleta oferuje dziewięćdziesiąt sześć kanałów wejściowych oraz dwadzieścia cztery szyny sumujące, pracujące w trybie stereo lub mono. W sumie jest w stanie obsłużyć dwieście czterdzieści sześć kanałów, a dla ułatwienia obsługi wyposażono ją między innymi w trzy ekrany dotykowe oparte na technologii 3D Vistonics II. Kolejna nowość to mobilny system JBL EON One oferujący mikser z wejściami mikrofonowo-instrumentalnymi, EQ, dziesięciocalowy subwoofer i Bluetooth. Swoją premierę na targach miał również nowy mikrofon pojemnościowy AKG C7. Jest to referencyjny model przeznaczony dla wokalistów, wyposażony w indywidualnie strojoną wkładkę o superkardioidalnej charakterystyce kierunkowej. Podczas targów swoją premierę miała konsoleta Soundcraft Vi2000 (na zdjęciu Oskar Tarczyński z firmy ESS Audio). Kilka nowości można było obejrzeć również na stoisku HK Audio, w tym nowe głośniki z flagowej serii Premium PR:O, pojedyncze systemy mono z serii Elements (Easy Base Single, Smart Base Single, Line Base Single i Big Base Single) oraz Lucas Nano 608i wyposażony w mikser cyfrowy umożliwiający zdalne sterowanie przez iPada. Allen & Heath pokazał z kolei nowy mikser w formie stageboxa – Qu-SB, który dzięki specjalnej aplikacji daje użytkownikowi dużą swobodę i możliwość miksowania z dowolnego miejsca. Bardzo ciekawie prezentowały się nowości od L-Acoustics. Pierwsza z nich to referencyjny subwoofer o symbolu KS28 wyposażony w dwa osiemnastocalowe głośniki, potrafiący zejść do 25 Hz. Druga nowość to końcówka mocy LA12X oferująca moc na poziomie 12000 W dzięki kontrolowanej procesorem DSP funkcji Switch Mode Power Supply, cechującej się inteligentną korekcją zasilania. Na stoisku DiGiCo można było sprawdzić możliwości nowego systemu Stealth Core2 przeznaczonego dla konsolet z serii SD, znacznie zwiększające ich funkcjonalność oraz liczbę przetwarzanych kanałów, a także obejrzeć testowaną niedawno na łamach naszego magazynu konsoletę S21. Nowy system liniowy VIO od dB Technologies. Interesująco prezentowały się również zapowiadane wcześniej nowości od Meyer Sound, czyli moduł dystrybucyjny dużej mocy MDM-5000 oraz kompaktowy monitor sceniczny MJF-208, który notabene już dzień po swoim debiucie otrzymał nagrodę PSNEurope Best of Show PL+S 2016. Pozostałe wyróżnione tą prestiżową nagrodą produkty to konsoleta Avid Venue S6L, system Funktion-One Vero oraz wspomniany wcześniej JBL EON One.Na zatłoczonym stoisku d&b audiotechnik można było napić się znakomitej kawy, obejrzeć znane konstrukcje, a także dowiedzieć się więcej o nowym oprogramowaniu NoizCalc do kalkulacji oddziaływania dźwięku na przestrzeń, a tym samym przewidywania natężenia hałasu w otoczeniu imprezy plenerowej.Kolejne kroki skierowaliśmy do hali 4.1 (Audio + AV-Systems), gdzie prezentowano mikrofony, sprzęt do rejestracji i transmisji oraz AV-media. Dużo działo się na stoisku DPA, na którym podczas ciekawych prezentacji można było na własne uszy przekonać się o wysokiej klasie brzmienia mikrofonów. Duńczycy pokazali świeży dodatek do serii d:facto – mikrofon wokalowy o ekstremalnie liniowej charakterystyce przenoszenia częstotliwości. Wiele więcej nowości zaprezentowała Audio-Technica: mikrofon ATM350a przeznaczony do nagłośnienia perkusji, pianina i instrumentów smyczkowych, a także dwa mikrofony instrumentalne – ATM230 i AE2300. Na targach swoją premierę miały nadajniki bezprzewodowej serii System 10 Pro (ATW-T1007 i ATW-T1006) i douszne odsłuchy ATH-E70, ATH-E50 i ATH-E40.Sennheiser postawił na cyfrę – nowości tej firmy to przede wszystkim nowe mikrofony cyfrowe MK4 Digital i HandMic Digital, stworzone we współpracy z Apogee i wyposażone w przedwzmacniacze i konwertery tejże firmy. Nowe monitory pokazał Genelec – można je było nie tylko obejrzeć, ale również posłuchać w specjalnie przygotowanym do tego pomieszczeniu. Wśród premierowych modeli znalazły się monitory 8340 i 8350, subwoofery 7350 i 7360 oraz interfejs AES/EBU 9301. W tym miejscu warto wspomnieć, że seria Smart Active Monitoring (SAM), do której należą wspomniane modele, obchodzi w tym roku dziesiąte urodziny. Green-Go zadebiutował z nową sportową edycją profesjonalnego systemu bezprzewodowego. Prezentowane systemy interkomowe zostały wybrane w tym roku jako oficjalne urządzenia przez ligę NFL. Wisycom pokazał natomiast nowy odbiornik IEM – MPR50-IEM.Wystawcy mieli możliwość pokazania swoich produktów także na otwartej powierzchni, gdzie o określonych porach odbywały się prezentacje systemów nagłośnieniowych, wystawione były konstrukcje sceniczne, przenośne sceny i namioty estradowe oraz ściany z oświetleniem i ekrany ledowe. W warunkach plenerowych mieliśmy możliwość sprawdzenia możliwości nowej liniówki VIO od dB Technologies. W jej skład wchodzi moduł liniowy L210 zbudowany na bazie dwóch przetworników dziesięciocalowych i jednego kopułkowego przetwornika trzycalowego osadzonego w nowym falowodzie oraz subwoofer S318 (3 × 18'') oferujący niemal 3 kW i wewnętrzny procesor sygnałowy. Ciekawy pokaz przygotowany przez PRG (Production Resource Group) można było zobaczyć również w Festhale. Tu za dźwięk odpowiedzialne były systemy EAW ADAPTive (Anna + Otto), natomiast za efekty świetlne – urządzenia SGM (100 × SixPack, 100 × G-1, 60 × G-Spot, 70 × P-5 i 70 × Q-7). Swoje dwudzieste urodziny na targach obchodziła firma RME – fakt ten postanowiła uczcić, prezentując między innymi interfejs Fireface UFX na złączu Thunderbolt i USB3. MusikmesseJeżeli chodzi o Musikmesse, naszą Redakcję interesowała tak naprawdę tylko jedna hala wystawiennicza, a mianowicie 9.1 (Electro meets Recording), gdzie prezentowany był między innymi sprzęt studyjny, mikrofony, interfejsy audio, oprogramowanie, syntezatory i sprzęt DJ-ski. Bez wątpienia jedną z największych niespodzianek zgotował zwiedzającym Pioneer DJ, pokazując sampler i sekwencer TORAIZ SP-16 skonstruowany przy współpracy z Dave Smith Instruments. Dzięki temu w jego wyposażeniu znalazły się między innymi analogowe filtry pochodzące wprost z syntezatora Prophet-6. Niestety, sampler zamknięty był w gablocie, ale miejmy nadzieję, że już niedługo trafi do naszych redakcyjnych testów. Kolejną ciekawostkę można było znaleźć na stoisku Waves, a konkretnie – owoce współpracy z DiGiCo w postaci urządzeń DiGiGrid, które we Frankfurcie miały swoją europejską premierę. Pokazano dwa interfejsy audio, wzmacniacz słuchawkowy oraz switch. Icon QCon Pro X – kontroler DAW wyposażony w zmotoryzowane suwaki. Swoje dwudzieste urodziny na targach obchodziła firma RME – fakt ten postanowiła uczcić, prezentując kilka nowych produktów: interfejs audio MADIface Pro, Fireface UFX na złączu Thunderbolt i USB3, konwerter ADI-2 Pro AD/DA i ARC USB – kontroler do aplikacji TotalMix FX. Na stoisku Sound Service mieliśmy z kolei okazję oglądać kontroler DAW Icon QCon Pro X oraz jego mniejszego brata Icon Platform-M, oba wyposażone w zmotoryzowane suwaki. Kilka ciekawostek udało nam się również znaleźć, goszcząc u Tascama. Na uwagę zasługuje nowy interfejs audio o symbolu iXR, współpracujący z iOS i wyposażony w dwa przedwzmacniacze mikrofonowe z wejściami combo XLR, interfejsy podcastowe MiniStudio Creator i Personal oraz odświeżone monitorki VL-S3BT z łącznością Bluetooth.W hali 9.1 nie zabrakło oczywiście specjalnej strefy dla dzieci, w której mali muzycy mogli pograć na różnego rodzaju mniej lub bardziej profesjonalnych instrumentach i bawić się dźwiękiem na przeróżnych instalacjach. Targom, podobnie jak w poprzednich latach, towarzyszyły liczne koncerty na scenach postawionych na otwartym powietrzu. Jedna z największych niespodzianek na Musikmesse – Pioneer DJ TORAIZ SP-16, czyli sampler i sekwencer skonstruowany przy współpracy z firmą Dave Smith Instruments, wyposażony między innymi w analogowe filtry z syntezatora Prophet-6. Więcej informacji o nowościach oraz liczne zdjęcia można znaleźć na stronie internetowej MiT oraz na naszym oficjalnym profilu na Facebooku. Podsumowując…Przychylamy się do wniosków organizatorów, którzy jednoznacznie orzekli, że edycje 2016 zakończyły się dużym sukcesem, a obrany przez nich nowy kierunek spotkał się z pozytywnym oddźwiękiem – zarówno ze strony wystawców, jak i licznie przybyłych gości, co tylko potwierdza słuszność podjętych przez nich decyzji. W sumie targi gościły prawie 110 000 odwiedzających ze 130 krajów, a więc zanotowano wzrost względem roku ubiegłego (dla porównania było 108 409), prezentowało się natomiast 2043 wystawców z 60 krajów.Obecna formuła będzie zatem kontynuowana, a najbliższe edycje Prolight + Sound i Musikmesse odbędą się na początku kwietnia 2017 r. tekst i zdjęciaMarcin ZiniakMuzyka i Technologia